Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos) (Generelt)

af mss ⌂, 13/7 2012, 23:41 (4307 dage siden)

For også at bidrage lidt her på jernbanen.dk, har jeg "opfrisket" nogle gamle indlæg fra en tråd jeg engang skrev i på tog-sim forum (der siden er gået i dvale...).

1. DEL: Nordiske vogne.

Dagtogene kørte i 90'erne som IN (Internord), og nattogene som INN (InterNordNat).
I dagtogene indgik 2.kl. storrumsvogne B3K, vogne med blandet interiør og telefon B5FKRT og 1./2. kl. vogne AB3K. Bemalingen var (også dengang) under udskiftning. Dengang var det fra den klassiske brune til den nye med to toner blå. Her lidt billeder af nogle af disse vogne:
[image]
[image]
[image]
[image]
Der var ofte kun 2-3 svenske vogne, og til tider 1-2 danske lokalvogne. I højsæsoner var togene dog noget længere. Mellem København H og Helsingør var det en luksus at få plads i en sådan lokalvogn, der var ingen stop undervejs, og lokalvognen var ihvertfald i en periode en Ba, altså en nedklasseret A-vogn :-) Togene har dog også indeholdt Bn, Bk-x, Bk (uden åben kiosk), B og/eller BD vogne.
Jeg husker også en forbindelse der havde en gennemgående NSB vogn type B3K.
Nattogsvognene har jeg kun enkelte billeder af. Her et foto af en af de gode gamle svenske sovevogne:
[image]
Og en norsk ditto, begge på København H i 1996:
[image]
Svenske liggevogne på Belvedere (beklager kvaliteten..):
[image]

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af mss ⌂, 13/7 2012, 23:42 (4307 dage siden) @ mss

2. DEL. Tyske dagtog/siddevogne.

Først og fremmest de klassiske før-UIC-X vogne med svingdøre og små vinduer. Jeg har kun få billeder af disse, her ses en ABm223 på København H i 1992:
[image]
Efterfølgerne var bl.a. Bm234, der i løbet af 90'erne afløste Bm232 og Bm238 i nattogene til København:
[image]
Oprindeligt opgraderet til IC-tog, blev Bm235 også senere indsat i EC-tog. Her ses en sådan på København H i 1995:
[image]
I 1994 opgav DB deres oprindelige strategi, og begyndte også at opmale umoderniserede vogne i orientrød. Her en Bm235 i et EC-tog på København H i 1994:
[image]
Også et mindre antal halvpakvogne blev opmalet i ny bemaling. Her en BDms273 i et EC-tog på København H i 1995:
[image]
Avmz vognene af TEE/UIC-X typen skal da heller ikke glemmes. De indgik i næsten alle EC-tog med tysk materiel. Her en sådan på København H i 1992:
[image]
Til højre set et InterNord eksprestog til Sverige, der meget belejligt afgik fra perronens modsatte side noget tid efter EC-togets ankomst sydfra.
I enkelte løb indgik de nyere Eurofima 1.kl. vogne af typen Avmz207.
Disse var også nogle af de sidste der kunne ses i den klassiske vinrød/elfenben bemaling. København H 1992:
[image]
Den almindeligste 2.kl. vogn i EC-togene var Bpmz291. Her ses et par stykker i forskellige bemalinger i et EC-tog i 1994:
[image]
De moderne Bvmz185 vogne blev også ret hurtigt standard i EC-løbene København-Hamburg, her ses en sådan under udkørsel fra København H i 1992:
[image]
Det var sådan set de tyske dagtogsvogne/siddevogne anvendt i trafikken til Danmark i første halvdel af 90'erne.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af mss ⌂, 13/7 2012, 23:47 (4307 dage siden) @ mss
redigeret af mss, 14/7 2012, 00:23

3. DEL: Nattog til det sydlige udland.

Jeg starter med DB sovevognene af type WLABmh175, der indgik i toget til München, Basel og Innsbruck, men også som direkte sovevogn til Paris (i toget til Aachen og Oostende). Her en sådan vogn i det førstnævnte tog i 1994:
[image]
Her endnu et billede af to WLABmh175, tv set fra gangsiden, th set fra kupésiden, årstallet er 1994:
[image]
I sommermånederne kørte som nævnt et separat nattog til Paris. Her ses en WLABmh175 i et sådant tog i sommeren 1994 -bagved anes en fransk liggevogn af type B9c9x (som jeg desværre ikke har et portrætfoto af) :
[image]
I toget indgik også franske siddevogne, i starten af 90'erne udskiftedes de indtil da anvendte UIC-Y siddevogne med de nyere af type Corail VU, litra B11u:
[image]
Endvidere indeholdt disse tog to franske pakvogne og såvidt jeg husker indgik i en overgangsperiode også en 1./2. klasse UIC-Y vogn type A4B5x.
Nattoget til München, Basel og Innsbruck indeholdte udover to sovevogne også et antal liggevogne af typerne Bcm243 og Bcmh246. Sidstnævnte var en ombygningsvariant med nyt klimaanlæg. Her en Bcm243 (indlejet til en ferieekspres):
[image]
Siddevognene var i starten af 90'erne af typerne Bm232 og Bm238 (begge med de små kupévinduer), men blev senere afløst af de nyere Bm234 (se længere tilbage i tråden).
Her ses gavlene af en Bcm/Bcmh og en Bm234:
[image]
De tyske pakvogne indgik i mange forskellige løb, både almindelige dagtog, EC-tog og nattog. Her en (desværre graffitti-hærget) Dms905 på København H i 1994:
[image]
Somme tider var der også nogle usædvanlige vogntyper i togene. I 1992 oplevede jeg at toget fra München og Innsbruck indeholdt hele to usædvanlige liggevogne.
Den ene var en tysk liggevogn med "Vorzugsabteile" (kupéer der via et rulle-jalousi kunne deles i to halvkupéer) af typen Bctmh257:
[image]
Den anden usædvanlige liggevogn var en ældre østrigsk liggevogn type Bcmz (meget lig de Schweiziske RIC-vogne):
[image]
Disse fandtes der ikke ret mange af, de østrigske liggevogne fra 1980'erne er dog en videreudvikling af denne type (med flere toilet/vaskerum).
I en periode var sovevognen til Paris (i toget til Aachen og Oostende i vinterkøreplanen) en fransk vogn af type T2. Jeg har kun et meget underbelyst (grumset!) billede fra 1992. Bemærk også den tyske vogn til højre, det er en Bm232, vognen til venstre er en tysk WLABmh175 -stadig med cremefarvet tag (men meget beskidt):
[image]
Toget til Aachen og Oostende indeholdt en primært tysk og en belgisk oprangeret togdel. De tyske vogne var af de sædvanlige typer, danske siddevogne forekom også tidligt i 90'erne i denne togdel (til sidst blot en enkelt AB-vogn).
Den belgiske togdel bestod af sidde- ligge- og sovevogne. Siddevognene var af Eurofima-type, her en sådan på København H d. 4/5 1996:
[image]
Liggevognene var af den belgiske I5 type:
[image]
Sovevognen var normalt en belgisk MU:
[image]
Denne vogn kunne dog også være fransk.
Antallet af vogne varierede generelt meget, dette galdt særligt for sæsontogene, men antallet af sidde- og liggevogne kunne også være meget skiftende i Aachen-toget.
I midten af 1990'erne blev sæsontoget til Amsterdam (tidligere fremført med dansk B-vognsmateriel) til et nattog. Her ses et par tidligere tyske liggevogne i dette tog, der havde et ret sent afgangstidspunkt:
NS Bcm (ex. DB Bcmh246)
[image]
NS Bcmz (ex. TUI Bcvmh/z)
[image]

Det var så et sammendrag af mine fotos af internationale vogne i København i 1990'erne.
De eneste jeg mangler at nævne er togene til Østeuropa, herunder også togene til Berlin. Her har jeg dog ikke mange billeder eller informationer, ved interesse kan jeg prøve at brygge et indlæg mere sammen med disse tog.

På min hjemmeside findes mange flere billeder, følg blot linket i min signatur! :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Woodi, 14/7 2012, 01:10 (4307 dage siden) @ mss

Sikke mange flotte billeder du lægger op, men hvorfor har du ikke "tagget" dem med dit navn? eller kan alle bare copy dem og bruge dem frit - dog med dit "kredit/navn" vedhæftet? :-)

--
[image]

Avatar

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af mss ⌂, 14/7 2012, 01:50 (4307 dage siden) @ Woodi

Efter min mening er det spild af tid. Billedet ligger digitalt, og jeg har ophavsretten lige meget om jeg "ødelægger" billedet med mit navn eller ej. Disse "tags" kan enhver med et redigeringsprogram desuden hurtigt fjerne igen, så jeg sparer mig hellere besværet... De ældre scans har til dels tags fra før jeg droppede det.
Alle har naturligvis ret til at kopiere billederne til egen brug. Men er der nogle der vil bruge dem i litteratur eller på deres egen side skal de selvfølgelig bede om lov.
For mig er det under alle omstændigheder vigtigst at andre også får glæde af nogle af mine billeder, nu da jeg har brugt tid på at tage dem :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Woodi, 14/7 2012, 02:19 (4307 dage siden) @ mss


For mig er det under alle omstændigheder vigtigst at andre også får glæde af nogle af mine billeder, nu da jeg har brugt tid på at tage dem :-)

Det er også virkelige flotte og gode billeder du har nået,
at være heldig med at forevige mens tid var - specielt det med sovevognene ;-)
Jeg er lidt misundelig, hehe..

Men stor TAK, for at du ville dele dine flotte billeder med os andre og jeg skal ikke bruge dem på en hjemmeside, men Hvis en kammerat er i færd med at bygge en model eller lige savner lidt dokumentation, så skal jeg nok huske hvorfra og fra hvem ;-)

--
[image]

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Allan Eriksen, 14/7 2012, 08:54 (4307 dage siden) @ Woodi

stor ros for disse billeder, du har da fanget det der kørte internationalt dengang, jeg mindes med glæde de svenske vogne, Jeg har flere gange kørt til og fra Göteborg i disse vogne, og det var dejlig behagelig kørsel.

Apropos de franske vogne der er vist der har jeg kørt i Tyskland med disse og det var før DB havde klimaanlæg i deres 2 klasse vogne. Så jeg havde en rigtig god tur i en times tid fra Karlsruhe til Stuttgart (der var de igang med at anlægge SFS (neubaustrecke) Mannheim/Karlsruhe Stuttgart. Men rigtig lækker tur og 4 søde unge piger fra Canada.

Venlig international hilsen

Allan

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Frank, 14/7 2012, 09:53 (4307 dage siden) @ mss

Jeg har nydt dine billeder fra dengang, der stadig var forskellige europæiske passagervogne på Kbh H. Især den hollandske vogn, der åbenbart var overtaget fra det tyske rejsebureau TUI, denne vogn har jeg aldrig set med hollandsk logo.

De franske vogne er repræsentanter for den store serie af vogne anskaffet fra 1975, disse blev kaldt "Corail".I det seneste nummer af det franske jernbaneblad "Rail Passion" er der en spændende artikel om disse vogne.

Her er et dårligt billede, som jeg tog i Juvisy syd for Paris i juni 1990, her tordner en CC 6500 igennem stationen med en række af disse Corail vogne
[image]

Endnu engang tak for billederne, du har fanget den hverdag, vi andre overså.

Med venlig hilsen

Frank

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Dennis L Desezar @, 14/7 2012, 13:06 (4307 dage siden) @ Frank

Åh! Hvor det vækker minder!

Jeg var stationsbetjent på Klargøring København H, Plads fra 1991 og indtil 1997.

(Okt. 1997 til Maj 1998 Køremand på S-tog København H Nær)
(Juni. 1998-? Togpersonalet København H)

Jeg har rangeret, klargjort, bremseprøvet et utal af IN,INN,EC og andre spændende internationale tog.

Det hele vækker gode minder fra en spændende tid.

På et tidspunkt var Klargøring København H, Plads / Belvedere kun internationalt vogncenter og havde kun internationale tog med undtagelse af IR tog om fredagen som bestod af aflagt gruppe 1 fjern materiel (IC materiel).

Alene billederne af vognene i 233/232 løbet og sandsynligvis 482/483 løbet vækker mig mange gode minder. Jeg gik i en tur hvor vi havde alle togene til afgang.

I min tid ved togpersonalet nåede jeg at køre IN,INN,Kystpilen samt IR (Interregio)
mellem Fa og Pa samt EN (CNL) et utal af gange samt diverse skiløbere, COP15 tog

Fra 2005 til 2009 kørte jeg fast på DSB's skiløber mellem København og Bludenz

Idag må jeg så nøjes med IC3 (ICU) og BR605

God lørdag til jer alle :-)

Dennis

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Fysikeren, 14/7 2012, 18:24 (4306 dage siden) @ Dennis L Desezar

Idag må jeg så nøjes med IC3 (ICU) og BR605

Hvad er ICU for en forkortelse?

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Peter Linaa Jørgensen, 14/7 2012, 19:14 (4306 dage siden) @ Fysikeren

Idag må jeg så nøjes med IC3 (ICU) og BR605


Hvad er ICU for en forkortelse?

ICU = InterCity Udland.

M v h
Peter

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Woodi, 14/7 2012, 19:31 (4306 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

ICU = InterCity Udland.

M v h
Peter

Hvor mange sæt er der tilbage med Tysk indusi eller er det PZB 90..? 10 Stk´s..?

--
[image]

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Fysikeren, 14/7 2012, 21:56 (4306 dage siden) @ Woodi

13 sæt mener jeg. Det passer også fint med, at der skal bruges ti i den daglige drift.

5 til IC København - Flensburg
4 til EC København - Hamburg
1 til EC Aarhus - Hamburg

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Peter Linaa Jørgensen, 14/7 2012, 22:14 (4306 dage siden) @ Fysikeren

13 sæt mener jeg. Det passer også fint med, at der skal bruges ti i den daglige drift.

5 til IC København - Flensburg
4 til EC København - Hamburg
1 til EC Aarhus - Hamburg

I følge DJK´s medlemsblad Jernbanen nr. 2 april 2012 under Ajour Index 2011 side 6 citerer jeg følgende:

"Litra MF (IC3):
MF-sæt 69 og 70 er udstyret med togkontrolanlæg til kørsel i Sverige.
MF-sæt 76-92 er udstyret med togkontrolanlæg til kørsel i Tyskland.
Visse togsæt kan lejlighedsvis være "reklame-folieret"."

Håber dette er dækkende. Der står IKKE noget, hvilken slags togkontrolanlæg de har.

M v h
Peter L J

Avatar

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af mss ⌂, 14/7 2012, 22:42 (4306 dage siden) @ Dennis L Desezar
redigeret af mss, 14/7 2012, 23:30

Godt at høre at mine billeder vækker minder hos flere herinde :-)

Jeg har det selv sådan, når jeg sidder og støver dem af. Man føler sig sq lidt som et gammelt r..hul på 37... ;-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Hedegaard, 14/7 2012, 20:50 (4306 dage siden) @ mss

Rigtig dejlige billeder fra en tid, hvor man kunne opholde sig timevis på København H uden at kede sig.
Især billederne af Ostende-toget (Nordekspressen) vækker gode minder.
Nåede at få en tur med dette tog inden det blev erstattet af nattoget over Fyn/Jylland.
Turen foregik netop i den belgiske liggevogn, som du så smukt har fanget på et af dine billeder.
Der var en helt anden stemning på toget end der er i dag på CNL-toget. Lyden af GM-maskinen der gav den fuld kraft oppe foran, lyden af de tunge kupe-døre der blev åbnet og lukket i løbet af natten, samt den noget støjende færgerangering i Rødby og Puttgarden, som fik en til at føle at "nu starter rejsen"

Lige et side-spørgsmål.
Hvor mange benyttede egentlig lokalvognene på de internationale tog?
Især på IN-togene synes jeg altid at lokalvognen var gabende tom.

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Rolf Jensen, 14/7 2012, 22:06 (4306 dage siden) @ Hedegaard

IN-toget har jeg prøvet flere gange, da Helsingør jo ligger i hovedstadsområdet, så kunne det jo gøres inden for 2 timer, på en alle-zonersbillet el. klip.
Det var ofte efter skole at en ven og jeg, vi tog på udflugt til Helsingør, for at kører med IN hjem derfra.

Avatar

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af mss ⌂, 14/7 2012, 22:40 (4306 dage siden) @ Hedegaard

Lige præcis! Man kunne sagtens få et par timer til at gå derinde dengang, alletiders tidsfordriv på en pjækkedag (og dem havde jeg en del af i de tidlige 90'ere ;-)).

Mht. lokalvognene benyttedes de vel primært af inkarnerede pendlere der lige kendte afgangen, samt internationale rejsende der ikke kunne få plads på de internationale vogne (sikkert ret sjældent).
Mit indtryk var også at der altid var rigeligt med plads, det føltes ret luksuriøst at kunne dele en tidligere 1.kl. kupé i ro og mag sammen med kæresten eller en kammerat :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Ulrich Albrechtsen @, Thisted Banegård, 15/7 2012, 21:31 (4305 dage siden) @ mss

Arrh, Morten... - Fryd for øjet...

Du har helt ret mht til at de inkarnerede pendlere kendte afgangen.
Ligeså gjorde jeg ! Der var ikke noget bedre end at "snige" sig over
i det sidste spor i Hg, og lade sig befordre af en GM-maskine non-stop,
Hg - Kh. Det var tider. Dog var der ofte om fredagen, at lokale B-vogne
blev koblet på, og vi måtte "nøjes" med disse. INGEN var utilfreds !

Jo det vækker minder gode minder fra kystbanen, når man forventningsfuld
ventede på togsættet der blev rangeret i land fra Thygo Brahe, og så vognene
fra det store udland trlle ind på perronen.

Jeg mindes også at togpersonalet var særdeles venlige, imødekommende, og
virkelig bød pendlerne velkommen i de svenske vogne !!!

Efter disse var væk, blev der LÆNGE talt om løbene og det flinke personale !!!
Stor ros, hvis nogle skulle føle sig truffet :-)

Mvh.

Ulrich

Avatar

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 27/6 2013, 19:18 (3958 dage siden) @ mss

For også at bidrage lidt her på jernbanen.dk, har jeg "opfrisket" nogle gamle indlæg fra en tråd jeg engang skrev i på tog-sim forum (der siden er gået i dvale...).

Hej Morten

Nu er din Photobucket-profil vist også gået i dvale ?.
Man kan ikke længere se dine dejlige billeder - er det kun midlertidigt ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos)

af mss ⌂, 27/6 2013, 20:48 (3958 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten

Jeg har for nyligt lukket min Photbucket-konto, jeg måtte simpelthen opgive dem, da deres service bare er blevet dårligere og dårligere.
Min "rigtige" fotoside eksisterer dog i bedste velgående her:
http://mortenschmidt.piwigo.com/

Jeg har rettet billedelinks her og der, men det er desværre en alt for uoverskuelig opgave at fikse alle tråde jeg har lavet gennem tiden, derudover er mange tråde også låst mod redigering.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak