Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

ERMTS og veterantog (Jernbanen i dag)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/11 2012, 21:00 (4206 dage siden)

Foranlediget af et indlæg i denne tråd har jeg siddet og googlet lidt rundt for at se hvad tankerne er mht. ERMTS og veterantog. Man har vel ikke fantasi til at forestille sig at det er slut med veterantog på de lange skinner efter 2021?

I en artikel om ERMTS på Banedanmarks hjemmeside om projektet er man inde på at man med ATC opererer med 3 hatighedsområder hvor et er til tog uden ATC. I ERMTS kan man operere med op til 9, men de skriver ikke noget om at en af de 9 er til tog uden ERMTS. Omvendt må man jo have en plan for hvad man gør med et tog hvor togudrustningen går kold ud på strækningen.
Det kan godt være det så kun må køre 40 km/t som nu, men der er jo ingen signaler at se på og bremse ned fra.

I nogle udlandske fora har jeg set omtale af transportable ERMTS enheder som jo bl.a. kunne benyttes på veterantog, herunder damp. Det lader til at en af pionerstrækningerne i UK er i Wales hvor der åbenbart har været kørt med damp. Det er så slut - i hvert fald indtil man finder en løsning.

Der er ingen der siger at hver klub med ønsker om at køre på lange skinner skal anskaffe udstyret, der sikkert er dyrt, men man kunne måske deles om det i et eller andet regi. Det er der så heldigvis nogle år til at finde ud af.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

ERMTS og veterantog

af jaer, 18/11 2012, 21:59 (4206 dage siden) @ Michael Deichmann

Undervejs i det lange forløb blev de godkendte veteranbaner bedt om en liste over de køretøjer, hvortil man ønskede det nye system installeret. Det blev på en liste på godt 70 køretøjer!

Personligt mener jeg, at man skød alt for bredt i klubberne, og dermed blev omfanget større end forventet, og chancerne for bare at få nogle køretøjer udrustet forsvandt.

Den transportable løsning er nok ikke så langt væk, da man også i forløbet har erkendt, at hvis man kræver at alt materiel skal have ERTMS, så skal alle arbejdskøretøjer også have det, og hvad så lige med udenlandske sporombygningsmaskiner? Så der er god fornuft i at finde en transportabel løsning. Man kan jo håbe, at det går lige som med ATC, at der skal gå nogle år, inden man finder en pragmatisk løsning, hvor også køretøjer uden systemet kan fremføres under skærpede betingelser.

/Jan

Avatar

ERMTS og veterantog

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/11 2012, 23:22 (4206 dage siden) @ Michael Deichmann

Foranlediget af et indlæg i denne tråd har jeg siddet og googlet lidt rundt for at se hvad tankerne er mht. ERMTS og veterantog. Man har vel ikke fantasi til at forestille sig at det er slut med veterantog på de lange skinner efter 2021?

Hvis man på www.postvagnen.com skriver "ermts" i søgefeltet, får man 453 hits - så vi er ikke alene.

--
[image]

ERMTS og veterantog

af Schack, Odense, 19/11 2012, 00:49 (4206 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hejsa

Prøv lige læse følgende igennem: Link og helt spec. anden sidste afsnit

God læselyst ;-)

--
Med venlig hilsen
Peter Schack

Avatar

ERMTS og veterantog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/11 2012, 06:58 (4206 dage siden) @ Schack

Prøv lige læse følgende igennem: Link og helt spec. anden sidste afsnit

Jeg læste FAQ'en og fandt ikke selv frem til denne side - men sporspærring på de lange skinner - bob bob - det kommer nok ikke til at ske.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

ERMTS og veterantog

af Fysikeren, 21/11 2012, 10:55 (4204 dage siden) @ Michael Deichmann

Såvidt jeg kan komme frem til, er der følgende udfordringer for at et tog kan køre sikkert:

Fjernstyringscentral skal vide hvor toget er. Det ordnes vha. akselstællerne, og er fuldt kompatibel med veterantog.
Fjenstyringscentralen skal kunne give kørtilladelse til toget, men også inddrage den igen. Denne kan vel i princippet gives via håndholdt ERTMS-enhed, der ligesom andre tog får den via GSM-R-nettet.
Toget skal stoppe i tide. Her er der lidt et problem, da vi må formode, at det ikke er lige til at have en computer der kan udregne en bremsekurve og samtidigt sikrer, at toget nedbremser i henhold til den. Dette problem er også aktuelt, hvis fjernstyringscentralen af en eller anden grund inddrager en allerede givet kørtilladelse, enten fordi den afkortes eller der skal farebremses akut.

Spørgsmålet er med andre ord: Hvordan sikrer man, uden ydre optiske signaler, at toget bremser både ved et planlagt endepunkt for togvejen, også efterhånden som det flytter sig, eller akut. Første problem er vel, hvor toget er i forhold til togvejens endepunkt, og eneste løsning jeg ser for mig, er at der monteres antenner til aflæsning af baliserne (der ved ERTMS Level 2 er elektroniske kilometersten), som igen meldes videre til den bærbare enhed. Dermed ved denne enhed, hvor langt der er til togvejens endepunkt.

Den kan naturligvis via en skærm med tilhørende lyde fortælle, hvor langt der er tilbage. F.eks. kunne enheden med klar tale tælle ned i kilometer til togvejens endepunkt, hvorefter det naturligvis er lokomotivførens ansvar at nedbremse toget i henhold hertil. Måske en bemanding med én person dedikeret til at holde øje med denne ERTMS-enhed, der så giver konkret information til den der fører toget, nærmest virke som et manuelt førerumssignal, der overvåger togets kørsel. Hvis ikke den bærbare enhed virker, svarer det naturligvis til manglende kørtilladelse.

Spørgsmålet er her, som man ser en ekstra person som en fuldgod erstatning for den automatik, der skal bryde ind, hvis toget ikke bremser i tide.

ERMTS og veterantog

af Svend, 21/11 2012, 13:06 (4204 dage siden) @ Fysikeren

Så mangler der "bare lige" en funktion der sikrer, at toget nedbremses (farebremses) hvis hastigheden overskrides eller hvis toget kører forbi et af de faste mærker (på nydansk "markerboard").

Hvis hastigheden skal være højere end 20-30 km/t, tror jeg at kravet vil være, at hele det mobile system skal være fast indbygget i trækkraftenheden. Altså ikke noget med håndholdte terminaler osv.

Og hvordan man løser at få det mobile ERTMS-udstyr til at spille sammen med damptrækkraft, bliver spændende at se.

--
Svend

ERMTS og veterantog

af Gæst, 21/11 2012, 14:04 (4204 dage siden) @ Svend

Og hvordan man løser at få det mobile ERTMS-udstyr til at spille sammen med damptrækkraft, bliver spændende at se.

Mon ikke den løsning kan findes syd for grænsen, hvor damplokomotiver har haft sikkerhedssytemer i årtier...

ERMTS og veterantog

af steenth, 21/11 2012, 15:38 (4204 dage siden) @ Gæst
redigeret af steenth, 21/11 2012, 15:53

Og hvordan man løser at få det mobile ERTMS-udstyr til at spille sammen med damptrækkraft, bliver spændende at se.


Mon ikke den løsning kan findes syd for grænsen, hvor damplokomotiver har haft sikkerhedssytemer i årtier...

Udstyr til ERTMS fylder betydelig mere end det tyske udstyr til PZB. Det kræver et mindre rackskab... plus der skal være en skærm med ERTMS. Der er billeder her: http://ing.dk/artikel/127588#0

Mvh
Steen
PS: Kære gæst - opret gerne en konto...

ERMTS og veterantog

af Gæst, 21/11 2012, 16:00 (4204 dage siden) @ steenth

Udstyr til ERTMS fylder betydelig mere end det tyske udstyr til PZB. Det kræver et mindre rackskab... plus der skal være en skærm med ERTMS. Der er billeder her: http://ing.dk/artikel/127588#0

Ja lidt mere bliver det til, men så er det heller ikke værre...

PS: Kære gæst - opret gerne en konto...

Næh, hvorfor det? Så kan alle de andre der bruger dette navn jo ikke være med mere?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak