Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes (Generelt)

af Niels Bak, 20/9 2012, 12:22 (4259 dage siden)

Transportministeriet opfordrer til at lukke fire regionaltogsstationer på Vestfyn - eller helt indstille regionaltogene mellem Odense og Fredericia.

Problemet er, at togene med de mange stop tager uforholdsmæssigt meget kapacitet på den pressede bane. Desuden er passagertallet lavt på de mindste stationer og derfor er togdriften temmelig dyr.

se omtale i Fyens Stiftstante: http://www.fyens.dk/article/2157049:Storskaerm--Vestfynske-togstationer-i-fare

og DR Fyn: http://www.dr.dk/P4/Fyn/Nyheder/Fynogoeerne/2012/09/17/175908.htm

Det er med ret blandede følelser, jeg læser om planerne. Det er lidt et valg mellem pest og kolera. Jeg kan godt se argumentet om, at det er intercity/lyntogsdriften, der må prioriteteres, og problemet bliver ikke mindre, når den nye bane over Køge giver ekstra kapacitet/mulighed for flere tog ind til København. På den anden side, så har vi ikke brug for flere lokalsamfund, der taber deres togforbindelse.

Jeg har også lidt spørgsmål til planerne, som ikke bliver besvaret i artiklerne:

For det første må flytningen af en stor del af godstrafikken efter Fehmern-forbindelsen åbner da give lidt ekstra kapacitet på ruten.
For det andet - hvorfor pokker har kommunerne på ruten (som sikkert vil hyle højt over det her) dog ikke satset på at udvikle deres stationsbyer. Holmstrup er en oplagt satellitby til Odense, men der er ingen planer i kommuneplanen. Når det gælder Bred og Skalbjerg, så lagde den daværende Vissenbjerg kommune al udvikling oppe på bakken i selve Vissenbjerg. Modbilledet findes på Sjælland hvor Køge og Roskilde kommuner (tror jeg det er) har planer for udvikling i Borup og Viby for at få passagertallet op på et volumen, der retfærdiggør halvtimesdrift.
For det tredje - hvordan passer en genåbning af Langeskov øst for Odense ind i det her? Genåbningen uden om den ellers igangværende screening af flere andre mulige nye stationer/genåbninger har hele tiden virket på mig som daværende H.C. Schmidts kasten valgflæsk ud op til seneste valg. Og hvad med Erritsø, som er blandt dem, som skulle undersøges i henhold til det seneste trafikforlig og som i Trafikstyrelsens rapport om stationsstrukturen for nogle år siden, var den der viste aller bedst potentiale... Med andre ord: Er de relevante trafikpolitikere, som klart har signaleret noget andet i det seneste trafikforlig med på det her?
For det fjerde - hvad skulle der til af mindre kapacitetsforbedringer (overhalingsspor ved udvalgte stationer etc) for at give kapacitet til både regionaltog og intercitytog. Ville det ikke være en ide at undersøge det først, inden man lukker stationer?

Med lidt frustreret hilsen

Niels Bak

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Jens V, 20/9 2012, 13:35 (4259 dage siden) @ Niels Bak

Transportministeriet opfordrer til at lukke fire regionaltogsstationer på Vestfyn - eller helt indstille regionaltogene mellem Odense og Fredericia.
Problemet er, at togene med de mange stop tager uforholdsmæssigt meget kapacitet på den pressede bane. Desuden er passagertallet lavt på de mindste stationer og derfor er togdriften temmelig dyr.
For det fjerde - hvad skulle der til af mindre kapacitetsforbedringer (overhalingsspor ved udvalgte stationer etc) for at give kapacitet til både regionaltog og intercitytog. Ville det ikke være en ide at undersøge det først, inden man lukker stationer?

Det er jo bare den gamle historie om igen: Er der kapacitetsproblemer på landevejene, så udvidder man sig ud af dem med nye eller bredere veje. Er der tilsvarende problemer på banen, så indskrænker man sig ud af dem.

Sådan er Danmark.... beklageligvis!

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Allan Eriksen, 20/9 2012, 13:45 (4259 dage siden) @ Jens V

Det er foruroligende, men det er måske alle mindre samfunds skæbne (ikke tilfredsstillende) men det argument han benytter sig af, at man så skal tage busser andre steder fra, den holder ikke. Der skal man have et bedre argument, fordi de kan jo bare købe nogle flere busser og der er ledige folk nok til at køre dem. Så find et bedre argument til transportministeriet.

Jeg håber virkelig at der ikke ryger flere stationer fra landkortet end der har gjort.

Og så må man udvikle de mindre byer lidt mere ikke med kæmpebyggerier men mindre nye bebyggelser og riv faldefærdige huse ned.

Venlig bevar vores stationer hilsen

Allan

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Fysikeren, 20/9 2012, 14:31 (4259 dage siden) @ Allan Eriksen

Det er foruroligende, men det er måske alle mindre samfunds skæbne (ikke tilfredsstillende) men det argument han benytter sig af, at man så skal tage busser andre steder fra, den holder ikke. Der skal man have et bedre argument, fordi de kan jo bare købe nogle flere busser og der er ledige folk nok til at køre dem. Så find et bedre argument til transportministeriet.

Se lyst på det: Ministeren bekymrer sig om, hvordan banen udnyttes bedst muligt. Små lokaltog der ikke har mange passagerer eller store tunge godstog?

Jeg håber virkelig at der ikke ryger flere stationer fra landkortet end der har gjort.

Hvorfor skal stationerne ikke flytte med, når befolkningen flytter? Dvs. fra landsbyerne til forstæderne ;)

Og så må man udvikle de mindre byer lidt mere ikke med kæmpebyggerier men mindre nye bebyggelser og riv faldefærdige huse ned.

Lad os nu være ærlig: De fleste unge gider ikke bo i landsbyerne, og de affolkes dermed over tid, hvorfor langt de fleste af landsbyerne ikke har nogen fremtid. Lad os afvikle dem og derfor også deres tilhørende småstationer ;)

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Niels Bak, 20/9 2012, 14:47 (4259 dage siden) @ Fysikeren

Det er foruroligende, men det er måske alle mindre samfunds skæbne (ikke tilfredsstillende) men det argument han benytter sig af, at man så skal tage busser andre steder fra, den holder ikke. Der skal man have et bedre argument, fordi de kan jo bare købe nogle flere busser og der er ledige folk nok til at køre dem. Så find et bedre argument til transportministeriet.


Se lyst på det: Ministeren bekymrer sig om, hvordan banen udnyttes bedst muligt. Små lokaltog der ikke har mange passagerer eller store tunge godstog?

Faktisk er det jo ikke godstog, men passagererne i landsdelstrafikken man mangler plads til. Godstogene bliver i fremtiden sendt over Fehmern.

Jeg håber virkelig at der ikke ryger flere stationer fra landkortet end der har gjort.


Hvorfor skal stationerne ikke flytte med, når befolkningen flytter? Dvs. fra landsbyerne til forstæderne ;)

Og så må man udvikle de mindre byer lidt mere ikke med kæmpebyggerier men mindre nye bebyggelser og riv faldefærdige huse ned.


Lad os nu være ærlig: De fleste unge gider ikke bo i landsbyerne, og de affolkes dermed over tid, hvorfor langt de fleste af landsbyerne ikke har nogen fremtid. Lad os afvikle dem og derfor også deres tilhørende småstationer ;)

Pointen på banen her er jo at det ikke er et udkandtsområde, hvor alle flytter fra. Strækningen er attraktiv for folk, som gerne vil have lidt luft, men arbejder i Odense eller trekantsområdet. Flere af dem ville kunne udvikles, hvis man havde villet. Især Odense kommunes byggen forstæder i alle andre retninger end dem, der har banebetjening er en bommert.

Men når det er sagt, så har du ret i, at i hvert fald hvis man nøjes med de fire små, så er det meget små byer, og grundlaget for et togstop er i dag spinkelt.

I sidste ende er jeg villig til at acceptere, at nogle af de mindste stop bliver nedlagt, fordi en bedre drift på hovedbanen vil gøre mere for at udvikle togdriften i Danmark. Men jeg savner som sagt stadig en grundlæggende vision for udvikling langs med jernbanenettet uden for hovedstadsområdet og jeg savner nogle beregninger på, hvad det ville koste at skaffe mere kapacitet ved nogle mindre anlægsarbejder.

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Fysikeren, 20/9 2012, 14:55 (4259 dage siden) @ Niels Bak

Faktisk er det jo ikke godstog, men passagererne i landsdelstrafikken man mangler plads til. Godstogene bliver i fremtiden sendt over Fehmern.

Der kommer godstog over Femern, men langt fr alle, især i starten. Tyskerne kan, som det er i dag, vente med at udbygge banen på deres side til dobbeltspor til 2028, og broen over Femersund skal slet ikke udbygges, hvis jeg har forstået det korrekt. Jo en grund til, at banen i Sønderjylland udbygges til dobbeltspor.

Pointen på banen her er jo at det ikke er et udkandtsområde, hvor alle flytter fra. Strækningen er attraktiv for folk, som gerne vil have lidt luft, men arbejder i Odense eller trekantsområdet. Flere af dem ville kunne udvikles, hvis man havde villet. Især Odense kommunes byggen forstæder i alle andre retninger end dem, der har banebetjening er en bommert.

Det kan vi hurtigt blive enige om, er lidt tosset. Odense bør naturligvis bygge ud i retning af banen (medmindre der er gode grunde der taler imod det, f.eks. unikke naturværdige eller andet). Men lad os antage at Odense så gør det i fremtiden, ville det så ikke være en idé at nedlægge de fire små stationer, og så i stedet bygge nogle nye i forstæderne til Odense (her er Holmstrup lidt et særtilfælde), og evt. også i Erritsø/Snoghøj?

Men når det er sagt, så har du ret i, at i hvert fald hvis man nøjes med de fire små, så er det meget små byer, og grundlaget for et togstop er i dag spinkelt.

I sidste ende er jeg villig til at acceptere, at nogle af de mindste stop bliver nedlagt, fordi en bedre drift på hovedbanen vil gøre mere for at udvikle togdriften i Danmark. Men jeg savner som sagt stadig en grundlæggende vision for udvikling langs med jernbanenettet uden for hovedstadsområdet og jeg savner nogle beregninger på, hvad det ville koste at skaffe mere kapacitet ved nogle mindre anlægsarbejder.

Jeg synes det er acceptabelt at nedlægge stationer, hvis jeg har en fornemmelse af, at der generelt sker en positiv udvikling af banen. Nu er disse fire stationer aktuelle, men ser vi over de senere år på statens banenet, så har der været en positiv udvikling i antallet af stationer, hvor bl.a. Hedensted er genåbnet, hvilket jeg betragter som en særdeles god ting.

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Niels Bak, 20/9 2012, 22:29 (4259 dage siden) @ Fysikeren

Faktisk er det jo ikke godstog, men passagererne i landsdelstrafikken man mangler plads til. Godstogene bliver i fremtiden sendt over Fehmern.


Der kommer godstog over Femern, men langt fr alle, især i starten. Tyskerne kan, som det er i dag, vente med at udbygge banen på deres side til dobbeltspor til 2028, og broen over Femersund skal slet ikke udbygges, hvis jeg har forstået det korrekt. Jo en grund til, at banen i Sønderjylland udbygges til dobbeltspor.

Ja selvfølgelig forsvinder de ikke alle sammen, men der bliver færre end i dag. Efter hukommelsen mener jeg man på hovedbanen går ned fra to godskanaler i timen til en, og lige som regionaltogene, så tager godstogenen ret meget kapacitet. Så det var fordi du skrev, at passagererne måtte vige for tunge godstog, at jeg reagerede. Jeg mener ikke det er problemstillingen på i den her sag (og det er heller ikke det, der står i artiklerne, hvor godstog slet ikke er nævnt). Men under alle omstændigheder er der jo næsten 10 år til Fehmern åbner, og indtil da bliver belastingen, også med godstog, formentlig blot tættere.

Pointen på banen her er jo at det ikke er et udkandtsområde, hvor alle flytter fra. Strækningen er attraktiv for folk, som gerne vil have lidt luft, men arbejder i Odense eller trekantsområdet. Flere af dem ville kunne udvikles, hvis man havde villet. Især Odense kommunes byggen forstæder i alle andre retninger end dem, der har banebetjening er en bommert.


Det kan vi hurtigt blive enige om, er lidt tosset. Odense bør naturligvis bygge ud i retning af banen (medmindre der er gode grunde der taler imod det, f.eks. unikke naturværdige eller andet). Men lad os antage at Odense så gør det i fremtiden, ville det så ikke være en idé at nedlægge de fire små stationer, og så i stedet bygge nogle nye i forstæderne til Odense (her er Holmstrup lidt et særtilfælde), og evt. også i Erritsø/Snoghøj?

Holmstrup ligger på en flad mark, som i hvert fald ikke ligner et område med fredningsproblemer. Dog mangler der nok tilkørselsveje til en større udbygning, og det er sikkert derfor Odense har satset i andre retninger. Man har simpelt hen ikke set potentialet i banen. Også Kauslunde kunne sikkert udvikles, og hvis man vil - og er villig til at putte penge i mere kapacitet - er der som du skriver helt nye muligheder enten i eksisterende byområder i Erritsø og i Åløkke i Odense eller byudvikling ved Elmelund i byens udkant, hvor der i forvejen ligger en stor handelsskole lige op ad banen, men ikke ret meget andet. Ved Skalbjerg og Bred løber man til gengæld formentlig ind i naturinteresser, da de ligger midt i det ret unikke dødislandskab omkring Vissenbjerg. Når det gælder de øvrige stationsbyer langs banen, så kender jeg ikke lokalforholdene godt nok.

Men når det er sagt, så har du ret i, at i hvert fald hvis man nøjes med de fire små, så er det meget små byer, og grundlaget for et togstop er i dag spinkelt.

I sidste ende er jeg villig til at acceptere, at nogle af de mindste stop bliver nedlagt, fordi en bedre drift på hovedbanen vil gøre mere for at udvikle togdriften i Danmark. Men jeg savner som sagt stadig en grundlæggende vision for udvikling langs med jernbanenettet uden for hovedstadsområdet og jeg savner nogle beregninger på, hvad det ville koste at skaffe mere kapacitet ved nogle mindre anlægsarbejder.


Jeg synes det er acceptabelt at nedlægge stationer, hvis jeg har en fornemmelse af, at der generelt sker en positiv udvikling af banen. Nu er disse fire stationer aktuelle, men ser vi over de senere år på statens banenet, så har der været en positiv udvikling i antallet af stationer, hvor bl.a. Hedensted er genåbnet, hvilket jeg betragter som en særdeles god ting.

Enig. Hvis der ikke er plads til flere stop, så hellere et i Erritsø, der betjener mange, end f.eks. Bred bare fordi de altid har haft en station. I forvejen er i hvert fald nogle af dem nede på stop hver anden time, og det er ikke til noget alligevel. Men Transportministeriet lægger også op til muligvis at sløjfe regionaltogsdriften helt, og ikke bare de fire stationer, og det ligner altså at smide lidt mange børn ud med badevandet.

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Fysikeren, 20/9 2012, 22:52 (4259 dage siden) @ Niels Bak

Ja selvfølgelig forsvinder de ikke alle sammen, men der bliver færre end i dag. Efter hukommelsen mener jeg man på hovedbanen går ned fra to godskanaler i timen til en, og lige som regionaltogene, så tager godstogenen ret meget kapacitet. Så det var fordi du skrev, at passagererne måtte vige for tunge godstog, at jeg reagerede. Jeg mener ikke det er problemstillingen på i den her sag (og det er heller ikke det, der står i artiklerne, hvor godstog slet ikke er nævnt). Men under alle omstændigheder er der jo næsten 10 år til Fehmern åbner, og indtil da bliver belastingen, også med godstog, formentlig blot tættere.

Men man kan ikke se bort fra godstogene i det samlede regnskab, de tager jo også deres bid af kapaciteten. De fylder nok bare ikke så meget for DSB og den offentlige meningsdannelse. Og med tanke på, at banen over Femern frem til 2028 (som status er i dag) vil have noget begrænset kapacitet på tysk side og de vækstrater for transitgodstog som Banedanmark snakker om, så tror jeg, at der bliver god brug for kapacitet til godstog over Fyn.

Enig. Hvis der ikke er plads til flere stop, så hellere et i Erritsø, der betjener mange, end f.eks. Bred bare fordi de altid har haft en station. I forvejen er i hvert fald nogle af dem nede på stop hver anden time, og det er ikke til noget alligevel. Men Transportministeriet lægger også op til muligvis at sløjfe regionaltogsdriften helt, og ikke bare de fire stationer, og det ligner altså at smide lidt mange børn ud med badevandet.

Da jeg så tallene for stationer for et år siden, måtte jeg sige, at disse fire stationer er lidt udsatte. De fem andre mener jeg ikke bør være et emne for lukning, de er en hel del større. Om man kan lave løsninger i retning af, at de små stationer betjenes af visse ekstratog i myldretiden jf. problemerne med at få busser ned i området, er også lidt tvivlsom. Netop i myldretiden der kører ekstra lyntog (ok, de kører så ikke pt. pga. IC4, men lad det ligge her).

I et lidt større perspektiv, synes jeg, at IC-togene på sigt bliver lidt for langsomme med stop i både Sorø og Langeskov, samtidigt med, at der er god belægning på dem. Videre vil især Assens Kommune gerne have direkte tog til København fra disse mindre stationer. Så en løsning på sigt kunne være et togsystem fra København en gang i timen til Fredericia, der fra Ringsted til Fredericia stopper ved alle stationer, pånær de fire små måske nedlagte stationer på Fyn, men inkl. Langeskov. Samtidigt kan IC-togene sløjfe nogle stop, gerne kørt med DD-vogne og masse billige orange-pladser. Sorø kan evt. få et ekstra tog i timen ved at forlænge et fra Ringsted, men byen er dog ikke voldsom stor.

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Fysikeren, 20/9 2012, 14:26 (4259 dage siden) @ Niels Bak

En interessant læsning.

I forbindelse med det seneste køreplansskift blev betjeningen af de fire små stationer jo indskrænket. I den forbindelse med der offentliggjort nogle tal (som også delvist refereres i artiklen). De fire små stationer havde til sammen færre passagerer end den femtemindste.

Tager man en tur på Google Earth er det meget små samfund de betjener, og især om Vissenbjerg kan man spørge, om den by virkelig skal have betjening i hver ende, og ikke i stedet samle det ét sted? Rundt om i landet findes der mange byer af samme størrelse som disse små byer, hvor toget drøner igennem. På bundlinjen tror jeg, at man godt kan ofre disse fire små stationer. Stationer skal ikke ligge der, hvor der var grundlag for det, da banen blev bygget, men der, hvor der er grundlag for det i dag.

Avatar

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/9 2012, 15:59 (4259 dage siden) @ Niels Bak

Løsningen kan sagtens være lidt intelligent samordning imellem bane og bus til at servicere disse mindre bysamfund og samtidig skabe mere trafik på banen.
Flere steder på Sjælland har man lavet R-system hvor busserne passer med toget ved de store stationer og så servicerer de bysamfund der ikke har station. I Gribskov har det været så stor en succes at morgenbusserne har måttet dubleres ligesom der på enkelte afgange er pasagere til 3 Lint tog (men de kører vist stadig kun med 2).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 20/9 2012, 16:07 (4259 dage siden) @ Michael Deichmann

- HA TSK TSK R-net, det er der dog kommet på Odsherredsbanen her i det Nord-Vestsjællandske ja, MEN NÅR SÅ RESTEN af busnettet passer ad r.... (måsen) dertil så hjælper det knageme ligefedt!!!

Løsningen generelt for Sjælland ville nok være mere R-net imellem de størrere byer og så lokalruter fra de størrere byer.

Nå det var et sidespring til problemerne på fyn, og ikke sagens kerne - sorry.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Allan Eriksen, 20/9 2012, 17:04 (4259 dage siden) @ mhv_vsvt

Bus det Kunne være en løsning men ikke det bedste, bare dog så det bliver i regionens ansvar, og ikke enkelte kommuner kan stikke en kæp i hjulet, det har man jo for eksempel set at der ikke er bus Frederikssund Hillerød og Roskilde Solrød, jo her er der, men kun i dagtimerne på hverdage og slet ikke lørdag Søndage jeg kender ikke så meget til forholdene på Fyn, men jeg tror ikke det er meget bedre der.

Venlig hilsen

Allan

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Fysikeren, 20/9 2012, 17:11 (4259 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg tror ikke regionen vil overtage betjeningen. Holmstrup har ifølge Wikipedia 262 indbyggere og Kauslunde 552, begge byer der ligger under grænsen for, hvad Region Syddanmark bekymrer sig om. Hvad angår Bred og Skalbjerg, så betjener de Vissenbjerg, som allerede har busser i halvtimedrift til Odense. Tror reelt ikke banen her er så vigtig i den kollektive trafik.

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Allan Eriksen, 20/9 2012, 18:45 (4259 dage siden) @ Fysikeren

Måske ikke, men jeg syntes ikke bare fordi der skal spares på alt Så sløjfer man folks transportbehov, om det så skal være telebus eller hvad man kan finde på, så synes jeg ikke vi kan sige de må bare flytte til omegnskommune i f.eks Odense Det er trods alt ikke så nemt at finde ny bopæl.

Venlig hilsen

Allan

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Fysikeren, 20/9 2012, 18:48 (4259 dage siden) @ Allan Eriksen

Man kan omvendt se på det på den måde, at staten har betjent nogle småbyer, som normalt er en kommunal opgave. Dermed har kommunen jo kunnet spare bussen til disse byer, en besparelse der jo er lidt tilfældigt alt efter hvilke kommuner der har sådanne småstationer.

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Hedegaard, 20/9 2012, 21:41 (4259 dage siden) @ Fysikeren

Hvad angår Bred og Skalbjerg, så betjener de Vissenbjerg, som allerede har busser i halvtimedrift til Odense. Tror reelt ikke banen her er så vigtig i den kollektive trafik.

Som tidligere beboer i Bred vil jeg lige nævne, at der er cirka 5 km gåtur fra begge stationer og ind til Vissenbjerg by.
Begge ture foregår af ubelyste landeveje, hvoraf den ene af dem har tung trafik.
De eneste busforbindelser fra nævnte byer er 2-3 skolebusser om dagen, som i forvejen er fyldt op med elever til Vissenbjerg Skole.

For mange år siden var det oppe og vende, om Fynbus skulle betjene de nævnte byer, men dette fik afslag, da man efter lukningen af overkørslerne er nødsaget til at vende bussen på de meget små forpladser foran stationerne, som i forvejen anvendes til parkering af de lokale.

Der bor temmelig mange børnefamilier i begge byer, og på et tidspunkt skal disse børn til at gå på gymnasiet, handelsskolen osv.
og der vil en forbindelse til Odense være bydende nødvendig, ellers tvinger man folk til at flytte og så dør samfundene totalt... (Men det ville vel også glæde politikerne)

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Allan Eriksen, 22/9 2012, 09:14 (4257 dage siden) @ Fysikeren

Jeg syntes samfundet i dette tilfælde regionen har en forpligtigelse til at deres borgere kan komme på arbejde, skole, lægebehandling med mere uden de er tvunget til at have en bil det er jo desværre krisetider og ikke alle har råd til bil mere, at skulle jage et menneske ud på en længere gåtur 3 km kan være ret langt at gå hvis man for eksempel er syg nå det er en anden diskussion. Men som en anden i denne tråd påpeger hvorfor kan man ikke bruge et af de overhalingsspor der er undervejs ok måske regionaltoget skal holde et par minutter mere det er der måske ikke noget at gøre ved, det er da bedre end slet ingen kollektiv trafik.

Venlig hilsen

Allan

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af andersj, Aalborg, 22/9 2012, 09:29 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

Problemet med overhalingssporene på Vestfyn, er at hvis man kører fra Odense mod Fredericia, er det kun i Ejby og Middelfart der kan laves overhalinger, uden at forstyrre trafikken i den anden retning. Den anden vej er det kun i Ejby, Aarup og Tommerup (hvoraf sporet ligger efter perronen i Aarup)
Nogle af disse spor kan så være optaget af godstog der venter på overhaling, og det gør at Vestfyn er særdeles sårbar overfor forsinkelser på fjerntrafikken.

Det er desuden spil, at køre med IR4 togsæt på strækningen, men det er nødvendigt for at opnå den største acceleration, og fordi der ikke er ledige Desiro.

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Svend, 22/9 2012, 10:06 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

.....end slet ingen kollektiv trafik.

Busser (små telebusser) vil nok være den bedste løsning i det her tilfælde.

--
Svend

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Allan Eriksen, 22/9 2012, 10:19 (4257 dage siden) @ Svend

Ihvertfald bedre end ingenting (hvis regionen vil være med til det)

Venlig hilsen og god lørdag til alle

Allan

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Casper @, 22/9 2012, 04:09 (4257 dage siden) @ Niels Bak

Der findes tre spor i både Kauslunde, Ejby, Årup og Tommerup. Kan man ikke lade regionaltoget blive overhalet på en af dem, det troede jeg egentlig allerede man gjorde?

De fire mindst brugte stationer har så vidt jeg ved kun haft totimersbetjening i det sidste år, det spiller naturligvis ind på passagertallet, så det ville være meget unfair at lægge de tal til grund for en lukning. Men det er set før - det hedder udsultning. Jeg troede ellers den aktive udsultningspolitik var noget man kun brugte for 30-40 år siden, men ikke i dag.

Holmstrup ligger godt nok meget lavt med 13 passagerer i trafiktællingen, men man skal huske at den bare er lavet på et enkelt døgn. Usikkerheden er meget stor når tallet er så lavt. Så det ville være ret uoverlagt at nedlægge en station alene på det grundlag, uden nærmere undersøgelse.

Hvad angår Bred og Skalbjerg, så betjener de Vissenbjerg, som allerede har busser i halvtimedrift til Odense. Tror reelt ikke banen her er så vigtig i den kollektive trafik.

Som tidligere beboer i Bred vil jeg lige nævne, at der er cirka 5 km gåtur fra begge stationer og ind til Vissenbjerg by.

Afstanden fra Bred og Skalbjerg til Vissenbjerg er nu snarere 2-3 km ifølge kortet. Men det er nok rigtigt at de primært betjener byerne selv og ikke Vissenbjerg.

Odense-Middelfart er et ret specielt eksempel på fortsat lokaldrift på en fjernbane, selv om byerne er meget små. Noget som ellers forlængst er nedlagt andre steder i landet. Det skyldes jo netop, som Hedegaard er inde på, at byerne ville være svære at betjene med bus. De ligger ikke langs en gennemgående vej.

Hvis man indregner alle investeringerne i anlæg af veje, busdrift, og forringelse for borgerne, stagnation, osv., så er det ikke sikkert nedlæggelse af stationerne er en fordel.

Det kan selvfølgelig virke lovende at nedlægge de små stationer og åbne Erritsø, men man skal også tænke på at nedlæggelse af eksisterende strukturer har større negativ effekt, end åbning af nye strukturer. For det tager tid før folk bruger de nye strukturer, og Erritsø er vel allerede knyttet ind i Fredericias busdrift. Men man mærker klart afsavnet af de gamle strukturer.

Banen over Vestfyn burde forlængst have været udbygget som kystbanen (to sidespor for standsende tog ved stort set alle stationer), eller også burde man bygge den erstatningsbane for hurtige tog man har snakket om.

Hvad blev det i øvrigt til med overhalingssporet ved Tommerup? Det har været udredt mindst siden 2006. Blev det syltet? opgivet?

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af caprani ⌂, København, 22/9 2012, 09:54 (4257 dage siden) @ Casper

Man skulle tro, at den eneste langtidsholdbare løsning var 4 spor over Fyn, men det er selvfølgelig vældigt dyrt.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Svend, 22/9 2012, 10:05 (4257 dage siden) @ Casper

Banen over Vestfyn burde forlængst have været udbygget som kystbanen (to sidespor for standsende tog ved stort set alle stationer), eller også burde man bygge den erstatningsbane for hurtige tog man har snakket om.

Nok nærmere det sidste end det første ;-)

--
Svend

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Fysikeren, 22/9 2012, 13:10 (4257 dage siden) @ Casper

Der findes tre spor i både Kauslunde, Ejby, Årup og Tommerup. Kan man ikke lade regionaltoget blive overhalet på en af dem, det troede jeg egentlig allerede man gjorde?

Det gør man også i Ejby på visse afgange.

De fire mindst brugte stationer har så vidt jeg ved kun haft totimersbetjening i det sidste år, det spiller naturligvis ind på passagertallet, så det ville være meget unfair at lægge de tal til grund for en lukning. Men det er set før - det hedder udsultning. Jeg troede ellers den aktive udsultningspolitik var noget man kun brugte for 30-40 år siden, men ikke i dag.

Der blev for et år siden offentliggjort nogle tal, dvs. før denne ændring til to forskellige togsystemer, og allerede havde de fire små stationer færre passagerer tilsammen end den femtemindste. Kan ikke lige i dag genfinde tallene.

Hvis man indregner alle investeringerne i anlæg af veje, busdrift, og forringelse for borgerne, stagnation, osv., så er det ikke sikkert nedlæggelse af stationerne er en fordel.

Men forskellige kasser. Dropper man togbetjeningen af disse stationer, så er det kommunerne der hænger på busserne ;)

Det kan selvfølgelig virke lovende at nedlægge de små stationer og åbne Erritsø, men man skal også tænke på at nedlæggelse af eksisterende strukturer har større negativ effekt, end åbning af nye strukturer. For det tager tid før folk bruger de nye strukturer, og Erritsø er vel allerede knyttet ind i Fredericias busdrift. Men man mærker klart afsavnet af de gamle strukturer.

Uden at have tal for det, tror jeg Erritsø ret hurtigt ville kunne få flere passagerer end de andre stationer, nok også til sammen. Erritsø ligger dog på den rigtige siden af Snoghøj, så ikke så stort et problem med et ekstra stop her.

Banen over Vestfyn burde forlængst have været udbygget som kystbanen (to sidespor for standsende tog ved stort set alle stationer), eller også burde man bygge den erstatningsbane for hurtige tog man har snakket om.

Alt for mange overhalinger undervejs gør ikke dette lokale regionaltog mere attraktivt. I dag har man jo opprioriteret hvert andet regionaltog med IC3, færre stop og ingen overhaling undervejs. Spørgsmålet er jo rent ud sagt, om ikke dette skaber flere passagerer end det man taber på de små stationer.

Hvad blev det i øvrigt til med overhalingssporet ved Tommerup? Det har været udredt mindst siden 2006. Blev det syltet? opgivet?

Det er blevet opgivet.

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Casper @, 24/9 2012, 07:16 (4255 dage siden) @ Fysikeren

En fordel med Erritsø kunne naturligvis være at give hele ruten et løft op i passagertal, så den bliver sikret fremover.

Jeg ved ikke om Fredericia kommune har været særlig varm på sagen. Det er underligt at så små byer som Sparkær (og evt. Rønbjerg) kan være tættere på at få trinbræt. Det viser hvor altafgørende det lokale intiativ er.

Landsdelstrafikken er en "kompleks problemstilling", som vi humanister siger :-)

Der er flere alternativer, om de bliver til noget er jo en anden sag: udbygning på Vestfyn, nybygning på Vestfyn, Juelsminde-Bogense-tunnel, Kattegatsbro, og de to første modeller kan yderligere kombineres med en ny Vejlefjordforbindelse.

Man kan altid bruge en del tid på at tale om utopier for at sylte nødvendig opgradering. Det kendes f.eks. når politikerne taler om at "vi har brug for mere viden", mens folk dør af diverse sygdomme.

Men umiddelbart vil jeg mene en opgradering af den eksisterende rute er teknisk nemmest at gennemføre. Måske ikke rent politisk, for der tages meget stort hensyn til klagere i små stationsbyer, som ikke bryder sig om de tog de har valgt at at bo som naboer op ad. Det så man med sagen om Tommerup-sidesporet.

Men sammenligner man med en ny bane gennem det åbne land, så kræver den enorme ressourcer til geotekniske undersøgelser, VVM, ekspropriationer og meget andet.

I den modsatte ende af spektret, den optimale utopi, er en Kattegatsbro vel bedste valg. Men så sker der bare ikke noget før om 20-30 år.

Jeg er ikke så lun på mellemløsningerne, som er forskellige former for nye baner mellem Odense og Middelfart/Horsens. Men jeg tror de har størst politisk chance for at blive gennemført på et tidspunkt.

Banen over Vestfyn er ikke helt ringe, der kan køres 160-180 km/t på den, og den er vel i virkeligheden ikke overbelastet. Det drejer sig mere om at få driften til at glide med tre togtyper (IC/lyn, gods og regionaltog), så vidt jeg forstår?

Det giver ikke meget mening at sælge lukningen med at toget bliver 20 minutter hurtigere, da formentlig ingen rejser hele vejen mellem Fredericia/Middelfart og Odense med Re-tog. Det er til for at betjene de mellemliggende stationer.

Det er dog også tydeligt, når man ser på luftfotos fra 1954, at de fire små byer næsten slet ikke har udviklet sig siden dengang.

Skulle man nøjes med to lukninger, kunne det være Holmstrup og Skalbjerg (kan betjenes af Tommerup). Det ville være synd at lukke både Skalbjerg og Bred samtidig.

Kauslunde er næstmindst i passagertal lukningskandidat, men Kauslunde har tre spor, man lukker altså en god overhalingsmulighed. Nørre Åby er største mellemstation i passagertal, men trinbræt.

Som man kan se af vesttælling 2007-2010 varierer tallene for de små stationer ret meget:

................2007 2008 2009 2010 .... variation .... gennemsnit
Holmstrup ....... 21 20 49 13 .... 13-49 .... 26
Skalbjerg ...... 103 64 38 74 .... 38-103 .... 70
Bred ........... 127 83 106 51 .... 51-127 .... 92
Kauslunde ....... 57 33 38 65 .... 33-65 .... 48

De 49 rejsende i Holmstrup på tælledagen i 2009 var fordelt med 5 påstigende og 44 afstigende. Det er et mystisk resultat som viser hvor meget det kan svinge, hvis det da ikke er en fejl.

For mange små stationer svinger tallene meget fra år til år. Oddesund og Kliplev ligger altid nede ved bunden, men f.eks. Sjørring har varieret mellem ca. 10 og 50 rejsende - og dermed ikke altid en af de mindste på Thybanen. Sjørring har faktisk været nævnt som mulig stationslukning i en rapport. Det viser at tællingerne på en tilfældig dag kan blive skæbnesvangre for en station.

Det var fremme i pressen at embedsmændene havde fejl i det første notat, så Gelsted blev udpeget til lukning i stedet for Kauslunde. Det kan naturligvis godt have været en ægte fejl, men det er også muligt at man ville lukke Gelsted af banetekniske grunde. Gelsted er kun trinbræt, Kauslunde som sagt station med tre spor.

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 24/9 2012, 10:26 (4255 dage siden) @ Casper

En fordel med Erritsø kunne naturligvis være at give hele ruten et løft op i passagertal, så den bliver sikret fremover.

Jeg ved ikke om Fredericia kommune har været særlig varm på sagen. Det er underligt at så små byer som Sparkær (og evt. Rønbjerg) kan være tættere på at få trinbræt. Det viser hvor altafgørende det lokale intiativ er.

Landsdelstrafikken er en "kompleks problemstilling", som vi humanister siger :-)

Sparkær trænger i hvert fald til at løft.. Den lokale købmand er lukket for nyligt :-(


Kauslunde er næstmindst i passagertal lukningskandidat, men Kauslunde har tre spor, man lukker altså en god overhalingsmulighed. Nørre Åby er største mellemstation i passagertal, men trinbræt.

...


Det var fremme i pressen at embedsmændene havde fejl i det første notat, så Gelsted blev udpeget til lukning i stedet for Kauslunde. Det kan naturligvis godt have været en ægte fejl, men det er også muligt at man ville lukke Gelsted af banetekniske grunde. Gelsted er kun trinbræt, Kauslunde som sagt station med tre spor.

Det at lukke for personbetjening er vel ikke lig med at pille skiftespor op og hive signaler ned?
Der er flere tidligere stationer, som i dag kun er overhalingsmuligheder. Mon ikke at Kauslunde vil blive liggende, selvom man nedlægger perronen..

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Lars Kongshøj, 24/9 2012, 12:23 (4255 dage siden) @ BlackThorneDK

En fordel med Erritsø kunne naturligvis være at give hele ruten et løft op i passagertal, så den bliver sikret fremover.

Jeg ved ikke om Fredericia kommune har været særlig varm på sagen. Det er underligt at så små byer som Sparkær (og evt. Rønbjerg) kan være tættere på at få trinbræt. Det viser hvor altafgørende det lokale intiativ er.

Landsdelstrafikken er en "kompleks problemstilling", som vi humanister siger :-)

Sparkær trænger i hvert fald til at løft.. Den lokale købmand er lukket for nyligt :-(


Kauslunde er næstmindst i passagertal lukningskandidat, men Kauslunde har tre spor, man lukker altså en god overhalingsmulighed. Nørre Åby er største mellemstation i passagertal, men trinbræt.

...


Det var fremme i pressen at embedsmændene havde fejl i det første notat, så Gelsted blev udpeget til lukning i stedet for Kauslunde. Det kan naturligvis godt have været en ægte fejl, men det er også muligt at man ville lukke Gelsted af banetekniske grunde. Gelsted er kun trinbræt, Kauslunde som sagt station med tre spor.


Det at lukke for personbetjening er vel ikke lig med at pille skiftespor op og hive signaler ned?
Der er flere tidligere stationer, som i dag kun er overhalingsmuligheder. Mon ikke at Kauslunde vil blive liggende, selvom man nedlægger perronen..

Der ligger da vist også stationer uden passagerudveksling, men med perroner. Fx Glostrup og Masnedø.

Mvh. Lars

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Casper @, 24/9 2012, 14:24 (4255 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det at lukke for personbetjening er vel ikke lig med at pille skiftespor op og hive signaler ned?
Der er flere tidligere stationer, som i dag kun er overhalingsmuligheder. Mon ikke at Kauslunde vil blive liggende, selvom man nedlægger perronen..


Der ligger da vist også stationer uden passagerudveksling, men med perroner. Fx Glostrup og Masnedø.

Men krydsning og overhaling samtidig med passagerudveksling sparer som bekendt tid. Og hvis formålet med at lukke stationerne var at spare tid, så kunne det godt tænkes at man helst ville lukke et trinbræt.

Men men - efter at have læst notatet og den mærkelige indledning, som ikke kan være skrevet af en særlig erfaren jernbaneperson, så begynder jeg at tro at de nævnte Gelsted rent tilfældigt og først opdagede at det skulle være Kauslunde fordi folk på Vestfyn brokkede sig. Hvis ikke nogen havde gjort indvendinger, ville de såmænd nok lukke Gelsted.;-)

Overhalingsspor

af Hedegaard, 22/9 2012, 13:17 (4257 dage siden) @ Niels Bak

Kigger man på hvert enkelt station på banen, så er der faktisk god plads til at lave overhalingsspor, idet de fleste af stationerne har haft sidespor i sin tid, som er blevet pillet op uden at der er blevet bygget noget nyt, og kigger man bla på Holmstrup, Bred og Gelsted, så er der mere end god plads til at anlægge et ekstra spor i vestgående retning.
Ligeledes er der mulighed for at etablere et ekstra østgående spor i Skalbjerg.

Så fra Odense til Frederica ville man kunne lave overhaling i Holmstrup, Bred, Gelsted, Ejby og Middelfart, mens man i modsat retning ville kunne lave overhaling i Kauslunde, Ejby, Aarup, Skalbjerg og Tommerup.

Det BURDE i princippet kunne gøre det.

Hvad angår passagertællingen, så skal man tage dem med et gram salt, især hvis DSB følger Movias fremgangsmåde.
Kan huske tilbage i 2011 hvor flere busruter i de Nordsjællandske kommuner blev nedlagt.
Det hed sig, ifølge passagertællingerne, at flere af linjerne overhovedet ikke blev benyttet og derfor godt kunne nedlægges, hvorefter der kom et hav a protester fra passagerer, som kunne give et helt andet billede af passagertallet, og det begyndte efterhånden at komme frem, at Movia havde været ude og lave deres tællinger om formiddagen eller i weekenden, hvor der var færrest der benyttede busserne.

Det er meget nemt at lave en "analyse" der kan tale ens sag hvis man vil.

Overhalingsspor

af andersj, Aalborg, 22/9 2012, 13:29 (4257 dage siden) @ Hedegaard

Kigger man på hvert enkelt station på banen, så er der faktisk god plads til at lave overhalingsspor, idet de fleste af stationerne har haft sidespor i sin tid, som er blevet pillet op uden at der er blevet bygget noget nyt, og kigger man bla på Holmstrup, Bred og Gelsted, så er der mere end god plads til at anlægge et ekstra spor i vestgående retning.
Ligeledes er der mulighed for at etablere et ekstra østgående spor i Skalbjerg.

Så fra Odense til Frederica ville man kunne lave overhaling i Holmstrup, Bred, Gelsted, Ejby og Middelfart, mens man i modsat retning ville kunne lave overhaling i Kauslunde, Ejby, Aarup, Skalbjerg og Tommerup.

Det BURDE i princippet kunne gøre det.

Men så har vi jo samme problemstilling som med bevaringen af den gamle Storstrømsbro i nødtilfælde. For den pris det koster at anlægge disse overhalingsspor + driften af regionaltogene ville man kunne køre folk rundt i taxaer til samme pris.

Overhalingsspor

af Fysikeren, 22/9 2012, 13:31 (4257 dage siden) @ andersj

Samtidigt med, at passagertallet nok ville falde i takt med et stigende antal overhalinger undervejs.

Overhalingsspor

af Allan Eriksen, 22/9 2012, 13:44 (4257 dage siden) @ Hedegaard

Ja se det var da en mulighed hvorfor ikke sende ideen til nogle trafikpolitikere, ville nok være billigere end at skulle bygge en hel ny bane.

Venlig hilsen

Allan

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Lars Kongshøj, 22/9 2012, 17:08 (4257 dage siden) @ Niels Bak

Zig-banen over Vestfyn er jo alligevel ikke velegnet til fjerndrift. Den fornuftige langtidsløsning må være at bygge en ny, snorlige højhastighedsbane fra Odense til Middelfart. Så vil den nye kunne bruges til en reel nærbane for Odense (og for den sags skyld Middelfart og Fredericia. Man ville kunne oprette nye stationer og øge frekvensen ad libitum. Politikerne må til lommen.

Mvh Lars

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Fysikeren, 22/9 2012, 17:11 (4257 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det kan jo være, at en sådan bane kommer som en del af timeplanen. Men det der med at skrive, at politikerne må til lommerne må jo betyde, at du mener, at dette er noget der skal prioriteres meget højt, evt. over alle andre projekter og udgifter, herunder også til banen.

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Lars Kongshøj, 22/9 2012, 17:17 (4257 dage siden) @ Fysikeren

Det kan jo være, at en sådan bane kommer som en del af timeplanen. Men det der med at skrive, at politikerne må til lommerne må jo betyde, at du mener, at dette er noget der skal prioriteres meget højt, evt. over alle andre projekter og udgifter, herunder også til banen.

Jeg tror ikke at den skal prioriteres højest. Der er behov for forbedringer andre steder, fx Kbh, resten af Sjælland.

Mvh. Lars

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 22/9 2012, 17:49 (4257 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det kan jo være, at en sådan bane kommer som en del af timeplanen. Men det der med at skrive, at politikerne må til lommerne må jo betyde, at du mener, at dette er noget der skal prioriteres meget højt, evt. over alle andre projekter og udgifter, herunder også til banen.


Jeg tror ikke at den skal prioriteres højest. Der er behov for forbedringer andre steder, fx Kbh, resten af Sjælland.

Mvh. Lars

Hvis motorvejen på samme strækning kan blive udvidet til 6 spor, kan man vel også finde plads til at forbedre bane forholdene.
Det er den samme geografi, der gør at området er under pres. Det er en nøgle korridor i Danmark.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Fysikeren, 22/9 2012, 17:53 (4257 dage siden) @ BlackThorneDK

Nu er det næppe helt lige så nemt at bygge en ny bane langs med motorvejen som at udvide motorvejen. Skal der bygges en bane, så skal den nok have en geometri til 250 km/t, og der tvivler jeg på, at den kan følge motorvejen helt parallelt.

Men vent og se, der er undersøgelser på vej omkring timeplanen, der er på forskellige stadier hele vejen fra København til Aalborg.

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes

af Lars Kongshøj, 22/9 2012, 17:12 (4257 dage siden) @ Lars Kongshøj

Så vil den nye kunne bruges til en reel nærbane for Odense

Jeg mente selvfølgelig: de nuværende bane.

Mvh. Lars

Kender ministeriet køreplanen?

af Casper @, 24/9 2012, 07:45 (4255 dage siden) @ Lars Kongshøj

I notatet fra transportministeriet står der:

Lokaltoget fra Svendborg kører til Odense og videre til Fredericia og betjener alle mellemliggende stationer. .. Det vestfynske togsystem dækker alle stationer på strækningen mellem Fredericia og Odense og betjenes i samme togsystem som Svendborgbanen mellem Odense og Svendborg; togene kører med andre ord sammenhængende mellem Fredericia og Svendborg.

Jeg læser det som om togene er gennemgående fra Svendborg til Fredericia, men det er jo ikke tilfældet. (Måske kørte der gennemgående MR-tog engang?)

Det er heller ikke fuldstændig "samme togsystem" - der kører Desiro på begge strækninger, men desuden IC3 og enkelte IR4 som Re-tog mellem Odense og Fredericia.

Køreplansmæssigt er de heller ikke sammenhængende; ventetiden er ca. 25 minutter i Odense når man rejser fra Vestfyn mod Svendborg.

Mon embedsmanden ved hvad han skriver om, eller er det bare upræcist formuleret?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak