Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Roskilde (Generelt)

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 08:49 (4261 dage siden)

Allan foreslår en ny tråd om Roskilde isf at diskutere den i Østjylland-tråden, så her kommer den.

Min vision for en god køreplansstruktur er at man splitter stop-ic-togene i Ringsted og lader den ene afdeling ryge til Kbh via Køge N.

Den anden afdeling kunne så ryge til Roskilde og Malmø med stop på alle mellemstationer, inkl. Danshøj, Ny Ellebjerg. Men regeringen har næppe penge i tasken nu.

Roskilde

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 08:54 (4261 dage siden) @ Lars Kongshøj

Og nå ja, jeg glemte lige det væsentligste fordi jeg var midt i en snak.

Roskilde mangler jo kapacitet for passagerer. Man burde oprette en linie med stop på de væsentligste stationer, med 20-min drift.

Så langt kan jeg godt være enig med Roskildes politikere.

Mvh Lars

Roskilde

af Allan Eriksen, 29/8 2012, 09:52 (4261 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg tror ikke vi kan lave ret meget for Roskildeområdet førend der er mere kapacitet på strækningen, altså den nye bane København Ringsted er en realitet. Når det er realiseret syntes jeg man skal genindføre regionaltogene fra Roskilde (Ringsted) der så kører til Lufthavnen udenmom KH, og samtidig lade regionaltog standse i Glostrup og lave perron på Ny Ellebjerg. Kræver at der er penge til det. Om det så er blå eller rød blok der skal gennemføre det, er vist ret underordnet. De siger jo allesammen at der skal gøres mere for den kollektive trafik.

Venlig hilsen

Allan

Roskilde

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 29/8 2012, 10:40 (4261 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg tror ikke vi kan lave ret meget for Roskildeområdet førend der er mere kapacitet på strækningen, altså den nye bane København Ringsted er en realitet. Når det er realiseret syntes jeg man skal genindføre regionaltogene fra Roskilde (Ringsted) der så kører til Lufthavnen udenmom KH, og samtidig lade regionaltog standse i Glostrup og lave perron på Ny Ellebjerg. Kræver at der er penge til det. Om det så er blå eller rød blok der skal gennemføre det, er vist ret underordnet. De siger jo allesammen at der skal gøres mere for den kollektive trafik.

Venlig hilsen

Allan

Regional stationen på Glostrup er ned lagt alt perron anlæg er væk, adgang fra tunnel er lukket. Ellers en kanon ide, da jeg starter nyt job i Glostrup.

Jeg tror at der kommer perron på Ny Ellebjerg, men om den tages i brug hmmm.

Men ingen tivel i mit sind der bliver bedre plads Kalundborg/Roskilde - København/kastrup Når Ringsted er klar, bare kedeligt at tilslutning i Kværkeby(ringsted) ikke bliver med niveau skærring. sådan er der så meget. Det var/er samme fejl ved kastrup lufthavn, der bruger vi så en masse penge på at rette fejlen

Roskilde

af Allan Eriksen, 29/8 2012, 10:54 (4261 dage siden) @ hummel_62

Apropos Glostrup, perronen er der stadig, jeg tror ikke det ville koste så mange penge at gøre den klar til standsende tog igen man kunne måske ved samme lejlighed forhøje perronen, men ikke absolut krav. Jeg var i Glostrup igår tirsdag så derfor er jeg sikker på den stadig er der. Men der var perron på et tidspunkt helt ovre mod tidligere Godsekspedition, der nu er nedlagt.

Venlig hilsen

Allan

Roskilde

af Niels Bak, 29/8 2012, 13:56 (4261 dage siden) @ Allan Eriksen

Allan har ret. Perronen er der, om end den nok trænger lidt til en kærlig hånd. Men i princippet er det bare at lukke lågen op, der er sat op for trappen op fra perrontunnellen.

Jeg mener dog at kunne huske, at perronen er smallere end den normale standard, og det var en medvirkende årsag til den blev pillet ud af drift. Hvis det skal løses, så skal sporet flyttes, og det er ikke billigt.

Men den vigtigste grund var vel, at togstoppet i Glostrup optog kapacitet som manglede på banen.

Når der nu bliver ledig kapacitet, så er det oplagt dels at genindføre det direkte lufthavnstog og dels at lade et par af de øvrige regionaltog standse her (og ikke på Danshøj som Lars skriver. Den ligger efter lufthavnsbanen skiller fra, og har også kun perron på S-togssporene. Lufthavnstoget kan derimod få omstigning til Ringbanen på Ny Ellebjerg). Den nye letbane, der vil styrket Glostrups knudepunktsfunktion, gør det ikke mindre fordelagtigt.

Roskilde

af Fysikeren, 29/8 2012, 15:15 (4261 dage siden) @ Niels Bak

Det der lufthavnstog lidt på tværs: Skyldes ønsket om det ikke udelukkende at det har kørt? Hvis man aldrig havde fået den idé at køre det, ville man så ønske det i dag?

Jeg kan ærlig talt ikke se behovet. Toget ville i givet fald nok kun køre en gang i timen, det bliver svært at konkurrere med tog hvert tiende minut over hovedbanegården. I stedet for mange lavfrekvente linjer, er det lidt nemmere med færre højfrekvente linjer.

Derudover skal linjen i givet fald køre helt på tværs af togene på den kommende Ringstedbane ved Vigerslev station.

Roskilde

af Allan Eriksen, 29/8 2012, 15:29 (4261 dage siden) @ Fysikeren

Jeg foreslog det, for den gang de holdt op med at køre til lufthavnen den vej, følte jeg at der var en del mennesker der var kede af det stoppede, de mente måske med rette at det tog længere tid ind over KH, og så samtidig forslaget for at ikke belaste KH alt for meget.

Venlig hilsen

Allan

Roskilde

af Fysikeren, 29/8 2012, 15:34 (4261 dage siden) @ Allan Eriksen

Det tager naturligvis længere tid over København H. Men her er der forbindelser mange gange i timen, så den skjulte ventetid på toget er en hel del kortere.

Roskilde

af UTJ, 29/8 2012, 15:39 (4261 dage siden) @ Fysikeren

Det der lufthavnstog lidt på tværs: Skyldes ønsket om det ikke udelukkende at det har kørt? Hvis man aldrig havde fået den idé at køre det, ville man så ønske det i dag?

Jeg kan ærlig talt ikke se behovet. Toget ville i givet fald nok kun køre en gang i timen, det bliver svært at konkurrere med tog hvert tiende minut over hovedbanegården. I stedet for mange lavfrekvente linjer, er det lidt nemmere med færre højfrekvente linjer.

Derudover skal linjen i givet fald køre helt på tværs af togene på den kommende Ringstedbane ved Vigerslev station.

Ideen med direkte tog til lufthavnen er god nok - spørgsmålet er blot om toget fra lufthavnen skal have Roskilde som endestation. Hvis blot der er perron ved Ellebjerg og Ørestad vil togene jo give glimrende omstigningsmuligheder og det er vel strengt taget de færreste fra Sjælland/Jylland/Fyn som lige netop skal til Hovedbanegården og ikke videre.

Krydsning i niveau er under alle omstændigheder noget klut og så vil det være bedre hvis tog med destination Kastrup kommer af den nye Køgebane - uandet Roskildes lyksaligheder.

Roskilde

af Fysikeren, 29/8 2012, 15:50 (4261 dage siden) @ UTJ

Vi kan kun blive enige om, at den manglende niveaufrie udfletning i Vigerslev er noget møg. Det var dårligt sparede penge, da den bliver sværere at lave senere.

Jeg er også enig i, at ikke alle passagerer skal til København H. Det vigtige må være, at de stationer som regionaltog betjener, har en god lokal dækning med S-tog og metro. Og her kan Ny Ellebjerg med en Sydhavnsmetro blive en god station, gerne i kombination med Danshøj og metro-sidegren fra den eksisterende metro på den gamle bane mellem Frederiksberg og Vigerslev.

Det største problem bliver så bare hvor togene skal ende henne. Kastrup kan give problemer hen over Amager, der er kun to spor på denne strækning. Derfor tror jeg på en løsning ved Dybbølsbro med opstillingsspor på den gamle godsbanegård.

Roskilde

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 20:07 (4260 dage siden) @ Fysikeren

Det der lufthavnstog lidt på tværs: Skyldes ønsket om det ikke udelukkende at det har kørt? Hvis man aldrig havde fået den idé at køre det, ville man så ønske det i dag?

Jeg kan ærlig talt ikke se behovet. Toget ville i givet fald nok kun køre en gang i timen, det bliver svært at konkurrere med tog hvert tiende minut over hovedbanegården. I stedet for mange lavfrekvente linjer, er det lidt nemmere med færre højfrekvente linjer.

Jeg skulle en gang bruge det fra Glostrup til lufthavnen. I Vigerslev stoppede toget lang tid, så fik vi at vide at toget ikke kørte til Cph men til Kh, hvor vi snejlede os gennem rangeringen.

Årsagen var at den nye bane på Amager havde mistet signalerne.

Så jeg ankom til Kh 45 min før flyet skulle afgå. Kunne ikke bruge togbusserne og måtte tage en taxa. I Lufthavnen kendte de mit problem og jeg kom på flyet selv om jeg kom 20 min før.

/Lars

Roskilde

af Svend, 29/8 2012, 11:41 (4261 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg tror ikke vi kan lave ret meget for Roskildeområdet førend der er mere kapacitet på strækningen, altså den nye bane København Ringsted er en realitet. Når det er realiseret syntes jeg man skal genindføre regionaltogene fra Roskilde (Ringsted) der så kører til Lufthavnen udenmom KH, og samtidig lade regionaltog standse i Glostrup og lave perron på Ny Ellebjerg. Kræver at der er penge til det. Om det så er blå eller rød blok der skal gennemføre det, er vist ret underordnet. De siger jo allesammen at der skal gøres mere for den kollektive trafik.

Det er nu ikke bare på strækningen der skal skabes mere kapacitet, men også (og især) på og omkring Københavns Hovedbanegård. Om det skal ske ved at anlægge flere perronspor omkring Dybbølsbro (DSB solgte jo deres arealer, så det blev umuligt at køre helt frem til Bernstorffsgade), eller om flere tog skal køre i retning mod Øresundsbanen (hvor kapaciteten også er fuldt udnyttet), må tiden vise.

Mange synes det er en fremragende ide, hvis togene fra højhastighedsbanen over Køge fremover kører direkte mod Lufthavnen, men jeg kan ikke helt se logikken, da det jo er de færreste der ønsker at afslutte (eller begynde) deres togrejse på Amager.

--
Svend

Roskilde

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 20:22 (4260 dage siden) @ Svend

Mange synes det er en fremragende ide, hvis togene fra højhastighedsbanen over Køge fremover kører direkte mod Lufthavnen, men jeg kan ikke helt se logikken, da det jo er de færreste der ønsker at afslutte (eller begynde) deres togrejse på Amager.

Det tvivler jeg på. Hvorfor tror du "mange" mener det. En del skal self. til Amager, men stort set alle skal til Kh eller Kn eller andre stationer.

Roskilde

af Niels Bak, 29/8 2012, 14:03 (4261 dage siden) @ Allan Eriksen

Der er nogen ledig kapacitet på Hovedbanegården, som kan udnyttes. Jeg kan ikke huske hvor meget, men det står i nogen af de studiepapirer der er lavet på Ringstedbanen.

Men der er ikke så meget ledig kapacietet som den nye bane giver, og derfor bliver en eller anden form for udbygning nødvendig på længere sigt.

Roskilde

af Niels Bak, 29/8 2012, 14:31 (4261 dage siden) @ Niels Bak

Så fik jeg kigget i VVM-rapporten:
http://www.bane.dk/db/filarkiv/6986/VVM%201.pdf

I dens forslag til køreplan, efter Ringstedbanen er færdig, er der i dagtimerne 10 regionaltog og et IC i timen fra Roskilde.

Til sammenligning ville femtesporsløsningen have givet 13. regionaltog i timen, hvoraf de fire dog kun er myldretidstog i aktuel retning. Dertil kommer to IC.

Trafikken i dag har 8 regionaltog i timen, heraf to kun i myldretiden i aktuel retning og to IC-tog.

Hvis jeg lige skal summere op så er forskellen i "gevinst" for Roskilde lidt større mellem de to løsninger end jeg huskede. Der er dog et par andre gevinster ved den nye bane, som ikke består i flere tog, men bedre, mere regelmæssige og mere robuste køreplaner idet kapaciteten på banen ikke er helt så presset som i femstesporsløsningen, da det er Hovedbanegården, der sætter grænsen.

Køreplansforslaget har i øvrigt ikke nogen genoplivning af lufthavnstoget, men om det er fordi, der mangler kapacitet på Øresundsbanen, der var for få passagerer med det oprindelige tog eller om det blot er fordi, man kan indføre det eller lade være uden nogen konsekvenser for den øvrige trafik, ved jeg ikke.

Roskilde

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 20:38 (4260 dage siden) @ Niels Bak

Køreplansforslaget har i øvrigt ikke nogen genoplivning af lufthavnstoget, men om det er fordi, der mangler kapacitet på Øresundsbanen, der var for få passagerer med det oprindelige tog eller om det blot er fordi, man kan indføre det eller lade være uden nogen konsekvenser for den øvrige trafik, ved jeg ikke.

Så vidt jeg har hørt rygtevis (og dermed ikke nødvendigvis korrekt) skyldtes primært aftaler med svenskerne om kapacitetsudnyttelsen på banen, dvs. plads til gods Malmø-Padborg. Om det er rigtigt hører jeg gerne svar på.

Økonomien har næppe haft den store indflydelse for DSB. Det var vist en del af kontrakten med ministeriet, men det kan vel have haft indflydelse, hvis der har vær for få passagerer.

Men korriger gerne rygter og formodinger i ovenstående.

Jeg var i øvrigt på en af de allersidste ture på linjen den der orkanaften, hvis nogen skal have den, så ryk i en ny tråd. Men der går nok nogle dagle, og så interessant er den heller ikke.

Mvh. Lars

Roskilde

af Fysikeren, 29/8 2012, 20:51 (4260 dage siden) @ Lars Kongshøj

I loven om Øresundsbroen står der specifikt, at der skal være kapacitet til to godstog pr. time.

Lufthavnstoget blev inddraget, fordi man gik fra tre til seks tog pr. time mellem København H og Kastrup.

Roskilde

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 21:30 (4260 dage siden) @ Fysikeren

I loven om Øresundsbroen står der specifikt, at der skal være kapacitet til to godstog pr. time.

Lufthavnstoget blev inddraget, fordi man gik fra tre til seks tog pr. time mellem København H og Kastrup.

Tak, svarer nogenlunde til mine erindringer.

/Lars

Roskilde

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 19:47 (4260 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg tror ikke vi kan lave ret meget for Roskildeområdet førend der er mere kapacitet på strækningen, altså den nye bane København Ringsted er en realitet.

Næ.

Når det er realiseret syntes jeg man skal genindføre regionaltogene fra Roskilde (Ringsted) der så kører til Lufthavnen udenmom KH, og samtidig lade regionaltog standse i Glostrup og lave perron på Ny Ellebjerg.

Det skal man også gøre, men de skal også have s-tog til kbh. At togene skal hedde regionaltog svarer til at sporvogne i Storkøbenhavn skal hedde letbaner.

Kræver at der er penge til det. Om det så er blå eller rød blok der skal gennemføre det, er vist ret underordnet. De siger jo allesammen at der skal gøres mere for den kollektive trafik.

Rød blok er en del mere positiv for kollektiv trafik, men det er rigtigt at der er kommet mere fokus på det, også sort blok har opdaget at der behov for andet end ubenyttede motorveje i øde områder i Jylland.

OT: Mon ikke S-regeringen holder ti år, som der har været traditioner for regeringsholdighed i årtier. De kom ikke godt fra start, men V's pressetjeneste får det vist hårdt de kommende dage. Undlad venligst at kommentere dette, vi skal ikke diskutere politik.

Når der kommer opgangstider igen håber jeg at der sker noget med Kh.

Mvh Lars

Roskilde

af Sydbanen, Sydsjælland, 29/8 2012, 20:19 (4260 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvis du ikke vil starte en debat om politik så lad dog vær med at skrive noget om det...

Men 10 år, jeg tror vi trækker 6-7 fra.

--
Mvh Mikkel

låst
2840 visninger

Roskilde

af Jonas, 1/9 2012, 11:40 (4258 dage siden) @ Lars Kongshøj
redigeret af Jonas, 1/9 2012, 12:02

Og nå ja, jeg glemte lige det væsentligste fordi jeg var midt i en snak.

Roskilde mangler jo kapacitet for passagerer. Man burde oprette en linie med stop på de væsentligste stationer, med 20-min drift.

Det lyder næsten som en genoplivning af snakken om S-tog til Roskilde. Dén diskussion har været oppe at vende med jævne mellemrum i hvert fald siden 1960erne, og jeg vil gerne vædde på, at den dukker op igen med fornyet styrke når først banen over Køge står færdig.

Godt nok plæderer du for en linje, der kun stopper på de 'væsentligste' stationer, men jeg kunne godt lide at vide, hvilke stationer du ville have med (og ikke med) på sådan en liste, især hvis det skal være en løsning, der tilgodeser nuværende passagerbehov.

Jo, der er efterhånden flere tog, der stopper i Trekroner end der er tog, der stopper i Hedehusene, men jeg tror, at det mere er udtryk for, at Trekroner-området har bedre pressions-grupper ift. DSBs køreplanlægning end det er udtryk for særligt stor forskel i trafikbehovet imellem de to stationer.


Så langt kan jeg godt være enig med Roskildes politikere.

Udover konstante klager over underkapacitet ift. behovet - efter min egen ved hyppige selvsyn indhentede vurdering korrekte klager - og en ret entydig afvisning af, at S-tog til Roskilde vil være et godt alternativ fordi det vil forlænge rejsetiden til Kbh betragteligt, så synes jeg ikke, at Roskildes lokalpolitikere har markeret sig særligt stærkt eller særligt meget med hensyn til, hvad de mener der bør ske mht. byens fremtidige kollektive trafikbehov. Men der er nok noget jeg har overset?

Roskilde

af Lars Kongshøj, 1/9 2012, 12:55 (4258 dage siden) @ Jonas

Og nå ja, jeg glemte lige det væsentligste fordi jeg var midt i en snak.

Roskilde mangler jo kapacitet for passagerer. Man burde oprette en linie med stop på de væsentligste stationer, med 20-min drift.


Det lyder næsten som en genoplivning af snakken om S-tog til Roskilde. Dén diskussion har været oppe at vende med jævne mellemrum i hvert fald siden 1960erne, og jeg vil gerne vædde på, at den dukker op igen med fornyet styrke når først banen over Køge står færdig.

Godt nok plæderer du for en linje, der kun stopper på de 'væsentligste' stationer, men jeg kunne godt lide at vide, hvilke stationer du ville have med (og ikke med) på sådan en liste, især hvis det skal være en løsning, der tilgodeser nuværende passagerbehov.

Fx Roskilde, Trekroner, Hedehusene, Glostrup, Danshøj, Valby.

Jo, der er efterhånden flere tog, der stopper i Trekroner end der er tog, der stopper i Hedehusene, men jeg tror, at det mere er udtryk for, at Trekroner-området har bedre pressions-grupper ift. DSBs køreplanlægning end det er udtryk for særligt stor forskel i trafikbehovet imellem de to stationer.

RUC station er jo væsentlig. Jeg gider ikke lige slå efter i Østtællingen.

Men er der nogen der kan be/afkræfte det rygte jeg hørte i midtfirserne om at de søde små RUC-studenter kunne finde på at nødbremse toget ved RUC før Trekroner blev bygget?


Så langt kan jeg godt være enig med Roskildes politikere.


Udover konstante klager over underkapacitet ift. behovet - efter min egen ved hyppige selvsyn indhentede vurdering korrekte klager - og en ret entydig afvisning af, at S-tog til Roskilde vil være et godt alternativ fordi det vil forlænge rejsetiden til Kbh betragteligt, så synes jeg ikke, at Roskildes lokalpolitikere har markeret sig særligt stærkt eller særligt meget med hensyn til, hvad de mener der bør ske mht. byens fremtidige kollektive trafikbehov. Men der er nok noget jeg har overset?

Du må endelig ikke kalde det et S-tog eller bruge samme materiel, så får Roskildes politikere hjertemedicinen galt i halsen. Det er på linje med at man ikke er ved at forberede sporvogne, men "letbaner". Selv kalder jeg Helsingør-Malmø for linje Ø, let spøgende.

Mvh. Lars

Roskilde

af Jonas, 1/9 2012, 13:29 (4258 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars,
(...)

Godt nok plæderer du for en linje, der kun stopper på de 'væsentligste' stationer, men jeg kunne godt lide at vide, hvilke stationer du ville have med (og ikke med) på sådan en liste, især hvis det skal være en løsning, der tilgodeser nuværende passagerbehov.


Fx Roskilde, Trekroner, Hedehusene, Glostrup, Danshøj, Valby.

...altså hele striben af regionaltogs-stop minus Høje Tåstrup (en forglemmelse?), men plus Glostrup og Danshøj? Valby er måske det sted på linjen imellem Roskilde og Kbh. hvor udvidelsesmulighederne er dårligst, men stop i både Danshøj og Valby (der næppe ligger ret meget længere fra hinanden end hovedbanens vandrehal og spor 26) vil efter min mening være overkill, i hvert fald når vi snakker om regionaltog.


(...)

RUC station er jo væsentlig. Jeg gider ikke lige slå efter i Østtællingen.

Men er der nogen der kan be/afkræfte det rygte jeg hørte i midtfirserne om at de søde små RUC-studenter kunne finde på at nødbremse toget ved RUC før Trekroner blev bygget?

Den historie har jeg også hørt før, men det hørte vist til undtagelserne. Til gengæld kendte jeg engang en RUC-studerende, der havde en hel attachémappe fuld af allerede stemplede klippekort. På den måde kunne han altid finde et kort, der passede med dato og tidspunkt når kontrolløren kom forbi...

Dengang, altså tilbage i 80erne, lagde busserne fra Roskilde til RUC helt nye alen til udtrykket 'sild i en tønde'. De kørte ellers hvert 20. minut så vidt jeg husker.

Og ja, Trekroner er selvfølgelig væsentlig for RUC, men eksempelvis Hedehusene er heller ikke uvigtig som opsamlingssted for uddannelsessøgende, der skal til Roskilde om morgenen (byen har mange andre uddannelsesinstitutioner end RUC) og ikke har råd til bil, eller ikke er gamle nok.

(...)

Du må endelig ikke kalde det et S-tog [til Roskilde] eller bruge samme materiel, så får Roskildes politikere hjertemedicinen galt i halsen. Det er på linje med at man ikke er ved at forberede sporvogne, men "letbaner". Selv kalder jeg Helsingør-Malmø for linje Ø, let spøgende.

Tja. Som det er nu tager det længere tid at køre fra Høje Tåstrup til Kbh. H. med S-tog end det tager at køre fra Roskilde til Kbh. H. med regional- og IC-tog. Den store tidsforringelse, som en forlængelse af S-banen (eller hvad du har lyst til at kalde den for) til Roskilde vil medføre vil være svær at sluge for byens pendlere og politikere.

Den 20-minutters drift, som du argumenterer for vil i hvert fald ikke være meget værd hvis rejsetiden bliver fordoblet...

Roskilde

af Allan Eriksen, 1/9 2012, 13:31 (4258 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg er lidt lunken over for du nævner Danshøj den er så tæt på Valby station at jeg ikke tror ret meget på den og selve området der er tætbygget villakvarter, tror jeg ikke tåler ret meget ekstra trafik (når man skal til og fra)

Venlig hilsen

Allan

Roskilde

af Allan Eriksen, 1/9 2012, 13:51 (4258 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg glemte i den forbindelse at man (hvis jeg husker rigtigt) havde nogle planer om at lave ekstra perron på Valby over mod Lyshøjgårdsvej, og så vidt jeg husker blev de planer taget af bordet igen.

Jeg tror en væsentlig årsag var at der simpelthen ikke var plads til det.

Venlig hilsen

Allan

Roskilde

af Allan Eriksen, 1/9 2012, 13:12 (4258 dage siden) @ Jonas

Jeg syntes du har ret i det du skriver om Roskilde (jeg bor i vestenden af Roskilde) lokalpolitikerene siger kun det vil tage længere tid hvis der er S-tog, men for hvem, det er da kun for dem der skal ind til København, hvis man for eksempel skal til Glostrup eller Rødovre, tror jeg ikke det er ret mange minutter det drejer sig om, og så undgår man også togskifte i HøjeTaastrup jeg underbygger det med at 4G S-tog har god accelerationsevne, så alene på den konto ville det være en fordel, hvis man har råd til at forlænge S.banenettet og bekoste at det nok trafikalt set ville være en fordel hvis det er tostrøms S-tog. Ellers må man som jeg tidligere har påpeget at når den nye bane er der og aflaster Vestbanen, så må vi have genoprettet Glostrup som standsningssted.

Venlig hilsen

Allan

Roskilde

af Jonas, 1/9 2012, 13:50 (4258 dage siden) @ Allan Eriksen

Hej Allan,

Jeg syntes du har ret i det du skriver om Roskilde (jeg bor i vestenden af Roskilde) lokalpolitikerene siger kun det vil tage længere tid hvis der er S-tog, men for hvem, det er da kun for dem der skal ind til København, hvis man for eksempel skal til Glostrup eller Rødovre, tror jeg ikke det er ret mange minutter det drejer sig om, og så undgår man også togskifte i HøjeTaastrup jeg underbygger det med at 4G S-tog har god accelerationsevne, så alene på den konto ville det være en fordel, hvis man har råd til at forlænge S.banenettet og bekoste at det nok trafikalt set ville være en fordel hvis det er tostrøms S-tog. Ellers må man som jeg tidligere har påpeget at når den nye bane er der og aflaster Vestbanen, så må vi have genoprettet Glostrup som standsningssted.

Jeg tager selv turen fra Roskilde til Dybbølsbro via togskifte i Valby (medmindre regionaltoget er forsinket, i så fald kan det af og til betale sig at tage til Kbh H og skifte dér) Når alt klapper kan det gøres på godt 45 minutter, inkl. 5 minutters gåtur i hver ende.

Skulle jeg i stedet skifte i Høje Tåstrup ville turen tage mig mindst 20 minutter mere, ventetid ikke iberegnet, eller næsten 50% mere, og slet ikke en tur jeg ville påbegynde med S-tog i Roskilde hvis jeg på nogen måde kunne undgå det.

Nu tager jeg udgangspunkt i mit eget rejsemønster, og der er selvfølgelig andre, der vil have behov for at stå af undervejs. Til det formål synes jeg det vil være mere nærliggende, og sandsynligvis også langt billigere, at genindføre Glostrup som standsningssted for regionaltog som du siger, sådan at de, der har behov for at komme til en S-togsstation vil have Høje Tåstrup, Glostrup og Valby som valgmuligheder når de skal videre over på det tættere S-togsnet, fremfor at påføre alle rejsende på Roskilde-Kbh. H-strækningen ekstra rejsetid.

Roskilde

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 1/9 2012, 15:35 (4258 dage siden) @ Jonas

Hej Allan,

Jeg syntes du har ret i det du skriver om Roskilde (jeg bor i vestenden af Roskilde) lokalpolitikerene siger kun det vil tage længere tid hvis der er S-tog, men for hvem, det er da kun for dem der skal ind til København, hvis man for eksempel skal til Glostrup eller Rødovre, tror jeg ikke det er ret mange minutter det drejer sig om, og så undgår man også togskifte i HøjeTaastrup jeg underbygger det med at 4G S-tog har god accelerationsevne, så alene på den konto ville det være en fordel, hvis man har råd til at forlænge S.banenettet og bekoste at det nok trafikalt set ville være en fordel hvis det er tostrøms S-tog. Ellers må man som jeg tidligere har påpeget at når den nye bane er der og aflaster Vestbanen, så må vi have genoprettet Glostrup som standsningssted.


Jeg tager selv turen fra Roskilde til Dybbølsbro via togskifte i Valby (medmindre regionaltoget er forsinket, i så fald kan det af og til betale sig at tage til Kbh H og skifte dér) Når alt klapper kan det gøres på godt 45 minutter, inkl. 5 minutters gåtur i hver ende.

Skulle jeg i stedet skifte i Høje Tåstrup ville turen tage mig mindst 20 minutter mere, ventetid ikke iberegnet, eller næsten 50% mere, og slet ikke en tur jeg ville påbegynde med S-tog i Roskilde hvis jeg på nogen måde kunne undgå det.

Nu tager jeg udgangspunkt i mit eget rejsemønster, og der er selvfølgelig andre, der vil have behov for at stå af undervejs. Til det formål synes jeg det vil være mere nærliggende, og sandsynligvis også langt billigere, at genindføre Glostrup som standsningssted for regionaltog som du siger, sådan at de, der har behov for at komme til en S-togsstation vil have Høje Tåstrup, Glostrup og Valby som valgmuligheder når de skal videre over på det tættere S-togsnet, fremfor at påføre alle rejsende på Roskilde-Kbh. H-strækningen ekstra rejsetid.

Men hvordan ville verden dog se ud, hvis du i stedte skulle tage et IC tog fra Roskilde til Kbh med stop kun i Høje Taastrup, og så tage et S-Tog tilbage, som du gør i dag med dit forsinkede regionaltog? I så fald havde du 3 muligheder. S-Tog hele vejen, med stop ved alle stationer. Regionaltog med stop ved 'større stationer' og IC med kun et stop. IC-Lyn ville så tage over Køge.

De større stationer kunne så være Trekroner, Høje Tåstrup, Glostrup og Valby.

Jeg kan ikke se hvad det er du frygter, udover lige det at du selvfølgelig skal køre 'tilbage' på linien til Dybbølsbro...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Roskilde

af Jonas, 1/9 2012, 16:18 (4258 dage siden) @ BlackThorneDK

Hej Jacob,

(...)

Men hvordan ville verden dog se ud, hvis du i stedte skulle tage et IC tog fra Roskilde til Kbh med stop kun i Høje Taastrup, og så tage et S-Tog tilbage, som du gør i dag med dit forsinkede regionaltog? I så fald havde du 3 muligheder. S-Tog hele vejen, med stop ved alle stationer. Regionaltog med stop ved 'større stationer' og IC med kun et stop. IC-Lyn ville så tage over Køge.

Jo, men alle de muligheder du opridser foreligger faktisk allerede i dag, naturligvis minus S-tog til Roskilde, som ville være klart det langsomste alternativ af de tre, jvf. at rejsetiden imellem Høje Tåstrup og Kbh. H. er længere end den er imellem Roskilde og Kbh. H.

Det er næppe noget særligt stærkt argument for S-tog hele vejen til Roskilde, at der allerede er alternativer, samt at kapaciteten selvfølgelig vil blive bedre når banen over Køge er færdig.

De større stationer kunne så være Trekroner, Høje Tåstrup, Glostrup og Valby.

...så vi ville have S-tog til Hedehusene, hvorimod rejsende til og fra alle andre destinationer imellem Roskilde og Høje Tåstrup kunne tage regionaltoget, sandsynligvis med en tidsbesparelse ift. S-toget. Det synes jeg ikke er noget særligt godt argument for at udbygge S-togene helt til Roskilde, faktisk tværtimod.


Jeg kan ikke se hvad det er du frygter, udover lige det at du selvfølgelig skal køre 'tilbage' på linien til Dybbølsbro...

Jeg frygter sådan set ikke noget i den retning, men jeg kan levende se for mig, hvordan DSB (eller nok nærmere ansvarlige politikere) vil prioritere, i fald S-banen bliver udbygget hele vejen til Roskilde.

Der vil sikkert nok være nogle IC-tog tilbage over Roskilde (allerede propfulde i dag), men hvorfor dog ikke lade Nordvestbanen have sit østlige udgangspunkt i Roskilde, så kan vi spare lidt dobbeltdækkerleje, og skal man med et internationalt tog kan man da bare tage med lille syd ned til Køge, meget længere væk målt i rejsetid end det nuværende alternativ Høje Tåstrup.

Roskilde

af Allan Eriksen, 1/9 2012, 17:15 (4257 dage siden) @ Jonas

Jeg tror da også på at Roskilde ikke mister IC forbindelser, måske bliver der ikke så mange som idag, at Nattoget ikke standser der, ved jeg ikke om det er den store ulykke, Man kan da altid køre med toget til Ringsted og så skifte der (gælder også ved de andre internationale tog og lyntogene)

Man behøver ikke skulle med lilleSyd til Køgeområdet.

Men hvis Stoget ikke bliver forlænget til Roskilde,så igen det er Glostrup der skal udbygges og som en tidligere tråd nævnte der kommer jo også letbanen Ishøj/Brøndby Lyngby området.

Hvis ikke der skal ekspederes mere gods kunne man jo fjerne det lille pakhus der er og så lave en
ekstra perron her så der fremover måske var tre eller fire spor til regionaltog.

Personlig ønske at lave en anden løsning end perrontunnel, ved lidt større regnvejr samler der sig vand i denne, cirka mellem ankel og knæhøjde (jeg har adskillelige gange skulle soppe gennem tunnelen til S-toget.

Venlig hilsen og god lørdag

Allan

Roskilde

af Jonas, 1/9 2012, 17:56 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

Hej Allan,

I henhold til s. 41 i den rapport, som der linkes til ovenover ser det ikke ud til, at Glostrup vil blive genopfundet som regionaltogsstation. Til gengæld ser det ud til, at Ny Ellebjerg vil blive betjent af både regional- og IC-tog, både via den gamle og den nye strækning. Det vil give en pendler som mig muligheden imellem enten Valby eller Ny Ellebjerg når jeg skal videre til Dybbølsbro - jeg er bare nødt til (iht. køreplansforslaget) at tage beslutningen inden jeg border et tog i Roskilde, hvilket højst sandsynligt vil hjælpe lidt på trængslen i de enkelte tog.

Desuden vil en hel del flere tog end i dag ikke gøre stop (men altså køre igennem) Høje Tåstrup.

Endelig er der i planen forslag (s. 43) om at genoptage driften Roskilde-Kastrup (igen med stop i Ny Ellebjerg, men ikke i Glostrup) med tog i 20-minutters drift. Måske man gør sig forhåbninger om, at man kan få nogle pendlere til at tage til København via Kastrup og skift til Metro dér (og omvendt) og på den måde aflaste Kbh. H. lidt?

Roskilde

af Allan Eriksen, 1/9 2012, 22:23 (4257 dage siden) @ Jonas

jeg tror da godt man kunne flytte nogle der pendler til København som skal på arbejde,skole eller de har deres bopæl på Amager, de kunne da med fordel tage til Ørestad og Kastrup og så metro derfra. Tårnby station kunne måske tiltrække nogen der skal ind på midtamager ved at tage linie 350S derfra, men jeg tror man måske skulle reklamere lidt for det diverse steder stationer og busstoppesteder.

Venlig hilsen


Allan

Roskilde

af Fysikeren, 1/9 2012, 22:28 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

Men nok til at optage kapacitet? Dengang denne linje kørte, var der ikke just tale om et tog med en kapacitet svarende til seks DD-vogne. Ved kapacitetsknaphed bør man overveje, om kapaciteten skal bruges til sådanne mere sekundære linjer.

Roskilde

af Lars Kongshøj, 2/9 2012, 00:10 (4257 dage siden) @ Fysikeren

Men nok til at optage kapacitet? Dengang denne linje kørte, var der ikke just tale om et tog med en kapacitet svarende til seks DD-vogne. Ved kapacitetsknaphed bør man overveje, om kapaciteten skal bruges til sådanne mere sekundære linjer.

Der vist mange kapacitetsbetragtninger her.
Der findes vist en kontrakt med svenskerne, der anfører hvor mange godstog der skal være plads til.
DSBs økonomiske kapacitet.
DSBs materielmæssige kapacitet.

Roskilde

af Allan Eriksen, 2/9 2012, 06:28 (4257 dage siden) @ Jonas

Jeg får nok først tygget den rapport igennem i løbet af søndagen, men jeg forstår ikke helt at hvis de tog der passerer Høje Taastrup ikke skal stendse der, mener de ikke de tog der kører ad nye bane Ringsted Ellebjerg (det kan vel ikke være meningen at man skal køre helt ind til Ny Ellebjerg for at returnere mod eventuelt Rødovre Brøndby Glostrup) så får vi da brug for en udvidelse af linie 123 Ålholm (den skal så ned til Ny Ellebjerg) Glostrup Høje Taastrup og der skal så være mere end 10/20 minutters drift.


Venlig hilsen

Allan

Roskilde

af Jonas, 2/9 2012, 14:44 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

Hej Allan,

Jeg får nok først tygget den rapport igennem i løbet af søndagen, men jeg forstår ikke helt at hvis de tog der passerer Høje Taastrup ikke skal stendse der

(...)

Du skal bare bladre frem til side 41 :-) I køreplansforslaget er der visse tog, der ikke stopper i Høje Tåstrup, og andre tog vil fortsat gøre det. Men det er jo netop kun et forslag.

Den skitserede køreplan er så fintmasket, at man kunne tro, at det den var lavet for at tilfredsstille samtlige lokalpolitikere langs banen. Jeg tror i hvert fald, at DSB vil have svært ved at finde tog nok til at opretholde den foreslåede plan. Måske man kunne udlicitere den (foreslået) genåbnede Roskilde-Kastrup linje til SJ. Det synes jeg ville være oplagt.

Roskilde

af Allan Eriksen, 2/9 2012, 15:14 (4257 dage siden) @ Jonas

Jeg forstår det er kun et forslag og måske vente med at lade blodtrykket stige til endelig skitse er klar, der er nok et par år endnu.

Ja alle der vil må jo byde på kørslen så intet er umuligt.SJ DB Arriva Veolia og hvad de nu hedder.


Venlig hilsen

Allan

Roskilde

af Fysikeren, 2/9 2012, 16:02 (4257 dage siden) @ Jonas

Måske man kunne udlicitere den (foreslået) genåbnede Roskilde-Kastrup linje til SJ. Det synes jeg ville være oplagt.

Jeg tror ærlig talt ikke SJ er interesseret i at byde på en linje som denne. Det vil være en ret lille omgang at byde på, i et nyt land osv. Så små "pakker" bør nok kombineres med noget andet. Der skal kunne være en eller anden synergi med noget andet trafik, hvis det ikke skal blive for dyrt for samfundet.

Og så mangler du stadig at argumentere for, at der er plads til denne linje. I myldretiden kører der op mod 12 tog i timen til Kastrup - 6 øresundstog, 2 lyntog, 2 godstog, 1 IC-tog og totimedrift med SJ2000 (nyt navn for X2000) hhv. IC Bornholm.

Roskilde

af Jonas, 2/9 2012, 19:12 (4256 dage siden) @ Fysikeren

Hej Fysikeren,

Måske man kunne udlicitere den (foreslået) genåbnede Roskilde-Kastrup linje til SJ. Det synes jeg ville være oplagt.

Jeg tror ærlig talt ikke SJ er interesseret i at byde på en linje som denne. Det vil være en ret lille omgang at byde på, i et nyt land osv. Så små "pakker" bør nok kombineres med noget andet. Der skal kunne være en eller anden synergi med noget andet trafik, hvis det ikke skal blive for dyrt for samfundet.

Hmm, SJs forsøg på at drive deres egen linje Kbh. H. - Odense blev ret kortlivet, men det var dog en væsentligt mindre kage, end 20-minutters drift på Kastrup - Roskilde i givet fald ville være, også selv om Kbh - Odense-togene bare udnyttede ledige SJ-tog, der i forvejen var i drift på linjen til Stockholm. Et nyt land vil det i hvert fald ikke være for dem.

Man kunne også godt forestille sig, at SJ ville være interesserede i at drive en EC-linje over Ny Ellebjerg og Køge. Direkte lyntog imellem Sverige og Tyskland har SJ længe været interesserede i at drive.


Og så mangler du stadig at argumentere for, at der er plads til denne linje. I myldretiden kører der op mod 12 tog i timen til Kastrup - 6 øresundstog, 2 lyntog, 2 godstog, 1 IC-tog og totimedrift med SJ2000 (nyt navn for X2000) hhv. IC Bornholm.

Jeg refererer sådan set bare fra den plan, som Niels Bak linkede til andetsteds i tråden, og som jeg i første omgang overså.

Jeg er godt klar over, at planen i nogen udstrækning er en salgstale for det projekt, som man nu er i gang med, men planen ser åbenbart ingen problemer i at indføre 20-minutters persontogsdrift på strækningen Roskilde - Kastrup.

Det skal også lige med, at det først vil være på den anden side af Ny Ellebjerg, at eventuelle nye 20-minutters tog vil løbe ind i den nuværende tætte trafik på linjen til Kastrup.

Roskilde - Kastrup - Malmø

af Jakob Nielsen @, ved AB Amagerbro st., 3/9 2012, 22:18 (4255 dage siden) @ Fysikeren

"Måske man kunne udlicitere den (foreslået) genåbnede Roskilde-Kastrup linje til SJ. Det synes jeg ville være oplagt."

Jeg synes det ville være oplagt at køre videre til og fra Malmø. Der er nok kun økonomi i det i myldretiden om morgenen og om eftermiddagen, altså fra kl 6-8 og 16 - 18. Der er en del svenskere som arbejder i Høje Taastrup og det ville være atraktivt for dem med en direkte forbindelse, nu tager det langtid at komme over København H. Tilsvarende vil det være mere atraktivt at pendle fra det vestlige København til Malmø, hvis der var direkte tog fra Høje Taastrup og Ny Ellebjerg.

Hvis der mangler kapacitet på Amager kunne man afkorte måske afkorte et "Kastrup - Nivå" tog.

Har SJ stadig ET-togsæt? - og er de i daglig drift?

Roskilde - Kastrup - Malmø

af Fysikeren, 3/9 2012, 22:43 (4255 dage siden) @ Jakob Nielsen

Jeg synes det ville være oplagt at køre videre til og fra Malmø. Der er nok kun økonomi i det i myldretiden om morgenen og om eftermiddagen, altså fra kl 6-8 og 16 - 18. Der er en del svenskere som arbejder i Høje Taastrup og det ville være atraktivt for dem med en direkte forbindelse, nu tager det langtid at komme over København H. Tilsvarende vil det være mere atraktivt at pendle fra det vestlige København til Malmø, hvis der var direkte tog fra Høje Taastrup og Ny Ellebjerg.

Det kunne være en brugbar model.

Hvis der mangler kapacitet på Amager kunne man afkorte måske afkorte et "Kastrup - Nivå" tog.

Jeg tror det er meget uheldigt at fjerne nogle tog. Timinuttersdrift skal helst være uden afbrydelser, og uden behov for at tjekke køreplanen i dagtimerne. Så hellere lidt færre lyntog til lufthavnen, da de i forvejen heller ikke kører helt hver time.

Om morgenen er der dog ingen IC Bornholm eller SJ2000 til København, og fra Hvidovre til Høje Taastrup er der også ledig plads, så en rute fra Malmö til Roskilde kunne der nok findes plads til om morgenen.

Har SJ stadig ET-togsæt? - og er de i daglig drift?

De har to sæt, men usikker på, om de skal leveres tilbage. Sættene kører omkring Göteborg.

Roskilde - Kastrup - Malmø

af Jonas, 4/9 2012, 06:47 (4255 dage siden) @ Jakob Nielsen

Hej Jakob,

"Måske man kunne udlicitere den (foreslået) genåbnede Roskilde-Kastrup linje til SJ. Det synes jeg ville være oplagt."

Jeg synes det ville være oplagt at køre videre til og fra Malmø. Der er nok kun økonomi i det i myldretiden om morgenen og om eftermiddagen, altså fra kl 6-8 og 16 - 18. Der er en del svenskere som arbejder i Høje Taastrup og det ville være atraktivt for dem med en direkte forbindelse, nu tager det langtid at komme over København H. Tilsvarende vil det være mere atraktivt at pendle fra det vestlige København til Malmø, hvis der var direkte tog fra Høje Taastrup og Ny Ellebjerg.

(...)

Det synes jeg lyder som en sublim idé, og formodentlig også en idé, der nemt kunne sælges til Øresundsregionens politikere. Muligheden har jo hele tiden været der (selvfølgelig under hensyntagen til den faste forbindelses kapacitet), men med Ny Ellebjerg som skiftepunkt for dem, der skal videre over på S-togsnettet eller til Køge (måske med et takst-incentiv tilføjet, til den tid er alt vel rejsekort) er der også reel aflastning af Kbh. H. med den mængde svenske rejsende, der ikke længere behøver tage turen over Kbh. H.

Med tilpassede studieplaner kunne man forlænge den svenske side af linjen op til Lund og have måske et dagligt gennemkørende togpar imellem de to universiter, fulde af studenter, der kan skifte et eller flere semestre på deres eget universitet ud med semestre på universitetet i den anden by.

En 'studielinje' fra RUC (Trekroner) til Malmø og evt. videre til Lund ville også give alle disse desperate boligsøgende studerende flere muligheder for at finde en ordentlig bolig på den anden side af sundet i anknytning til stabil transport.

Roskilde

af Fysikeren, 29/8 2012, 12:35 (4261 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg tror ikke det er en god idé at indføre så mange togdelinger i Ringsted af hensyn til robustheden i køreplanen. Jeg synes man skal lade IC kører over Roskilde, byen er en del større end Køge, mens lyntog, internationale tog og visse regionaltog kan køre over Køge.

Roskilde

af Allan Eriksen, 29/8 2012, 13:16 (4261 dage siden) @ Fysikeren

God ide, det vil jeg gerne tilslutte mig. Vigtigste punkt at trafik der ikke skal standse i Roskilde bliver ført af den nye bane, så der bliver bedre kapacitet på strækningerne til og fra Roskilde.

Venlig hilsen


Allan

Roskilde

af Niels Bak, 29/8 2012, 14:00 (4261 dage siden) @ Fysikeren

Jeg tror ikke det er en god idé at indføre så mange togdelinger i Ringsted af hensyn til robustheden i køreplanen. Jeg synes man skal lade IC kører over Roskilde, byen er en del større end Køge, mens lyntog, internationale tog og visse regionaltog kan køre over Køge.

Enig - med et lille indskud af "de fleste" IC. Målet må være at både Roskilde og Køge får gode forbindelser både mod vest og ned ad Sydbanen.

Roskilde

af Fysikeren, 29/8 2012, 15:44 (4261 dage siden) @ Niels Bak

Naturligvis skal begge byer have en god og passende betjening. Men som knudepunkt ligger Roskilde lidt mere centralt, samt det faktum at byen er større.

Mod syd vil Køge få de direkte tog København - Køge - Haslev - Næstved, hvoraf nogle tog kan forlænges mod Nykøbing F. Dette må vel dække Køges behov mod syd.

Mod vest har jeg et lille problem med, at IC-togene standser i Sorø og måske snart også Langeskov og andre kommende småstationer. Gør IC-togene lidt mere gennemgående, og indsæt så regionaltog til Odense, gerne over Køge med stop ved alle stationer fra Ringsted til Odense.

Roskilde

af Hedegaard, 29/8 2012, 22:08 (4260 dage siden) @ Fysikeren

Mod vest har jeg et lille problem med, at IC-togene standser i Sorø og måske snart også Langeskov og andre kommende småstationer. Gør IC-togene lidt mere gennemgående, og indsæt så regionaltog til Odense, gerne over Køge med stop ved alle stationer fra Ringsted til Odense.

I det hele taget burde man gå tilbage til den oprindelige plan om et stort IR-net.

Lad IC-togene minuttal 00 fra Kbh få deres gamle køreplan tilbage med kun få stop.
Dvs. næsten samme standsningsmønster som Lyntogene har i dag.

Lad IC-togene i minuttal 30 fra Kbh blive erstattet af IR-tog med samme standsningsmønster som man har i dag mod Esbjerg/Sønderborg.

Indsæt IR-tog mellem Esbjerg og Aalborg, som kan betjene nogle af stationerne nord for Århus, hvor IC-toget ikke længere standser.

Indsæt et gennemgående IC-tog fra Esbjerg mod Aalborg/Frederikshavn, som hægtes på IC'eren fra København.

Gør alle Lyntog til nonstop København - Århus, evt med et enkelt stop i Odense.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak