Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hillerød til Ellebjerg (Generelt)

af Lars Kongshøj, 30/7 2012, 11:21 (4306 dage siden)

Jeg kørte med toget Hillerød-Nørrebro i går. SA.

Jeg troede ikke at de sydlige stationer mod Ny Ellebjerg har lange nok perroner til en SA? Men det må de så have?

Mvh. Lars

Hillerød til Ellebjerg

af Flemming Jakielski, Rødovre, 30/7 2012, 11:51 (4306 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg kørte med toget Hillerød-Nørrebro i går. SA.

Jeg troede ikke at de sydlige stationer mod Ny Ellebjerg har lange nok perroner til en SA? Men det må de så have?

Mvh. Lars

Jo, sparebanen fra Hellerup (Hl) til Ny Ellebjerg(Nel) kan klare en SA eller to SE - men så heller ikke mere ved perronerne.

Flemming J

Hillerød til Ellebjerg

af Lars Kongshøj, 30/7 2012, 12:06 (4306 dage siden) @ Flemming Jakielski

Jeg kørte med toget Hillerød-Nørrebro i går. SA.

Jeg troede ikke at de sydlige stationer mod Ny Ellebjerg har lange nok perroner til en SA? Men det må de så have?

Mvh. Lars


Jo, sparebanen fra Hellerup (Hl) til Ny Ellebjerg(Nel) kan klare en SA eller to SE - men så heller ikke mere ved perronerne.

Sparebanen ;-) God værkstedshumor.

Jeg har slet ikke glemt min matematikundervisning, så jeg kalder linie F, som er den mest snorlige på S-nettet for tværbanen. Jeg har ret svært ved at kalde banen for "ringbanen", den linie der går mest i ring er fra Fr.sund til Farum.

Nå men det er godt at der er plads til SA, jeg troede at banen var dimensioneret til SE på den sydlige del.

Men man skulle have forberedt banen for forlængelse til Amager, den kommer alligevel om 10-20 år.

Mvh Lars

Hillerød til Ellebjerg

af Fysikeren, 30/7 2012, 12:32 (4306 dage siden) @ Lars Kongshøj

Indtil banen blev helt indviet, kørte man normalt med SA i timinuttersdrift.

Iøvrigt kan de gamle stationer, Ryparken, Nørrebro, Fuglebakken og Grøndal, tage seks gamle vogne, svarende til SA+SE.

Og ja, jeg savner også en forlængelse af linje F til Ørestad, dermed forbinder den alle udgående baner fra København :)

Hillerød til Ellebjerg

af Niels Bak, 30/7 2012, 13:11 (4306 dage siden) @ Fysikeren

Jeg synes det bedste valg, da man byggede den, ville have været at hægte den på Køge Bugt banen, så det ville give et alternativ til røret. Det kunne vi godt have brugt her i sommer. Ørestad og Lufthavnen er alligevel forbundet via metroen fra Flintholm.

Men begge løsninger vil være rigtig kostbare eller for Køgebanen formentlig umulig i dag, da de ikke er tænkt ind i banen anlæg fra starten...

Hillerød til Ellebjerg

af Fysikeren, 30/7 2012, 14:01 (4306 dage siden) @ Niels Bak

Det er også svært at forlænge banen til Ørestad. Banen mellem København G og Vigerslev ligger lidt i vejen.

Hillerød til Ellebjerg

af Lars Kongshøj, 30/7 2012, 14:28 (4306 dage siden) @ Fysikeren

Det er også svært at forlænge banen til Ørestad. Banen mellem København G og Vigerslev ligger lidt i vejen.

Problemet er at Ny Ellebjerg er fejldesignet.

Jeg er ret sikker på at du ved at der går en bane fra Ny E. til Amager, så hvis det hele var designet, så det var nemt bygge om, var det jo fint.

At smadre det sydlige Valby (det var vist ikke dig der foreslog det), så folk kan komme fra Bernstorfsvej til Karlslunde den vej er forrykt , der er ingen der skal det (ved godt at jeg smører tykt på, men folk skal fra Hillerød til Kn eller Kh).

Der perspektiv i at forlænge F til Malmø, det kræver en smule ombygning og en ny model S-tog.

Mvh. Lars

Skrabet Ny Ellebjerg

af Fysikeren, 30/7 2012, 14:38 (4306 dage siden) @ Lars Kongshøj

Min holdning til Ny Ellebjerg er efterhånden ret klar:

Det er et godt sted, taget banernes placering i betragtning, at smide et knudepunkt. Men man har valgt en skrabet løsning der gør udvikling af stedet lidt for besværligt.

Jeg synes man skulle have lavet ringbaneperronen til strækkeligt lavt til, at den kunne føres under banen mod København. Videre synes jeg man skulle have lavet en ø-perron på Køgebugtbanen, have lavet to ø-perronen til regionaltog, en for tog mod øst og en mod vest, og så have lavet de nødvendige niveaufrie skæringer, vi har to dobbeltsporede baner i hver ende, det kræver idéelt set to udfletninger. Derfor mener jeg, at nordlige spor mod Kalvebod skulle have krydset det sydlige mod København. Ja, det havde kostet lidt på hastigheden pga. kurveforhold, og vest for perronerne lavet transversaler og niveaufri udfletning i Vigerslev (den der laves for banen mod Ringsted er med krydsning i niveau!).

På sigt kunne man have ført ringbanen på et nyt dobbeltspor nord for banen mod Kalvebod til en endestation på Ørestad (eller måske videre).

Skrabet Ny Ellebjerg

af Lars Kongshøj, 30/7 2012, 14:42 (4306 dage siden) @ Fysikeren

Min holdning til Ny Ellebjerg er efterhånden ret klar:

Det er et godt sted, taget banernes placering i betragtning, at smide et knudepunkt. Men man har valgt en skrabet løsning der gør udvikling af stedet lidt for besværligt.

Jeg synes man skulle have lavet ringbaneperronen til strækkeligt lavt til, at den kunne føres under banen mod København. Videre synes jeg man skulle have lavet en ø-perron på Køgebugtbanen, have lavet to ø-perronen til regionaltog, en for tog mod øst og en mod vest, og så have lavet de nødvendige niveaufrie skæringer, vi har to dobbeltsporede baner i hver ende, det kræver idéelt set to udfletninger. Derfor mener jeg, at nordlige spor mod Kalvebod skulle have krydset det sydlige mod København. Ja, det havde kostet lidt på hastigheden pga. kurveforhold, og vest for perronerne lavet transversaler og niveaufri udfletning i Vigerslev (den der laves for banen mod Ringsted er med krydsning i niveau!).

På sigt kunne man have ført ringbanen på et nyt dobbeltspor nord for banen mod Kalvebod til en endestation på Ørestad (eller måske videre).

Jeg tror så ikke at vi er så uenige.

Kommer der ikke en ombygning af Ny E ifm. Ringstedbanen?

Mvh Lars

Skrabet Ny Ellebjerg

af Fysikeren, 30/7 2012, 14:48 (4306 dage siden) @ Lars Kongshøj

Der kommer ikke yderligere udbygning af Ny Ellebjerg pga. Ringstedbanen. Der sker naturligvis lidt i Vigerslev, men en niveaufri krydsning til 300 mio. kr. blev sparet væk. Derimod bliver banen fra Vigerslev til Hvidovre Fjern vist nok enkeltsporet på en kort strækning.

Skrabet Ny Ellebjerg

af Lars Kongshøj, 30/7 2012, 15:02 (4306 dage siden) @ Fysikeren

Der kommer ikke yderligere udbygning af Ny Ellebjerg pga. Ringstedbanen. Der sker naturligvis lidt i Vigerslev, men en niveaufri krydsning til 300 mio. kr. blev sparet væk. Derimod bliver banen fra Vigerslev til Hvidovre Fjern vist nok enkeltsporet på en kort strækning.

Det lyder vanvittigt, men det er nok sådan tiderne er.

Skrabet Ny Ellebjerg men kan sagtens bruges til Amager

af Allan Eriksen, 30/7 2012, 17:26 (4306 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvis man tænkte sig at også lave noget perron der bliver lagt i forbindelse med de to spor til Amager, så forestiller jeg mig at hvis man genindfører regionaltog fra Roskilde til Kastrup som der var for en del år siden og man samtidig (når Ny Ellebjerg Ringstedbanen) bruger Glostrup igen som regionaltogsstop, men så er Lufthavnen station måske underdimensioneret.

Det er ved at være lidt af en gordisk knude det hele og oveni alt sammen, så skal der måske metro til Malmö som jeg fornylig læste i ingeniørens hjemmesider.

Venlig hilsen


Allan

Hillerød til Ellebjerg

af Hedegaard, 30/7 2012, 19:32 (4305 dage siden) @ Lars Kongshøj

Når nu vi er ved emnet.

Hvorfor er det at linje E skal stoppe ved alle stationer mellem Holte og Hellerup når nu B'eren alligevel betjener strækningen Holte - Ny Ellebjerg?
Jeg har prøvet at se logikken i det, men kan ikke lige knække den.

Hillerød til Ellebjerg

af Fysikeren, 30/7 2012, 20:19 (4305 dage siden) @ Hedegaard

Hvorfor er det at linje E skal stoppe ved alle stationer mellem Holte og Hellerup når nu B'eren alligevel betjener strækningen Holte - Ny Ellebjerg?
Jeg har prøvet at se logikken i det, men kan ikke lige knække den.

Linje B kører kun hvert 20. minut mandag-fredag i dagtimer, og hverken aften eller weekend.

Så hvis linje E sprang de fem stationer over, som den normalt gør, så ville de stå med en meget utilfredsstillende betjening.

Hillerød til Ellebjerg

af Fysikeren, 30/7 2012, 21:25 (4305 dage siden) @ Fysikeren

Og kan lige tilføje til mig selv: At lade linje E springe de pågældende stationer over ville heller ikke kunne give nogen tidsbesparelse på mere end ca. to minutter, da linje B og E kører med fem minutters forskydelse på ringbanen. Mod røret er det jo 2/8-minutters interval.

Hillerød til Ellebjerg

af Leif Jørgensen, København Ø., 30/7 2012, 20:22 (4305 dage siden) @ Hedegaard

Måske for at kompensere for at linie B kun kører hver 20. minut på den strækning. Der er nok lidt for mange passagerer på mellemstationerne, til at man kan spise dem af med minimumsbetjening hele driftsdøgnet. Dertil kommer så tilslutningen til Nærumbanens tog i Jægersborg.

Med venlige Nordbanen-hilsner
Leif Jørgensen

Hillerød til Ellebjerg

af Svend, 30/7 2012, 21:06 (4305 dage siden) @ Hedegaard

Det er nok kun et forvarsel om fremtiden. DSB S-tog har (vist) en våd drøm om at have et ensartet standsningsmønster på alle linjer = stop ved alle stationer :-(

--
Svend

Hillerød til Ellebjerg

af KimC, 30/7 2012, 22:02 (4305 dage siden) @ Svend

Det er nok kun et forvarsel om fremtiden. DSB S-tog har (vist) en våd drøm om at have et ensartet standsningsmønster på alle linjer = stop ved alle stationer :-(

Det er jo samme udvikling man ser på fjernbanen. IC togene standser efterhånden på alle stationer ligesom regionaltogene, nu skal det hedde IC-Lyn hvis man vil slippe for ophold ved alle stationer.

Hillerød til Ellebjerg

af Hedegaard, 31/7 2012, 18:46 (4305 dage siden) @ Svend

Jeg takker for svarene :-D

Ja, man savner unægtelig dengang man kunne køre uden stop Holte - Østerport, men det ville nok blive lidt svært at lave i dag. I så fald skulle man have holdt sig til planerne om at bygge ekstra dobbeltspor mellem Holte og Hellerup

Hillerød til Ellebjerg

af Fysikeren, 31/7 2012, 19:21 (4305 dage siden) @ Hedegaard

Man kiggede jo kortvarigt på netop den udvidelse, og her ville man køre Lyngby-Hillerød uden stop, hvilket er endnu længere :D

Desværre viste forundersøgelserne, at projektet var mere omfattende end man lige regnede med.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak