Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tee tog Belgien og Frankrig (Generelt)

af Allan Eriksen, 6/9 2012, 16:08 (4260 dage siden)

Jeg sad lidt og kikkede på youtube så et klip med blandt andet de lokomotivtrukne tog der kørte Paris Bruxelles Amsterdam og også vognene der kørte i Le Mistral (inox vogne), blev de vogne bare skrottet eller har de stadig et sted de kører, hvis de er skrottet, hvornår blev de så det, er der nogen der kan kaste lys over dette??? Jeg kan desværre ikke huske litra o.s.v.

På forhånd tak og venlig hilsen

Allan

Tee tog Belgien og Frankrig

af Casper @, 6/9 2012, 17:08 (4260 dage siden) @ Niels Munch

Kører i "Tren frances" på Cuba, ifølge Wikipedia.

Tee tog Belgien og Frankrig

af Allan Eriksen, 6/9 2012, 17:43 (4260 dage siden) @ Casper

tusinde tak for oplysningerne Casper og Niels, jeg syntes ikke jeg er helt sikker på om der stadig kører disse vogne i Israel, Men Kuba det var nok ikke utænkeligt.

Venlig hilsen og merci beaucup

Allan

Tee tog Belgien og Frankrig

af Steff, 6/9 2012, 19:47 (4260 dage siden) @ Allan Eriksen

INOX vognene er en meget interessant vogntype du dér har fået fat i og faktisk nok her i Nordeuropa, temmelig meget overset til fordel for de tyske konstruktioner af UIC type X (type 54 m. fl. vognene).
Der har allerede været henvisninger her i tråden til bl.a. WIKI og hér er en, der omtaler de senest anvendte fra ca. 1962 og frem til deres udrangeringer til fordel for type CORAIL vognene, der blev indført fra ca. 1975 og frem.

http://www.trains-en-voyage.com/dossiers/materiel_roulant/voitures/voitures_tee.htm

Vognene var jo SNCF store satsning på nyt vognmateriel efter krigen af bl.a. OCEM typerne og USA var helt klart forbilledet med deres ”BUD Car Company” vogne af rustfrit stål, enten svejste eller nittede.
To firmaer i Frankrig havde fået en licens fra BUD til at bygge efter dette princip og vognene blev byggede efter en ny standard fra ”La division des études des voitures (DEV). Foruden vognene byggedes også et meget stort antal nærtrafik elektriske motorvognssæt (a la DSB S-tog).

Det er her alt for langt at komme ind på udviklingen, hvad og hvorfor og der henvises til I-nettet og eventuel ”Google-oversæt”, hvis dit franske er som mit:-) .
Men det er egentligt jernbanehistorisk morsomt at se en aldeles ny vogntype (INOX) blive indført allerede i begyndelsen af 1950´erne i bl.a. luksustogene Mistral m. fl., se CIWL forsøg på at modernisere deres gamle Pullman-vogne (40xx og 41xx) op til denne ny standard i disse tog og konstatere, at SNCF var anvender af dampen meget længere end herhjemme OGSÅ i de store internationale tog og som i TEE tog og hvordan INOX typen blev anvendt i næsten alle lande med et hoved-eller delsprog fransk.
Men søg nettet.
Men jeg skal nok spørge lidt ind til INOX i overmorgen ved AJECTA og vender tilbage.

--
Steffen Dresler

Tee tog Belgien og Frankrig

af Allan Eriksen, 6/9 2012, 20:38 (4260 dage siden) @ Steff

Ja faktisk har vogntypen interesseret mig siden jeg for mange år siden, jeg tror det var en bog jeg havde i 70erne og 80erne der blandt andet handlede om Le Mistral og Paris Bruxelles Amsterdam togene og derudover også omhandlede Gran Confort vogne som kørte i Le Capitole der både var en morgen afgang og en sen eftermiddags afgang det var såvidt jeg husker Paris Limoges Toulouse de kørte. Bogen forsvandt i flytterod engang i 1980erne. Men jeg var lidt imponeret af at man kunne køre tog med kun 1 klasse i Europa, nå ja men der var jo også Tyskland og Italien udover Frankrig der havde rene 1 klasse tog, jeg drømte tit om dengang at køre med en sådan en med kun 1 klasse og det var jo Europas hurtigste tog dengang, kun 1 klasse +et tillæg. Men kronen på det hele var nok den italienske Settebello luksustog fra italien (glem IC4) de kan godt lave tog dernede i støvlelandet.

Tak for din beskrivelse af de vogne virkelig godt skrevet.

Venlig hilsen og jeg holder mig fra det franske det er mange år siden jeg havde et par sæsoner på aftenskole med det sprog.

Tee tog Belgien og Frankrig

af Woodi, 6/9 2012, 21:12 (4260 dage siden) @ Allan Eriksen

Hehe.. Første gang jeg så Il Settebello (ETR302) fra Italien, tænkte jeg, "Det løgn, Hva f.. er det"
Men jeg hengav mig til tidens gunst med, at man kælede for detaljerne i den tid og på en anden måde end i dag.

Fandt lige et In cabina - eller som man også siger på Tysk "Führerstandsmitfahrten"
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=BmLhleV_BD8&NR=1

--
[image]

Tee tog Belgien og Frankrig

af Allan Eriksen, 6/9 2012, 21:45 (4260 dage siden) @ Woodi

Ja jeg må tilstå at jeg skrev den sammen med tee tog Belgien og Frankrig, Fordi jeg syntes det er et flot tog, Settebello skulle såvidt jeg husker betyder noget i retning af den smukke syver (det er et syvvognstog) Jeg tror jeg først læste om toget i jernbanens hvem hvad hvor fra var det sidst i halvtredserne eller begyndelsen af tredserne. Men jeg syntes det var fantastisk spændende at de forreste passagerer havde førerrumsudsigt (han sad jo faktisk over passagerkabinen)

venlig hilsen

Allan

Tee tog Belgien og Frankrig

af Woodi, 12/9 2012, 11:16 (4254 dage siden) @ Allan Eriksen

Men jeg syntes det var fantastisk spændende at de forreste passagerer havde førerrumsudsigt (han sad jo faktisk over passagerkabinen)

venlig hilsen

Allan

Apropos, at sidde ovenpå, så var den lille franske X3800 et klenodie helt for sig selv..Og så sad man endda sideværts - må have været anstrengende.
http://www.youtube.com/watch?v=7P7sCHtDLU8&feature=related

--
[image]

Tee tog Belgien og Frankrig

af Allan Eriksen, 12/9 2012, 11:37 (4254 dage siden) @ Woodi

Ja spøjs skinnebus, jeg kan godt huske jeg har stødt på billede af denne sag før, minder lidt om er det ikke nogen gaffeltrucks og små værkstedsmaskiner hvor man sidder sidelæns i kørselsretningen. Men jeg vil næsten ikke sammenligne dette køretøj med tee tog.

Jeg villle ikke være lkf i en sådan kasse.

Venlig hilsen

Allan

Avatar

Tee tog Belgien og Frankrig

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/9 2012, 12:10 (4254 dage siden) @ Woodi

Apropos, at sidde ovenpå, så var den lille franske X3800 et klenodie helt for sig selv..Og så sad man endda sideværts - må have været anstrengende.
http://www.youtube.com/watch?v=7P7sCHtDLU8&feature=related

Det er KUN franskmændene der kan finde på at konstruere sådan et tog! :-D :-P :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tee tog Belgien og Frankrig

af Henrik Nielsen., 8/9 2012, 11:32 (4258 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg var på ferie i Cuba i juli 2009 og køret med "Det Franske tog" som det hedder fra Havana til Santiago de Cuba.
Der er to stammer der hver eftermiddag afgår fra hver sin ende af landet og krydser midt på.
Vogene får ikke energi fra lokomotivet, derfor er den forreste halvdel af den ene vogn i den ene ende af stammen ombygget til et maskinrum hvor der står et kæmpe lokum af en generator og lave energi til toget.
Endvidere er den forreste og bagerste vogn i yderenderne, ombygget med centralkobling (Amerikanske knuckle coupler) så stammerne passer til resten af materiellet i Cuba.
Vognene er misligholdte og næsten intet teknik virker mere. Jeg så UIC kablet mellem vognene hænge og dingle uden at være sat i dåsen mellem flere vogne, så intet højtaler udkald, ingen automatisk dørlukning mere. Forøvrigt stod flere døre bare altid åbne!!!! På billedet ses døren i vognenden lige foran stå på klem.
Desværre tog jeg ikke mange billeder af toget, men dette er taget ved afgang fra Havana ud af en åben dør væk fra perronen.
Tog afgik forøvrigt kun 4 timer forsinket til stor forbløffelse for personalet. De havde nemlig nær ikke nået toget for det plejer at være meget mere forsinket!!

Henrik

[image]

Tee tog Belgien og Frankrig

af Allan Eriksen, 8/9 2012, 12:40 (4258 dage siden) @ Henrik Nielsen.

Dejligt at se disse tidligere luksustog at de kører endnu, det er vel stadig behagelig at køre med.

Venlig hilsen

Allan

Tee tog Belgien og Frankrig

af Steff, 11/9 2012, 11:13 (4255 dage siden) @ Allan Eriksen

Kære Allan Eriksen.

Jeg lovede at vende tilbage med et lidt mere fast svar på, hvornår udfasningen af INOX materiellet ved SNCF fandt sted.
Jeg har spurgt hos dem der burde vide det i Frankrig, bl.a. AJECTA samt nogle privatpersoner med tidligere eller nuværende tilknytning/ansættelse ved SNCF. Så svaret skulle være så korrekt som muligt.

Ind til slutningen af 1970´erne var lokomotivtrukne tog det almindelige, bortset fra nogle mindre togsæt et meget begrænset antal.
”Præstige” materiellet var det såkaldte INOX materiel, beskrevet og omtalt tidligere i denne tråd. Det fandtes i 3 (2) forskellige hovedtyper, nemlig de første anvendt i Le Mistral og andre hurtige forbindelser. Her var det i en kombination med opgraderede CIWL spise- og Pullman vogne, der havde fået nye bogier og bl.a. aircondition (AC). Da de fleste forbindelser stadig var dampfremførte, udviklede man indledningsvis også en generatorvogn, der kunne strømforsyne togstammen for dens AC m.v.
I 1957 indførtes TEE togene og bortset fra et par ændrede to-vognssæt for denne service, besluttedes det, at de franske bidrag til TEE skulle være lokomotivfremførte. Derfor videreudvikledes INOX vognene til en ny type for TEE systemet. Også her med generatorvogne, selvom, på nær et TEE tog med damp, alle nu var elektrisk fremførte. Men grunden til at fastholde en generatorvogn var de mange forskellige strømarter i Europa samt AC store amp. forbrug.
For de ”almindelige” internationale forbindelser udvikledes mere almindeligt byggede vogne, bl.a. type CORAIL- og senere de europæiske EUROFIMA vogne.
Allerede i midten af 1970´erne blev kimen lagt til de superhurtige togsæt, der skulle befare særlige nybyggede eller ældre ændrede strækninger. Det blev til det såkaldte TGV princip (Tog med stor hastighed) og første strækning var SNCF hovedstrækning mellem Paris og Lyon i 1981. Disse togsæt erstattede gradvist de lokomotivfremførte TEE tog med bl.a. INOX vognene. Sidstnævntes kun 1. klassesvogne fandtes der ikke mere anvendelse for og en udrangering påbegyndtes i takt med TGV systemets udvikling. Selvom måske ikke direkte forbindelse fra en by til en anden med TGV, var det i mange tilfælde hurtigere, at anvende TGV i en trekants rejse end at tage det direkte med et lokomotivfremført tog.
Altså begyndte udrangeringerne af INOX fra 1981 og frem og SNCF har ikke mere nogen INOX vogne i drift. TGV har også medført, at der ikke mere findes nationale nattog i Frankrig samt at flere kortere flyforbindelser har måttet lukke. Det går stærkt. I forgårs kørte jeg parallelt med en TGV strækning på en motorvej med 130 km/t. På et par sekunder blev jeg passeret af et dobbelt Eurostar sæt – wusch!!

--
Steffen Dresler

Tee tog Belgien og Frankrig

af Allan Eriksen, 11/9 2012, 13:43 (4255 dage siden) @ Steff

Jeg er dybt imponeret over det du har fundet ud af tusinde tak for det, nu ved jeg godt jeg fokuserede delvis på vognene af INOX typen. Faktisk har du nu også givet mig svaret på hvorfor de havde generatorvogn med i toget det var nemlig næste spørgsmål jeg ville have stillet. Men jeg har fået svar på det hele og endnu en gang tak.

Sidebemærkning, ja TGV toget har vist givet togene i Frankrig en ny æra på bekostning af flyet.

Venlig hilsen

Allan

Avatar

Tee tog Belgien og Frankrig

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/9 2012, 16:09 (4255 dage siden) @ Steff

I forgårs kørte jeg parallelt med en TGV strækning på en motorvej med 130 km/t. På et par sekunder blev jeg passeret af et dobbelt Eurostar sæt – wusch!!

Jeg skal ikke kunne sige om det ikke kan være andre steder, men et af de steder du kan opleve det er på motorvejen fra kanaltunellen og til Paris.
Der har jeg i hvert fald oplevet det samme og ikke nok med at det "wusch" er forbi dig, men når du i bilen kommer op på næste bakketop få minutter efter, så er toget ude af syne!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tee tog Belgien og Frankrig

af Hedegaard, 11/9 2012, 22:36 (4255 dage siden) @ Michael Deichmann

"Grand Confort" vognene fik dog en noget længere levetid.
Så sent som i slutningen af 90'erne optrådte disse prestigefyldte vogne som reserve i en del Corail-stammer.

Det er i øvrigt ikke helt korrekt at der ikke findes indlandske nattog i Frankrig mere.
Det er ikke mange år siden at flere liggevogne blev renoveret til brug i de tog, som mange kaldte "Corail nuit"
De kører pt som "InterCity-nattog"
http://www.youtube.com/watch?v=taGFTcYp6e8&feature=related

Hvad angår Inox-vognene, så fandt jeg denne optagelse på Youtube, hvor vognene er i brug i Israel
http://www.youtube.com/watch?v=uiVSbSVPziU

Tee tog Belgien og Frankrig

af Allan Eriksen, 11/9 2012, 22:59 (4255 dage siden) @ Hedegaard

jeg takker for oplysningerne, jeg mente også at der stadig var noget nattog i Frankrig, men det er vist kun med liggevogne 1 og 2 klasse og jeg havde læst lidt om Gran Confort vognene og jeg faldt over nogle billeder hvor man kan se at nogle af vognene var degraderet til 2 klasse men jeg har ikke kunne finde ud af om de stadig findes. Apropos klippet fra Israel det ligner de gamle Mistral vogne fra 1950erne og 1960erne men det er også inox vogne som Steff nævnte med wagonlits spisevogne dog med nyere bogier. Jeg tror at engang var Le Mistral SNCFs paradetog, men den kørte vist ikke mere end 160km t og det var hastigheden indtil TGV æraen.

Venlig hilsen

Allan

DSB ME623Svenska-lok

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak