Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EN 472 (Generelt)

af Frederik N., 7/7 2012, 20:02 (4312 dage siden)

Var i dag ved en kvart i fem tiden, på vej mod Storebælts broen, da jeg spottede en ukendt ME maskine foran hvad der lignede EN 472. Efter TKØ skulle EN 472 havde passeret NG(Nyborg)8:53½, så det jeg ikke kan forstå, er hvordan at det først passerer kvart i fem?? Var dette tog et materiale tog, eftersom at det var fremført af en ME maskine og ikke en EA?? Eller var dette tog forsinket mange timer?

God ´sommer´ aften;-)

EN 472

af Ole Stuhr Hansen, 7/7 2012, 20:52 (4312 dage siden) @ Frederik N.

Var i dag ved en kvart i fem tiden, på vej mod Storebælts broen, da jeg spottede en ukendt ME maskine foran hvad der lignede EN 472. Efter TKØ skulle EN 472 havde passeret NG(Nyborg)8:53½, så det jeg ikke kan forstå, er hvordan at det først passerer kvart i fem?? Var dette tog et materiale tog, eftersom at det var fremført af en ME maskine og ikke en EA?? Eller var dette tog forsinket mange timer?

Var det i morges kl. kvart i fem, eller mener du kl. ca. 16.45?

EN 472

af Ole Stuhr Hansen, 7/7 2012, 21:14 (4312 dage siden) @ Frederik N.

Var i dag ved en kvart i fem tiden, på vej mod Storebælts broen, da jeg spottede en ukendt ME maskine foran hvad der lignede EN 472. Efter TKØ skulle EN 472 havde passeret NG(Nyborg)8:53½, så det jeg ikke kan forstå, er hvordan at det først passerer kvart i fem?? Var dette tog et materiale tog, eftersom at det var fremført af en ME maskine og ikke en EA?? Eller var dette tog forsinket mange timer?

God ´sommer´ aften;-)

Tilsyneladende har der været nedbrud på den ordinære maskine til 472, så du kan vel have ret i, at en ME'er er blevet sendt til Padborg for at hente stammen. Men så har de også haft travlt, hvis de skulle nå til København til ordinær afgangstid sydpå.

EN 472

af Ole Stuhr Hansen, 7/7 2012, 21:26 (4312 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen


Tilsyneladende har der været nedbrud på den ordinære maskine til 472, så du kan vel have ret i, at en ME'er er blevet sendt til Padborg for at hente stammen. Men så har de også haft travlt, hvis de skulle nå til København til ordinær afgangstid sydpå.

Men det nåede de så heller ikke. CNL skulle have været afgået fra København H som tog 373 kl. 18.16 (på grund af sporarbejdet i forbindelse med KØR-projektet), og i skrivende stund er de først lige kommet op på Sprogø med en forsinkelse på ca. 1 time og 50 minutter.

EN 472

af Frederik N., 7/7 2012, 21:43 (4312 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Jeg mente 16:45.

Men det nåede de så heller ikke. CNL skulle have været afgået fra København H som tog 373 kl. 18.16 (på grund af sporarbejdet i forbindelse med KØR-projektet), og i skrivende stund er de først lige kommet op på Sprogø med en forsinkelse på ca. 1 time og 50 minutter.

Så giver det mere mening at det blev givet fuld gas på vej over broen.
Og mange tak for informationen.

EN 472

af Woodi, 7/7 2012, 21:56 (4312 dage siden) @ Frederik N.


Så giver det mere mening at det blev givet fuld gas på vej over broen.
Og mange tak for informationen.

Årr.. Gad godt have fået det foreviget på kameraet med god lyd på. :-)

Håber en eller anden nåede det og vil "dele" den med os andre -
ikk os Thomas Hupfeldt..? :-D

--
[image]

EN 472

af thomash, 8/7 2012, 15:26 (4311 dage siden) @ Woodi


Håber en eller anden nåede det og vil "dele" den med os andre -
ikk os Thomas Hupfeldt..? :-D

Halløjsa. :) Jeg var desværre ikke ude og filme nattoget med ME foran. :( Ellers skulle der selvfølgelig nok komme en video op.. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

EN 472

af Woodi, 8/7 2012, 15:44 (4311 dage siden) @ thomash

Halløjsa. :) Jeg var desværre ikke ude og filme nattoget med ME foran. :( Ellers skulle der selvfølgelig nok komme en video op.. :)

Dawser Thomas ;)
Savnede lige dine (altid) kvalitets video med denne ME kørsel, men OK du kan jo heller ikke være alle steder på én gang, med mindre du laver en "Langelææænder" :-D

--
[image]

EN 472

af Gjelstrup, 7/7 2012, 22:03 (4312 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Hej Ole og andre.

Tog 472 blev i dag kørt med ER fra Pa.
Resten kom som 6032 med Me 1523 Pa-Kh.

[image]

Me 1523 syd for Sommersted.

EN 472

af Ole Stuhr Hansen, 7/7 2012, 22:17 (4312 dage siden) @ Gjelstrup

Hej Ole og andre.

Tog 472 blev i dag kørt med ER fra Pa.
Resten kom som 6032 med Me 1523 Pa-Kh.

[image]

Me 1523 syd for Sommersted.

Det var godt, du var klar med Canon'en!

Og det er faktisk blevet et flot tog, efter at der er kommet lidt forskellige vogntyper med i oprangeringen.

Mvh. Ole

EN 472

af Allan Eriksen, 7/7 2012, 22:21 (4312 dage siden) @ Gjelstrup

Er der ME stående vest for storebælt, i tilfælde af EA til nattoget ikke er klar. Var det ikke en ide at der stod en EA eller ME i reserve i Fredericia, nu er jeg efterhånden klar over, at noget der står i reserve er et fyord, der er kun det materiel der skal bruges, basta.

Venlig godnat hilsen

Allan

EN 472

af Ole Stuhr Hansen, 8/7 2012, 00:27 (4312 dage siden) @ Allan Eriksen

Er der ME stående vest for storebælt, i tilfælde af EA til nattoget ikke er klar. Var det ikke en ide at der stod en EA eller ME i reserve i Fredericia, nu er jeg efterhånden klar over, at noget der står i reserve er et fyord, der er kun det materiel der skal bruges, basta.

Venlig godnat hilsen

Allan

Der er ikke tale om et fyord, og materieldisponeringen har mindst lige så mange ideer som deltagerne på dette forum. Men virkeligheden sætter grænser for kreativiteten.

Som det er fremgået af debatten om den forsinkede indsættelse af MG/IC4, er DSB's materielsituation særdeles anspændt.

MR'erne, der var planlagt udfaset for to-tre år siden, bliver løbende modificeret og vedligeholdt, så de kan tage deres del af slæbet.

Folketingets Finansudvalg har accepteret at forlænge leasing-kontrakterne på dobbeltdækkervognene, og GM-værkstedet kæmper for at holde ME-erne kørende, så der er absolut ikke råd til at holde en maskine i reserve vest for Storebælt.

Mvh. Ole

EN 472

af Allan Eriksen, 8/7 2012, 10:02 (4311 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

OK jeg køber forklaringen det forstår jeg godt, du skriver leasingkontrakterne er forlænget, men har man ikke fået lov at købe et antal af de DD vogne eller har jeg fået galt fat i det.

Forresten jeg har kørt i IC3 sæt hvor pantryrum er fjernet og der er i stedet et par siddepladser er det er projekt der fortsætter??? Jeg kan da godt forstå hvis man mere eller mindre har sat ombygningsopgaver på vågeblus, men kunne måske når togsættene er til store eftersyng.

Jeg er godt klar over at ligesom i fodbold så har alle i dette land en mening om hvordan tingene skal laves og ikke mindst også i dette forum, En del af os bruger jo offentlig transport og jeg tror, når vi taler med andre, ikke mindst folk fra udlandet, så har vi da nogenlunde godt fungerende transportnet.

venlig søndags hilsen

Allan

EN 472

af Ole Stuhr Hansen, 8/7 2012, 10:56 (4311 dage siden) @ Allan Eriksen

OK jeg køber forklaringen det forstår jeg godt, du skriver leasingkontrakterne er forlænget, men har man ikke fået lov at købe et antal af de DD vogne eller har jeg fået galt fat i det.

Jo, det er rigtigt, at det seneste transportforlig omfatter køb af DD-vogne, men jeg er ikke klar over, om der er tale om flere, nye vogne, eller om man har besluttet at købe et antal af de vogne, man hidtil har haft leaset. På et tidspunkt vil det jo være billigere at anskaffe vognene frem for at forlænge kontrakten.

Men det skaffer jo ikke flere lokomotiver til at holde i reserve, som du oprindeligt foreslog.

Og det er dyrt at anskaffe nye litra. Typen skal tunnelgodkendes, udstyres med ATC, der skal etableres reservedelslager, og både værkstedspersonalet og lokomotivførerne skal efteruddannes.

Så foreløbig får ME'erne forlænget deres tid på danske skinner. Næste planlagte materielfornyelse bliver anskaffelsen af de eldrevne togsæt i forbindelse med elektrificeringen af Esbjerg-strækningen.

Mvh. Ole

EN 472

af Woodi, 8/7 2012, 11:33 (4311 dage siden) @ Allan Eriksen

OK jeg køber forklaringen det forstår jeg godt, du skriver leasingkontrakterne er forlænget, men har man ikke fået lov at købe et antal af de DD vogne eller har jeg fået galt fat i det.

venlig søndags hilsen

Allan

Trafikforliget af 12 Juni, gav mulighed for at DSB kunne beholde de sidst af de Railpool leasede 34 DD-vogne og 11 styrevogne + tilkøb af 10 yderligere helt nye vogne og deraf skulle der være incl. 2 styrevogne.

Med hensyn til trækkraften, så bliver ME´erne levetidsforlænget så godt det kan lade sig gøre, men der findes en afløser for denne og den laver Spanske Vossloh og den hedder Euro 4000 og er med den kendte EM 645 motor - man kunne kalde den for ME-2 ;-)
Fandt et klip hvor den er på vej ud af en Israelsk banegård.:
http://www.youtube.com/watch?v=mxvAhlxrW4E&feature=related

--
[image]

Avatar

EN 472 - Euro 4000

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 8/7 2012, 12:20 (4311 dage siden) @ Woodi

Med hensyn til trækkraften, så bliver ME´erne levetidsforlænget så godt det kan lade sig gøre, men der findes en afløser for denne og den laver Spanske Vossloh og den hedder Euro 4000 og er med den kendte EM 645 motor - man kunne kalde den for ME-2 ;-)
Fandt et klip hvor den er på vej ud af en Israelsk banegård.:
http://www.youtube.com/watch?v=mxvAhlxrW4E&feature=related

Euro 4000 har jeg for nylig tegnet til Svenska-lok.se:
http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=424&lokid=2391
Den er 2 meter længere end en ME.

--
[image]

EN 472 - Euro 4000

af Woodi, 8/7 2012, 12:57 (4311 dage siden) @ Tommy Nilsson

Euro 4000 har jeg for nylig tegnet til Svenska-lok.se:
http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=424&lokid=2391
Den er 2 meter længere end en ME.

Waooou, stort kado til dit arbejde Tommy, med at få denne pragtfulde maskine foreviget på tegnebrættet. ;-)

Bemærker lige at, det åbenbart er EMD 710 motoren der sidder i denne EURO 4000 og med Siemens AC banemotorer til passagerversionen og med 3300 HK - den Svenske og Norske godsversion skulle vistnok være på 4300 HK, noget af en kraftkarl og en lang en af slagsen. ;)

Bemærker desuden, at på dit billede har man åbenbart plaseret antennen på siden ved døren, er jo forvent med at den sidder på taget af fronten herhjemme.

Fandt lige et klip med den Norske EURO 4000 (godsversionen)..:
http://www.youtube.com/watch?v=xTBP9wGvDfs

--
[image]

EN 472 - Euro 4000/3000

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 10/7 2012, 07:21 (4309 dage siden) @ Woodi

Bemærker lige at, det åbenbart er EMD 710 motoren der sidder i denne EURO 4000 og med Siemens AC banemotorer til passagerversionen og med 3300 HK - den Svenske og Norske godsversion skulle vistnok være på 4300 HK, noget af en kraftkarl og en lang en af slagsen. ;)

EURO 4000 i både gods- og passagerversionen har DC banemotorer og 16-cylindret EMD 710 motor på ca. 4300 hk. Se datablade på gods- og passagerversionen af EURO 4000 fra Vossloh. Det er EURO 3000 der har AC banemotorer og 12-cylindret EMD 710 motor på ca. 3300 hk. Se datablad på EURO 3000 fra Vossloh.

Bemærker desuden, at på dit billede har man åbenbart plaseret antennen på siden ved døren, er jo forvent med at den sidder på taget af fronten herhjemme.

Antennen ved døren er til radiofjernstyringen af lokomotivet. De kulørte lamper som kan skimtes lige neden under er kontrollamper til radiofjernstyringen

Mvh Jørgen

EN 472 - Euro 4000/3000

af Woodi, 10/7 2012, 13:16 (4309 dage siden) @ Jørgen Schwartz
redigeret af Woodi, 10/7 2012, 13:28


EURO 4000 i både gods- og passagerversionen har DC banemotorer og 16-cylindret EMD 710 motor på ca. 4300 hk. Se datablade på gods- og passagerversionen af EURO 4000 fra Vossloh. Det er EURO 3000 der har AC banemotorer og 12-cylindret EMD 710 motor på ca. 3300 hk. Se datablad på EURO 3000 fra Vossloh.


Mvh Jørgen

Dit link til 4000´ern passagerversionen står altså påført AC/DC..
Men ja.. 3000´ern er AC/AC. ;-)

Jeg kikkede blot på dette link.:
http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki...

--
[image]

EN 472 - Euro 4000/3000

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 11/7 2012, 06:14 (4309 dage siden) @ Woodi

Dit link til 4000´ern passagerversionen står altså påført AC/DC..
Men ja.. 3000´ern er AC/AC. ;-)

AC´et før skråstregen gælder hovedgeneratoren og DC´et efter skråstregen gælder banemotorerne....!!! :-D

Mvh Jørgen

EN 472

af Allan Eriksen, 8/7 2012, 12:25 (4311 dage siden) @ Woodi

Ja det bliver spændende at se hvad det er for nye eltogsæt der bliver besluttet at købe.

Ingen tvivl om det er dyrt for DSB hvis de skal ud at købe nye diesellokomotiver, og nævnte lokomotivtype der her kører i Israel, har en dejlig afdæmpet lyd (såvidt jeg ved har vist Spanske baner (Renfe) også nogle af disse nye diesellokomotiver, endvidere nogle spanske godstansportselskaber skulle også have et antal,(kan godt være lidt misundelig)

Men glædeligt DSB levetidsforlænger det der kører, og skal køre i en del år endnu. Jeg er også sikker på at håndværkere med mere, knokler hverdag for at holde butikken kørende.


Venlig søndags hilsen

Allan

EN 472

af Woodi, 8/7 2012, 13:34 (4311 dage siden) @ Allan Eriksen

Ja det bliver spændende at se hvad det er for nye eltogsæt der bliver besluttet at købe.

Venlig søndags hilsen

Allan


De Danske lokoførere kan måske glæde sig til, at de muligvis/sandsynligt skal på skolebænken igen, for at få licensen udvidet til Stadler´s Flirt(sprintertog), som nordmændene lige har fået leveret 50 Stk´s af.

Jeg ved, at Flirt er blandt den mest sandsynlige vælg af de 2 til 3 udvalgte "prøvetog" som Transportudvalget har i kikkerten til 2015.
Dette togsæt kan i første omgang indsættes på Kystbanen og erstatte en del af ER/IR4, der skal opdateres og opgraderes til landsdelstrafikken mellem København og Esbjerg i 2015.

Her er et lille klip der viser accelerationen imellem Polske ELF og Schweiziske Stadler´s Flirt.:

http://www.youtube.com/watch?v=qv1HNi4-1k0&feature=related

Og her er lidt fra speedometeret i Flirt´en ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=tWD4MhX8cSc&feature=topics

--
[image]

EN 472

af Ole Stuhr Hansen, 8/7 2012, 14:43 (4311 dage siden) @ Woodi

De Danske lokoførere kan måske glæde sig til, at de muligvis/sandsynligt skal på skolebænken igen, for at få licensen udvidet til Stadler´s Flirt(sprintertog), som nordmændene lige har fået leveret 50 Stk´s af.

Jeg ved, at Flirt er blandt den mest sandsynlige vælg af de 2 til 3 udvalgte "prøvetog" som Transportudvalget har i kikkerten til 2015.
Dette togsæt kan i første omgang indsættes på Kystbanen og erstatte en del af ER/IR4, der skal opdateres og opgraderes til landsdelstrafikken mellem København og Esbjerg i 2015.

Her er et lille klip der viser accelerationen imellem Polske ELF og Schweiziske Stadler´s Flirt.:

http://www.youtube.com/watch?v=qv1HNi4-1k0&feature=related

Og her er lidt fra speedometeret i Flirt´en ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=tWD4MhX8cSc&feature=topics

Det er godt nok en imponerende accelerationsevne, og det ser ud til, at Flirten har mere i sig end til de 160. Spændende, om den i lighed med MF og ER kan opnå dokumentation for lav påvirkning af sporet, så den må komme op på 180 km/t.

Mvh. Ole

EN 472

af Allan Eriksen, 8/7 2012, 15:18 (4311 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Jeg tvivler ikke på at dette togsæt er et udmærket valg, kun lige en strøtanke, var der ikke tale om at det skulle være dobbeltdækkertog i lighed med den type DB blandt andet skulle bruge til nye tog i Slesvig Holsten.

Nu kan jeg ikke finde det igen, men for et par dage siden var der en der havde fundet et youtube klip fra Westbahn i Østrig, hvor blandt andet man havde fået plads til en mindre bistroafdeling og toilettet også havde et pissoir så man undgår at mandlige trængende kommer til at tisse på gulvet, hvis toget slingrer.(fin detalje) Jeg glæder mig at se hvad man køber og til at køre med det.

Toget kan sikkert garanteret leveres med elmotorer der kan køre den ønskede topfart på 200 km/t
hvor der er mulighed for det.


venlig nyt tog hilsen


Allan

EN 472

af Woodi, 8/7 2012, 16:56 (4311 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg tvivler ikke på at dette togsæt er et udmærket valg, kun lige en strøtanke, var der ikke tale om at det skulle være dobbeltdækkertog i lighed med den type DB blandt andet skulle bruge til nye tog i Slesvig Holsten.

Nu kan jeg ikke finde det igen, men for et par dage siden var der en der havde fundet et youtube klip fra Westbahn i Østrig, hvor blandt andet man havde fået plads til en mindre bistroafdeling og toilettet også havde et pissoir så man undgår at mandlige trængende kommer til at tisse på gulvet, hvis toget slingrer.(fin detalje) Jeg glæder mig at se hvad man køber og til at køre med det.

Toget kan sikkert garanteret leveres med elmotorer der kan køre den ønskede topfart på 200 km/t
hvor der er mulighed for det.

venlig nyt tog hilsen

Allan

Linket er her Allan ;)
http://www.youtube.com/watch?v=5M-ByBAmw3o&feature=related

Stadler Kiss er en "storebror" af den succesfulde motorvogn, Flirt.

Stadler KISS er en dobbeltdækker motorvogn, der er blevet fremstillet af den Schweiziske tog producent Stadler Rail.

KISS står for 'komfortabler innovativer spurtstarker S-Bahn-Zug ",
som oversat betyder ' behagelig, innovativ, sprint i stand, forstæder tog '.
Kiss er et EMU (elektrisk multiple unit) bestående af selvkørende vogne.
Det var kendt som DOSTO i udviklingsfasen.
I Schweiz kendes det også under navnet RABe 511.
http://www.youtube.com/watch?v=7uZh8qtfyJo&feature=related
Dette tog kunne nå køreplanen mellem Helsingør-København-Odense på hidtil uset tid. ;)

--
[image]

Avatar

EN 472

af mss ⌂, 10/7 2012, 13:38 (4309 dage siden) @ Woodi

Ok, det var så en Google-oversættelse du brugte der..!? :-D

Zitat:
KISS står for 'komfortabler innovativer spurtstarker S-Bahn-Zug ",
som oversat betyder ' behagelig, innovativ, sprint i stand, forstæder tog '.

Korrekt oversat står det for "komfortabelt, innovativt og hurtigt-accelererende S-tog/bybanetog"
Det virker dog som langt mere end et S-tog!

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

EN 472

af Woodi, 10/7 2012, 13:54 (4309 dage siden) @ mss

Ok, det var så en Google-oversættelse du brugte der..!? :-D

Zitat:
KISS står for 'komfortabler innovativer spurtstarker S-Bahn-Zug ",
som oversat betyder ' behagelig, innovativ, sprint i stand, forstæder tog '.

Korrekt oversat står det for "komfortabelt, innovativt og hurtigt-accelererende S-tog/bybanetog"
Det virker dog som langt mere end et S-tog!

:-D Ja det gik lidt for hurtigt, ikke godt at have "damp" - Nok bedst i en E-maskine.;-)

Klister lige et link på hvordan den er indrettet. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=T6R-X1zwZ6s

--
[image]

EN 472

af KimC, 8/7 2012, 15:39 (4311 dage siden) @ Woodi

Trafikforliget af 12 Juni, gav mulighed for at DSB kunne beholde de sidst af de Railpool leasede 34 DD-vogne og 11 styrevogne + tilkøb af 10 yderligere helt nye vogne og deraf skulle der være incl. 2 styrevogne.

Hvis man går ud og køber nye vogne, frem for at lease dem, er det også et tegn på at man ved at de vil skulle bruges mange år fremover.
Hvis man tror at ME kan blive ved, kan det ødelægge virkningen af nyanskaffelsen. Selv hvis man levetidsforlænger ME med en løsning der nærmest må blive et custom design, vil ME stadig indeholde gamle dele. Desuden skal man afstå en række ME under selve ombygningen. Vi ved jo godt at det gjorde ondt i materielbeholdnngen da der blev isoleret nogle ME mens Storstrømsbroen var lukket. Igen bliver det pasagererne der må undvære tog, eller stå pakket i overfyldte tog. Og der er ingen garanti for at der ikke følger en problemer i kølvandet på en ombygning. Remtoriseringen af IC3 gik jo heller ikke problemfrit, og det der skal laves på ME er en noget større sag.

DD vognene kan kun bruges med lokomotiv, skal det være elektrisk? EA kan heller ikke blive ved, og man har desuden ikke ret mange tilbage. Deres stand er ikke for god, og havde man kunnet udrangere/sælge dem var det givetvist sket.
Men hvad skal så trække de DD vogne? Der vil i lang tid fremover være ikke elektrificerede hovedstrækninger i DK, så man kan såmænd roligt købe nogen ordentlige diesellokomotiver til opgaven, og få løst de stabilitets og miljøproblemer der er med ME. Sådan som man kæmper for at holde ME kørende, må vedligeholdsudgifterne til ME være blevet pænt store, og jo, de kan da klare den daglige drift endnu, men stabile er de ikke længere.
Anskaffer man nye diesellokomotiver skal man ikke bruge lige så mange som man har ME. De nye lokomotiver kunne klare grundlasten, og man kunne supplere med ME i mylretid. Det ville lette presset på vedligehold, og højne regulariteten, foruden de miljømæssige gevinster. Og man ville ikke skulle afstå ME til en ombygning.
Skulle det være, kan man sikkert sælge de nye diesellokomotiver hvis de en dag bliver til overs. MZ'erne holder jo heller ikke evigt ;-)

EN 472

af Woodi, 8/7 2012, 16:16 (4311 dage siden) @ KimC


Hvis man går ud og køber nye vogne, frem for at lease dem, er det også et tegn på at man ved at de vil skulle bruges mange år fremover.

Leasing af DD-Vognene har været en dyr affære, især med den første leasingkontrakt med Acento, som var 53 vogne og 14 styrevogne á 3 leveringer (24,28,15 stk´s) og som nu skal afleveres tilbage, har kostet noget nær én million pr. år. pr. stk. siden 2003, så de er næsten købt desværre uden forkøbsret. :-|


Hvis man tror at ME kan blive ved, kan det ødelægge virkningen af nyanskaffelsen.

Og derfor er det også tvingende nødvendigt, at få kikket på alternativ og fremadrettet screening af behov/dækningsgrad og de politisk vinde for fremtidigt virke for DSB (SOV).


DD vognene kan kun bruges med lokomotiv, skal det være elektrisk? EA kan heller ikke blive ved, og man har desuden ikke ret mange tilbage. Deres stand er ikke for god, og havde man kunnet udrangere/sælge dem var det givetvist sket.

De til den tid ialt 55 DD-Vogne skal de næste 30 år gøre tjeneste med både diesel og elektrisk materiel, for regeringens fosil-brændstofs visioner træder først i kraft i 2050.
DSB råder i dag over 6 stk´s EA, som i første omgang skal renoveres for omkring 40-50 millioner i alt og indsættes mellem Østerport og Ringsted som pendultog.


Men hvad skal så trække de DD vogne? Der vil i lang tid fremover være ikke elektrificerede hovedstrækninger i DK, så man kan såmænd roligt købe nogen ordentlige diesellokomotiver til opgaven, og få løst de stabilitets og miljøproblemer der er med ME.

Der er "kik" på to varianter af hver, både diesel og elektrisk og regeringen skal i flg. finansloven og trafikforliget afse 1 milliard til dette, senest i 2015.

--
[image]

Avatar

EN 472

af mss ⌂, 10/7 2012, 14:01 (4309 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg synes at det er løjerligt at man ikke placerer en EA i Padborg.
De seks maskiner har jo ikke andet at lave end at trække CNL-toget.
Jeg er godt klar over at alle seks næppe er driftsklare i skrivende stund, men har man virkelig ikke mere end et par stykker der er driftsklare?

Maskinerne skal som bekendt have en overhaling i 2013, hvorved alle bliver driftsklare igen. Men da de så skal til at anvendes i regionaltog igen, forbliver reservesituationen for disse maskiner sikkert relativt uændret.
Til gengæld må det så forventes at der kommer flere MEi reserve, hvis ellers MG endelig kan komme til at aflaste MF der igen kan aflaste ME + DD... Planen er jo godt nok at dobbeltdækkerstammerne nu (endelig!) er kommet for at blive, men ikke i det nuværende antal.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

EN 472

af OD, Od ⌂, 8/7 2012, 10:21 (4311 dage siden) @ Gjelstrup

Hej Ole og andre.

Tog 472 blev i dag kørt med ER fra Pa.
Resten kom som 6032 med Me 1523 Pa-Kh.

Tognummeret blev ændret til M 6172 Pa-Kh.

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak