Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mystisk genstand på spor (Generelt)

af Bent Hansen @, 31/10 2012, 11:13 (4202 dage siden)

Jeg har været i Kirkenes i Nordnorge i 2011 og så da dette uidentificerede objekt. Siden mit sidste besøg i 1997 var banen og minen kommet i gang igen, selv om mange af bygningerne fra jernværket, som de kaldte det, var solgt fra. Der var også kommet et nyt lokomotiv, og gammelt ragelse var smidt ud. Dette uidentificerede objekt stod uden for hegnet. Der var jernbanehjul formentlig i normalspor som på banen. Der var en elmotor, og der var en stor rulle til en wire. Jeg kunne ikke se, om tingesten var selvkørende, eller elmotoren blot var til oprul. Desuden var der nogle porcelænsknapper, der mindede lidt om de strømaftagere en kulkran i min barndom brugte til at tage trefaset vekselstrøm fra ledninger på kranbroen.

Ved du, hvad vognen har været brugt til hører jeg gerne fra dig.

Med venlig hilsen

Bent Hansen
[image][image]

Avatar

Mystisk genstand på spor

af Gert, Aalborg, 31/10 2012, 12:47 (4202 dage siden) @ Bent Hansen

jeg synes at det ligner løbekatten til en portalkran.

Gert

Mystisk genstand på spor

af Christian Garner, 31/10 2012, 12:50 (4202 dage siden) @ Gert

jeg synes at det ligner løbekatten til en portalkran.


Hej Gert

Hvad er en løbekat?

Mystisk genstand på spor

af Thorbjørn @, Kbh Ø, 31/10 2012, 13:52 (4201 dage siden) @ Christian Garner

Hvad er en løbekat?

Løbekatten beskrives her i artiklen om kraner

Mystisk genstand på spor

af Thorbjørn @, Kbh Ø, 31/10 2012, 13:48 (4201 dage siden) @ Gert

jeg synes at det ligner løbekatten til en portalkran.

Gert

Det tror jeg at du har ganske ret i.

Mystisk genstand på spor

af Bent Hansen @, 31/10 2012, 16:31 (4201 dage siden) @ Bent Hansen

Tak for svarene.

Ja, nu I siger det, det er en mulighed. Der er dog et men. Med placeringen af strømforsyningen bliver løbekatten vanskelig at placere på en kranbro, hvad enten det drejer sig om en portal eller blot en bro tværs over en hal. Plejer katten ikke blot at trække et strømkabel efter sig?

Selv om der er tale om en længere bane, får vi det samme problem. Jeg undrede mig virkelig over i sin tid, hvad de klokker lavede der.

Mvh.

Bent Hansen

Mystisk genstand på spor

af KimC, 31/10 2012, 17:26 (4201 dage siden) @ Bent Hansen

Tak for svarene.

Ja, nu I siger det, det er en mulighed. Der er dog et men. Med placeringen af strømforsyningen bliver løbekatten vanskelig at placere på en kranbro, hvad enten det drejer sig om en portal eller blot en bro tværs over en hal. Plejer katten ikke blot at trække et strømkabel efter sig?

Oftest gør den, men der findes eksempler på strømaftagere i stedet, mest på ældre kraner. I dag, eller nyere tid, ville man uden tvivl bruge en kabelløsning. På Eksperimentarium i København har de en stor halkran der ikke bruges mere. Jeg mener at den var med strømaftagere.

Mystisk genstand på spor

af Bent Hansen @, 31/10 2012, 19:18 (4201 dage siden) @ Bent Hansen

Fra starten havde Sør Varanger kraner på havnen, men i de senere mange år var der bånd. Katten har næppe overlevet så længe.

Hvad der har været inde i bygningerne af kraner, ved jeg af gode grunde ikke. Ved mit besøg i 1997 var jeg inde i minen med en lokal entusiast. Her så jeg materiellet, jeg bringer et par fotos af. Også selv om der ikke er jernbane på billederne. Der var spor mellem mine og oparbejdningsværk på havnen, men ingen internspor mere.

Uden for minen stod en lastbil og en gravemaskine med nummeret 40 og navnet Euclid. Er du rigtig gammel eller englænder - og gammel - husker du måske hans elementer? Lastbilens baghjul havde større diameter, end jeg kunne nå. Mere end 2,40 meter. Billedet på højkant viser et køretøj, man havde håbet at kunne sælge. Det var mærket Leotra Haul, hvilket ikke siger mig noget. Der var 17 trin eller fire meter op til førerhuset. Fotoet med de mange køretøjer viser, hvad man mente at kunne sælge. En del af bilerne var dog uden hjul. Det eneste, der var salgbart, var åbenbart dækkene, der gik for 1 000 000 norske kroner stykket!

Jeg mener, at et værksted til håndtering af sådant materiel, ikke kan nøjes med en kat som vist?

Billeder af jernbanemateriellet i 1997 har jeg ikke, da det var låst inde, da jeg var der, og dagens materiel kan du finde på nettet sammen med noget af det ældre bevarede.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

[image]

[image]

[image]

Billige jernbane T-shirts


DSB ME1501

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak