Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Futtegrafer og andre på banen (Generelt)

af Per Hauberg, 17/7 2012, 01:38 (4321 dage siden)
redigeret af Per Hauberg, 17/7 2012, 02:15

Een skal jo fyre startskuddet af, nu ideen er opkastet, så her er de første bud på entusiaster på banen - uden smålig hensyntagen til alder og surhedsgrad.
Jeg håber, så mange vil følge efter, at tråden aldrig når at forsvinde nedenud...

vh

Per (dæknavn for Grumphy)


Første bud må være Mester Laasby, Odder som her er på jobbet 21.6.2009:

[image]

og her følger et stort øjeblik i et kendt lokomotivs liv:
HV3 møder HPM

[image]

-stadig fra jubilæumskørslerne på Odderbanen 2009 (HHJ 125 år):
Omløb med tilløb - og opløb. NB: Det er min brændvidde, der får det til at se risikabelt ud. -Fotograferne e r sporfri, omend indenfor bommene !

[image]

Der fotograferes også ved afgang et øjeblik senere:

[image]

Ingenlunde gammel og gnaven, men een af de "store gamle" i dansk jernbanefoto: Asger Christiansen på pletten til 40 års veteranbanejubilum i Bryrup 9.5.2009:

[image]


fortsat Bryrup 9.5.2009 - uden fotoapparater, ganske vist, men Jensens Fanklub er ikke mindre entusiastiske af den grund. Nummermand Aage og Sønderjyden, begge ex. Ar på sjovtur:

[image]

Avatar

Futtegrafer og andre på banen

af Ove Nygaard, 17/7 2012, 08:40 (4320 dage siden) @ Per Hauberg


fortsat Bryrup 9.5.2009 - uden fotoapparater, ganske vist, men Jensens Fanklub er ikke mindre entusiastiske af den grund. Nummermand Aage og Sønderjyden, begge ex. Ar på sjovtur:

[image]

Hej Per, du muntre fotograf fra Malling.

Hvad ser jeg her, min muntre ven Leif, som "rækker hånden ud til folket". Dejligt at se, at "han er still(e) going strong".:-D

Bedste hilsener og tak for finurlige indslag

Ove

Futtegrafer og andre på banen

af Frank, 17/7 2012, 09:17 (4320 dage siden) @ Per Hauberg

Jeg har altid undgået at få fotografer med på mine fotos, men i juli måned 1977 gjorde jeg en undtagelse med dette billede. Det var de sidste måneder med damp i Vesttyskland, derfor var der mange fotografer på strækningen fra Rheine til Emden, hvor de sidste oliefyrede Baureihe 43 og 42 kørte. Billedet er taget i Rheine, og lokomotivet er ved at bakke til et godstog. Jeg håber, at den ældre herre har fået et godt skarpt billede, som måske har været vist på "Drehscheibe Online".

[image]

Med venlig hilsen

Frank

Avatar

Futtegrafer og andre på banen

af Gert, Aalborg, 17/7 2012, 09:22 (4320 dage siden) @ Frank

jernbaner er nu en gang bygget af mennesker og beregnet for mennesker - så er det vel ikke helt ved siden af, at de ses sammen med mennesker :-)

Gert

Futtegrafer og andre på banen

af Asger Christiansen, 17/7 2012, 10:04 (4320 dage siden) @ Gert

Jakob Stilling og en uidentificeret tysker i Mariager Fjord - der fotograferes Triangel motorvogn på MHVJ, sommeren 2011

[image]

Futtegrafer og andre på banen

af Henrik Hansen, Vejen, 17/7 2012, 10:06 (4320 dage siden) @ Gert

På nogen billeder kan det endog være en fordel at have mennesker med - dette billede ville slet ikke være det samme, hvis de to person ikke stod og betragtede MY1101

[image]

Mennesker og jernbaner høre altså sammen :-)

/Henrik

Futtegrafer og andre på banen

af Asger Christiansen, 17/7 2012, 10:13 (4320 dage siden) @ Henrik Hansen

Stiege station i Harzen, juni 2012. Den ihærdige, østrigske entusiast havde medbragt sit yndlings-modellokomotiv - fik vi fortalt af hans mor (og det er ikke engang løgn)

[image]

Futtegrafer og andre på banen

af Ulrik D, 17/7 2012, 11:03 (4320 dage siden) @ Per Hauberg

Fantastisk oplæg! Så er dagen reddet.
Jeg har klukkende siddet og kigget billeder her et par minutter... Fantastisk humor!
Jeg kan desværre ikke selv bidrage lige pt. men jeg vil ved lejlighed kigge ned i arkivet.

--
Mvh Ulrik D
Kører både med små og store tog...

Avatar

Futtegrafer og andre på banen

af Per Hauberg, 17/7 2012, 11:23 (4320 dage siden) @ Ulrik D

Sådan - godt begyndt er halvt fuldendt. Dejligt med sådan en opbakning.

Her har vi "Hadsherredsbanens Jonna" - the one and only, som går med kassen...
Man bemærker, at der ikke må cykles i billetautomatpengetransportområdet.

[image]

"Tanker er toldfri" -Lkf. Ole koncentrerer sig:

[image]

Avatar

Futtegrafer og andre på banen

af Ove Nygaard, 17/7 2012, 14:15 (4320 dage siden) @ Per Hauberg

Her har vi "Hadsherredsbanens Jonna" - the one and only, som går med kassen...

Man bemærker, at der ikke må cykles i billetautomatpengetransportområdet.

"Tanker er toldfri" -Lkf. Ole koncentrerer sig:

Hej Per.

Nu bliver du ikke fornærmet, når jeg "korrekser", for du har om noget forstået "Piet Heins udødelige": "den der tager spøg for spøg o. s. v.":-D
Hanherredsbanens Jonna staves Johnna, joh, det er ganske vist, og når lkf Ole ser koncentreret ud, kan du være vis på, at det alene er sidespejlet på Y-toget han koncentrerer sig om.
Husk, jeg har selv været der.

Bedste futhilsen

Ove af Erritsø

Avatar

Futtegrafer og andre på banen

af Per Hauberg, 17/7 2012, 14:35 (4320 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove -
Der skal mere til at fornærme mig, end en venlig retledning.
Til gengæld regner jeg heller ikke med, du bliver stødt, når jeg anfører, at HAN Herreds Jb. ikke står på dit cv.

tøhø

Futtegrafer og andre på banen (3 fotos)

af Niels Munch, 17/7 2012, 12:27 (4320 dage siden) @ Per Hauberg

[image]
Særtog på ØSJS i Køge, 26.06.1960 (nm).

[image]
Særtoget i Vallø, 26.06.1960 (nm).

[image]
Særtoget på Hårlev Station 26.06.1960 (nm).

Den gang herskede det rene anarki - med & uden stativ, og der var næppe én, der fik et foto, hvor der ikke var mindst én "blå mand" på - med eller uden slips!

Turen var arrangeret af den kreds, der året efter stiftede DJK. Ved nogle senere udflugter blev der udleveret en skriftlig instruks om, hvordan man burde gebærde sig under fotostop etc. Og ved et par lejligheder havde turlederen sågar megafon med.

Det var også i de tider, hvor "seniorenthusiasterne" iførte sig den særlige uniform bestående af bl.a. baret og plusfours, hvilket jeg desværre ikke har fotos af! Der anes dog et tilløb til moden på billede 1, t.h.

Bedste hilsener
Niels

Futtegrafer og andre på banen

af Asger Christiansen, 17/7 2012, 18:33 (4320 dage siden) @ Niels Munch

Fotografering fra bro af en Triangel vogn. Til venstre Gunnar W. Christensen. To af de andre har haft det uheld i livet, at de blev født med en misdannet højre arm

[image]

Futtegrafer og andre på banen

af Per B. Pedersen, 17/7 2012, 16:08 (4320 dage siden) @ Per Hauberg

Nogle indtryk om jernbanefotografer, fotograferet først i 1970'erne.

[image]
Her er nogenlunde orden i geledderne, 1972

[image]
Her er en farlig situation, folk vader rundt på sporene, Rungsted 1973

[image]
Ja hvem kommer først til at stå i vejen, Hedehusene 1973

[image]
. . .

[image]
God orden, Køge 1973

[image]
Nyborg, 1975

[image]
Nyborg, 1975

[image]
Kaotiske tilstande, 1975

Futtegrafer og andre på banen

af Georg Schmidt, 17/7 2012, 18:14 (4320 dage siden) @ Per B. Pedersen

Der opstod en linie derude i Hedehusene i 73, jeg husker godt folkevandringen og nogle hurtige nåede vel op på gangbroen.:-D
[image]
[image]

Hilsen Georg

Futtegrafer og andre på banen

af Asger Christiansen, 17/7 2012, 18:46 (4320 dage siden) @ Georg Schmidt

Den flotte jernbanebro i udkanten af Tibets hovedstad Lhasa, 2007. Med kamera i hånd venter vi på dagens første tog mod Beijing (godt 4.000 km borte). Henrik Bang har andre gøremål. Han er ved at gemme sin båndoptager bag en vejsten.

[image]

Futtegrafer og andre på banen

af Erik Olsen, 17/7 2012, 19:33 (4320 dage siden) @ Per B. Pedersen

[image]
Her er en farlig situation, folk vader rundt på sporene, Rungsted 1973

Jeg mener at jeg husker den situation på Rungsted Kyst station. Fungerende råbte med panik i stemmen over højttalerne at folk skulle gå væk fra sporet da der var tog på vej.

Der skete heldigvis intet, men det var mere held end forstand.

Futtegrafer og andre på banen

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/7 2012, 20:17 (4320 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg mener at jeg husker den situation på Rungsted Kyst station. Fungerende råbte med panik i stemmen over højttalerne at folk skulle gå væk fra sporet da der var tog på vej.

Der skete heldigvis intet, men det var mere held end forstand.

Jeg husker en tilsvarende episode i starten af 90'erne, hvor der var arrangeret afsked med de røde B-vogne. Toget ankom til Vejen i spor 1 og snart var hele stationens sporareal befolket af fotograferende entusiaster.

Det blev den fungerende stationsbestyrer for meget, og iført reglementeret stationsbestyrer kasket (det var dengang de fandtes) troppede han op nede ved toget og meddelte klart og utvetydigt, at hvis arrangøren ikke fik styr på deltagernes ulovlig færdsel i sporet, som stoppede udflugten i Vejen - og ikke i Esbjerg som planlagt !!

Jeg tror aldrig jeg har set folk komme så hurtigt tilbage fra sporet - dog under nogen brok over dette ultimatum, men udflugten kunne således fortsætte...

Futtegrafer og andre på banen

af Jens V, 17/7 2012, 22:20 (4320 dage siden) @ Per B. Pedersen

Nogle indtryk om jernbanefotografer, fotograferet først i 1970'erne.

1975-billederne er fra Jernbanemuseets åbning, ikke? Har selv nogle R-maskine-billeder - inkl. fotolinjen - fra den dag, men de har desværre forputtet sig. Var vi ikke på Svendborgbanen også?

Zhang og Li på banen

af UTJ, 17/7 2012, 16:10 (4320 dage siden) @ Per Hauberg

Om lidt bliver vi vel oversvømmet med kommentarer om at ophold på og i spor er forbudt. Og kan en blomsterkunne mon udgøre det for sporstopper?

[image]
南京 (Nanjing) 2003 (UTJ)

En moderne skinne (ca. 50-60 kg/m) passer vel udmærket i højden til en lille eftermiddagspassiar.

Zhang og Li på banen

af Søren Jakobsen, Randers, 17/7 2012, 17:48 (4320 dage siden) @ UTJ

Om lidt bliver vi vel oversvømmet med kommentarer om at ophold på og i spor er forbudt.

I Slovenien hvor UT, ikke at forveklse med UTJ :) , lige har været, havde man nu også et noget praomatisk forhold til det med sporgang, folk kikkede sig for og hvis der ikke kom tog gik man over skinnerne, det gjorde det nu også lettere at være fotograf!

Zhang og Li på banen

af Dampfmeisteren ⌂, 17/7 2012, 18:07 (4320 dage siden) @ Søren Jakobsen

I de fleste lande har man heldigvis en mere afslappet tilgang til tingene end i DK.

[image]

Kina

[image]

Selv nonner i Polen...

[image]

Folk på taget i Equador.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Avatar

Zhang og Li på banen

af Per Hauberg, 17/7 2012, 18:06 (4320 dage siden) @ UTJ

Den dér kinesiske sporstopper må vel vidne om, at man enten er meget sikker på materiel og personale, -eller måske er det den vante frase om, at kinesere er der nok af. En enkelt tur gennem blomsterbedet en dag i myldretiden ville allerede være et gevaldigt hug mod den truende overbefolkning.

P

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak