Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Orange tøj (Generelt)

af Jens V, 27/10 2012, 23:30 (4205 dage siden)

Har lige siddet og bladret YouTube-videoer med veterantog af forskellig slags. Og gravet lidt i mine egne indre billeder... Og det slår mig, hvor mange helt unødvendige orange jakker og veste, der ødelægger billederne og totaloplevelsen.

Hvorfor har lokomotivpersonale f.eks. orange tøj på, når de befinder sig på maskinen? Hvorfor bærer togpersonale sikkerhedsvest på perronen?

Synes man, det er "smart"? Er det, fordi man tror, det er krævet? Eller får man tøjet gratis hos sin arbejdsgiver, og så kan det ikke betale sig at svine det private til? ;-)

En opfordring til jernbaneklubberne: Lad kun personalet bære orange tøj, når og hvor det er krævet. Publikum, fotografer og andet godtfolk bør ikke få oplevelsen af "gamle dage" ødelagt helt uden grund...

Orange tøj

af MY1146, 27/10 2012, 23:49 (4205 dage siden) @ Jens V

Jeg kan kun ryste på hovedet over dette indlæg. Selvfølgelig er det da ikke for at være "smart" at man har det på.

Somme tider er man nogle gange nødt til at være i sporet, hvis der f.eks. skal ud og smøres op undervejs, eller der skal justeres på et eller andet. Sådan det det bare. Så længe der bliver færdes i spor, skal der bæres sikkerhedstøj. Generer det også at der er en rangist på toget, som blot gør sit arbejde, som faktisk skal bære denne form for tøj.

Find dig i det

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Orange tøj

af Christian, 28/10 2012, 00:54 (4205 dage siden) @ MY1146

Hej Jacob fra Søhus/Stige ved Odense og alle andre!

Jeg kan godt forstå både din og Jens' meninger. Først og fremmest: Jeg synes din måde at fornægte Jens' mening er usmagelig. Et typisk eksempel på en ikke-forsonende og aggressiv tone som til tider fremtræder i jernbaneforums.

Jeg kan på den ene side sagtens nikke genkendende til Jens' synspunkt om, at det vil være mere realistisk ift veterantogsepoken, at tidssvarende tøj bæres. Dette vil, efter min mening, ligeledes have en stor effekt på oplevelsen, da det jo ofte er mennesker vi særligt relaterer os til netop fordi vi er mennesker.
Omvendt kan jeg se dit synspunkt vedrørende sikkerhed og regler. Jeg tænker, at der må kunne laves kompromisser da lokomotivførere ofte ikke bærer vest med mindre de færdes i sporet. Ditto må der da være mulighed for, at veterantogspersonale også kan "tage af og på". Måske nogle der kan give svar på dette?

Med venlige forsonende hilsener
Christian

Orange tøj

af Stig N., 28/10 2012, 01:54 (4205 dage siden) @ Christian

Hej.

Så længe personalet er på lokomotivet, eller færdes på perronen. Kan man da godt undværer sikkerhedsvesten. Det er rigtig det ser fuldstændig forkert ud at personalet på veterantog går rundt med sikkerhedsveste på. Især på områder hvor det ikke er påkrævet at bære vest.

Desuden fylder en vest heller ikke ret meget, lige at rulle sammen i en lomme.

Avatar

Orange tøj

af Jean Henrik ⌂, 28/10 2012, 03:44 (4205 dage siden) @ Stig N.

Hej

For nogle år siden var jeg på Khgb ved Cvk her kan man jo godt gå og tage fotos uden at gå over skinner, der kom en DSB mand og spurgte om jeg havde tilladelse til det og at jeg skulle bære en orange vest når jeg var nærmere end 10 m på et spor.

Herefter gik jeg hen til Pihl for at få nogle fotos og de gav mig så en orange vest men rystede lidt på hovedet af DSB manden.

Jeg kan da godt forstå at det er en ide og bruge denne vest så togpersonalet der kommer kørende kan se en person så man ikke tror det er en der har dumme tanker.

En dag var jeg på besøg hos OHJ og der var påkrævet orange vest selv om jeg kun var i og på remisse området - det sagde værkstedslederen.

Hilsen Jean Henrik

Orange tøj

af Gæst, 28/10 2012, 15:30 (4205 dage siden) @ Christian

Hej Jacob fra Søhus/Stige ved Odense og alle andre!

Jeg kan godt forstå både din og Jens' meninger. Først og fremmest: Jeg synes din måde at fornægte Jens' mening er usmagelig.

(...)

Med venlige forsonende hilsener
Christian

Apropos usmageligt: Sikke meget forsoning der ligger bag at offentligøre en persons navn og hjemby, når nu han har valgt at sløre det med et anonymt navn som "MY1146"...

låst
2438 visninger

Orange tøj

af Jens V, 28/10 2012, 11:08 (4205 dage siden) @ MY1146

Find dig i det

Jeg kan såmænd finde mig i meget. ;-)

Det undrer mig bare såre, at man bruge oceaner af tid, penge og arbejde på at gøre f.eks. et damplokomotiv op mod 99% tidskorrekt - se bare forskellige tråde her i foraene. Man sikrer korrekt lygteføring, korrekt placering af gasbeholder, man diskuterer skyggerne på litreringerne... osv. osv.

Og så planter man gudhjælpemig en fyrbøder eller rangist i orange tøj på maskinen under kørslen. Hvad nytter alt det andet så?

Fuld respekt for dem, der overholder diverse sikkerhedsbestemmelser og klæder sig korrekt, men som det også er nævnt i et andet indlæg: Det orange tøj kan altså tages af, når det ingen funktion har. Det synes jeg, man skylder publikum.

Avatar

Orange tøj

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/10 2012, 11:37 (4205 dage siden) @ Jens V

Det synes jeg, man skylder publikum.

Nogen af dem er jo dem der betaler festen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Orange tøj

af Erik Olsen, 28/10 2012, 11:40 (4205 dage siden) @ Michael Deichmann

Nogen af dem er jo dem der betaler festen.

De betaler ikke for at personalet sætter sikkerheden over styr.

Avatar

Orange tøj

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/10 2012, 12:04 (4205 dage siden) @ Erik Olsen

Nogen af dem er jo dem der betaler festen.


De betaler ikke for at personalet sætter sikkerheden over styr.

Der er ingen der taler om at de ikke skal have vesten på hvis de skal arbejde i eller ved sporet, men derimod når de f.eks. står i førerhuset eller andre steder hvor vesten ikke er påkrævet.

Der må være masser af steder at hænge vesten når den ikke er nødvendig.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Orange tøj

af Erik Olsen, 28/10 2012, 11:39 (4205 dage siden) @ Jens V

Det er alt for upraktisk at skulle tage sin sikkernedsvest af og på afhængigt af om det konkrete arbejde kræver sikkerhedsvest eller ikke.

Bemærk at det hedder *sikkerhedsvest* og at den har en sikkerhedsmæssig funktion ved at synliggøre bæreren. Samme funktion har orange arbejdstøj med reflekser.

Orange tøj

af Gæst, 28/10 2012, 12:13 (4205 dage siden) @ Erik Olsen

Det er alt for upraktisk at skulle tage sin sikkernedsvest af og på afhængigt af om det konkrete arbejde kræver sikkerhedsvest eller ikke.

Ja hold da fast det er besværligt at tage en sikkerhedsvest af og på.. Det tager vel alligevel sammenlagt 30 sekunder at tage den af og folde den sammen og putte den i lommen...

Orange tøj

af Georg Schmidt, 28/10 2012, 12:08 (4205 dage siden) @ Jens V

Helt enig med Jens V.
I de sidste 25 år har vi haft tre stor "bølger" ved banen. Den første var "sikkerhedsbølgen" hvor den signifikante top af denne bølge må siges at være oprettelsen af Trafikstyrelsen. Af andre kan nævnes "støjskærmsbølgen" hvor der blev sat skærme op i byområderne, og da man var færdig var de støjende lokomotiver vel stort set forsvundet. Dernæst lavgulvsbølgen hvor nogle fik ændre konstruktionen af tog og busser så trapperne blev flyttet længere ind i køretøjerne. Af andre bølger kan nævnes f.eks. vestebølgen, underretningsbølgen og nu til sidst check-in bølgen hvor man førsøger at få folk til at stige på toget i god tid, da moderne togs dørfunktion er rigelig langsom.:-D

F.eks i Mariager er jeg ret sikker på, at vi i 70'erne ikke brugte veste, da togene skulle ligne privatbanetog i trediverne. Kan godt blive lidt trist når jeg ser et marcipanbrød med orange folk i førerrummet køre veterantog, det minder lidt for meget om banetjenesten - eller de brugte da vist heller ikke veste.:-D

Jeg kan da også fortælle, at vi for 30-35 år siden på Aarhus rangerbanegård i nattens mulm kunne ekspedere flere hundrede godsvogne med få glødelamper og to rangerrygge helt uden veste. Det var der for den sags skyld ikke nogen der kom til skade ved. Man samlede da også MY 1114 op fra Hvidovrevej helt uden brug af veste.
Vi må have været i stor fare dengang.:-D

Hilsen Georg

Orange tøj

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 28/10 2012, 12:37 (4205 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg kan da også fortælle, at vi for 30-35 år siden på Aarhus rangerbanegård i nattens mulm kunne ekspedere flere hundrede godsvogne med få glødelamper og to rangerrygge helt uden veste. Det var der for den sags skyld ikke nogen der kom til skade ved. Man samlede da også MY 1114 op fra Hvidovrevej helt uden brug af veste.
Vi må have været i stor fare dengang.:-D

Jeg hørte for nogle år siden en historie med en ansat ved banen, der kom til skade på en større station. En uheldige mand fik vistnok kørt et ben af, hvilket jo er ganske forfærdeligt.

Han beholdt dog sin humoristiske sans, for after ulykken udtalte han, at han ikke kunne forstå hvordan det kunne ske. 'Nå', spurgte hans kollegaer, 'hvorfor dog ikke?". 'Jo' svarede manden 'jeg havde jo sikkerhedsvest på'

/Henrik

Orange tøj

af Jens V, 28/10 2012, 12:40 (4205 dage siden) @ Georg Schmidt

F.eks i Mariager er jeg ret sikker på, at vi i 70'erne ikke brugte veste, da togene skulle ligne privatbanetog i trediverne.

Mariager og en radius af ca 17 km derfra er stadig vestefrit område...:-)

Orange tøj

af L.H. Jensen, 28/10 2012, 13:13 (4205 dage siden) @ Jens V

F.eks i Mariager er jeg ret sikker på, at vi i 70'erne ikke brugte veste, da togene skulle ligne privatbanetog i trediverne.


Mariager og en radius af ca 17 km derfra er stadig vestefrit område...:-)

19,5 km. for at være helt nøjagtigt - først ved stationsgrænsen i Fårup bliver den slags obligatorisk.

Bemærk: der er ikke tale om ikke at overholde gældende regler, men blot ikke at bruge den slags, hvor
- det ikke er krævet
- det ikke er nødvendigt, samt
- hvor det støder det helhedsindtryk, vi eller bruger så mange ressourcer på at give.

I øvrigt vil man på Mariagerbanen ofte kunne se aktive medlemmer, ja sågar driftsbestyrere iført gult eller orange arbejdstøj med reflekser på steder og tidspunkter, hvor publikum normalt ikke er der ;-)

Mvh
LHJ

Orange tøj

af gæst, 28/10 2012, 13:25 (4205 dage siden) @ Georg Schmidt

nu vil jeg ikke lægge nogen for had, men hvordan startede sagen med orange tøj er det korrekt som jeg har hørt at det var LPA lokomotivpersonalets fagforening der klagede over at de ikke kunne se jernbanepersonale der færdedes på sporterræner tograngister med mere,men underlig nok tog de ikke sig selv med når de skulle over spor til eller fra de tog de skulle køre eller havde stillet så faktisk var de selv sammen med togførere og togbetjente klædt i mørkt tøj og det er de jo egentlig stadig. Jeg har da set at nogle har taget deres vest på når de går over sporterræner men syntes ikke det er generelt. Hvad er den korrekte brug og det gælder vel alle personalegrupper der skal færdes i spor???

gæst (Sundby)

Orange tøj

af Jens MO-Møller @, 28/10 2012, 14:36 (4205 dage siden) @ Georg Schmidt

Næste logiske trin i sikkerhedshysteriet må vel blive indførelse af roterende gult blink i hovedbeklædningen, evt. suppleret med et akustisk sikkerhedssignal.

Venlig hilsen
Jens Møller

Orange tøj

af gæst, 28/10 2012, 15:35 (4205 dage siden) @ Jens MO-Møller

hvis det er et krav syntes jeg ikke man bør lave grin med det.

Venlig hilsen

Gæst

Orange tøj

af MY1146, 28/10 2012, 16:43 (4204 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg vil ikke kalde det for "sikkerhedshysteri". Tværtimod

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Orange tøj

af JanP, 28/10 2012, 13:36 (4205 dage siden) @ Jens V

Banedanmarks pjece om færden i og ved trafikerede spor, kan læses her:

/JanP

Orange tøj

af Henrik C, Kolding, 28/10 2012, 14:00 (4205 dage siden) @ Jens V

Har lige siddet og bladret YouTube-videoer med veterantog af forskellig slags. Og gravet lidt i mine egne indre billeder... Og det slår mig, hvor mange helt unødvendige orange jakker og veste, der ødelægger billederne og totaloplevelsen.

Hvorfor har lokomotivpersonale f.eks. orange tøj på, når de befinder sig på maskinen? Hvorfor bærer togpersonale sikkerhedsvest på perronen?

Det kunne da godt være mig du har set :-|
Der hvor jeg kører er det ikke unødvendigt, men et krav! og da jeg i løbet af en dag måske er 50 gange nede i sporet finder jeg det da fuldstændigt unaturligt at jeg skal bruge tid på at skifte tøj for at behage nogle fotografer. De passagerer vi kører med og som har betalt for togets fremførelse sidder jo alligevel nede i vognene og kan ikke se vores påklædning.

Enig i, at der er ikke nogen grundt til at togpersonale der ikke har færdsel spor skal bære veste eller lign.

Synes man, det er "smart"? Er det, fordi man tror, det er krævet? Eller får man tøjet gratis hos sin arbejdsgiver, og så kan det ikke betale sig at svine det private til? ;-)

næ.. orange er ikke en særlig smart farve og den bliver hurtig beskidt. Jeg tror ikke det er påkrævet, jeg ved det...

En opfordring til jernbaneklubberne: Lad kun personalet bære orange tøj, når og hvor det er krævet. Publikum, fotografer og andet godtfolk bør ikke få oplevelsen af "gamle dage" ødelagt helt uden grund...>

Enig i at kun det personale der skal, der også bære det, men ikke i at vi skal behage fotografer og andet godtfolk. Jeg tror vores betalende passagerer er glade for at vi varetager sikkerheden professionelt og derved også deres sikkerhed.

--
mvh. Henrik C

Orange tøj

af Jens V, 28/10 2012, 14:28 (4205 dage siden) @ Henrik C

Jeg tror ikke det er påkrævet, jeg ved det...

Det er et helt generelt træk ved alle internettets mange fora, at man stort set ikke kan ytre sig uden at blive taget til indtægt for synspunkter, man ikke har...

Derfor prøver jeg nu at skære helt ind til benet og udtrykke mig så umisforståeligt som muligt:

Opfordring: Veterantogspersonale, bær sikkerhedsbeklædning, hvor og når det er krævet. Bær ikke sikkerhedsbeklædning, når det ikke er krævet. Og det er altså hverken krævet på førerpladsen eller på perronen...

Sic!

Orange tøj

af Svend, 29/10 2012, 23:39 (4203 dage siden) @ Jens V

Vi må bare erkende at det er vanskeligt at holde sig på sporet .......

Jens redegør for reglerne om at bære sikkerhedbeklædning, samt henstiller til at disse ikke bliver "overfortolket" når vi taler om fremførsel af veterantog.

Enkelte - muligvis lokomotivførere - giver udtryk for, at de ønsker at fortsætte med at bære den udleverede orange jakke, for ikke at skifte hele tiden. Det kan være lidt svært at se, om der menes i forbindelse med fremførsel af veterantog eller "almindelige" tog.

Dertil kommer hele den gamle snik-snak om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at fotografer - som i øvrigt ikke har noget at gøre på områder, der ikke er offentligt tilgængelige - bærer sikkerhedsvest eller anden sikkerhedsbeklædning.

Det kunne være rart om der - i kommentarerne til Jens´ indlæg - alene bliver svaret på det indlægget drejer sig om.

--
Svend

Orange tøj

af Erik Olsen, 30/10 2012, 10:34 (4203 dage siden) @ Svend

Hvis personalet mener at der er en sikkerhedsmæssig eller anden fordel ved at bære sikkerhedsbeklædning udover de formelle regler, har de ret til det.

Orange tøj

af Søren Jakobsen, Randers, 29/10 2012, 15:32 (4204 dage siden) @ Henrik C

Enig i at kun det personale der skal, der også bære det, men ikke i at vi skal behage fotografer og andet godtfolk. Jeg tror vores betalende passagerer er glade for at vi varetager sikkerheden professionelt og derved også deres sikkerhed.

Nu er det bare sådan at museumstog/jbm modtager direkte og inddirekte statstilskud, til at drive museumsvirksomhed. Jeg er enig med Jens V. man kunne sagtens forvalte de sikkerhedsregler op en måde så man opfyldte alle krav (det er en selvfølge), og samtidig undgik eksempelvis orange folk i førerrummene på kørende tog, og når det ifm. rangering er nødvendigt, kunne man vel nøjes med en sikkerhedsvest, samt ikke at hænge udenfor, men putte sig lidt i førerrummet!

Se det ville være at håndtere sikkerheden proffesionelt, man er dog tilsyneladende mere interreseret i at være arrogant og genere fotografer.


S.

Orange tøj

af Henrik C, Kolding, 29/10 2012, 17:57 (4203 dage siden) @ Søren Jakobsen

Se det ville være at håndtere sikkerheden proffesionelt, man er dog tilsyneladende mere interreseret i at være arrogant og genere fotografer.


S.

Vi vil gerne køre tog for alle og gerne falde ind i det historiske med så korrekt uniformering som muligt, men vi er der for vores passagerer, for vores egen sikkerhed og ikke for fotograferne der kører ved siden af.

Og jeg træder gerne til side for at der kan blive fotograferet, men jeg gemmer mig ikke i et hjørne eller skifter ikke tøj flere gange for at behage en fotograf. Vores passagerer og især børnene spørger rigtigt meget ind til hvorfor nogle har orangetøj/veste på, hvorpå de ofte får en historie om at det snart er Halloween eller den orange mand har det med at blive væk, så det er sådan man kan finde ham igen. Og tro mig, børnene synes det er sjovt og når børnene har det sjovt, ja så er forældrene også glade.

En anden af vores opgaver som veterantogs operatør er at holde "styr" på meneskemængden når vi kører ud på de lange skinner og være med til at sikre den øvrige toggang ikke bliver generet af vores passagerer og selvfølgelig også vores passagerers sikkerhed, og der bliver man lettere set ved at være orange.

Og Søren, vi er ikke arrogante, men når man så står på en perron i Jelling med ca. 200 passagerer og de 199 af dem godt kan finde ud af ikke at løbe på kryds og tværs af sporende, så kan man godt blive lidt irriteret at du Søren som den eneste ikke kan finde ud af det! Og selv om vi havde fat i dig for at prøve pædagogisk at fortælle dig at hvis du må krydse sporende så må lille Per på 7 år også gerne (i hans verden), men det er jo ikke sikkert at en lille Per har den samme opmærksomhed som dig (han arbejde jo ikke ved banen til daglig...)

At du så tilmed (igen) vader over sporet 100 meter foran et et ankommende IC3 tog, gør os ikke arrogante, men derimod bliver man rystet over hvad der kunne være sket foran så mange mennesker...

--
mvh. Henrik C

Orange tøj

af gæst, 29/10 2012, 18:22 (4203 dage siden) @ Henrik C

Ind imellem føler jeg at nogle jernbane nørder er ligeglade med regler og alt og alle, bare de får nogle gode billeder i kassen. Jeg tror ikke de uniformsregler er lavet for at genere folk, det må da være sikkerheden der tæller men jeg tror der er nogen der er ligeglade med andre menneskers ve og vel en bibemærkning ikke noget med sikkerheden men om jernbanenørder generelt engang for mange mange år siden var jeg med nogle kammerater på tur på Østbanen det var en tur med dengang de havde MAK og vi var startet jeg tror det var Solrød førend S banen blev indviet, Nå vi kom på turen tilbage til Hårlev og vi var blevet enige om at vi ville benytte opholdet til at få lidt at spise vi vidste hvad tid toget skulle køre. Nå bedst som vi var ved at betale så gav toget et signal og så sagde en hvad sker der, så sagde jeg de kører squ førend tiden. Det viste sig at der var nogle der ville have nogle fotostop på turen til Køge. Siden dengang har jeg aldrig taget på udflugt med jernbanenørder (vi overlevede da at tage med plantog fra Hårlev til Køge, men bare det at nogle ville have flere fotostop end der var planlagt( der havde ellers været rigeligt med stop )
der tænkte jeg nej dette gider jeg ikke mere.

Venlig hilsen

gæst (Sundby) der ellers er positive over jernbaneklubber.

Orange tøj

af Søren Jakobsen, Randers, 29/10 2012, 18:30 (4203 dage siden) @ Henrik C

At du så tilmed (igen) vader over sporet 100 meter foran et et ankommende IC3 tog, gør os ikke arrogante, men derimod bliver man rystet over hvad der kunne være sket foran så mange mennesker...

Jeg tror du forveksler mig med en anden.

Orange tøj

af andersj, Aalborg, 29/10 2012, 19:03 (4203 dage siden) @ Henrik C

I Aalborg for et par år siden oplevede vi også at en fotograf (uden orange vest) hoppede fra perronen og ned i spor 1 for at tage billeder af toget, mens 2xIC3 fra syd var på vej ind med en god fart.

Især i Skørping skal man være opmærksom, for det er forældrene ikke når lyntoget kommer igennem med 120 km/t ved samme perron.

Avatar

Orange tøj

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/10 2012, 19:48 (4203 dage siden) @ Henrik C

At du så tilmed (igen) vader over sporet 100 meter foran et et ankommende IC3 tog, gør os ikke arrogante, men derimod bliver man rystet over hvad der kunne være sket foran så mange mennesker...

Ja, så kan man jo fundere over hvem der den arrogante i den situation...
(duk og væk)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Orange tøj

af arne jørgensen @, 29/10 2012, 18:46 (4203 dage siden) @ Søren Jakobsen

ja der er mange meninger og fortolkninger af regler, også lokalt, men skulle jeg lige komme med et indspark, så kunne det være " misbrug af diverse veste mv. " brugt af fotografer, som åbenbart for en dels vedkommende mener at blot man er iført en farvet vest, så kan man frit betræde sporarealer, stationer mv. men det må man ikke.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak