Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MP og MQ omkring 1960 +/- et par år, 2.distrikt (Generelt)

af gamle ole, 15/7 2012, 20:55 (4305 dage siden)

Hej

Vi har vist haft et hjørne af dette tema før, men alligevel.
Har en erindring om at have set enten MP eller MQ inden for firkanten Vejle-Kolding-Bramming-Tønder-Sønderborg og evt. Fåborg-Ringe-Nyborg.
Det var med sikkerhed en af dem. Lange boggiekøretøjer men var det "MO-looket"-taler for MP, eller den mere firkantede MQ.
Det var med sikkerhed ikke på Mommakbanen der var nedlagt, men kunne være Svendborg-Nyborg (MP) Husker med sikkerhed vinduefekvensen på 4, enten i midten eller i den ene ende, hvilket jo kun kan være de to nævnte.
Hvad tror I er mest sandsynligt? da begge jo blev udrangeret omkring dette tidspunkt, men det jeg så var ordinær drift.(Og de kørte mig bekendt i den aktuelle periode kin i 2. distrikt)


Hilsen Ole

MP og MQ omkring 1960 +/- et par år, 2.distrikt

af Jens MO-Møller @, 15/7 2012, 21:15 (4305 dage siden) @ gamle ole

Alt dette kan du læse og få en masse viden om ved at anskaffe den fremragende bog Motormateriellet fra Frichs og Schandia, nr. 7 i rækken fra banebøger!

Venlig hilsen

Jens Møller

MP og MQ omkring 1960 +/- et par år, 2.distrikt

af Niels Munch, 15/7 2012, 21:43 (4305 dage siden) @ gamle ole

Hej Gamle Ole,

Var du ikke tilfreds med forløbet af denne tråd, eller har du bare glemt den?

MP Kørte på Sydfyn indtil udrangeringen, herunder især Nyborg-Svendborg samt Nyborg-Fåborg.

Desuden Tinglev-Sønderborg-Mommark. Om MQ i Sønderjylland, se førnævnte tråd.

Du må ty til den nævnte litteratur.

M.v.h.
Niels

MP og MQ omkring 1960 +/- et par år, 2.distrikt

af gamle ole, 16/7 2012, 18:29 (4305 dage siden) @ Niels Munch

Selvfølgelig, men det var mere hvad det var mest sandsynligt blandt de to jeg havde oplevet på min første jydske dannelsesrejse.


hilsen Ole muligheder

MP og MQ omkring 1960 +/- et par år, 2.distrikt

af gamle ole, 17/7 2012, 12:46 (4304 dage siden) @ Per Hauberg

Tak for div. svar. Det er ikke så meget den faktuelle viden om de to typer som er glimrende beskrevet i de nævnte bøger, men mere hvad der sandsynligt jeg kan have set som ca 9-årig i det pågældende område.
De 4 vinduer er et faktum. Og mest tilbøjelig til at tro det må have været en MP som jo var MO-500-agtig, mens man som københavner/nordsjællander nok ville have obset en M sopm en forlænget firkantet fra Frisch, som man jo ikke kendte/så i mit område.
Der var flere MP end MQ, og sidstnævnte blev udrangeret lidt før, så MP er nok mest sandsynlig.


hilsen Ole f

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak