Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvor er det her så? (Billedegætterier)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/10 2012, 17:22 (4245 dage siden)

Nu hvor vi er rykket udenlands, så kan vi jo udfordre de skrappe billedgættere:
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvor er det her så?

af Winther, Karlskov, 2/10 2012, 18:13 (4245 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej
Vej nr. 66 i Amerika´s Forenede Stater.:-P
Mvh
Bent

Hvor er det her så?

af per v @, 2/10 2012, 18:14 (4245 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, det er jo i USA et sted... men hvor?

Avatar

Hvor er det her så?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/10 2012, 20:01 (4244 dage siden) @ Winther

Vej nr. 66 i Amerika´s Forenede Stater.:-P

Vi er kommet så langt vest på at det hedder Amerikas Forenede Stater, men der er flere vej nr. 66 rundt om i nationen, og det officielle vejnr. her er faktisk ikke 66.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Hvor er det her så?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/10 2012, 20:02 (4244 dage siden) @ per v

Ja, det er jo i USA et sted... men hvor?

Ja, det er jo det - og der er jo skinner midt i gaden...

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvor er det her så?

af Allan Eriksen, 2/10 2012, 23:50 (4244 dage siden) @ Michael Deichmann

ja der er jo et par muligheder en jeg har set meget på You Tube er Oakland Jack London street men der skulle så være lidt mere by, det her minder om en efter amerikanske forhold lille provinsby i midtvesten.

Venlig hilsen

Allan

Avatar

Hvor er det her så?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/10 2012, 04:40 (4244 dage siden) @ Allan Eriksen

det her minder om en efter amerikanske forhold lille provinsby i midtvesten.

Tampen brænder helt OK.

Det viste sig faktisk at være en rigtig jernbane interessant by, så præmien når der gættes rigtigt er nogle (syntes jeg) interessante tog og sporvognsbilleder.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvor er det her så?

af Allan Eriksen, 3/10 2012, 08:11 (4244 dage siden) @ Michael Deichmann

St Louis eller Kansas

venlig hilsen

Allan

Avatar

Hvor er det her så?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/10 2012, 10:00 (4244 dage siden) @ Allan Eriksen

St Louis eller Kansas

Der lå faktisk et lille hint i mit forrige svar...

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvor er det her så?

af Allan Eriksen, 3/10 2012, 10:02 (4244 dage siden) @ Michael Deichmann

Tampa florida

venlig hilsen

Allan

Avatar

Hvor er det her så?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/10 2012, 10:05 (4244 dage siden) @ Allan Eriksen

Tampa florida

OK Allan - Vej 66 var rigtigt og midtvesten var OK og det er en lille by med både (nedlagt) station, museum og sporvogn.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvor er det her så?

af Allan Eriksen, 3/10 2012, 10:08 (4244 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja men det forvirrede mig lidt og jeg troede ikke på Tampa men det var det med tampen brænder jeg tænkte umuligt men jeg forsøgte alligevel, jeg tænker videre.

Venlig hilsen

Allan

Hvor er det her så?

af Allan Eriksen, 3/10 2012, 10:10 (4244 dage siden) @ Allan Eriksen

Er det i nærheden af Missisipi floden??

Venlighilsen

Allan

Hvor er det her så?

af Carsten Weye Jensen @, 3/10 2012, 11:01 (4244 dage siden) @ Allan Eriksen

I El Reno OKlahoma på S Bickford Ave mellem E London St og W Wade St

Hvor er det her så?

af Allan Eriksen, 3/10 2012, 11:06 (4244 dage siden) @ Carsten Weye Jensen

ja selvfølgelig, jeg var efterhånden også kommet til denne by, E R OK rigtig fin gåde, men jeg troede ikke at byens navn var skrevet i det du gav af ledetråde

Venlig hilsen

Allan

Hvor er det her så? (m 1B af Oakland Jack London Square

af Dampfmeisteren ⌂, 3/10 2012, 15:47 (4244 dage siden) @ Allan Eriksen

Som en lille bonus et billede fra Oaklands Jack London Square

[image]

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Hvor er det her så? (m 1B af Oakland Jack London Square

af Allan Eriksen, 3/10 2012, 15:54 (4244 dage siden) @ Dampfmeisteren

Ja tak det er et rigtig godt billede, jeg har sommetider for sjov sagt til mig selv, tænk at bo i en gade med en sådan trafik, selvfølgelig herligt for os jernbanenørder, men hvad nu hvis man havde været på natarbejde og havde en sådan trafik med livlig trutten fra lokomotivet de klip jeg har set på youtube der beherskede lokofører sig så det er ikke lange hornkoncerter.

Men sjovt at se fra bilismens højborge at der trods alt også er plads til jernbanen

Venlig tuuut hilsen tuuut

Allan

Hvor er det her så? (m 1B af Oakland Jack London Square

af Dampfmeisteren ⌂, 3/10 2012, 17:03 (4244 dage siden) @ Allan Eriksen

Det var mit indtryk at det primært var et kontorområde med småbutikker i stueetagen, så der er nok ikke så mange, der får nattesøvnen spoleret.

Og der var ikke så meget trutteri fra lokoerne, men sådan 4 x knap 4.000 hk larmer også en smule samtidigt med klokkerne på bomanlæggene.

Men hyggeligt.

Jernbanen løber i gaden mange andre steder i USA også.
Jeg kender umiddelbart til Fort Collins, Colorado og Springfield, Illinois.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Avatar

Hvor er det her så? - Løsning med 11 billeder

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/10 2012, 17:39 (4244 dage siden) @ Carsten Weye Jensen
redigeret af Michael Deichmann, 3/10 2012, 18:36

I El Reno OKlahoma på S Bickford Ave mellem E London St og W Wade St

Spot on Carsten! Og det var OK der var hintet idet OK er den "autoriserede" 2 bogstavs forkortelse for Oklahoma. At der så også lå et hint i bogstaverne ER var faktisk ikke tilsigtet, men det gør det jo ikke ringere.

Historien er den, at jeg jo som bekendt gør i gamle biler og bl.a. har en Ford T. Amerika har så 2 store Ford T klubber hvoraf den ene har et rigtig godt forum, der er meget aktivt som dette.

Muslimerne skal jo mindst en gang i livet til Mekka, og blandt gammelbilnørder skal men mindst een gang i livet til et gigangist swap-meet (stumpemarked) i chokoladebyen Hershey i Pensylvania. Det har jeg stadig til gode, men i det amerikanske Ford T forum begyndte de et år hen under jul at tale om hvem der kom til Chickasha, Ligesom jeg har gjort her nogle gange - spørge inden jeg selv Googler, spurgte jeg hvad det var.

Det viste sig dels at være en by i Oklahoma og stedet for forårets nok største Swap-meet for førkrigsbiler i USA. Og det var i hvert fald et af de helt store swap-meets blandt Ford T folket.
[image]
En af Forum deltagerne hedder Dave Hjortnæs - stavet her på den danske måde - og det er faktisk en slægtning til vores tidligere minister Karl Hjortnæs. Dave var meget venlig og tilbød at hente mig i lufthavnen og hente og bringe imellem hotel (i OK City) og Chickasha.

Den første dag cruisede vi lidt ad "Historical Route 66" og kom bl.a. igennem El Reno, hvor jeg straks spottede skinnerne i gaden. En sporvegn i en lille flække ude midt på prærien??? Det havde jeg ikke lige set komme.

Efter swap-meet havde jeg nogle dage på egen hånd hvor jeg lejede en bil og bl.a. kørte tilbage til El Reno for at finde ud af hvor de skinner endte og hvor selve sporvognen var henne.

Ved det første besøg stødte vi på dette vægmaleri, som viste hvad jeg ledte efter:
[image]
Det var sådan set nemt nok - for det var bare at følge skinnerne og der var jo enten 50% chance for at vælge den rigtige "ende" hvis ikke det var en ringbane, hvor det jo kunne være ligemeget.
Jeg endte nede ved El Reno stationen på (nu) Union Pacific:
[image]
(Den vender vi lige tilbage til senere)
Ved siden af stationen var dette "skur" hvor sporvognen befandt sig:
[image]
Nu var jeg der midt i Marts måned, så den var ikke ude at køre, men som jeg forstod det kørte den i byen om sommeren. Der var så heller ikke nogen jeg kunne spørge, men den stod da ude i solen (temperaturen kom op på 24 gr den dag - dagen efter var der snestorm!). Jeg kunne så de at stationen var ombygget til et lille jernbanemuseum. Som det ses af billedet overfor er skinnerne ikke rustne, så der kører tog, men de stopper næppe i El Reno mere.
Ved siden af sporvognen og over for stationen lå denne "Trade post":
[image]
Den anden side af stationen så sådan her ud:
[image]
og der stod da også lidt UP materiel udenfor - f.eks denne tender :
[image]
[image]
[image]

Fra den modsatte side ses den gule vogn i sin Rock Island udseende:
[image]
"Rock Island" var det korte navn for Chicago, Rock Island and Pacific Railroad (CRI&P RR) som gik konkurs i 1975. Jeg er ikke nok inde i hvordan de forskellige selskaber er gået ned, er opkøbt og fusioneret.
Omkring stationen var der et lille frilandsmuseum hvor der også var et "Hotel El Reno" hvor man ikke ville blive forbavset hvis der havde gået nogle barpiger i fikse kjoler og gunslingers oppe på taget i intens gunfight. Jeg ved ikke om det er flyttet til stedet eller det har ligget der altid. Det er under alle omstændigheder som taget ud af en western:
[image]

Her er et link til stedet på Google.maps.

Alle billederne fra min tur ligger på Picasaweb - det er billederne fra Dag 3 ovenstående billeder stammer fra. Der er også billeder fra Chickasha station, der var den stedlige veteranbilklubs klubhus og hvor der også var en togvogn udstillet. I Chickasha gik linien Nord-Syd og var aktiv idet jeg så og hørte tog køre igennem i de 2 dage jeg var ved stumpemarked.

Det var en fed tur og rart at se noget andet end New York og østkysten.

De andre dage kan også være interessante. Der ligger et museum i OK City om Westen med nogle fantaskiske indianer artifakter og dag 1 var jeg inde at se den lokale Capitol (regerings) bygning:
Dag 1
Dag 2
Dag 4
Dag 5
Wikipedia om El Reno

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvor er det her så? (m 1B af Oakland Jack London Square

af Stephan Aller, 3/10 2012, 21:21 (4243 dage siden) @ Dampfmeisteren

Jernbanen løber i gaden mange andre steder i USA også.
Jeg kender umiddelbart til Fort Collins, Colorado og Springfield, Illinois.

Fort Collins, størst kører først:
http://www.youtube.com/watch?v=KlmU6fXSwfk

//Stephan

Hvor er det her så? (m 1B af Oakland Jack London Square

af Erik Olsen, 4/10 2012, 09:17 (4243 dage siden) @ Stephan Aller

Her fra West Brownsville, Pa
http://www.youtube.com/watch?v=NRH7YB5kV2A

Der er ikke så meget plads.

Carsten Lundsten lagde engang nogle videoer ud på sin hjemmeside bl. a. fra West Brownsville. Dem kunne jeg desværre ikke genfinde, men på http://www.lundsten.dk/tour2006b/us06b_8642.html er nogle billeder fra West Brownsville fra hans tur i oktober 2006.

Klik på billedet for at komme videre.

Hvor er det her så? - Løsning med 11 billeder

af Niels Munch, 4/10 2012, 11:51 (4243 dage siden) @ Michael Deichmann

Mor'n Michael,

Med dette postkort (fra QXL):

[image]

siger jeg tak for et interessant indlæg, som bl.a. giver mindelser om et besøg i Cowboy Hall of Fame i 1972.

Og et af de mest maleriske steder med street running trains var vel "Death Avenue" på Manhattan.

M.v.h.
Niels

Avatar

Hvor er det her så? - Løsning med 11 billeder

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/10 2012, 12:09 (4243 dage siden) @ Niels Munch

Tak tak, Niels. Jeg var ved at blive bange for at det ikke var nogen der ville kommentarer svaret :-)

[image]

Ja, der er garanteret nogen af de huse der ligger i den gade endnu ;-)
Hvis man som jernbanenørd kommer til at "gøre" Route 66, så er de viste steder oplagte mål for at kort break (så meget er der heller ikke at se, men fint det der var).

Og et af de mest maleriske steder med street running trains var vel "Death Avenue" på Manhattan.

Prøvede lige at Google stedet på maps og havner i nærheden af 10. Avenue hvor den der nedlagte højbane ligger parallelt med - når jeg har set nogle af de videoer der henvises til - bl.a. af et megalangt kultog der skramler ned igennem hovedgaden af en lille by i Pensylvania, så kan jeg sagtens forestille mig at man på et tidspunkt har villet løfte den bane op over gadeniveau.
Og når nu trafikken på banen ikke er mere, så er det da en genial løsning at lave den om til en gigantisk gang og cyklebro tværs igennem byen :-)
(Nu får jeg nok tæsk).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Death Avenue, Manhattan, New York

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/10 2012, 12:10 (4243 dage siden) @ Niels Munch

Og et af de mest maleriske steder med street running trains var vel "Death Avenue" på Manhattan.

Kære Niels

Det er altså bare godt et billede!

Bedste hilsner

Thomas

Hvor er det her så? - Løsning med 11 billeder

af Allan Eriksen, 4/10 2012, 12:29 (4243 dage siden) @ Michael Deichmann

Du vælger selv tid og sted.

Venlig hilsen

Allan

Hvor er det her så? (m 1B af Oakland Jack London Square

af cslundsten, 4/10 2012, 14:58 (4243 dage siden) @ Erik Olsen

Carsten Lundsten lagde engang nogle videoer ud på sin hjemmeside bl. a. fra West Brownsville. Dem kunne jeg desværre ikke genfinde, men på http://www.lundsten.dk/tour2006b/us06b_8642.html er nogle billeder fra West Brownsville fra hans tur i oktober 2006.

Klik på billedet for at komme videre.

Den video var der ikke mere, men jeg har lagt den op igen:
http://www.lundsten.dk/temp/westbrownsville-pa.wmv
Den stammer fra år 2000, hvor jeg boede i Pittsburgh. Per Laursen besøgte mig, og filmede bl.a. dette.

Fotos fra 2006 yder nok stedet mere retfærdighed. Billedet som der linkes til er et CSX-tog, som ca. 30 km senere kører i gade endnu engang, i Elizabeth. Men West Brownsville har mest trafik, op til 20 daglige tog.

Det efterfølgende tog:
http://www.lundsten.dk/tour2006b/us06b_8653.html
var på 130 vogne, á ca. 130 tons, dvs. ca. 17.000 tons. Dette var fremført af 3 SD80MAC, men af og til ses tog af samme størrelse med kun 2 lokomotiver. Det lyder godt ved igangsætning ;-)

Carsten Lundsten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak