Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gedser Rostock (Generelt)

af Gæst, 25/10 2012, 12:55 (4225 dage siden)

Jeg har lige modtaget bladet færgefarten med posten og læser til både min glæde og skræk at indtil videre kommer de nye færger Copenhagen og Berlin ikke i drift foreløbig, hvis nogensinde, både på grund af at værftet er nødlidende og samtidig er der måske lavet en brøler fra værftes side, der gør at det måske kan blive vanskeligt at lægge til i Gedser ( ikke meget plads mellem skibsbund og havnebunden) Den gode nyhed er at Kronprins Frederik og Prins Joachim fortsætter og skal igennem noget renovering og opgradering. Der står også at der går rygter om at måske DFDS var interesseret i at bruge dem på Dover Calais færgeruten

Venlig hilsen

gæst

Gedser Rostock

af Niekind, 25/10 2012, 15:33 (4225 dage siden) @ Gæst

Er DFDS interesseret i "Berlin" og "Copenhagen"?

Det vil da være noget af en skandale af uset dimensioner, hvis man helt må opgive at indsætte den rute som ingeniører og værft har skræddersyet dem til. Selv "Kanhave" blev da tilsidst indsat på Hou-Sælvig tilsidst.

Men så er det da godt man har nogle gode gamle Storebæltsfærger, der stadig kan. :-)

I de sidste år på Storebælt udgav DSB Rederi et blad om færgerne, jeg kan ikke huske hvad det hed?? De kan I sikkert. :-) Men jeg erindrer en artikel om at man efter den faste togforbindelse var åbnet ville ombygge de tre IC-færger og indsætte dem på en ny rute mellem Køge og Baltikum (det blev da vist aldrig til andet end "Pinsesse Anne-Marie" som Baltic Line). Men man havde lavet en skitse af færgerne med et indskudt dæk til kahytter mellem vogndækket og nedre salondæk.
Kunne man ikke gøre det samme ved dem nu, altså indskyde et vogndæk som vi så det med "Dronning Margrethe II" og "Prins Henrik", da de gik fra Storebælt til Østersøen. Så vil bilkapaciteten da blive øget betragteligt og færgerne er forberedt til denne manøvre fortalte den artikel dengang vist nok.

Men spørgsmålet er om det er en gevinst at smide så mange penge i to gamle færger kontra helt nye...

Men lad os se hvad der sker i denne spændenden historie... eller tragedie om man vil. :-)

Gedser Rostock

af Gæst, 25/10 2012, 15:45 (4225 dage siden) @ Niekind

Det er kun et rygte at DFDS måske var interesseret i de to færger.

Apropos indbygning af bildæk så har jeg selv tænkt på det for lang tid siden, men tænkte at det var måske for dyrt fremfor at bestillet ny tonnage, siden man valgte at bestille to nye færger. Men nu er måske situationen en anden??

Men lidt af en bet for værftets teknikere og vi syntes ellers altid at tyskerne er så grundige!

Venlig hilsen

Gæst

Gedser Rostock

af Anders Madsen, 25/10 2012, 20:56 (4224 dage siden) @ Gæst

Det er kun et rygte at DFDS måske var interesseret i de to færger.

Apropos indbygning af bildæk så har jeg selv tænkt på det for lang tid siden, men tænkte at det var måske for dyrt fremfor at bestillet ny tonnage, siden man valgte at bestille to nye færger. Men nu er måske situationen en anden??

Men lidt af en bet for værftets teknikere og vi syntes ellers altid at tyskerne er så grundige!

Venlig hilsen

Gæst

Når færgerne skal flyttes til det nye leje i Gedser, så skal der ske ændringer på færgerne, der ikke passer til dette leje, mem Scandlines har i hvert fald planer om kosmetiske ændringer af de gamle færge på overfarten:
http://folketidende.dk/artikel/gamle-f%C3%A6rger-bliver-shinet-op

Scandlines-værft er i betalingsstandsning:
http://folketidende.dk/artikel/nyt-rod-afsl%C3%B8ret-p%C3%A5-tysk-v%C3%A6rft

Gedser Rostock

af Erik Kjærgaard, 25/10 2012, 22:12 (4224 dage siden) @ Niekind

Jeg mener at vide, at Lindøværftet er lukket. Så det bliver nok ikke aktuelt.
Ærgerligt med sådanne 2 skrotbunker, der åbenbart ikke kan sejle.
Men, hvad med de italienske tog, der efterhånden optager en meget stor del af de danske jernbanespor - og ikke kan køre? Det er da meget værre, for der er vi, der betaler skat i Danmark ramt på pengepungen:-(

Gedser Rostock

af Fysikeren, 25/10 2012, 22:24 (4224 dage siden) @ Erik Kjærgaard

De kan vel færdiggøres på værftets område? Som en del af konkursboet kan man sælge de færger (og andre skibe) de har under bygning til et nyt selskab, som så færdiggør dem. Dette vil naturligvis påføre kreditorerne i konkursboet et tab, og det kan være, at Scandlines ikke længere ser sig forpligtiget til at overtage dem.

Gedser Rostock

af L.H. Jensen, 25/10 2012, 22:39 (4224 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Jeg mener at vide, at Lindøværftet er lukket. Så det bliver nok ikke aktuelt.
Ærgerligt med sådanne 2 skrotbunker, der åbenbart ikke kan sejle.
Men, hvad med de italienske tog, der efterhånden optager en meget stor del af de danske jernbanespor - og ikke kan køre? Det er da meget værre, for der er vi, der betaler skat i Danmark ramt på pengepungen:-(

A.P. Møllers gamle nybygningsværft, Lindø er ganske rigtigt lukket, men området er omdannet til en "erhvervspark", hvor der bl.a. fortsat repareres skibe - Fredericia Værft blev jo "hjemløse", da kommunen hellere ville have penthouselejligheder end havneaktiviteter på det gamle havneområde, og det er vist dette værft, der har overtaget en del af anlæggene på Lindø

vh
LHJ

Gedser Rostock

af L.H. Jensen, 25/10 2012, 22:47 (4224 dage siden) @ L.H. Jensen

Jeg mener at vide, at Lindøværftet er lukket. Så det bliver nok ikke aktuelt.
Ærgerligt med sådanne 2 skrotbunker, der åbenbart ikke kan sejle.
Men, hvad med de italienske tog, der efterhånden optager en meget stor del af de danske jernbanespor - og ikke kan køre? Det er da meget værre, for der er vi, der betaler skat i Danmark ramt på pengepungen:-(


A.P. Møllers gamle nybygningsværft, Lindø er ganske rigtigt lukket, men området er omdannet til en "erhvervspark", hvor der bl.a. fortsat repareres skibe - Fredericia Værft blev jo "hjemløse", da kommunen hellere ville have penthouselejligheder end havneaktiviteter på det gamle havneområde, og det er vist dette værft, der har overtaget en del af anlæggene på Lindø

vh
LHJ

Og på værftet - som nu hedder FAYARD - er man tilsyneladende ingenlunde uvant med at håndtere Scandlines-færger:
http://www.fayard.dk/press/hd_images/prl_6543.jpg

vh
LHJ

Gedser Rostock

af Niekind, 9/12 2012, 19:53 (4179 dage siden) @ Gæst

Jeg har lige læst et rygte, der går udpå at Color Line er interesseret i at overtage de to færger til deres rute Strømstad - Sandefjord til afløsning af veteranen "Bohus" of så vores allesammens "Color Viking" (ex. "Peder Paars").

Men hvad gør Scandlines nu?? Skal de starte helt forfra med nyt design på to færger, der jo uanset hvad skal afløse prinserne? Kunne man tænke sig de får bygget udfra de samme tegninger som skabte "Berlin" og "Copenhagen?

Avatar

Gedser Rostock

af Morten Beck, Græsted, 9/12 2012, 20:41 (4179 dage siden) @ Niekind

Jeg har godt set/læst rygtet flere steder, og måske der er noget om det.. Men det er da også bedre at Color Line overtager de to nybygninger, og får glæde af dem ved afløsning af Bohus 41 år og Color Viking 27 år.

Hvad Scandlines vil nu, ved vel kun Scandlines selv. Det er trods alt nok sin sag at finde et nyt værft, og ikke mindst at få en fornuftig tidshorisont på levering af to stk nybyg, med de RETTE specifikationer.

Om det er muligt for Scandlines, at få noget kompensation ud af P+S Werften, aner jeg intet om. Men med tingenes tilstand er det nok ikke så sandsynligt..:-(

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Gedser Rostock

af Bent Jensen, 9/12 2012, 22:29 (4179 dage siden) @ Niekind

Det bliver nok ikke Scandlines der skal tage beslutningen, jeg læste for nylig at den resterende del af Scandlines er sat til salg, samtidig i den artikel jeg læste, der gættede man på at måske DFDS eller et italiensk rederi Garibaldi hedder det vist, kunne være mulige købere,eller de eneste der havde mulighed for at købe Scandlines.

Men jeg er spændt på om hvad der sker i sagen der kan nok nå at ske meget i ellevte time.

Bent

Avatar

Gedser Rostock

af Morten Beck, Græsted, 10/12 2012, 16:44 (4178 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg har set på maritimedanmark.dk i dag, at DFDS er mulig køber af Scandlines, samtidig nævnes både Grimaldi (Italien) og Stena (Sverige).

DFDS menes at være den heldige, da deres kapital åbenbart er den bedste..;-)

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Gedser Rostock

af Niekind, 10/12 2012, 17:30 (4178 dage siden) @ Morten Beck

Ja, set med de historiske briller, så vil gamle hæderkronede DFDS da også være den bedste løsning... det bliver spændende at se to gamle Storebæltsfærger med malteserkors på blå skorsten som Oslo-bådene. :-)

Hvornår kan man forvente en afgørelse?

Avatar

Gedser Rostock

af Morten Beck, Græsted, 10/12 2012, 17:40 (4178 dage siden) @ Niekind

Ifølge artiklen skulle salget ske i Januar 2013, men der kan vel ske noget som kan ændre på det..

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Gedser Rostock

af Niekind, 10/12 2012, 19:40 (4178 dage siden) @ Morten Beck

Ja, selvfølgelig...

Men så er det jo nært forestående.

Er HH med i det samlede salg eller var det noget med at den overfart skulle sælges seperat?

Gedser Rostock

af Niekind, 11/12 2012, 10:12 (4178 dage siden) @ Niekind

Så får DFDS måske jernbanefærger, er det sket før???

Gedser Rostock

af LasseG, 11/12 2012, 11:42 (4178 dage siden) @ Niekind

Så får DFDS måske jernbanefærger, er det sket før???

Udover at de allerede har det?

Gedser Rostock - Klaipeda -Sassnitz med DFDS

af Niekind, 11/12 2012, 12:44 (4178 dage siden) @ XAL Olesen

Ja, jeg tænkte nok jeg ville blive fanget med denne udtalelse... :-) Så jernbanefærger til passagertog måske???

Kunne man tænke sig, hvis DFDS overtager Scandlines at de flytter to eksisterende roro passagerskibe til Gedser-Rostock istedet for at bygge nyt, altså en omrokering?

Avatar

Gedser Rostock - Klaipeda -Sassnitz med DFDS

af Morten Beck, Græsted, 11/12 2012, 16:41 (4177 dage siden) @ Niekind

Der er vel altid en mulighed for en strukturændring på en rute, når/hvis der kommer nye ejere. Men det må formodes, at det ikke var uden grund, at der blev kontraheret to nye væsentligt større færger til den eksisterende rute. De nye færger ville hver kunne tage 1500 pax pr. gang, mod Frederik´s og Joachim´s hver 1000 pax. Lastmeter på de nye 1600 hver. De gamle 725, omsat til biler. Berlin og Copenhagen 460 stk. Frederik og Joachim 225 stk.

Frederik og Joachim er utidssvarende, og formodentlig også væsentligt dyrere i drift end Berlin og Copenhagen. Som jeg har forstået Scandlines, var grunden at man gerne ville have flere lastbiler/biler/busser med samt selvfølgelig flere passagerer. IC-færgerne er ikke velegnede til det de bruges til i dag, det fornægter sig ikke hvad de oprindeligt blev bygget til.
Bevares der var tænkt på da de blev tegnet, at de kunne ombygges til brug for biler. Men ikke i den grad som markedet er i dag, det er jo mere end 30 år siden de blev født på papir;-)

Hvis DFDS bliver den heldige køber af Scandlines, er det jo ikke sikkert, at der bliver gjort noget ved den tonnage der besejler ruten. Umiddelbart.. Men om DFDS har nogle Ro/Ro eller Ro/Pax der kan erstatte de to nuværende færger. Det ved vel kun DFDS hvis det bliver aktuelt..

Det kan være de har mulighed for at chartre noget brugbart, eller hvis der er noget secondhand på markedet.. Jeg ved det ikke;-)

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Gedser Rostock

af Anders Madsen, 14/12 2012, 16:47 (4174 dage siden) @ Niekind

Men hvad gør Scandlines nu?? Skal de starte helt forfra med nyt design på to færger, der jo uanset hvad skal afløse prinserne? Kunne man tænke sig de får bygget udfra de samme tegninger som skabte "Berlin" og "Copenhagen?

Det har godt nok ikke så meget at gøre med tog og jernbane, men der er en ny situation hos Scandlines. Nye superfærger på Gedser-Rostock i 2015.

http://folketidende.dk/artikel/nye-superf%C3%A6rger-p%C3%A5-gedser-rostock-i-2015

Gedser Rostock

af Bent Jensen, 14/12 2012, 22:04 (4174 dage siden) @ Anders Madsen

jEG ER måske blevet lidt langsomt opfattende på mine gamle dage, men er resterende del af Scandlines ikke sat til salg, så det er vel ikke dem der skal finde ud af og beslutte køb af ny tonnage.????

Bent

Gedser Rostock

af Fysikeren, 14/12 2012, 22:28 (4174 dage siden) @ Bent Jensen

jEG ER måske blevet lidt langsomt opfattende på mine gamle dage, men er resterende del af Scandlines ikke sat til salg, så det er vel ikke dem der skal finde ud af og beslutte køb af ny tonnage.????

Scandlines er godt nok til salg, men ikke solgt. De har derfor stadig en egen direktion, som er beslutningsdygtige. Der er jo ikke gennemført noget salg, og selskaber skal jo drives og udvikles i mellemtiden.

En ny ejer kan så beslutte at ændre i de beslutninger, der er truffet, når denne ejer har købt selskabet. Indtil da er det den nuværende ejer der bestemmer.

Gedser Rostock

af Anders Madsen, 15/12 2012, 11:11 (4174 dage siden) @ Fysikeren

Scandlines er godt nok til salg, men ikke solgt. De har derfor stadig en egen direktion, som er beslutningsdygtige. Der er jo ikke gennemført noget salg, og selskaber skal jo drives og udvikles i mellemtiden.

En ny ejer kan så beslutte at ændre i de beslutninger, der er truffet, når denne ejer har købt selskabet. Indtil da er det den nuværende ejer der bestemmer.

...og den nuværende ejer har også bestemt at droppe planerne vedr. "Prinsesse Benedikte". Ifølge den trykte Folketidende (14-12-12) har Scandlines opgivet at flytte "Prinsesse Benedikte" fra Rødby-Puttgarden til Gedser-Rostock som afløserfærge. Undersøgelser har vist, at det ville koste flere millioner kroner i ombygning for at få færge og færgeleje i Rostock til at passe til hinanden.
Iøvrigt er "Kronprins Frederik" og "Prins Joachim" fra i onsdages begyndt at bruge det nye færgeleje i Gedser. (det gamle vestre leje med sporforbindelsen)

Gedser Rostock

af Niekind, 9/1 2013, 15:09 (4149 dage siden) @ Gæst

Gad videre om "Kronprins Frederik" og "Prins Joachim" ender sådan når de engang erstattes af nybygninger... hvis det da nogensinde sker. :-)

Gedser Rostock - DSB-færge solgt

af Anders Madsen, 19/3 2016, 20:36 (2983 dage siden) @ Niekind

Gad videre om "Kronprins Frederik" og "Prins Joachim" ender sådan når de engang erstattes af nybygninger... hvis det da nogensinde sker. :-)

Den første af de to nye færge til ruten Gedser-Rostock forlader først Munkebo-værftet Fayard i april, men ifølge Lolland-Falsters Folketidende har Scandlines besluttet at beholde "M/F Kronprins Frederik" som afløserfærge. Samtidig bekendtgøre rederiet, at "M/F Prins Joachim" i maj 2016 vil overgå til European Seaways, der har købt skibet til videre drift i Grækenland.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak