Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Farris-Sommersted forventes klar igen den 19.12.2012

af Teddy @, 4/12 2012, 15:53 (4173 dage siden) @ Svend

Der nævnes ikke muligheden for overførsel af vogne via Rødby Færge; hvad er årsagen til at denne mulighed ikke benyttes?

Farris-Sommersted forventes klar igen den 19.12.2012

af thomash, 4/12 2012, 15:58 (4173 dage siden) @ Teddy

Der nævnes ikke muligheden for overførsel af vogne via Rødby Færge; hvad er årsagen til at denne mulighed ikke benyttes?

Manglende kapacitet måske? Færgerne har kun et spor på under 120 meter, det når man ikke ret langt med hvis et godstog er 500 meter. Samtidig er den almindelige EC trafik der jo også, så du kan ikke engang benytte alle færgeafgangene.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Avatar

Farris-Sommersted forventes klar igen den 19.12.2012

af Morten Beck, Græsted, 4/12 2012, 16:06 (4173 dage siden) @ thomash

Hovedårsagen til at Rødby-Puttgarden ikke bliver brugt, er vel nok at Storstrømsbroen er rimelig ramponeret. Den er blevet fikset til at kunne bære de nuværende tog, efter den som bekendt i 2011 var lukket på grund af revnedannelser..;-)

Men som ellers nævnt. Der er meget begrænset sporplads på de fire færger på overfarten.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Farris-Sommersted forventes klar igen den 19.12.2012

af Tolpen, 4/12 2012, 16:48 (4173 dage siden) @ Morten Beck

Scandlines færger har ikke udstyr til at fastgøre godsvogne (eller personvogne) men kun til fastgørelse af togsæt. Derudover er akseltrykket på broklapperne max 18 tons, og der er ikke åbne spor i Rødby Færge og Puttgarden til at håndtere godstog af større længde. Så allerede inden der kom begrænsninger på Storstrømsbroen var der ingen ide i at overføre godsvogne via Rødby.

T

Jeg bider mærke i følgende:

af Gæst, 4/12 2012, 16:05 (4173 dage siden) @ Svend

"Vinteren er sat ind, og vejret kan i værste fald forsinke arbejdet betydeligt, idet vi kan stå i den situation, at vi ikke kan svejse skinnerne sammen eller ballasten er frossen, så sporerne ikke kan justeres og dermed åbnes for togtrafik. Normalt foretager vi derfor heller ikke sporombygninger på denne årstid. Med det forbehold, så forventer vi pt. at åbne sporet igen onsdag den 19. december - i tid til juletrafikken for passagerer, og så banen igen hurtigst muligt kan bruges til at få gods til og fra Danmark."

Tror desværre at vejret vil betyde udsættelser, da denne december jo tyder på at FORblive hvid.

Jeg bider mærke i følgende:

af KimC, 5/12 2012, 15:44 (4172 dage siden) @ Gæst

"Vinteren er sat ind, og vejret kan i værste fald forsinke arbejdet betydeligt, idet vi kan stå i den situation, at vi ikke kan svejse skinnerne sammen eller ballasten er frossen, så sporerne ikke kan justeres og dermed åbnes for togtrafik. Normalt foretager vi derfor heller ikke sporombygninger på denne årstid. Med det forbehold, så forventer vi pt. at åbne sporet igen onsdag den 19. december - i tid til juletrafikken for passagerer, og så banen igen hurtigst muligt kan bruges til at få gods til og fra Danmark."

Tror desværre at vejret vil betyde udsættelser, da denne december jo tyder på at FORblive hvid.

Ifølge byvejret for Vojens, som er et af de nærmeste prognosepunkter:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/byvejr_danmark.htm?by=6500
vil der nærmest være frost hele døgnet frem til d 19/12, hvilket er det prognosen kan se frem lige nu.
Hvis vinteren følger de sidste års mønster, bider frosten sig fast med frost hele døgnet, frem til Februar/Marts. Der kan naturligvis komme forstyrrelser i døgnfrosten, men det kan i så fald meget vel blive i form af en snestorm.
Så længe kan man ikke undvære den bane, gad nok vide hvordan de vil tackle det.

Jeg bider mærke i følgende:

af Poul Andersen, 5/12 2012, 20:15 (4172 dage siden) @ KimC

Der var et større indslag i TV Syd kl. 19.30, hvor politikkerne nærmest stod i kø for at få dobbelsporet gjort færdigt helt til Padborg. Kun Trafikministeren havde flere (dårlige) undskyldninger for ikke at følge sagen til dørs.

Det kom også frem at frosten var begyndt at drille udbedringsarbejdet, hvor 5 hold med ialt 40 mand, arbejder i døgndrift.

Mvh.
Poul.

Avatar

Jeg bider mærke i følgende:

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/12 2012, 21:02 (4172 dage siden) @ Poul Andersen

Der var et større indslag i TV Syd kl. 19.30, hvor politikkerne nærmest stod i kø for at få dobbelsporet gjort færdigt helt til Padborg. Kun Trafikministeren havde flere (dårlige) undskyldninger for ikke at følge sagen til dørs.

Det er omkostningsfrit at stå i opposition og love guld og grønne skove - ministeren ved at når pengene til det skal findes, så kniber det. Og det ligger jo ikke til den nuværende regering at komme med tomme løfter. :-D :-P ;-)

(ironi kan forekomme)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jeg bider mærke i følgende:

af Gæst, 6/12 2012, 15:40 (4171 dage siden) @ Michael Deichmann

Og det ligger jo ikke til den nuværende regering at komme med tomme løfter.

Det gjorde de til gengæld for alle pengene under valgkampen.

Jeg bider mærke i følgende:

af Bent Jensen, 6/12 2012, 15:42 (4171 dage siden) @ Michael Deichmann

de partier der er i oppositionen er normalt ikke så venlige når det drejer sig om kollektiv trafik og hvis endelig de er interesseret så laver man underlige krumspring, jeg tænker på at man vil godt have en ny storstrømsbro, men den skal financieres på en anden måde, så jeg i det hele taget er i tvivl om de virkelig ønsker en ny bro.

Men forhåbentlig kan man nu se at vi ikke kan nøjes med en banelinie der er beregnet til godstrafik fra Danmark Norge Sverige til kontinentet.

Bent

Jeg bider mærke i følgende:

af Niels Bak, 6/12 2012, 23:35 (4171 dage siden) @ Bent Jensen

de partier der er i oppositionen er normalt ikke så venlige når det drejer sig om kollektiv trafik og hvis endelig de er interesseret så laver man underlige krumspring, jeg tænker på at man vil godt have en ny storstrømsbro, men den skal financieres på en anden måde, så jeg i det hele taget er i tvivl om de virkelig ønsker en ny bro.

Men forhåbentlig kan man nu se at vi ikke kan nøjes med en banelinie der er beregnet til godstrafik fra Danmark Norge Sverige til kontinentet.

Bent

Lige her tror jeg du gør blå stue uret, selv om det ellers ikke ligger til mig at forsvare dem trafikpolitisk. Femernforbindelsen er langt vigtigere for gods end for persontrafikken (ellers så havde man koblet en højhastighedsbane på), og uden en Storstømsbro, der kan holde til godstrafik, så er forbindelsen en fejlinvestering. Den forrige regering har mindst lige så mange aktier i forbindelsen som den nuværende, og en hvid elefant vil være en begmand.

Så det der foregår lige nu er en politisk dans om magten over pengekassen. De skal nok blive enige, så en ny bro kan nå at være færdig, for alle har interesse i det sker. Spørgsmålet er blot, hvem der blinker først.

Kort fortalt så holder regeringen på pengene og vil tage dem, der allerede er sat af til signalprojektet, men som bliver ført tilbage til infrastrukturfonden, fordi det har vist sig at blive væsentligt billigere end forudsat. De penge vil oppositionen hellere bruge til andre projekter, og her kommer deres generelle transportpolitiske prioriteringer i spil. De har ikke meldt noget ud, men man kunne gætte på det omfatter et par motorveje...

Avatar

Jeg bider mærke i følgende:

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/12 2012, 08:01 (4171 dage siden) @ Niels Bak

De har ikke meldt noget ud, men man kunne gætte på det omfatter et par motorveje...

Ork jo! Lige for tiden er det opportunt at foreslå at bruge dem på netop dobbetsporet i Sønderjylland helt til Padborg, så de falder nærmest over hinanden for at foreslå dette.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jeg bider mærke i følgende:

af Fysikeren, 7/12 2012, 10:18 (4170 dage siden) @ Niels Bak

De har ikke meldt noget ud, men man kunne gætte på det omfatter et par motorveje...

Mener der har været lidt snak om den der motorvej til Holstebro...

Jeg bider mærke i følgende:

af Gæst, 7/12 2012, 10:54 (4170 dage siden) @ Niels Bak

Så det der foregår lige nu er en politisk dans om magten over pengekassen. De skal nok blive enige, så en ny bro kan nå at være færdig, for alle har interesse i det sker. Spørgsmålet er blot, hvem der blinker først.

Problemet er at ingen ønsker at tabe ansigt, så beslutningen bliver måske først truffet om tre eller syv år når vi har fået en ny borgerlig regering. Til den tid vil det tidsmæssigt være meget sent, og Fehmarn-forbindelsen har måske været i brug flere år uden at man har kunnet bruge den til godstog pga. en Storstrømsbro med vægtrestriktioner.

Hvor ansvarligt er det lige?

Avatar

Jeg bider mærke i følgende:

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/12 2012, 16:21 (4170 dage siden) @ Gæst

Problemet er at ingen ønsker at tabe ansigt, så beslutningen bliver måske først truffet om tre eller syv år når vi har fået en ny borgerlig regering.

Du har sikkert ret i at ingen vil tabe ansigt - men trafikinfrastruktur investeringer er efter min bedste vurdering ret uafhængig af farven på regeringen al den stund det i mange år har kørt med stort set den samme forligskreds.

Jo - det gør da lidt forskel hvem der indkalder til mødet og sidder for bordenden og leder forhandlingerne, og ministeren har jo serveret, men det har for så vidt alle de andre trafikordførere også.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jeg bider mærke i følgende:

af KimC, 6/12 2012, 07:05 (4172 dage siden) @ Poul Andersen

Der var et større indslag i TV Syd kl. 19.30, hvor politikkerne nærmest stod i kø for at få dobbelsporet gjort færdigt helt til Padborg. Kun Trafikministeren havde flere (dårlige) undskyldninger for ikke at følge sagen til dørs.

Det kom også frem at frosten var begyndt at drille udbedringsarbejdet, hvor 5 hold med ialt 40 mand, arbejder i døgndrift.

Hvis 10 lastbiler var væltet og havde ødelagt belægningen på den mest ligegyldige bivej i hele landet, havde skaderne for længst været udbedret, og vejen åbnet for trafik!
Persontrafikken på den bane er i forvejen ret sidebaneagtig, men godstrafikken får nok svært ved at komme sig. Jeg tror at mange godskunder skifter til lastbil efter at banen endnu en gang har vist at én fejl kan lukke for det hele i lang tid, og måske endndu længere.

Jeg bider mærke i følgende:

af Tonny B. Andersen ⌂ @, 6/12 2012, 09:22 (4171 dage siden) @ KimC

Jeg har en forretning og får leverancer to gange om ugen fra Tyskland med DHL. Jeg syntes det er lidt sørgeligt, at mine varer ifølge DHL i Danmark, bliver kørt sydpå til Dresden, sat på et fly til Billund, kørt derfra til Aarhus, og videre til Taulov. Fra Taulov kører man så mine varer ud til min forretning i billundområdet.
Når jeg står og fotograferer tog, så ser jeg hver gang Hectorrail med træk med DHL trailere på. DHL i Danmark siger, at det er DHL leverancer til Sverige der køres med tog gennem Danmark. Når jeg tager en smut til Taulov for at fotograferer, så har DHL adresse lige ved siden af det sted, hvor man tager trailere af toget.
Det er åbenbart ikke alt man skal kunne forstå, men du har da ret i, at firmaer i en situation med banenedbrud, selvfølgelig overvejer transportmåde. Men er det den billigste måde i det lange løb, så bliver man nok ved den. Pengene bestemmer (næsten) alt.

Jeg bider mærke i følgende:

af Per Sorensen, 6/12 2012, 20:52 (4171 dage siden) @ KimC

Jeg synes ikke det er fair at sammenligne med 10 lastbiler der er væltet.
Man skal tænke på en motorvej, hvor 7 km er helt ødelagt og asfalt og beton skal væk. Det ville også tage sin tid!
Jeg synes faktisk at man arbejdede meget hurtigt for at få fjernet toget og samtidigt skaffede man hold og materialer til at genopbygge banen.
De er i fuld sving nu og er færdige 19/12. Det er da meget godt gået, efter min mening.
Det er 11.000 sveller der skal væk, 11.000 nye der skal lægges, spændes, justeres og så alt det løse med overrevne kabler, etc.

Jeg tror faktisk at mange godskunder hurtigt vender tilbage. Det er store kunder der HAR set på finanserne og i øvrigt valgt banen af miljøhensyn.
Der er tale om Volvo, Svensk stål, Ikea, og flere lastbiltransportfirmaer.
Jeg kan ikke forestille mig så mange godstog blive erstattet af lastbiler.
Regn lige på antal godstog i døgnet hver vej med antal vogne... Nej vel?

Det er kun i Danmark, at der ikke er fuld forståelse for at jernbanen kan løfte store transportopgaver.
Var det f.eks. virkeligt var billigere for Posten at gå fra jernbane til lastbil, når alle de store posthuse lå ved spor?

Enten er der regnet forkert eller også er diesel og lastbilkørsel for billigt i Danmark.:-D :-D :-D

På den lange bane skal jernbanen nok vinde andele, men mon det bliver i vores tid:-)

Venlig hilsen

Ped

Jeg bider mærke i følgende:

af Gæst, 7/12 2012, 10:57 (4170 dage siden) @ Per Sorensen

Enten er der regnet forkert eller også er diesel og lastbilkørsel for billigt i Danmark.

Transportvirksomhederne betaler ikke afgift af brændstoffet - så jo, det er for billigt.

Jeg bider mærke i følgende:

af Winther, Karlskov, 7/12 2012, 21:11 (4170 dage siden) @ Gæst

Hej
Hvis det er moms du mener, er det for transport virksomheder som for andre, der er momsregistreret.
Er det derimod afgifter på dieselolie du mener, bør du nok revidere din viden, om det du udtaler dig om, fritagelsen for afgifter blev fjernet i midten af 1990érne.
Idag er det kun land og skovbrug der er fritaget for afgift.
Mvh
Bent Winther

Jeg bider mærke i følgende:

af morten t, 7/12 2012, 21:42 (4170 dage siden) @ Winther

og fiskeri :-)

Avatar

Jeg bider mærke i følgende:

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/12 2012, 20:29 (4170 dage siden) @ Per Sorensen

På den lange bane skal jernbanen nok vinde andele, men mon det bliver i vores tid:-)

Du kan være helt sikker på, at i samme sekund jernbanetransport kan gøre det bedst og billigst, ja så vil kunderne strømme til. Sidst det skete var 1880-1920. Men det kan ske igen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jeg bider mærke i følgende:

af Fysikeren, 8/12 2012, 19:10 (4169 dage siden) @ KimC

Læser det nu ikke som utilfredshed med indsatsen for at reparere banen, men derimod sårbarheden i infrastrukturen; at der ikke så nemt kan køres andre veje, kun ét spor osv.

Avatar

Jeg bider mærke i følgende:

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/12 2012, 02:30 (4169 dage siden) @ KimC

De kan få lov til at betale lidt mere, så bliver der måske råd til at fremskynde nogle projekter....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak