Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB MO 1848 (Generelt)

af Update, 9/7 2012, 19:40 (4319 dage siden)

Hej alle
Var forbi bramminge i dag og så at mo vognen ikke var hjemme, er der nogle der ved hvor den befinder sig henne

Tak på forhånd

DSB MO 1848

af ottoemil @, Rødovre, 9/7 2012, 20:05 (4319 dage siden) @ Update

Godaften i forummet
Såvidt jeg ved, befinder MO 1848 sig (siden i forgårs) i Høng hos Vetsjællands Veterantog.
v.h
Ottoemil

DSB MO 1848

af D 826, 9/7 2012, 20:37 (4319 dage siden) @ Kaspertog

Er der så nogen der ved hvad der er af planer med den, skal den gøres kørerklar mon?, Selv om den på billederne så lidt trist ud!

--
Vh. D 826

DSB MO 1848

af marrix, Valby, 9/7 2012, 21:02 (4319 dage siden) @ D 826

Prøv at læse tråden der henvises til på jernbane.net igennem. Her står bl.a at der i øjeblikket er gang i motorrenovering, men der mangler arbejdskraft til de mange opgaver.

- Martin

DSB MO 1848

af Jens MO-Møller @, 10/7 2012, 01:44 (4319 dage siden) @ marrix

At renovere en MO-vogn er altså ikke bare en opgave, som kan klares på en eftermiddag! Alene kabelarbejdet kræver stor tålmodighed, tillige trykluftsystemet med kompressorer og el-motorer, kølevandsanlæg med rør, tagkølere og pumper, brændoliesystem med div. rør og filtre, banemotorventilatorer med el-motorer og luftkanaler, udtagning og renovering af varmekedel og oliefyr, tillige alt dampvarmeudstyr, varmerør, vandudladere mm., hertil kommer så div. pladearbejde, afmontering af alle skydedøre for afrensning af skydedørslommer, renovering af front- og midterdøre, som kræver meget både træ- og metalarbejde, apteringsarbejde i meget stor stil, da 1848 jo ikke er moderniseret indvendigt, gulvbelægning med udskiftning af evt. rådne guldbrædder, toiletudrustning skal gennemgås og renoveres, afrensning af maskinrum og kedelrum med efterfølgende opmaling, gennemgang og udtagning af alle elektriske apparater, dvs. rydning af apparatskabe i både maskinrum og hoved- og hjælpeapparatskab og renovering af alle komponenter osv. osv. osv. , det er et kæmpearbejde som virkelig kræver entusiasme og gå-på mod og tager i tusindvis af timer, så lad være med at sætte dato på, hvornår MO 1848 er køreklar, for det varer meget længe, hvis den skal have den store tur, hvilket den skriger efter!!!

Venlig hilsen

Jens Møller

DSB MO 1848

af Jens MO-Møller @, 10/7 2012, 02:08 (4319 dage siden) @ Jens MO-Møller

Men HVIS der vil blive ofret den fornødne tid og kræfter på denne MO-vogn, som er den eneste bevarede MO-vogn, som "kun" fik den lille modernisering i begyndelsen af tredserne, d.v.s. ombygning af førerrummene med flytning af kontrollerne og montering af førerbord, frontruder monteret i simplexgummi samt udvendig sandpåfyldning og aldeles intet mere, kan den blive en virkelig perle!

At gøre den helt original, som ved leveringen i 1954, som der vist har været nogle luftige planer om engang, vil kræve et kæmpe arbejde med total ændring af førerrummene med dertil hørende kabelarbejde, tillige en masse pladearbejde med at ændre frontruderne og lukning af sandpåfyldningshullerne i vognkassen mm. Et sådant arbejde vil næsten på forhånd være dømt til at give problemer, så det bedste - efter min ringe mening - vil være at bevare motorvognen i den udformning den har nu; altså en delvis moderniseret MO-vogn med original aptering i passagerafdelingerne, anno midten af tredserne, men ca. halvdelen af MO-vognene fik altså kun den "lille moderenisering" og det er da godt, at DJK har bevaret et sådant eksemplar af typen.

Venlig hilsen

Jens Møller

DSB MO 1848

af KimC, 10/7 2012, 20:01 (4318 dage siden) @ Kaspertog

Der er billeder af overførslen af Mo 1848 på Jernbane.net.

http://jernbane.net/phorum/read.php?3,160225,160225#msg-160225

Mvh Kasper Pedersen

Nu laver jeg et sidespring, men det overrasker mig at MT er tunnelgodkendt. Der har vel ikke tidligere været anledning til at køre med MT i tunnelen, ifb med vedligehold etc?

DSB MO 1848

af Jensen @, Fredericia, 12/7 2012, 08:08 (4317 dage siden) @ KimC

Nu laver jeg et sidespring, men det overrasker mig at MT er tunnelgodkendt. Der har vel ikke tidligere været anledning til at køre med MT i tunnelen, ifb med vedligehold etc?

MT 152 (og foreningens øvrige materiel) er naturligvis godkendt til kørsel på de infrstrukturer Veterantog Vest befarer.

Mvh
Jens, VtV

DSB MO 1848

af Erling, 12/7 2012, 11:56 (4317 dage siden) @ Jensen

undre mig over hvordan en MT er tunnelgodkendt.

da storebælt forbindelsen var færdig, var alle MT´erne udrangeret fra DSB.
det kan være at VtV og Djk har fået sær behandling med kørsel under storbælt.


EN

DSB MO 1848

af thomash, 12/7 2012, 12:04 (4317 dage siden) @ Erling

undre mig over hvordan en MT er tunnelgodkendt.

da storebælt forbindelsen var færdig, var alle MT´erne udrangeret fra DSB.
det kan være at VtV og Djk har fået sær behandling med kørsel under storbælt.

Nu er det jo ikke kun DSB der kan få materiel godkendt til kørsel over storebælt.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

DSB MO 1848

af Erling, 12/7 2012, 12:12 (4317 dage siden) @ thomash

Hej Thomas

det er jeg godt klar over.

jeg syntes bare det lyder mærlig at man kan godkende en MT til kørsel under storebælt.

så vidt jeg ved har denne MT 152 samt MT 157 ikke fået monteret ATC.


EN

DSB MO 1848

af Gæst, 12/7 2012, 13:21 (4317 dage siden) @ Erling

Hej Thomas

det er jeg godt klar over.

jeg syntes bare det lyder mærlig at man kan godkende en MT til kørsel under storebælt.

så vidt jeg ved har denne MT 152 samt MT 157 ikke fået monteret ATC.

Nej og hvorfor skulle den også det? - Storebæltsforbindelsen er en jernbane som alle andre, med krav som alle andre, hvor man kan køre med 70 kmt/t uden ATC. Tunnelgodkendelse kommer først ind i billedet når der er tale om persontransport og omhandler alene nødbremseoverstropning og uddannelse af personalet.

Det behøver ikke at være en videnskab at køre tog, selvom mange prøver at gøre det til det!

DSB MO 1848

af Erling, 12/7 2012, 13:55 (4317 dage siden) @ Gæst

Hej Gæst

kan du så sige mig hvorfor MZ´erne fik en særlig luftfilter til kørsel under storebælt, når de ikke kører med persontog ??

EN

DSB MO 1848

af Poul Andersen @, 12/7 2012, 13:59 (4317 dage siden) @ Erling

Hej Gæst

kan du så sige mig hvorfor MZ´erne fik en særlig luftfilter til kørsel under storebælt, når de ikke kører med persontog ??

EN

Dette var udelukkende på grund af risiko for brandfare med de oprindelige luftfiltre.

mvh.
Poul

DSB MO 1848

af jiko, 12/7 2012, 21:29 (4316 dage siden) @ Gæst

Hørt hørt

DSB MO 1848

af Jens MO-Møller @, 12/7 2012, 23:36 (4316 dage siden) @ Gæst

God aften Gæst!

Godt med lidt malurt i bægeret!

Det var lige netop også mine ord du nævnte i dit indlæg og det skrev jeg så også i et indlæg til "Erling", men det blev åbenbart fundet for stærkt og blev slettet af webmaster og ejer af denne side, på trods af, at der ikke engang blev brugt bandeord fra min side, men det er tilsyneladende ikke tilladt at stille kritiske spørgsmål til debattører, som i een uendelighed kan sætte spørgsmålstegn ved alt, men det må jeg jo så tage til efterretning.

Måske bliver dette indlæg også slettet, nu må vi se!

Venlig hilsen

Jens Møller

DSB MO 1848

af KimC, 13/7 2012, 07:08 (4316 dage siden) @ Gæst

Nej og hvorfor skulle den også det? - Storebæltsforbindelsen er en jernbane som alle andre, med krav som alle andre, hvor man kan køre med 70 kmt/t uden ATC. Tunnelgodkendelse kommer først ind i billedet når der er tale om persontransport og omhandler alene nødbremseoverstropning og uddannelse af personalet.

Det behøver ikke at være en videnskab at køre tog, selvom mange prøver at gøre det til det!

For lang tid siden var der en artikel i Banen om godkendelsesproceduren for Ma toget til kørsel uden passagerer i tunnelen. Jeg har ikke artiklen tilgængelig, men den gik ud på at toget skulle kunne dokumentere igangsætningsevne på en stigning svarende til det stejleste i tunnelen. Man brugte en strækning på S banen som har samme stigning.
Desuden var der nogen brandtekniske ting der skulle dokumenteres. Og det var altså til kørsel uden passagerer idet Ma ikke har NBO.
Toget bestod, men man vælger dog alligevel at trække det med en ATC maskine mellem landsdelene fordi det alt andet lige er nemmere og hurtigere.

Men ligesom luftfiltrene på MZ blev nævnt, må der åbenbart være nogen krav til materiel der skal gennem røret, også uden passagerer.

DSB MO 1848

af Jens V, 13/7 2012, 08:58 (4316 dage siden) @ KimC

For lang tid siden var der en artikel i Banen om godkendelsesproceduren for Ma toget til kørsel uden passagerer i tunnelen.

Uden overhovedet at tage stilling i den aktuelle diskussion vil jeg gerne helt generelt advare mod at anse indholdet i hedengangne 'Banen' som faglig dokumentation af noget som helst...

DSB MO 1848

af Peter Roland Hansen, 13/7 2012, 11:36 (4316 dage siden) @ KimC

Er denne tråd ikke kommet ud på et sidespor. Tråden handler om MO 1848 og nu diskuteres der luftfiltre på MZ.

Må jeg forslå at hvis man ønsker at diskutere luftfilter på MZ ja så opretter man et emne der hedder :"Luftfiltre på Mz" og så overlader tråden til de der ønsker at diskutere MO 1848


Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere
DSB MO1809

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak