Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HJ vogne i Maribo. (Generelt)

af Kok, 5/8 2012, 09:18 (4285 dage siden)

Er der nogen her der ved hvad baggrunden er for, at der står 7 Hj vogne i Maribo(de har stået der i mange år).
Jeg tænker på hvem ejer dem og hvad bruges de til?

MVH Martin Kok

HJ vogne i Maribo.

af Niels Munch, 5/8 2012, 10:26 (4285 dage siden) @ Kok

Wilcke og Thomassen skriver i "Lollandsbanen 1874 - 1. juli - 1974" (DJK nr. 36):

"Fra DSB er i årenes løb adskillige vogne overgået til Lollandsbanen, enten ved køb eller som erstatning for vogne, som DSB har smadret ved uheld eller under rangering. Ved Simested i Himmerland hang 2 LJ-vogne oppe i et træ, og ved Klarskov blev andre af banens vogne så grundigt massakrerede, at man eftersøgte en forsvunden vogn. Den viste sig at være godt fordelt i ruinhoben. Rangerskaderne på DSB skaffede Lollandsbanen mange gode lukkede godsvogne, men desværre på et så sent tidspunkt, at behovet for dem var blevet stærkt formindsket. DSBs krav til materiellets beskaffenhed m.h.t. akselafstand, lejer m.v. var efterhånden blevet så strenge, at næsten ingen af privatbanernes godsvogne måtte indlemmes i DSBs ordinære tog. Endvidere var de vognladningsvise transporter svundet stærkt ind. De mange DSB-godsvogne, der i de seneste år er anskaffede, har i mange tilfælde gjort gavn som lokalvogne ....."

Det er baggrunden for de HJ-anskaffelser, LJ foretog i slutningen af tresserne, find dem selv på listen her: http://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=152&g=g .

I mange år her de tjent som Baneafdelingens oplag i Maribo:

[image]
LJ HJ-vogne i Maribo, 12.06.2010 (Foto: NK, arkiv nm).

Nogle blev ombygget til åbne vogne; en enkelt HJ-vogn havde i en periode denne opgave:

[image]
LJ GK 1 (HJ 114) - grenklipper i Maribo 22.07.1985 (nm).

M.v.h.
Niels

HJ vogne i Maribo.

af Anders Madsen, 5/8 2012, 13:06 (4284 dage siden) @ Niels Munch

For et par år siden blev der solgt en HJ-vogn til en lokal kunstner. Vognen blev den gang købt fra Lollandsbanen, så de resterende vogne må fortsat være i Lollandsbanens / Regionstogs ejerskab.

HJ vogne i Maribo.

af Kok, 5/8 2012, 17:17 (4284 dage siden) @ Anders Madsen

Mange tak for svarene.(Og billederne):-)

HJ vogne i Maribo.

af Georg Schmidt, 11/9 2012, 20:49 (4247 dage siden) @ Kok

Fandt lige et billede fra Maribo juli 1987 af en HJ-vogn.
[image]
[image]

Mvh
Georg

HJ vogne i Maribo.

af Arne Jørgensen. @, 11/9 2012, 17:58 (4247 dage siden) @ Kok

vognene tilhører LJ og bruges af baneafd. til lager. For nogle år siden fik Museumsbanen efter ønske lov at vælge 3-4 af disse mod at de blev stående indtil de kunne tømmes. Det har nogen glemt, så jeg mener 3 - 4 stk efterfølgende for ca 3 år siden er solgt ? til byggefirma i Kbh. med henblik på kunstnerisk udsmykning og indretning til cafe eller lign. Resterende udlovet så vidt vides til opstilling ved Maribo pakhuset som nu bruges til lokalradio

HJ vogne i Maribo.

af Allan Eriksen, 12/9 2012, 07:33 (4247 dage siden) @ Arne Jørgensen.

København, der har jeg måske løsningen idet jeg fornylig så planerne for nyt byggeri ved Vanløse station og der er på tegningerne vist, at der er stillet jeg tror det var tre godsvogne op der skulle bruges i forbindelse med en cafe, (de er stillet op på noget der bliver fritliggende i forbindelse med nyt centerbyggeri (hvor banedanmark i mange år havde værksteder og administration)

Jeg tænkte faktisk hvor får de godsvognene fra.

Venlig hilsen

Allan

HJ vogne i Maribo.

af Allan Eriksen, 12/9 2012, 09:02 (4247 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg glemte at nævne at hvis nogen er interesseret er det Holberg Fenger group der skulle stå for byggerierne. Han har 4 - 5 byggerier lige omkring Vanløse station og blandt andet en 13 etagers bygning ifølge deres hjemmeside.

Venlig hilsen

Allan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak