Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Esbjerg Øst (Generelt)

af Morten Vesterager @, Kolding, 13/10 2012, 10:08 (4219 dage siden)

Hej
Nogle af Jer, der ved hvor langt det er med hensyn til en evt. åbning af Esbjerg Øst banegård?
Mvh
Morten

Esbjerg Øst

af Lars Kongshøj, 13/10 2012, 10:16 (4219 dage siden) @ Morten Vesterager

Nogle af Jer, der ved hvor langt det er med hensyn til en evt. åbning af Esbjerg Øst banegård?

Aner det ikke, men er det ikke bare et trinbræt, der er tale om?

Mvh. Lars

Esbjerg Øst

af Morten Vesterager @, Kolding, 13/10 2012, 10:33 (4219 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jo Lars. Det har du nok ret i :o) Det er bliver næppe mere end et trinbræt :o)
Men et trinbræt er nu også fint nok for mig :o)
Mvh
Morten

Avatar

Esbjerg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/10 2012, 10:47 (4219 dage siden) @ Morten Vesterager

Nogle af Jer, der ved hvor langt det er med hensyn til en evt. åbning af Esbjerg Øst banegård?

Kære Morten

Der er (desværre) ingen planer om et trinbræt ved Esbjerg Øst, der er nævnt som nr. 18 på listen i Trafikstyrelsens rapport.

Esbjerg Kommune presser dog - som så mange andre, der har ønsker om forskellige ting - på jf. bl.a. her og her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Esbjerg Øst

af Morten Vesterager, Kolding, 13/10 2012, 16:33 (4219 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for det Thomas - om end jeg naturligvis havde håbet på bedre nyt :o)
Mvh
Morten

Potentiale

af Casper @, 13/10 2012, 18:03 (4219 dage siden) @ Morten Vesterager

Jeg er ikke så lokalkendt i Esbjerg Øst (mere i vest, hvor jeg har familie) - men umiddelbart, hvis jeg kigger på kortet, er det svært at se potentialet.

De to steder som kunne være relevant er der hvor banen skærer Storegade og hvor den skærer Jernevej.

Der er ingen centre med uddannelsesinstitutioner, torve, samlinger af butikker og service osv. tæt på banen.

Der ligger et gymnasium og en anden uddannelsesinstitution ved den østlige ende af Spangsbjerg Møllevej, men det er 1,8 km fra et evt. nyt trinbræt.

Storegade er forholdsvis tæt på Esbjerg banegård og der kører vel en del busser.

Et trinbræt ved Skolebakken kunne måske betjene højhusene/boligblokkene ved Præstebakken og Skolebakken. Folk i boligblokke har typisk ikke bil. Men det vil være meget lokalt og er næppe nok passagerpotentiale.

Ligesom i så mange andre byer har man forsømt at tænke i rigtig planlægning - placere centre og ungdomsuddannelser nær banen.

Spansbjerg ligger derimod lige ved siden af store uddannelsessteder, og Gjesing ligger ved Bilka og nogle store butikker, så det virker naturligt at man har to trinbrætter på den strækning, men ingen i Esbjerg Øst.

Ydermere vil et trinbræt i Esbjerg Øst vel skulle betjenes af Tønderbanen - eller måske i kombination med Re-togene til Fredericia.

Avatar

Potentiale

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 14/10 2012, 11:50 (4218 dage siden) @ Casper

Der er ingen centre med uddannelsesinstitutioner, torve, samlinger af butikker og service osv. tæt på banen.

Der ligger et gymnasium og en anden uddannelsesinstitution ved den østlige ende af Spangsbjerg Møllevej, men det er 1,8 km fra et evt. nyt trinbræt.

Mig bekendt ligger der da både Esbjerg Gymnasium og UC Vest (Professionshøjskolen University College Vest) i umiddelbar nærhed af Skolebakken/Jernevej, så det er ikke helt rigitgt det du skriver. Men som tidligere elev på EUC Vest ved Spangsbjerg St. vil jeg da sige at tilgængeligheden til skolen i Esbjerg var en afgørende faktor da jeg skulle vælge mellem at rejse til Kolding eller Esbjerg fra Vejen.

Men jeg mener ikke behovsanalysen til et kommende trinbræt i Esbjerg Ø viste der ville komme særlig mange passagerer, men det er jo altid en politisk beslutning på baggrund af CBA og andre faktorer. Dog vil jeg da sige jeg er glad for det ikke er mig der skal med buslinje 4 om morgenen fra Esbjerg St.

Potentiale

af Casper @, 16/10 2012, 01:08 (4217 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Mig bekendt ligger der da både Esbjerg Gymnasium og UC Vest (Professionshøjskolen University College Vest) i umiddelbar nærhed af Skolebakken/Jernevej

Jo, det er dem jeg taler om. Men de er ikke lige ved banen. Se kort (Esbjerg Gymnasium er "A" og UC Vest er "B"): http://goo.gl/maps/oZR5D

Afstanden er 1,4 - 1,8 km. Det er halvt så langt som afstanden ind til Esbjerg banegård. Så måske kan det godt være et potentiale, især hvis buslinjerne indrettes til det. Men det er ikke helt oplagt.

Trafikplanlæggerne går ud fra at folk kun vil gå så og så langt til en station, vist nok 600 meter. Det er måske en lidt for rigid grænse. Man kunne jo godt forestille sig at unge gymnasieelever (som ikke har mulighed for at køre i bil) er villige til at gå længere.

Den fejlplacerede Skalborg station viser at man skal tænke sig grundigt om. Men man må nok sige at en station i Esbjerg Øst under alle omstændigheder får et bedre opland end Skalborg. Men det bliver ikke helt så god beliggenhed som Spangsbjerg og Gjesing.

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak