Hej Lars,
(...)
Godt nok plæderer du for en linje, der kun stopper på de 'væsentligste' stationer, men jeg kunne godt lide at vide, hvilke stationer du ville have med (og ikke med) på sådan en liste, især hvis det skal være en løsning, der tilgodeser nuværende passagerbehov.
Fx Roskilde, Trekroner, Hedehusene, Glostrup, Danshøj, Valby.
...altså hele striben af regionaltogs-stop minus Høje Tåstrup (en forglemmelse?), men plus Glostrup og Danshøj? Valby er måske det sted på linjen imellem Roskilde og Kbh. hvor udvidelsesmulighederne er dårligst, men stop i både Danshøj og Valby (der næppe ligger ret meget længere fra hinanden end hovedbanens vandrehal og spor 26) vil efter min mening være overkill, i hvert fald når vi snakker om regionaltog.
(...)
RUC station er jo væsentlig. Jeg gider ikke lige slå efter i Østtællingen.
Men er der nogen der kan be/afkræfte det rygte jeg hørte i midtfirserne om at de søde små RUC-studenter kunne finde på at nødbremse toget ved RUC før Trekroner blev bygget?
Den historie har jeg også hørt før, men det hørte vist til undtagelserne. Til gengæld kendte jeg engang en RUC-studerende, der havde en hel attachémappe fuld af allerede stemplede klippekort. På den måde kunne han altid finde et kort, der passede med dato og tidspunkt når kontrolløren kom forbi...
Dengang, altså tilbage i 80erne, lagde busserne fra Roskilde til RUC helt nye alen til udtrykket 'sild i en tønde'. De kørte ellers hvert 20. minut så vidt jeg husker.
Og ja, Trekroner er selvfølgelig væsentlig for RUC, men eksempelvis Hedehusene er heller ikke uvigtig som opsamlingssted for uddannelsessøgende, der skal til Roskilde om morgenen (byen har mange andre uddannelsesinstitutioner end RUC) og ikke har råd til bil, eller ikke er gamle nok.
(...)
Du må endelig ikke kalde det et S-tog [til Roskilde] eller bruge samme materiel, så får Roskildes politikere hjertemedicinen galt i halsen. Det er på linje med at man ikke er ved at forberede sporvogne, men "letbaner". Selv kalder jeg Helsingør-Malmø for linje Ø, let spøgende.
Tja. Som det er nu tager det længere tid at køre fra Høje Tåstrup til Kbh. H. med S-tog end det tager at køre fra Roskilde til Kbh. H. med regional- og IC-tog. Den store tidsforringelse, som en forlængelse af S-banen (eller hvad du har lyst til at kalde den for) til Roskilde vil medføre vil være svær at sluge for byens pendlere og politikere.
Den 20-minutters drift, som du argumenterer for vil i hvert fald ikke være meget værd hvis rejsetiden bliver fordoblet...