Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Berlin - Kbh, DDR-tiden (Generelt)

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 23:54 (4261 dage siden)

Lidt spørgsmål:

Først lidt OT: Min far kom uden problemer til en jernbanekonference i Karl-Marx-Stadt, i embeds medfør (og med papirer fra DDRs ambasade). Selv har jeg kommet ind/ud af DDR uden problemer, bortset fra at nogen (gætter Stasi) godt ville have os i visitationsrummet. Det var grundet mistænkeligt rejsemønster, men de var mere interesserede i vores rejsemønster og motiver end vores bagage. Jeg kan nævne et par oplevelser mere, men det er medpassagerer på busrejser. Og det tog 5 min.

Findes der tidligere tråde om den hemmelige grænseovergang på Bahnhof Friedichstrasse, eller skal jeg starte én?

Berlin - Kbh, DDR-tiden

af Casper @, 29/8 2012, 16:52 (4261 dage siden) @ Lars Kongshøj

Der var en almindelig grænseovergang på Berlin Friedrichstraße, men var der også en "hemmelig" overgang?

Min far blev tilbageholdt i Østberlin i starten af 60'erne. Han var på ferie i Vestberlin og på endagsudflugt til øst. De syntes han var mistænkelig, da han var glatbarberet på pasbilledet, men havde fået skæg. Og fordi passet var udstedt på Grønland hvor han arbejdede som kok på den amerikanske base Søndre Strømfjord. Sidstnævnte stod der dog intet om - men et dansk pas fra Grønland må have været nok til at vække mistanke. De udspurgte ham i mange timer, men lod ham så rejse. Det var da den kolde krig var på det højeste.

Berlin - Kbh, DDR-tiden

af Niels Bak, 30/8 2012, 02:52 (4260 dage siden) @ Casper

Jernbanegrænseovergangen ved Friedrichstrasse var også den, der skulle benyttes af DDR-borgere, som havde fået bevilliget udrejse til Vest. Udrejsen var meget svær at få, især hvis man var i den arbejdsføre alder, og så var det under alle omstændigheder en enkeltbillet. Var man først rejst til Vesten, så fik man ikke visum til at rejse ind i DDR på besøg igen.

Derfor ligger der neden for banegården en lille betongbygning, som også i dag bliver kaldt "tränenpalast" - tårepaladset. Det var her Østtyske familier tog afsked med familiemedlemmer inden de rejste ud. Alle vidste at det sikkert var sidste gang man så hinanden og deraf tårerne.

Berlin - Kbh, DDR-tiden

af Lars Kongshøj, 30/8 2012, 06:32 (4260 dage siden) @ Niels Bak

Jernbanegrænseovergangen ved Friedrichstrasse var også den, der skulle benyttes af DDR-borgere, som havde fået bevilliget udrejse til Vest. Udrejsen var meget svær at få, især hvis man var i den arbejdsføre alder, og så var det under alle omstændigheder en enkeltbillet. Var man først rejst til Vesten, så fik man ikke visum til at rejse ind i DDR på besøg igen.

Ja, hvis man skulle per jernbane til Vestberlin. men der fandtes da også andre overgange. Og flere jernebaneruter til "Vesten". Den mest legendariske Ost-West-Ekspres Paris-Moskva, to døgn gennem Europa.

Derfor ligger der neden for banegården en lille betongbygning, som også i dag bliver kaldt "tränenpalast" - tårepaladset. Det var her Østtyske familier tog afsked med familiemedlemmer inden de rejste ud. Alle vidste at det sikkert var sidste gang man så hinanden og deraf tårerne.

Var det ikke mest famliemedlemmer fra Vestberlin man tog afsked med her, efter et endagesbesøg?

Berlin - Kbh, DDR-tiden

af Niels Bak, 30/8 2012, 14:09 (4260 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jernbanegrænseovergangen ved Friedrichstrasse var også den, der skulle benyttes af DDR-borgere, som havde fået bevilliget udrejse til Vest. Udrejsen var meget svær at få, især hvis man var i den arbejdsføre alder, og så var det under alle omstændigheder en enkeltbillet. Var man først rejst til Vesten, så fik man ikke visum til at rejse ind i DDR på besøg igen.


Ja, hvis man skulle per jernbane til Vestberlin. men der fandtes da også andre overgange. Og flere jernebaneruter til "Vesten". Den mest legendariske Ost-West-Ekspres Paris-Moskva, to døgn gennem Europa.

Derfor ligger der neden for banegården en lille betongbygning, som også i dag bliver kaldt "tränenpalast" - tårepaladset. Det var her Østtyske familier tog afsked med familiemedlemmer inden de rejste ud. Alle vidste at det sikkert var sidste gang man så hinanden og deraf tårerne.


Var det ikke mest famliemedlemmer fra Vestberlin man tog afsked med her, efter et endagesbesøg?

Også dem, men de kunne jo ofte få lov at vende tilbage. Tårerne skyldtes de familier, der blev skilt for altid. Og så vidt jeg ved skulle de udvandrende benytte Friedrichstrasse (i hvert fald hvis de rejste ud over Vestberlin. Jeg ved ikke om der var andre alternativer langs zonegrænsen)

På sidelinjen kan nævnes at flere af grænseovergangene havde specialfunktioner. F.eks. kunne checkpoint Charlie ikke benyttes af tyskere fra hverken den ene eller anden side. Kun andre landes borgere og militærpersonel fra de fire besættelsesmagter.

Berlin - Kbh, DDR-tiden

af Lars Kongshøj, 30/8 2012, 06:22 (4260 dage siden) @ Casper

Der var en almindelig grænseovergang på Berlin Friedrichstraße, men var der også en "hemmelig" overgang?

Benyttet af af DR, SED, Stasi, SEW, DKP/KPD og Rote Armee Fraktion.

Du kan læse om den her.
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Berlin_Friedrichstra%C3%9Fe#DDR-Grenz.C3.BCbergang...
(3. og 4. underafsnit)

Læs også om en overløber fra HVA som stak af til Vesten den vej:
http://de.wikipedia.org/wiki/Werner_Stiller

Sidste person der blev henrettet i DDR var en Stasi-medarbejder man havde spottet havde planer om at tage ud ad samme udgang på stationen. Det var vist sidst i 70erne.

I modsætning til hvad mange tror havde Vestberlin også grænsekontrol på stationen, i form af civilklædt personale ved den kendte grænseovergang på stationen. Dette var for at gribe personer man ikke ønskede stak af.

Min far blev tilbageholdt i Østberlin i starten af 60'erne. Han var på ferie i Vestberlin og på endagsudflugt til øst. De syntes han var mistænkelig, da han var glatbarberet på pasbilledet, men havde fået skæg. Og fordi passet var udstedt på Grønland hvor han arbejdede som kok på den amerikanske base Søndre Strømfjord. Sidstnævnte stod der dog intet om - men et dansk pas fra Grønland må have været nok til at vække mistanke. De udspurgte ham i mange timer, men lod ham så rejse. Det var da den kolde krig var på det højeste.

OT:
Lyder drastisk. Jeg tror ikke at det var på hans glatte ansigt at han blev tilbageholdt, snare hans arbejdsplads. Lever din far endnu? Det kunne være spændende at få hans historie i et andet forum.

Berlin - Kbh, DDR-tiden - Film: De andres liv

af PD Hansen, 30/8 2012, 15:10 (4260 dage siden) @ Lars Kongshøj

Nu hvor DDR, Stasi og den kolde krig bringes op, kan jeg varmt anbefale denne film om DDR i 1984:
"De andres liv" / "Das Leben der Anderen"

Kan ses gratis online her med en kode fra dit bibliotek:
http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?id=2676076300

Den er lang, og indeholder ingen tog/jernbaner.
Men den er mesterlig, tankevækkende og bevægende!

Berlin - Kbh, DDR-tiden - Film: De andres liv

af Allan Eriksen, 30/8 2012, 15:18 (4260 dage siden) @ PD Hansen

Jeg kan varmt anbefale en bog, jeg vistnok har købt i en boghandel i Sassnitz for 8 år siden.
Kan nok også købes i andre tyske boghandler.


"Züge durch Mauer und Stacheldraht" skrevet af Bernd Kuhlmann forlag Verlag GVE

Mange interessante billeder og sportegninger lige omkring Zone grænsen i Berlin herunder billeder fra "Tränepalast"

Venlig hilsen

Allan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak