Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Seat61-tog-video Italien-Schweiz - glem flade Danmark og IC4 (Jernbanen i dag)

af PD Hansen, 4/7 2012, 22:54 (4315 dage siden)

Faldt over et par nye videoer fra den britiske tog-glade Seat61:

Frecciarossa - Trenitalia's high-speed train
http://www.youtube.com/watch?v=i4DZ-Z_6wjA
En 2 minutters video, bl.a. med præsentation af de hele 4 forskellige komfort-klasser.
"Executive class" med kun 2 sæder i hele togets bredde får IC4's komisk lighedsromanticerende "1. klasse" til at ligne en kreaturvogn.

Bernina Express from Milan to Zurich - video guide
http://www.youtube.com/watch?v=ZHsPFLIMY6I
10 minutters video, bl.a. med de fantastiske landskaber undervejs. Smukt! Må opleves en dag :-)

Han har andre videoer her:
http://www.youtube.com/user/markgideonsmith/videos?view=0

Seat61-tog-video Italien-Schweiz - glem flade Danmark og IC4

af Hedegaard, 5/7 2012, 08:55 (4315 dage siden) @ PD Hansen


"Executive class" med kun 2 sæder i hele togets bredde får IC4's komisk lighedsromanticerende "1. klasse" til at ligne en kreaturvogn.

Selvom at det er en fed indretning, så kan jeg godt forstå hvorfor DSB ikke vælger sådanne løsninger.
Det tager relativ kort tid at køre med tog i Danmark, og det er de færreste som tager hele turen fra Kbh til Frederikshavn.
Rigtig mange bruger IC-togene til lokale rejser, hvilket vil sige at der er brug for at kunne få så mange rejsende med som overhovedet muligt.

Sådan nogle luksus-kupeer vil optage alt for meget plads, og så vil de i øvrigt være fuldkommen overflødige, hvis toget i løbet af dagen skal indsættes som Regionaltog eller på en kort IC-afgang.
Husk på at de omtalte højhastighedstog kun kører på specielle strækninger, hvorimod i Danmark bliver IC-materiellet anvendt overalt, til tider sågar på små strækninger som Svendborgbanen.

Derudover, ved at gøre 1.og 2. klasse ens, så kan DSB let flytte rundt på pladserne. Hvis der fx. er større efterspørgsel efter 2. klasse pladser, så kan man inddrage 1. klasse afdelingen og omvendt.

Seat61-tog-video Italien-Schweiz - glem flade Danmark og IC4

af thomash, 5/7 2012, 10:25 (4315 dage siden) @ Hedegaard


"Executive class" med kun 2 sæder i hele togets bredde får IC4's komisk lighedsromanticerende "1. klasse" til at ligne en kreaturvogn.


Selvom at det er en fed indretning, så kan jeg godt forstå hvorfor DSB ikke vælger sådanne løsninger.
Det tager relativ kort tid at køre med tog i Danmark, og det er de færreste som tager hele turen fra Kbh til Frederikshavn.
Rigtig mange bruger IC-togene til lokale rejser, hvilket vil sige at der er brug for at kunne få så mange rejsende med som overhovedet muligt.

Jeg ved ikke hvorfor frederikshavn kommmer ind i billedet. Turen fra Milano til Rom tager 2 timer og 59 minutter - det er samme tid som det tager at køre fra københavn til århus, og det tror jeg faktisk godt du kan regne med at der er ret mange der gør. Med Intercity Nonstop vil sådan et tog her jo være helt perfekt, jeg tror desværre bare det er de færreste som vil betale "danske priser" for sådan en service/luxus man kan få. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Seat61-tog-video Italien-Schweiz - glem flade Danmark og IC4

af Allan Eriksen, 5/7 2012, 10:33 (4315 dage siden) @ thomash

jeg tror også de kupeer er indrettet for at betjene erhvervslivet bedst muligt.

Herhjemme vil erhvervsfolk nok foretrække at flyve hvis de skal langt og hvis der ikke er flyafgange når de skal bruge det, chartrer man måske en mindre maskine til det antal mennesker der skal afsted. Og så naturligvis firmabetalt taxa til og fra lufthavn.

En anden sag hvis man etablere noget højhastighedsbane til Tyskland og et sted i Jylland.

Så jeg tror at IC tog som vi har det idag og fremover, er den mest fornuftige løsning og (økonomi)

Med venlig hilsen

Allan

Avatar

Seat61-tog-video Italien-Schweiz - glem flade Danmark og IC4

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/7 2012, 11:27 (4315 dage siden) @ Allan Eriksen

Herhjemme vil erhvervsfolk nok foretrække at flyve hvis de skal langt og hvis der ikke er flyafgange når de skal bruge det, chartrer man måske en mindre maskine til det antal mennesker der skal afsted. Og så naturligvis firmabetalt taxa til og fra lufthavn.

Man skal bestemt ikke undervurderer værdien af at man kan sidde og arbejde med (ordentlig) internetforbindelse hele vejen i toget. Det kan man ikke reelt i flyet og slet ikke af karakter af et møde.
Jeg har faktisk flere kolleger, der rejser imellem Århus og Køebnahvn med tog - netop fordi de kan bruge rejsetiden koncentreret til forberedelse og andet. Og forskellen i tid er ikke så vanvittig stor - især ikke når den kan bruges effektivt i toget.
Det der er væsentligt her er ordentlige arbejdsforhold og regularitet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Seat61-tog-video Italien-Schweiz - glem flade Danmark og IC4

af Woodi, 5/7 2012, 11:49 (4315 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg har en bekendt der bor i Italien og er i den Maritime branche og er 1 til 2 gange i ugen rundt i Europa med tog på forretningsrejse.
Han siger netop, at det at de mange gange kan sidde 4-6 mand om ét bord eller i en kupé gør toget til deres største aktiv og foretrukne transportmiddel, et udeblevet alternativ i Danmark som egentlig har behov for tilsvarende tilbudsydelse.

--
[image]

Seat61-tog-video Italien-Schweiz - glem flade Danmark og IC4

af Woodi, 6/7 2012, 12:06 (4314 dage siden) @ Woodi

En af de ting jeg kunne tænke mig her hjemme, er f.eks Westbahn´s nye Stadler dosto/kiss tog.
Dette tog har det hele, Infoskærme, kupé´er, storrum, stik til 220V ved alle sæder og reapetere i alle vognene til god internet, Bistro, legerum til børn, Rygerum med god ventilation, Dame og Herrer toilet - endda og endeligt med et Pissoir, slut med strintende artsfæller. ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=5M-ByBAmw3o&feature=related

Dette tog kunne helt sikkert få mig til, at vælge toget frem for bilen. ;-)

--
[image]

Avatar

Seat61-tog-video Italien-Schweiz - glem flade Danmark og IC4

af mss ⌂, 6/7 2012, 12:36 (4314 dage siden) @ Woodi

Ja det er godt nok et lækkert tog!
Og ovenikøbet med rygerum for os der endnu ikke har droppet lasten, det er sq service!

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Seat61-tog-video Italien-Schweiz - glem flade Danmark og IC4

af Allan Eriksen, 5/7 2012, 12:24 (4315 dage siden) @ Michael Deichmann

Dejligt at høre der er erhvervsfolk der gerne vil bruge toget, OK der er jo business kupe i toget
så lækkert hvis der er nok der bruger det, kan man mon lave nogle IC lyn nonstop til Århus og Ålborg og så må vi også få topfolk fra ministerier, DSB, Banedanmark og forsvaret til at bruge toget selvom de har travlt, var der ikke på et tidspunkt fremme i dagspressen at nogle topfolk i Staten brugte fly hvis de f.eks skulle til Ålborg og have møde, Der syntes jeg man tager nejhatten på og siger i skal tage toget.

Men er måske svært at konkurere med nogle selskabers meget billige flybiletter til f. eks Ålborg.


Med venlig hilsen

Allan

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af PD Hansen, 5/7 2012, 13:25 (4315 dage siden) @ Hedegaard

Derudover, ved at gøre 1.og 2. klasse ens, så kan DSB let flytte rundt på pladserne. Hvis der fx. er større efterspørgsel efter 2. klasse pladser, så kan man inddrage 1. klasse afdelingen og omvendt.

Men det er jo absurd på DSB 1. klasse at skulle betale mindst 60% ekstra for et identisk 2. klasses IC4-sæde, bare for at få en kop kaffe og et æble etc.

Det ville være billigere at købe 2. klasse + kaffe + æble etc. fra salgsvognen.

1. klasse i IC4 er dermed til grin.

Jeg forventede absolut ikke så vilde sæder som i det italienske tog - men i det mindste noget på niveau med 1. klasse i IC3.

Det er muligt at nogle teknisk anlagte planlæggere hos DSB ønsker fleksibilitet, men de forstår sig tydeligvis ikke på at drive forretning over for business-segmentet.

Jeg (eller min chef/arbejdsgiver) har med glæde betalt for 1. klasse i IC3 mellem København-Århus, men med IC4 kunne vi ikke drømme om det.

Avatar

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af mss ⌂, 5/7 2012, 16:58 (4314 dage siden) @ PD Hansen

Helt korrekt.
Efter i 1990'erne faktisk at have oplevet en stor tilgang af passagerer både på Standard og Business (som det hed i IC dengang), har man gradvist forulempet folk væk igen med serviceforringelser og manglende rettidighed.
Det startede egentlig allerede da man i lyntog kostede Business-passagerer ind på 2.kl. pladserne i IC3-togene og kaldte dem for Business pladser. De rigtige Business pladser kom viste til at hedde Premium eller plus eller sådan noget.
Så kom passagerboomet efter K-Storebælt, der førte til kronisk overfyldte tog, da man samtidig med den voldsomme passagertilgang i større og større grad udrangerede aflastningsmateriel uden at købe lige så meget nyt.
Nu fortsætter det så for fuld drøn med IC4 konceptet der endelig vil skubbe de sidste 1.kl. rejsende tilbage i deres biler (og for nogles vedkommende fly). Folk der kører på 1./Business er også ret forskellige. Der er forretningsrejsende, statsansatte (ja, der er allerede i dag institutioner der sender deres ledere med toget), og folk der bare godt vil sidde i et komfortabelt og roligt miljø.

De ledelser DSB har haft i en del år efterhånden har ikke forstået en pind af kundementalitet. At indføre "Business" som koncept i 1990'erne var faktisk noget der virkede! Det nyere 1' (hvad laver den streg der?) fokuserer primært på hvilket (ligegyldigt) tilbehør man får på rejsen. Helst afleveret i en fart af en stakkels medarbejder der egentlig har andet at lave.
I princippet ville DSB helst placere alle side om side, ligegyldigt hvilken billet de har købt, og det viser hvor lidt forstand de har på kundepleje. I stedet for at lave mere specialiserede tog, gør de det hele til en grød, og det er ikke noget der trækker bilfolket over i togene, tværtimod.
Kære DSB: Det handler kun i ringe grad om kildevand, kaffe og aviser ad lib. (tilbehør) og langt mere om komfort og miljøer for enhver smag og pengepung.
Og så handler det om at indsætte nok tog, og i ordentlige længder, ikke hvor mange pladser man kan stopppe ind i dem, for at slippe for at køre med en fuld oprangering.

Så kom i gang: Flere tilbud! Her et eksempel på fremtidige produkter:

Standard (den helt almindelige plads)
Familie (legepladserne tilbage tak, ordentlig barnevognsopbevaring, pladsbilletkrav)
Hvile (Total ro, og pladsbilletkrav)
1.kl (for den der vil have større komfort og ro på rejsen)
Business og Business Premium (for forretningsrejsende, kupeer med borde! -premium med drikekvarer, snacks osv.)

Sæt i værk! ;-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af thomash, 5/7 2012, 19:05 (4314 dage siden) @ mss


Så kom i gang: Flere tilbud! Her et eksempel på fremtidige produkter:

Standard (den helt almindelige plads)
Familie (legepladserne tilbage tak, ordentlig barnevognsopbevaring, pladsbilletkrav)
Hvile (Total ro, og pladsbilletkrav)
1.kl (for den der vil have større komfort og ro på rejsen)
Business og Business Premium (for forretningsrejsende, kupeer med borde! -premium med drikekvarer, snacks osv.)

Sæt i værk! ;-)

Jeg ved godt det ikke er et produkt, men det vil i min øjne være med til at skabe en bedre oplevelse af togturen, hvis man afskaffer storrumsvognen (Det er noget fanden har skabt) og så indretter det i mindre afsnit på f.eks 4 sædegrupper - for min skyld kan afskærmningen mellem de forskellige kupeer godt være af glas med en fin udsmykning, så længe der bare er fuldt afskærmet. F.eks ligesom konceptet med afskærmningen til stillekupeen på 1. klasse. Det er med til at skabe ro i vognen og så det virker ikke så stort og ligegyldigt. Det ville jo være 100% oplagt at gøre når man nu begynder på en modernisering af ER materiellet som skal indrettes som MF. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Avatar

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af mss ⌂, 6/7 2012, 11:30 (4314 dage siden) @ thomash

Hej Thomas

Det er ikke i tidens ånd at afskaffe storrumsvogne, tværtimod: Publikumsundersøgelser i flere lande har entydigt bevist at storrumsvogne er de foretrukne. Dette skyldes f.eks. tryghedsfaktoren, og at det moderne menneske hellere vil "gemme" sig blandt mange mennesker, i stedet for at risikere at sidde tæt sammen i en kupé med mennesker man ikke bryder sig om. Flere pladser og nemmere adgang er også + faktorer ved storrumsvognene.

Så selvom jeg synes at man skulle genindføre kupéer i begrænset omfang (Business), ville jeg aldrig anbefale en total overgang til sidegangsvogne.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af thomash, 6/7 2012, 11:42 (4314 dage siden) @ mss

Hej Thomas

Det er ikke i tidens ånd at afskaffe storrumsvogne, tværtimod: Publikumsundersøgelser i flere lande har entydigt bevist at storrumsvogne er de foretrukne. Dette skyldes f.eks. tryghedsfaktoren, og at det moderne menneske hellere vil "gemme" sig blandt mange mennesker, i stedet for at risikere at sidde tæt sammen i en kupé med mennesker man ikke bryder sig om. Flere pladser og nemmere adgang er også + faktorer ved storrumsvognene.

Så selvom jeg synes at man skulle genindføre kupéer i begrænset omfang (Business), ville jeg aldrig anbefale en total overgang til sidegangsvogne.

Hej Morten

Jeg tror du har misforstået lidt hvad jeg mener. :) Jeg taler ikke om at vi skal indføre sidegangsvogne med kupeer igen - men at man i de eksisterende storrumsvogne i f.eks MF, opdeler "rummet" med en eller 2 glasvægge så det virker som afdeliger.. På den måde vil man stadig sidde i enten 4 eller 6 4-mandsgrupper i sammen "kupe/afdeling", og det vil nedbringe den samlede støjmængde på togrejsen. :)

Nu ved jeg godt at billedet her, er IC4, men det er princippet i det.
http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Billedserier/20070625090439.htm?PagePos=6

Her er 4 stks. 4mands grupper, en glasdør og så kommer der flere sæder.. Fordelen er at man kan have samme antal sæder som i dag.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af Georg Schmidt, 6/7 2012, 12:08 (4314 dage siden) @ thomash

Min erfaring med IC 4 er, at sæderne står "og råber til hinanden" ude på gulvet. Er man lidt langsynet kan man snildt følge med i avisen han læser ham der sidder skråt foran. Derfor gælder det om at komme til at sidde opad væggen, så har man da lidt "privatliv", og er fri for at bagmanden kigger ned i nakken af en. Sidder man ved gangen føles det som at sidde på en presenterbakke i et lokale der virker plastikagtigt og hvor der er lidt for højt til loftet og derfor mere støj. Ville være dejligt om man lavede "IC 3 indretning" i IC 4'erne også spændende om man har fået isoleret for hjulstøj og klimaanlægstøj. Acceleration og hastighed er der ikke noget i vejen med, en IC 4 løber let fra Odense til Høje Tåstrup på 57 minutter.
Mvh
Georg

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af PD Hansen, 6/7 2012, 12:41 (4314 dage siden) @ Georg Schmidt

Min erfaring med IC 4 er, at sæderne står "og råber til hinanden" ude på gulvet. Er man lidt langsynet kan man snildt følge med i avisen han læser ham der sidder skråt foran. Derfor gælder det om at komme til at sidde opad væggen, så har man da lidt "privatliv", og er fri for at bagmanden kigger ned i nakken af en.

DSB tror at forretningsfolk, som arbejder undervejs, gerne vil have at fremmede fra sæderne skråt bagved kan se med på deres bærbare PC.

Det viser hvor lidt indsigt DSB's IC4-ansvarlige har i business-segmentet (eller andre der ønsker en smule diskretion)

Og for yngre kærestepar, eller andre der gerne lægger sig skråt henover 2 sæder, er IC4 også et tilbageskridt i forhold til IC3's 2. klasse.

(Indrømmet: jeg er en stor IC3-fan)

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af Hedegaard, 6/7 2012, 18:23 (4313 dage siden) @ mss

Det er ikke i tidens ånd at afskaffe storrumsvogne, tværtimod: Publikumsundersøgelser i flere lande har entydigt bevist at storrumsvogne er de foretrukne. Dette skyldes f.eks. tryghedsfaktoren, og at det moderne menneske hellere vil "gemme" sig blandt mange mennesker, i stedet for at risikere at sidde tæt sammen i en kupé med mennesker man ikke bryder sig om. Flere pladser og nemmere adgang er også + faktorer ved storrumsvognene.

Det er faktisk sjovt, fordi går man tilbage til 80'erne, så bestod et typisk vesteuropæisk IC/EC tog primært af et hav af kupevogne og EN enkelt storrumsvogn.
Rejser du i mange Østeuropæiske lande, så ser du samme mønster.

Egentlig kunne jeg (som en af de få) meget godt lide indretningen i de gamle tyske InterRegio vogne.
Der var lidt for alle samlet i én vogn: Kupeér, storrum, klapsæder, børnesæder, 5- mands pladser, 2-mands pladser mm.

Ved godt at mange elskede at hade disse vogne, men jeg syntes konceptet var genialt.

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af PD Hansen, 6/7 2012, 19:56 (4313 dage siden) @ Hedegaard

Egentlig kunne jeg (som en af de få) meget godt lide indretningen i de gamle tyske InterRegio vogne.
Der var lidt for alle samlet i én vogn: Kupeér, storrum, klapsæder, børnesæder, 5- mands pladser, 2-mands pladser mm.

Jeg er stadig faldet over en del variation i nyere tysk materiel:

1. klasse i ICE-TD har nogle lave skillevægge rundt om nogle af pladserne.

Og på 2. klasse i (andet) ICE-materiel er der mulighed for mindre familiekupeer.

BIlleder fra 1. klasse i ICE-TD:

[image]

Kilde: ic3.dk

[image]

Kilde: railview.net

Jeg har dog også set andet/ældre ICE-materiel hvor 1. klasse var lange storrumsvogne uden variation.

Avatar

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af Per Hauberg, 6/7 2012, 23:13 (4313 dage siden) @ PD Hansen

Jeg glemte at spørge, hvor italienerne har fået bygget deres nye luksustog ?
Vel næppe Ansaldo-Breda...

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af PD Hansen, 7/7 2012, 01:19 (4313 dage siden) @ Per Hauberg

Jeg glemte at spørge, hvor italienerne har fået bygget deres nye luksustog ?
Vel næppe Ansaldo-Breda...

Haha. Hvis du tænker på det tog, der vises frem i første video i tråden, så til dels jo:

http://en.wikipedia.org/wiki/Frecciarossa
Manufacturer: Trevi (consortium of Alstom, Bombardier, AnsaldoBreda)

Men nu er det jo næppe producenten, der vælger hvor brede sæderne skal være. Det valg må operatør tage på sig.
Meget kan man sikkert beskylde italienerne for, men det er DSB selv, der har valgt at ødelægge 1. klasse i IC4.

Avatar

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af Per Hauberg, 7/7 2012, 12:18 (4313 dage siden) @ PD Hansen

Akja - men hvis første klasse alligevel er noget, man indretter ved hjælp af et fotokopieret A4-ark efter behov, kan det jo også være lige meget.
Ingen IC4 til mig, tak. -Men det er også ganske sjældent, jeg har ærinde i Esbjerg og Frederikshavn, så hvis bare de holder kareterne på de strækninger, kan jeg vel stadig rejse med tog. :-)

vh

P.

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af Georg Schmidt, 6/7 2012, 23:32 (4313 dage siden) @ Hedegaard

I forbindelse med IC-konceptet "IC 79" (Jede Stunde Jede Klasse), da man også fik 2. klasse i de tyske IC-tog, løb der i EC- og IC-stammerne en vogntype Bpmz. Det var en storrumsvogn ret tung og den løb rigtig godt i sporet og lavt støjniveau i vognen. Der kunne være op til 5 af disse vogne i en EC- eller IC stamme op gennem 80'erne og ind i 90'erne, storrumsvogne var også ret almindelige dengang. Vogntypen fandtes også i 1. klasses udgave. EC/IC-stammerne var normalt på 11-14 vogne normal belastning på 103'eren 550 tons.
[image]
DB litra Bpmz.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Revideret 30/4-81 i værkstedet Neumünster.
[image]
Alle fotos A B Sillesen Nürnberg 1981.
Mvh
Georg

Avatar

Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin

af mss ⌂, 7/7 2012, 13:01 (4313 dage siden) @ Hedegaard
redigeret af mss, 7/7 2012, 13:20

Ja IR-vognene synes jeg også er udmærkede. Endnu bedre var dog Bvmz185, ade nybyggede IC-vogne med et lignende, men mere komfortabelt koncept. Det var klart mine favorit 2.kl. vogne! Desværre valgte man at ombygge dem med almindeligt storrum i midten.

Her det originale interiør:
http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Bvmz-Bvmsz/basel2002_d.jpg

Og her efter ombygning:
http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Bvmz-Bvmsz/73_80_21-90_917-6i_it02.jpg

Storrumsvognene Bpmz synes jeg nu også er gode og komfortable vogne.
I modsætning til mage andre syntes jeg også at det originale interiør var det flotteste, grøn er godt for øjnene ;-)
http://s226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/?action=view&current=bpmz291_i_o...

Det nyere interiør i hvid og blå finder jeg lidt for køligt og anonymt...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Seat61-tog-video Italien-Schweiz - glem flade Danmark og IC4

af Per Hauberg, 6/7 2012, 14:32 (4313 dage siden) @ PD Hansen

For mange forskellige vognklasser du'r ikke i lille Danmark.
"Business" og mødelokale er en gammel opfindelse. -Bare tænk på "Sølvsalonen" i MA. Den blev ikke slidt, og hvorfor så køre rundt med en tom vogn.
Første og anden klasse (hvad var der i vejen med de gammeldags betegnelser?) - og en familieafdeling. -Sidstnævnte af dobbeltrettet hensyn: Plads til børnenes aktiviteter, -og fred for støjende børn til rejsende uden familie på slæb.

Jeg kørte igår i to forskellige IC3. Glas-skydedøren i begge tog raslede og skramlede, så jeg var ved at blive vanvittig - samtidig med at der i begge tog var "træf" i førerrummet (pass-lkf hhv. steward - en gevaldig knevren til supplement af de mange beep-lyde, der nu engang hører til derude, hvilket endnu en gang understreger det umulige i at have en stillekupe lige netop dér. Sagde jeg "´lige netop dér" ? -Jeg mente nok "i IC3" - der er ikke noget sted i det lille tog, hvor støj kan undgås.

Seat61-tog-video Italien-Schweiz - glem flade Danmark og IC4

af Allan Eriksen, 6/7 2012, 14:56 (4313 dage siden) @ Per Hauberg

Det er ikke helt forkert det Per skriver, jeg har også mange gange observeret det samme når jeg er kørt langt med toget i Danmark, vi kan for eksempel nok ikke forhindre at kollegaer taler sammen, og der kan da være mange problemer med firmaet der lige skal løses, også mere eller mindre tvungne ekstravagter, men det skaber lidt irritation hos passagererne i toget hvis de næsten sidder op ad enten førerrum eller tjenesterum i regionaltog.

Jeg kan da tydeligt forestille mig at hvis man betaler ekstra, for at sidde i business eller hvad hedder det nu DSB første, så er man måske ikke så interesseret i at høre om togpersonalets sammenstød med tjenestefordeler eller hvad det nu kan være. Gælder selvfølgelig også i den anden ende af toget, men hvad skal man gøre, vi lever jo i et land hvor man må næsten tale om hvad så helst, vi skal vel ikke have STASI tider i Danmark, men måske en henstilling på tjenestederne at husk lige at der også er passagerer med toget, der måske trænger til fred og ro på rejsen.

venlig god rejse hilsen

Allan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak