Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

LB Sm 2 (Generelt)

af Daniel Zøllner, 14/7 2012, 23:20 (4306 dage siden)

Hej Alle:-)

Er der nogle der ligger inde med info om hvor langt veteranbanen Bryrup-Vrads er kommet med Langelandsbanens Sm 2.???

I må alle ha´ en god aften og nat

Venlig Hilsen Daniel Zøllner

LB Sm 2

af Strandbygaard, 15/7 2012, 13:43 (4305 dage siden) @ Daniel Zøllner

Hej Daniel. Det er vist meget meget tæt på. Jeg så den i Bryrup for en måned siden, hvor det eneste der ser ud til at mangle er litreringer. Jeg er overbevist om at den kommer ud og køre i løbet af sommeren, og jeg tror ikke det bliver som LB vogn. Den er mere eller mindre restaureret i udgaven som GDS SM5. Dvs. med oliefyr og et mere moderne indre med blå vægbeklædning, bus-askebægre m.m. Den eneste synlige forskel er at man har nedtaget de fine små 24 volt loftarmaturer og erstattet dem med oprindelige fatninger. Lidt ærgeligt, men det er naturligvis min personlige holdning - og det er meget hyggeligt.

I det ydre er der dog nogle ting der springer lidt i øjnene, ting der dog i fremtiden står til at ændre. Vognen har fået malet gul stribe ned langs siden - samme bemaling som alle Horsens-vognene. Måske er idéen at det på afstand skal kunne ligne et rent HBS sæt. Det gør lidt ondt, men igen for egen regning, da dem dem har lagt alle årene i projektet må være af en anden mening.

Jeg har for nogle år siden skaffet dem to originale typhoner / horn, men den har desværre fået monteret nogle grimme elektriske plastik horn i stedet. Jeg vil foreslå dem at montere de originale, og så evt. montere El-horn skjult under vognen. Begrundelsen var at man ikke ville reetablere luftviskere, som det så fint er lavet på LNJ SM13. Løsningen med det skjulte horn ville have løst sagen.

På trods af nogle "alvorlige" skønhedsfejl, er vognen snart i drift og den bliver sjovt at se, hvad enten den er i Horsens eller GDS / LB bemaling..! Jeg glæder mig til en tur.

Mvh. René

LB Sm 2

af Bjarne j, 24/7 2012, 09:42 (4296 dage siden) @ Strandbygaard

Har du evt nogle billeder så vi kan se hvor langt de er noget

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak