Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Berlin: Steder (Generelt)

af Storn2630 ⌂, Taastrup, 31/8 2012, 22:32 (4258 dage siden)

Hej folkens

Jeg skal en tur til Berlin om nogle uger i forbindelse med Innotrans 2012. Det er dog ikke alle dage der skal bruges på messen, så jeg ville høre om der nogle af jer, der kender nogle gode steder/stationer og tage billeder af toge? Hovedbanegården er jo åbenlys, men kender ikke rigtig nogle steder/stationer i Berlin. :-)
På forhånd, mange tak for svarene!

--
Med Venlig Hilsen

Morten Storm

Berlin: Steder

af Leif Jørgensen, København Ø., 31/8 2012, 23:21 (4258 dage siden) @ Storn2630

Lidt muligheder kunne være disse:

Warschauer Straße - S-banestation der løbende passeres af en skønsom blanding af øst-vest-gående fjerntog. Desuden opstillingsspor på den anden side af stationen. På den tilstødende U-banestation kører togene under en gammel kommandopost.

Ostkreuz - Nabostationen hvor et tiårigt byggeprojekt er ved at forvandle stedet til ukendelighed. Måske ikke det mest fotogene, men kommer man der igen efter et stykke tid, er forandringerne tydelige.

Lichtenberg - En station med stor betydning før indvielsen af Hauptbahnhof, hvilket et omfattende sporareal endnu vidner om. Her står et eksemplar af det klassiske hurtigtogsæt VT 18.16.

Fjernsynstårnet - Ikke jernbane i sig selv men trafikken på Stadtbahn kan følges over en længere strækning. Bemærk at der er gået sikkerhedshysteri i den, så man ikke engang må have en vanddunk med op i tårnet.

Berliner Parkeisenbahn - Smalsporet parkjernbane der primært drives af børn og unge. Der køres primært i sommerhalvåret (visse dage med damptog), men det anbefales at tjekke køreplanen på deres hjemmeside, da den varierer en hel del. Tilslutning til S-banestationen Wuhlheide

Med venlige Berlin-hilsner
Leif Jørgensen

Berlin: Steder (bl.a. beskyttelsesrum ved/i stationer)

af PD Hansen, 1/9 2012, 01:02 (4258 dage siden) @ Leif Jørgensen
redigeret af PD Hansen, 1/9 2012, 01:20

"Fjernsynstårnet - Ikke jernbane i sig selv men trafikken på Stadtbahn kan følges over en længere strækning. Bemærk at der er gået sikkerhedshysteri i den, så man ikke engang må have en vanddunk med op i tårnet."

Hvis du efter fjernsynstårnet vil stille sulten i urbane omgivelser med udsigt til S-banen, så besøg restaurant "Thai Inside", Dircksenstrasse 37, lige bag fjernsynstårnet og Alexanderplatz station.

http://www.thai-inside.de/index_english.html

Kan ikke finde ud af at uploade eget billede derfra lige nu, men vælger man et bord på fortorvet, er udsigten cirka sådan - og der kommer flere tog end biler forbi:

http://www.flickr.com/photos/paspog/6533487177/

Prøv også 2 guidede ture under jorden:

Beskyttelsesrum fra 2. verdenskrig ved Gesundbrunnen station:
http://berliner-unterwelten.de/tur-1.13.9.html (tur på dansk eller engelsk mv.)

Beskyttelsesrum fra den kolde krigs tid - integreret i U-stationer:
http://berliner-unterwelten.de/tour-3.15.0.html (tur på engelsk mv.)

Og en lille gentagelse: Husk evt. som forberedelse af se/gense "De andres liv" om DDR: http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?id=2676076300

Berlin: Steder (bl.a. beskyttelsesrum ved/i stationer)

af Lars Kongshøj, 1/9 2012, 03:21 (4258 dage siden) @ PD Hansen

En masse gode forslag.

"Fjernsynstårnet - Ikke jernbane i sig selv men trafikken på Stadtbahn kan følges over en længere strækning. Bemærk at der er gået sikkerhedshysteri i den, så man ikke engang må have en vanddunk med op i tårnet."

Hvis du efter fjernsynstårnet vil stille sulten i urbane omgivelser med udsigt til S-banen, så besøg restaurant "Thai Inside", Dircksenstrasse 37, lige bag fjernsynstårnet og Alexanderplatz station.

Eller bestil plads god tid i forvejen i Fernsehturms restaurant.

Prøv også 2 guidede ture under jorden:

Beskyttelsesrum fra 2. verdenskrig ved Gesundbrunnen station:
http://berliner-unterwelten.de/tur-1.13.9.html (tur på dansk eller engelsk mv.)

Beskyttelsesrum fra den kolde krigs tid - integreret i U-stationer:
http://berliner-unterwelten.de/tour-3.15.0.html (tur på engelsk mv.)

OT: Berliner Unterwelten har vist også en rundvisning om Berlins tidligere rørpostsystem til eksprespost mellem posthusene.

Avatar

Berlin: Steder (bl.a. beskyttelsesrum ved/i stationer)

af Gert, Aalborg, 1/9 2012, 10:02 (4258 dage siden) @ PD Hansen

Filmen "De andres liv" er et stykke fantastisk beskrivelse af, hvad et diktatursamfund kan gøre. Anbefalelsesværdig.

Gert

Berlin: Steder (bl.a. beskyttelsesrum ved/i stationer)

af Lars Kongshøj, 1/9 2012, 10:24 (4258 dage siden) @ Gert

Filmen "De andres liv" er et stykke fantastisk beskrivelse af, hvad et diktatursamfund kan gøre. Anbefalelsesværdig.

Anbefalelsesværdigt at diskutere andetsteds.

Er der nogen, der kender nogen tyske spillefilm med meget jernbane i? Start gerne en ny tråd om det.

Berlin: Steder (bl.a. beskyttelsesrum ved/i stationer)

af Allan Eriksen, 1/9 2012, 10:36 (4258 dage siden) @ Lars Kongshøj

Der blev i en årrække vist en tysk kriminalserie der hed, "der Kommisar", Der var et afsnit der foregik i et tog i Tyskland, man var sikkert inspireret af mordet i Orientekspressen, det var i 1960 erne med togene som de var dengang. Såvidt jeg husker var det i München området de film blev optaget. Rigtig god for en jernbaneelsker som mig. Og ve den der forstyrrede mig når jeg så det afsnit.

Berlin: Steder

af Woodi, 31/8 2012, 23:31 (4258 dage siden) @ Storn2630

Jeg skal også selv derned ;)

Men et sted kan være som f.eks Betriebsbahnhof Berlin-Rummelsburg der er tit her at ophold med museums materiel som er kommet fra diverse andre klubber fra hele Tyskland, mange gange opholder sig mens selvskabet er inde i byen spise og more sig.
Desuden er det også her, at ICE parkeres i deres klargøringscenter.
http://maps.google.dk/maps?hl=da&ll=52.489249,13.505581&spn=0.012373,0.026157&a...

Jeg sloges dog mest med priserne på enten Hotel eller Hostel - kartoffel-kartoffel. :-P

--
[image]

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Georg Schmidt, 1/9 2012, 10:32 (4258 dage siden) @ Storn2630

Jeg var i Berlin i maj 1981 så det er ikke det hele der kan genfindes, men jeg synes vi skulle have lidt af det gamle med.
[image]
Indgangspartiet til Berlins tidligere hovedbanegård Anhalter i maj 1981.
[image]
Her lå indtil 1952 en stor banegård.
[image]
Arkæologisk vandring på Anhalter Bahnhof.
[image]
Et checkpoint.
[image]
Alex med S-tog.
[image]
Vi har netop forladt Friedrichstrasse på vej mod vest.
[image]
Bygningen i baggrunden er jo kommet i brug igen. Vagten har parkeret motorcyklen nedenfor tårnet.
[image]
Der er ekspressen til Hannover vi kører med, Lehrter Bahnhof ses længere fremme.
[image]
132'eren er næsten nået Lehrter Bahnhof, der jo lå akkurat på den vestlige side. Banegården har jo fået en lidt større hal siden.:-D
[image]
Vi passerer grænsen ved Lehrter Bahnhof.
[image]
Berlinerluft i Friedrichstrasse.
Hilsen Georg

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Allan Eriksen, 1/9 2012, 10:44 (4258 dage siden) @ Georg Schmidt

Prima prima Georg, Igen du turde fotografere hvor andre ikke turde. Super billeder af tiden dengang. Også checkpoint Charlie hvor de alllierede øst og vest spillede med musklerne så vi sad og lyttede til radioen eller Tv og så at kampvogne var kørt i stilling.

Et spørgsmål Lehrter Bahnhof er det ikke der hvor Berlin Hbf ligger idag.

Venlig hilsen

Allan

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af XAL Olesen @, 1/9 2012, 10:57 (4258 dage siden) @ Allan Eriksen

Lehrter Bahnhof på billedet er revet ned og erstattet af Berlin Hauptbahnhof.

Vedr. Berlin Rummelsberg Betriebsbahnhof. Jeg var dernede forrige tirsdag. Fra S-bahn stationen af samme navn er der ikke meget at se. Man kan gå gennem en tunnel over med Betribsbahnhof men bliver mødt af en låge med Videoovervågning og et samtaleanlæg. D jeg ikke havde aftalt noget på forhånd droppede jeg forsøget på at komme ind. Der var også tydeligt opslag om at fotografering var strengt forbudt.

Så udover at se en ICE TD på afstand var den største "oplevelse" af stationen elevator først kører op, så sidelæns henover jernbanesporet og så ned igen.

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Georg Schmidt, 1/9 2012, 11:03 (4258 dage siden) @ Allan Eriksen

Man kunne fotografere så meget man ville fra interzonetogene gennem DDR, og man kunne da af og til fange noget interessant. Det bedste var jo at være på stederne, og i løbet af 70'erne blev de jo efterhånden "vant" til os jernbanefotografer, og så blev tøjlerne løsnet lidt.:-D

Jo, Lehrter er blevet til Hbf. Jeg mener Ostbahnhof en overgang var en slags Hbf, men har nu ikke fulgt så meget med i alt byggeriet. Jeg må vist se at komme derned.;-)

Hilsen Georg

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Lars Kongshøj, 1/9 2012, 12:35 (4258 dage siden) @ Georg Schmidt

Man kunne fotografere så meget man ville fra interzonetogene gennem DDR, og man kunne da af og til fange noget interessant. Det bedste var jo at være på stederne, og i løbet af 70'erne blev de jo efterhånden "vant" til os jernbanefotografer, og så blev tøjlerne løsnet lidt.:-D

Havde det mon ikke en sammenhæng med at Honecker kom til og "fredsmødet" i 1973.

Jo, Lehrter er blevet til Hbf. Jeg mener Ostbahnhof en overgang var en slags Hbf, men har nu ikke fulgt så meget med i alt byggeriet. Jeg må vist se at komme derned.;-)

Ostbahnhof har skiftet af og til og hed i en periode Berlin Hauptbahnhof.

http://da.wikipedia.org/wiki/Berlin_Ostbahnhof

Stationen skifter med samme frekvens somjeg skifter underbukser. Det vist den station der har skiftet navn flest gange i Tyskland, men mon ikke den har verdensrekorden?

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Niels Munch, 1/9 2012, 15:56 (4257 dage siden) @ Georg Schmidt

Interessant, Georg. På Historisches Forum i Drehscheibe-Online har Karl-Friedrich.Seitz offentliggjort ret mange optagelser fra sine rejser med Interzone-tog i 60- og 70-erne. Log ind på forum og søg "Autor". Overvejende damplokomotiver.

M.v.h.
Niels

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Georg Schmidt, 1/9 2012, 18:23 (4257 dage siden) @ Niels Munch

Jo, jeg har fulgt den serie på Drehscheibe og er imponeret over den høje kvalitet han kan diske op med, når det drejer sig op optagelser fra kørende tog.
Mvh
Georg

Avatar

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af mss ⌂, 1/9 2012, 18:27 (4257 dage siden) @ Georg Schmidt

Wow, flotte billeder fra en svunden tid!
Det er også utroligt så meget der har forandret sig siden.
Min kæreste og jeg elsker Berlin. Vi var der i 2009 og igen i år.

Lidt jernbanebilleder blev det også til, de kan ses her:
2009: http://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/47-tyskland_2009_berlin_mv
2012: http://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/162-tyskland_2012_berlin

Vi var også på det temmeligt store tekniske museum, der bl.a. ligger i to rundremiser med drejeskiver der hørte til den gamle Anhalter godsbanegård ved Südkreuz. Billeder derfra har jeg endnu ikke fået uploadet, men der er meget interessant historisk materiel. En del af det er ret slidt at se på, men det har efter min mening også sin charme.

Berlin Hbf, Alexanderplatz og Friedrichsstrasse var mine foretrukne fotosteder. Rummelsburg har jeg ikke fået besøgt ebdnu, der skulle dog findes nogle fotosteder, billeder har jeg ihvertfald set.
Ved Warschauer str var der mere gang i den før i tiden.

Derudover er sporvogne og U-bane også ganske interessant.

På en interrail i 1995 fik jeg også taget lidt billeder i Berlin. Bla fra den gamle Berlin Hbf som den lige hed på det tidspunkt ;-)
1995: http://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/42-tyskland_strig_og_schweiz_1995

Rigtigt god fornøjelse i Berlin, og husk nu også at nyde byen!

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Steen Heick @, 1/9 2012, 20:31 (4257 dage siden) @ mss

Tag evt. ud til Grunewald S-Bahn station. Gå til venstre ud af hovedbygningen og op på godslæssepladsen. Mindeplader langs skinnerne med datoerne for deportationen af Berlins jøder fra denne læsseplads. Vidt udsyn herfra over et kæmpe sporareal for Grunewalds tidligere værksteds og rangerbanegård. Det er nogle år siden jeg var der og meget kan være ændret. Tag der ud alligevel.

Avatar

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af mss ⌂, 1/9 2012, 20:56 (4257 dage siden) @ Steen Heick

Der er nok desværre ikke meget andet end relikvier fra en svunden tid at se på der i dag. Så et besøg er nok kun interessant hvis man interesserer sig for 2. verdenskrig og jødeudryddelserne.
I det hele taget synes godstrafikken at være forsvundet fra Berlin på samme måde som i København. Alle godsbanegårde synes at være nedlagt, kun transitgods og enkelte aktive sidespor er tilbage, f.eks. ved Greifswalder Str.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Woodi, 1/9 2012, 21:03 (4257 dage siden) @ mss

Meget af Gods trafikken fra Berlin føres i dag de 90 kilometer længere ud Øst på til Frankfurt Am Oder.

--
[image]

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af XAL Olesen @, 2/9 2012, 00:31 (4257 dage siden) @ mss

Der er nok desværre ikke meget andet end relikvier fra en svunden tid at se på der i dag. Så et besøg er nok kun interessant hvis man interesserer sig for 2. verdenskrig og jødeudryddelserne.
I det hele taget synes godstrafikken at være forsvundet fra Berlin på samme måde som i København. Alle godsbanegårde synes at være nedlagt, kun transitgods og enkelte aktive sidespor er tilbage, f.eks. ved Greifswalder Str.

Personligt var jeg i Berlin i sidste uge. Kørte med S-Bahn innenring både den ene vej og den anden vej (med og mod uret).

Der var lidt spredte godstogsspor. Mest aktivitet ved Westhafen hvor selv Mærsk havde en del containere både på pramme og togvogne. Ellers henviser en to år gammel hjemmeside til nogle præcise (?) angivelser og forslag:

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?6,5033924

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Theo, 2/9 2012, 23:01 (4256 dage siden) @ Steen Heick

hej Steen

Jeg var der sidste år og det er en rystende oplevelse. Ved spor 17 ligger der en mindeplade for hver (så vidt jeg ved) tog, der afgik herfra mod koncentrationslejerne.
Stedet er rimelig velholdt og politiet holder diskret tilsyn med stedet.
Der lægges stadig blomster på stedet på den plade for det tog hvor nok familien/slægtningen er kort væk med.

mvh
Theo

(kan af én eller anden årsag ikke uploade billeder lige nu)

Museum für Verkehr und Technik

af Allan Eriksen, 2/9 2012, 06:41 (4257 dage siden) @ mss

Rigtig godt Morten jeg havde hørt om det museum, og billedet af den Halbspeisewagen Grøn i den ene ende og Rød i den anden ende, vækker minder om em togtur til Mûnchen i foråret 1973 (de serverede en rigtig god suppe og Wienerschnitzel)

Men igen Morten du tager altså nogle gode jernbanebilleder.

Avatar

Museum für Verkehr und Technik

af mss ⌂, 2/9 2012, 11:05 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

Tak for det Allan :-)

Ja selv halvspisevognene dengang var mere "spisevogn" end de nuværende.
Typen er i øvrigt en såkaldt LS-wagen. Denne vognserie blev også kaldt midterindstigningsvogne, selvom ikke alle typer havde en sådan. De blev bygget i 1950'erne til et nyt let hurtigtogskoncept, der dog hurtigt blev opgivet. Derefter indsattes personvognene primært i Iltog, imens halvspisevognene vandrede over i den egentlige hurtigtogstrafik. Det var en lidt sær type i disse tog, da den jo havde nærtrafiklignende indretning i siddeafdelingen.
Jeg vil gætte på at netop denne vogn er udstillet på museet da typen igennem årtier var meget typiske i D-tog mellem Vesttyskland og Berlin.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Museum für Verkehr und Technik

af Allan Eriksen, 2/9 2012, 11:19 (4257 dage siden) @ mss

Der var også en type af halvspisevogne med kupeer hvis jeg husker rigtigt, jeg kan ikke huske litreringer, samt ikke at forglemme, dem der i første omgang blev brugt i tyske FD tog hvor der kun var 1 klasse samt spiserum ,disse blev dog malet i TEE farve senere og kørte som intercity tog i tyskland, der var kun 1 klasse i disse tog, såvidt jeg husker kørte de her ic tog hveranden time mellem tyske byer.

Venlig søndags hilsen

Allan

Museum für Verkehr und Technik

af Allan Eriksen, 2/9 2012, 11:23 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

Glemte at skrive det var kun nogle hovedstrækninger de kørte på.

Venlig hilsen og god søndag.


Allan

Avatar

Museum für Verkehr und Technik

af mss ⌂, 2/9 2012, 11:27 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

Det må være ARmh 217 du mener, den klimatiserede "Kakadu".

En meget typisk halvspisevogn i Berlintrafikken udover BRyl 2.kl/spisevognen var type ARm 216. Det var 1.kl/spisevogne uden klimaanlæg der blev bygget til F(D) togene, og siden indsattes i D-tog, primært i Berlintrafikken.
Det er den type her:
http://www.wulf-p.de/V%20200033%20Bild%206.jpg
Begge typer var i deres sidste år malet i 70/80'er bemalingen oceanblå/elfenben.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Museum für Verkehr und Technik

af Allan Eriksen, 2/9 2012, 12:35 (4257 dage siden) @ mss

Ja morten det er den ihvertfald når det drejer sig om 1 klasse om som du rigtig skriver den havde øgenavnet "kakadu". Du ved meget om de forskellige vogntyper kan jeg se. Ved du så ,du har i alle dine billeder et par billeder af Belgisk liggevogn, nu er det ikke normal belgisk standardvogn farve, men var der noget specielt med de der med to farver, jeg kan ikke huske rigtig, men jeg kørte engang med et tog fra Klagenfurt (Østrig) og der var der et par stykker med af disse jeg syntes jeg engang fandt ud af at det var til brug for et Belgisk måske også Hollandsk rejsebureau, men ved du noget om det eller er der andre der ved det.

Venlig hilsen

Allan

Avatar

Museum für Verkehr und Technik

af mss ⌂, 2/9 2012, 12:50 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

Mja.. De belgiske liggevogne leveredes i grøn bemaling, men i 1970/80'erne fik de nogle forskellige bemalinger, dels med "Railtour" påskrift.
Her er dem jeg kender:
Blå med lyseblå døre.
Blå med lyseblå striber.
Grøn (måske også blå?) med "regnbuefarvede" striber (nogle med lyseblå døre).
Blå med orange striber.
Og så den jeg har et billede af: Blå med lyserøde og røde striber (nogle med lyseblå døre).

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Museum für Verkehr und Technik

af Allan Eriksen, 2/9 2012, 12:54 (4257 dage siden) @ mss

Perfekt tak, så mange farver kendte jeg ikke, men tak for oplysingen.


Allan

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Georg Schmidt, 3/9 2012, 20:35 (4255 dage siden) @ Georg Schmidt

Her et billede af Anhalter Bahnhof. Billedet stammer fra et lille hefte som Deutsche Reichsbahns pressetjeneste udgav i 1928 hvor man havde brugt Anhalter som model til forklaring af forskellige jernbanefaglige ting.
[image]
I signalhuset der var benævnt Abf "Befehlstelle Anhalter Bahnhof" (Anhalter Fahrdiensleiter) var der tre mand til at betjene Stellwerket understøttet af fire såkaldte Weichenwärtere, der bevægede sig rundt på pladsen og meldte om alle tog- og rangerbevægelser til kommandoposten ved hjælp af såkaldte højttalende telefoner anbragt forskellige steder. De 10 perronspor blev til 4 over broen for derefter igen at udvide sig med maskindepot og opstillingsbanegårde.
[image]
Heftet som fandtes i forskellige udgaver om jernbanefaglige emner.

Mvh
Georg

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Allan Eriksen, 3/9 2012, 21:36 (4255 dage siden) @ Georg Schmidt

Nydelig hæfte du har Georg, du ved vel ikke tilfældigvis i hvad retning kørte togene fra denne banegård og hvor havde de endestationer.????


Venlig Berlinerluft hilsen


Allan

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Georg Schmidt, 3/9 2012, 22:15 (4255 dage siden) @ Allan Eriksen

Fra Anhalter kørte man sydpå Dresden/Leipzig-Italien-Frankrig. Banegårdene lå i en ring i Berlin. Kom du fra Hamburg hed det Lehrter, fra Rostock var det Stettiner, fra Breslau til Görlitzer og derfra kunne man også komme til Schöneweide og Schlesischer Bahnhof som Ostbahnhof hed i gamle dage og videre ind på Stadtbahn (Zoo).

I DDR tiden skulle man, når man kom fra Dresden dreje skarpt til højre lige nord for Zossen for ikke "at køre ind i muren" suse forbi Yorck Strasse og ende på Anhalter. Fra Dresden hed det i DDR tiden Schöneweide og enkelte tog blev videreført ind til Ostbahnhof. Nu var der jo ikke mange chancer for at lave det nummer med Anhalter i DDR-tiden, men i gamle dage gik det for fuld hammer helt ind til Yorck-strasse og så blev der bremset inden "sækken".

Hilsen Georg

Berlin: Steder / Nostalgi fra 1981

af Allan Eriksen, 3/9 2012, 22:44 (4255 dage siden) @ Georg Schmidt

Mange tak, så fik jeg sat Berlin lidt på plads trafikalt. Nej jeg nåede ikke at komme dertil medens Muren var der, grunden var nok at jeg syntes at det var lidt omstændelig med al den kontrol og jeg tænkte hvis man ikke må fotografere, hvorfor skulle jeg så tage af sted. Men det har jeg bittert fortrudt især når jeg ser hvilke gode billeder du kan fremvise fra jernbanerne i DDR.

Tak for din beretning.

Venlig hilsen

Allan

Berlin: Steder

af Bendix Riis, 2/9 2012, 14:10 (4256 dage siden) @ Storn2630

Jeg kan anbefale af læse Bernd Kuhlmanns bog "Die Berliner Bahnhöfe".
Bogen fortæller historien om Berlins baner og banegårde fra 1838 til i dag.

[image]

Berlin: Steder

af Niels Bak, 4/9 2012, 10:58 (4255 dage siden) @ Bendix Riis

Der er et par nedlagte banegårde, som er et besøg værd.

Görlitzer Bahnhof i Kreuzberg (ikke at forveksle med u-bahn-stationen af samme navn, der ligger et par hundrede meter væk) er i dag en park, hvor hele tracheet ind til den er en natursti, der blandt andet går på en bro over Landwehrkanal. Her og der er der rester af spor, ubrugte broer etc. Selve hovedbygningen på banegården er væk, men der står et par andre tilbage. Jeg tror, det er den gamle godsekspedition, der i dag huser en ret god cafe, med sydvendte trapper ved den gamle perronkant, hvor folk sidder og slikker sol.

Jeg ved ikke om banegården har været brugt siden krigen, men det har den i hvert fald ikke siden murens bygning, da Kreuzberg lå i Vestberlin som en blindtarm ind under muren. Zonegrænsen skar jernbanen af få hundrede meter fra banegården ude ved Landwehrkanal.

Og oppe tæt på den nye hovedbanegård ligger Hamburger Bahnhof. Jeg kender intet til historien, da det for det meste er Lehrter Bahnhof, der bliver omtalt, men de har ligget ret tæt og må have sluttet til de samme baner.

Banegården er i dag museum for moderne kunst. Den har tydeligt været temmelig bomberamt, men derudover er den ret nænsomt restaureret. Tagkonstruktionen i den gamle perronhal (tror jeg det er) er intakt/genopbygget, og i et af siderummene er der rester af nogle sjove friser med jernbanemotiver.

Niels

Berlin: Steder

af Bendix Riis, 4/9 2012, 11:54 (4255 dage siden) @ Niels Bak

En anden rigtig spændende bog om Berlins jernbaner er denne om Anhalter Bahnhof.
En meget stor og spændende banegård, som der desværre kun findes nogle ganske få spor tilbage af. Bogen kan virkelig anbefales hvis man har interesse for Berlins og Tysklands jernbaner.

Jeg fandt bogen brugt på nettet i Tyskland. Levering to dage efter bestilling!

[image]

Berlin: Steder

af Steen Heick @, 4/9 2012, 12:44 (4255 dage siden) @ Niels Bak

Bygningen Hamburger Bahnhof lå direkte op ad zonegrenzen i Vestberlin. Den var fuldstændig tillukket indtil midt. 1980erne. Den havde ikke været i brug efter krigen, idet sporarealerne lå i Øst. I Hamburger Bahnhof var der omfattende samlinger, jeg selv fik lejlighed til at se, af togmodeller, modeller af broer og andre anlæg i forbindelse med et jernbaneanlæg. Samlingerne er overflyttet til Museum for Teknik. Der findes en bog skrevet af prof. Holger Steinle fra Museum for Teknik. "Hamburger Bahnhof" Han var en af hovedkræfterne i genopdagelse og flytning af alle disse spændende ting. Hamburger Bahnhofs arkitekt har ladet sig inspirere af Roskilde Station. Banen fra Hamburg til Berlin gik gennem Lauenborg. På strækningens åbningstidspunkt var Lauenborg et dansk hertugdømme og den danske konge gav sit samtykke til at banen kunne gå gennem Lauenborg.

Berlin: Steder - trådstarter forsvundet?

af PD Hansen, 4/9 2012, 11:03 (4255 dage siden) @ Storn2630

Forsvandt trådstarter - eller brød han sig blot ikke om vores forslag? ;-)

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere
Svenska-lok
DSB ME1516

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak