Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"jernnbanediversitet" (Generelt)

af gamle ole, 1/10 2012, 16:15 (4246 dage siden)

Hej

Det forekommer mig at det der gør nutidens jernbanedrift "kedekig og S-togsagtig" er en stærkt faldende diversitet både med hensyn til driftsmateriel-faldende antal "driftsarter"- og såvel små og store nips, for nu at bruge et EVP-begreb.
Diveritet er vel et lånebegreb fra biologien/økologien/populationsbiologien, menn åpsasser egentlig meget godt til "driften".
Det betyder samtidig at jernbanehistorie bliver så meget desto mere interessant, efter min mening.
Hvad mener I?:-)


Hilsen Ole

"jernnbanediversitet"

af Erik Olsen, 1/10 2012, 17:23 (4245 dage siden) @ gamle ole

Diversitet er dyrt. Betaler du?

"jernnbanediversitet"

af 291132, 1/10 2012, 18:07 (4245 dage siden) @ gamle ole

Må nok sige diversiteten i form af forsinkelser, aflysninger, nedbrudt materiel osv. er rigeligt for mig som pendler.

Avatar

"jernnbanediversitet"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/10 2012, 18:48 (4245 dage siden) @ gamle ole

Ove,

dit bidrag her minder mig om noget man regelmæssigt hører om gamle biler - eller rettere moderne biler - typisk for eksempel når "al folket" kommenterer min Ford T:
"Ja ja - hvor mange mon der vil blive bevaret af nutidens biler" og "Nutidens biler ligner alle hinanden - dem er der ingen der vil bevare".

Hver generation har sine biler, sine tog og sine jernbanenips. Jeg ved ikke om jeg er her når Lokalbanen skal skifte sine Lint-41, men til den tid skal der nok være nogle der vil give sin højre arm for at få lov at redde en af dem fra ophuggeren eller salg til "de varme lande". Og i ferierne vil der på udvalgte weekender køre Lint-41 og alle vil strømme til og mindes dengang man kørte dieseltog på Lokalbanen. :-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"jernnbanediversitet"

af Ole L, 2/10 2012, 12:03 (4245 dage siden) @ Michael Deichmann

Tror bestemt ingen vil savne LINT! Mage til kedeligt og sjælløst tog skal man da lede længe efter! eller?

"jernnbanediversitet"

af Gæst, 2/10 2012, 12:14 (4245 dage siden) @ Ole L

Tror bestemt ingen vil savne LINT! Mage til kedeligt og sjælløst tog skal man da lede længe efter! eller?

Jeg har det på samme måde med sølvpilen og ville ikke løfte et øjenbryn hvis man lod det hugge op. Det er givet vis en enkelt eller to med en anden holdning og sådan vil det også være med LINT41 en dag...

"jernnbanediversitet"

af Svend, 2/10 2012, 13:06 (4245 dage siden) @ Gæst

Jeg har det på samme måde med sølvpilen og ville ikke løfte et øjenbryn hvis man lod det hugge op.

Hvis der en dag blev råd, tid og lyst, kunne man overveje at tilbageføre MA-lyntoget til det oprindelige udseende - og interiør - fra 1963.

--
Svend

"jernnbanediversitet"

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 7/12 2016, 18:32 (2717 dage siden) @ Ole L

Tror bestemt ingen vil savne LINT!
Mage til kedeligt og sjælløst tog skal man da lede længe efter! eller?


Lidt i stil med det man sagde om MO ca. 1968.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

"jernnbanediversitet"

af Hedegaard, 2/10 2012, 14:31 (4245 dage siden) @ gamle ole

Jeg ved nu ikke. Tager man f.eks til Roskilde kan opleve hhv. IC3, IR4, ME med DD-vogne, IC4 (det kommer skam forbi hver dag), MR/MRD, EG, ICE-TD, BR 185, MZ og til tider også MY/MX.
Og så er der jo også CNL nattoget.

Jeg tror at mange har for meget "togsæt-forskrækkelse"
Min familie havde hus i Skanderborg i 80'erne, og selvom der ikke var specielt mange togsæt, så var det stadig utrolig ensformigt.

Det var det kun MZ/MY med B-vogne, og MR/MRD hele dagen.
Det eneste "eksotiske" var det ene D-Tog til Hamburg.

"jernnbanediversitet"

af Allan Eriksen, 2/10 2012, 14:48 (4245 dage siden) @ Hedegaard

Det er muligt at for nogen der er Sølvpilen alt alt for nyt, men det var trods alt DSB s paradetog i mange år og jeg tror mange tidligere sølvpil/ma tog passagerer med mig vil sige. Det var komfortabelt at køre i, efter den tids standard, hvis man skulle finde noget bedre skulle det være hos vore nordiske broderfolk ellers skulle man på 1 klasse og måske også sovevogne i udlandet, Tyskland med mere.

Venlig hilsen

Allan

"jernnbanediversitet"

af gamle ole, 4/10 2012, 12:11 (4243 dage siden) @ Hedegaard

Det er vvel også først fra ca midt60erne "diversiteten" for alvor falder.
Specielt fra ca 70 hvor styrevognsogene mf påronaldriften kommer,går det rigtig nedad bakke med mangfoldigheden .
Og "nipsenedgangen" beynder v el for alvor med Hjelt og designdillen?


Ole

"jernnbanediversitet"

af gamle ole2, 4/12 2016, 17:37 (2720 dage siden) @ gamle ole

Og jeg ved ikke om det er indbildning at der var større materieldiversitet i 2. distrikt i forhold til 1. distrikt-efterkrigstiden.
Eller er det bare den tradition der gik ud på at overføre gammelt/ældre materiel fra 1. til 2. distrikt?
I hvertfald er der noget materiel der kun forefandtes i de respektive distrikter, f.ex. ltra S og oprindelig CL-familien i 1. og H, Pr og R, MQ og MP og de danske MY, samt vogne som CPS, CAR, diverse fra c-puljen (CM, CO og CP til sidst, og diverse træbekædte personvogne mf?


hilsen Ole

"jernnbanediversitet"

af Georg Schmidt, 4/12 2016, 19:03 (2720 dage siden) @ gamle ole2

Man kan vel sige generelt, at 1. distrikt næsten altid fik det nyeste materiel, det er sådan min iagttagelse. Dog er der én meget stor undtagelse, nemlig leveringen af de fire MY i 1954, der alle gik til 2. distrikt. 1. distrikt måtte vente til foråret 1956 på MY. Blandt de litra du oplister skal også lige nævnes, at op til 5 R-maskiner kørte på Sjælland i perioden 1935-1943 fra depoterne Godsbanegården og Korsør.

Mvh
Georg

"jernnbanediversitet"

af Peter Christensen, 4/12 2016, 20:48 (2720 dage siden) @ Georg Schmidt

MR må være den anden store undtagelse.
De kom jo først til øst senere og da kun i begrænset omfang.

Et grænsetilfælde kunne være N-maskinerne, som kun fik prøveturen i øst efter at være blevet sat i stand på værkstedet i København. Herefter foregik livet for dem på Fyn/Jylland.

"jernnbanediversitet"

af disavelo ⌂, Herning, 4/12 2016, 20:54 (2720 dage siden) @ Peter Christensen

Mk/Fk hørte også hjemme i vest.
Vh Søren

"jernnbanediversitet"

af gamle ole2, 5/12 2016, 12:01 (2720 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, dett med R i 1. har jeg da også læst et sted, ligeledes stationeringen af de første MY. Tak

Ole

"jernnbanediversitet"

af Morten Flindt Larsen, 5/12 2016, 15:51 (2720 dage siden) @ Georg Schmidt

Man kan vel sige generelt, at 1. distrikt næsten altid fik det nyeste materiel, det er sådan min iagttagelse. Dog er der én meget stor undtagelse, nemlig leveringen af de fire MY i 1954, der alle gik til 2. distrikt. 1. distrikt måtte vente til foråret 1956 på MY.

Der er da flere meget store undtagelser, f.eks. fik 2. Distrikt de første P-maskiner i 1907, mens 1. Distrikt måtte vente til 1910. Lyntogene kom samtidigt til både 1. og 2. Distrikt, det samme gælder nye personvogne i landsdelstrafikken. De første Triangel-motorvogne af diverse litra inkl. bivogne kørte i 2. Distrikt; MC bygget specielt til Grenåbanen. Det samme galt de to Frichs-byggede MY'er. Det er en lodret skrøne, at 1. Distrikt altid fik det nyeste materiel. Selvfølgelig fik 2. Distrikt ikke decideret nærtrafikmateriel som FF, CL, Bn og S-tog; det er logik i harehøjde, at de specialtyper blev bygget til de strækninger, hvor de var nødvendige, men både MO, MP, MK/FK, bogiekupevogne, tagryttervogne, CC og B m.fl. blev indsat fabriksnye i 2. Distrikt, ligesom ombygningstyperne fra 30'erne og 40'erne blev drysset jævnt ud over hele landet. 1. Distrikt måtte nøjes med aflagte svenske damploko i 1937, få år efter, at fabriksnye R-maskiner var tilflydt 2. Distrikt. Det er min iagttagelse, at myten om, at 1. Distrikt altid fik det nyeste materiel ikke er andet end et let gennemskueligt forsøg på trafikpolitisk selvoffergørelse på basis af nogle få markante eksempler. En enlig svale eller to gør som bekendt ingen sommer.

Venlig hilsen
Morten

"jernnbanediversitet"

af Peter Christensen, 5/12 2016, 16:18 (2719 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det samme galt de to Frichs-byggede MY'er.

Har du det på skrift?
Trods det at jeg har læst et par kilo papier omkring de to loko, så har jeg faktisk ikke set noget som helst om hvorfor de 2 loko endte i 2. DC (en "gave" 2. DC ret hurtigt nok gerne ville være foruden). Dog vil det give mening at holde dem tæt på fabrikken i den første tid - skulle der være noget galt. At den periode så blev hele deres liv er så en anden historie.

1. Distrikt måtte nøjes med aflagte svenske damploko i 1937, få år efter, at fabriksnye R-maskiner var tilflydt 2. Distrikt.

Æh - 1. DC have R-maskiner fra 1935 til 1944. Først 2-benede, siden 3-benede.
Da E-maskinerne går i drift blev fordelingen 4 i 1.DC og resten i 2. DC.
Under krigen, da E-maskinerne bliver leveret, så var tingene lidt forskellige.
E975-980 gik alle til 1.DC efter at have kørt et par måneder i 2.DC. Retur kom R-maskinerne.
E981-987 havde ikke et par måender i 2.DC inden overførsel til 1.DC.
Ved de senere serier skiftede det lidt mellem om de fik et par måneder i 2.DC inden overførsel til 1.DC.

Og alle R-maskiner og H-maskiner gik jo direkte fra fabrikken til 2. DC.
Ikke en fabriksny maskine endte i 1. DC.

"jernnbanediversitet"

af Morten Flindt Larsen, 5/12 2016, 17:26 (2719 dage siden) @ Peter Christensen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 5/12 2016, 17:49

Det samme galt de to Frichs-byggede MY'er.

Har du det på skrift?
Trods det at jeg har læst et par kilo papier omkring de to loko, så har jeg faktisk ikke set noget som helst om hvorfor de 2 loko endte i 2. DC (en "gave" 2. DC ret hurtigt nok gerne ville være foruden). Dog vil det give mening at holde dem tæt på fabrikken i den første tid - skulle der være noget galt. At den periode så blev hele deres liv er så en anden historie.


Har du på skrift, at Frichs-MY'erne har kørt i 1. Distrikt? Det er det, sagen drejer sig om. De var fabriksnye lokomotiver, dvs. splinternyt materiel indsat i 2. Distrikt. Hvordan det videre forløb omkring dem var, er totalt uvedkommende for dette faktum, og at påstå, at DSB's beslutningstagere på forhånd vidste, at de var helt umulige hvorfor man placerede dem i 2. Distrikt, er nok at gå lidt vidt ud i det konspirationsteoretiske.

1. Distrikt måtte nøjes med aflagte svenske damploko i 1937, få år efter, at fabriksnye R-maskiner var tilflydt 2. Distrikt.

Æh - 1. DC have R-maskiner fra 1935 til 1944. Først 2-benede, siden 3-benede.

Ja, dvs. brugt materiel, som blev sendt over Storebælt, ligesom senere CL-vognene. Påstanden er jo, at det altid var 2. Distrikt, der fik det gamle materiel.

Da E-maskinerne går i drift blev fordelingen 4 i 1.DC og resten i 2. DC.


Okay, så. Jeg bøjer mig. Gammelt materiel spredt over landet.

Under krigen, da E-maskinerne bliver leveret, så var tingene lidt forskellige.
E975-980 gik alle til 1.DC efter at have kørt et par måneder i 2.DC. Retur kom R-maskinerne.
E981-987 havde ikke et par måender i 2.DC inden overførsel til 1.DC.
Ved de senere serier skiftede det lidt mellem om de fik et par måneder i 2.DC inden overførsel til 1.DC.


Ja, heller ikke her fik 2. Distrikt generelt det gamle materiel, som det påstås.

Og alle R-maskiner og H-maskiner gik jo direkte fra fabrikken til 2. DC.
Ikke en fabriksny maskine endte i 1. DC.


Nemlig, selv om påstanden jo er en anden.


Vh
M:-Drten

"jernnbanediversitet"

af Georg Schmidt, 5/12 2016, 23:26 (2719 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Helt lodret mener jeg nu ikke den skrøne er. Der tilflød jo også 1. distrikt 20 fabriksnye S-maskiner og senere hele 23 nye E-maskiner fra Frichs. Det bedste man fra starten kunne sige om disse E- maskiner var nok, at de i hvert fald var nye:-D , de kom dog alle til at køre godt efterhånden. 2. distrikt måtte så klare sig med 11 aflagte svenskere samt to Frichs, men det var nu heller ikke så tosset. Da R-maskinerne blev flyttet fra Nyborg til Korsør i 1935 blev der både flyttet G- og D-maskiner vestpå. Da ML havde afløst O-maskinerne i 1. distrikt blev disse jo også i et vist omfang sendt vestpå.
På motorfronten kan siges, at ved leveringen af MP i 1934 blev de nye vogne fordelt nogenlunde ligeligt mellem distrikterne. Da MO begyndte at komme i eftersommeren 1935 blev de alle leveret til 1. distrikt og i forbindelse hermed begyndte man at flytte MP-vogne fra 1. distrikt til 2. distrikt så man efterhånden fik samlet alle MP i vest. Efterhånden begyndte man at flytte enkelte MO fra 1. til 2. distrikt så Aarhus pr. 2/8 1936 kunne opstille et lille MO-løb på 3 vogne. På det tidspunkt stod det vist 12-3 i øst-favør med hensyn til nye MO-vogne. De MO-vogne der blev flyttet fra øst til vest på den tid var altid "de ældste nye" så 1. distrikt havde altid de nyeste at køre med. Senere tog 2. distrikt jo revanche med f.eks MY 26-18 (dog kom der 15 nye til 1. distrikt) og MO måske 80-45 eller deromkring selvom distriktschef Haldbo ikke kunne garantere arbejde til de sidst leverede 1800-MO.:-D

Mvh
Georg

"jernnbanediversitet"

af Morten Flindt Larsen, 6/12 2016, 01:25 (2719 dage siden) @ Georg Schmidt

Mnjavel, husk også på, at al fordeling af nyt materiel skal ses i forhold til de mængder passagerer og gods, der til enhver tid transporteres. Man kan ikke bare tage de nøgne tal for antal enheder (litra) her og der. Var f.eks. persontrafikken mindre i 1. Distrikt end i 2. distrikt, samtidig med, at 1. Distrikt fik tildelt en overvægt af det nye personvognsmateriel, ville der naturligvis være noget om snakken, men sådan tror jeg bare ikke, det forholdt sig.

Med vanlig venlig hilsen

M:-)rten

"jernnbanediversitet"

af gamle ole2, 6/12 2016, 17:34 (2718 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I hvertfald nogle interessante svar med megen relevant info.
(Som sagt gik påstande/udsagn primært på efterkrigstiden)

Man kan vel i det mindste konstatere at det gamle/ældre materiel overlevede længere i 2.distrikt/vest, end i 1. distrikt(øst-eller?

Ole

"jernnbanediversitet"

af Morten Flindt Larsen, 6/12 2016, 17:47 (2718 dage siden) @ gamle ole2

I hvertfald nogle interessante svar med megen relevant info.
(Som sagt gik påstande/udsagn primært på efterkrigstiden)

Man kan vel i det mindste konstatere at det gamle/ældre materiel overlevede længere i 2.distrikt/vest, end i 1. distrikt(øst-eller?

Hvilke materielenheder/litra mener du, og på hvilket tidspunkt i historien?

"Efterkrigstiden" og 1./2. Distrikt er kun en periode på lidt over 25 år. Det er ikke nogen særlig lang periode at bygge statistik på og komme emd generelle konklusioner på, når det drejer sig om jernbanemateriel, der netop udmærker sig ved at have en relativt lang levetid.

Venlig hilsen
Morten

"jernnbanediversitet"

af gamle ole2, 6/12 2016, 17:59 (2718 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Måske kan man lige tage start 70erne med også.
Bygger dels på kilderne og nok subjektive iagtageler, og selvfølgelig er der generaliseringer indbygget i sådanne påstande/udsagn.

Ole

"jernnbanediversitet"

af gamle ole2, 18/12 2016, 11:56 (2707 dage siden) @ gamle ole2

Og måske er det i nogen grad blot en subjektiv oplevelse og meget eksotisk at bevæge sig udenfor H-området og helt til 2. distrikt og for den sags skyld resten af 1. distrikt.

Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak