Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Y-tog på Odderbanen (Generelt)

af Gæst, 4/12 2012, 21:32 (4173 dage siden)

Hej Forum !


Jeg skal på en lille endags tur til Århus her på Fredag (7.dec) med det formål at nyde og fotografere de dejlige tog en sidste gang på odderbanen, kan jeg nå det ? kunne det tænkes at DSB vælger at indsætte Desiro togene lidt før tid ?

På forhånd tak !

Mvh.

Y-tog på Odderbanen

af Johnni Christensen, 4/12 2012, 21:56 (4173 dage siden) @ Gæst

Der blev afholdt afskedstur med Y-tog i weekenden, hvor alle ordinere tog var fremført af Desiro af hensyn til uddannelse mv. Om det så kun var i weekenden ved jeg ikke...

Y-tog på Odderbanen

af L.H. Jensen, 4/12 2012, 22:26 (4173 dage siden) @ Gæst

Hej Forum !


Jeg skal på en lille endags tur til Århus her på Fredag (7.dec) med det formål at nyde og fotografere de dejlige tog en sidste gang på odderbanen, kan jeg nå det ? kunne det tænkes at DSB vælger at indsætte Desiro togene lidt før tid ?

På forhånd tak !

Mvh.

God aften!

Jeg har i dag været på Odderbanen og bl.a. fotograferet nogle tog.
I princippet kunne jeg jo godt berette om mine iagttagelser som en slags svar på ovenstående, men jeg mister lysten, når spørgeren ikke ønsker at give sig til kende som andet end "gæst".

Og jeg har svært på fornemmelsen, at jeg ikke er ene om at have det sådan ...

Sådan helt grundlæggende vedkender jeg mig åbent det gamle socialdemokratiske princip om at "yde efter evne og nyde efter behov" (Steincke brugte dog vistnok det knapt så vidtgående begreb "trang" i socialreformen i '30'erne), men det mindste man kan gøre er da at give dem, der måtte svare, en antydningsvis fornemmelse af, hvem de svarer.

Eller er det bare mig, er ikke har fattet noget ...?

Mvh
LHJ

Y-tog på Odderbanen

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 4/12 2012, 22:37 (4173 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej Forum !


Jeg skal på en lille endags tur til Århus her på Fredag (7.dec) med det formål at nyde og fotografere de dejlige tog en sidste gang på odderbanen, kan jeg nå det ? kunne det tænkes at DSB vælger at indsætte Desiro togene lidt før tid ?

På forhånd tak !

Mvh.


God aften!

Jeg har i dag været på Odderbanen og bl.a. fotograferet nogle tog.
I princippet kunne jeg jo godt berette om mine iagttagelser som en slags svar på ovenstående, men jeg mister lysten, når spørgeren ikke ønsker at give sig til kende som andet end "gæst".

Og jeg har svært på fornemmelsen, at jeg ikke er ene om at have det sådan ...

Sådan helt grundlæggende vedkender jeg mig åbent det gamle socialdemokratiske princip om at "yde efter evne og nyde efter behov" (Steincke brugte dog vistnok det knapt så vidtgående begreb "trang" i socialreformen i '30'erne), men det mindste man kan gøre er da at give dem, der måtte svare, en antydningsvis fornemmelse af, hvem de svarer.

Eller er det bare mig, er ikke har fattet noget ...?

Mvh
LHJ

Det kan anbefales at oprette en bruger, så man ikke skal sidde og taste detaljer ind hver gang man skriver indlæg.
Så kan I også tilføje email, så andre forum brugere kan kontakte jer privat.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Y-tog på Odderbanen

af Gæst, 4/12 2012, 23:24 (4173 dage siden) @ L.H. Jensen

Jeg har i dag været på Odderbanen og bl.a. fotograferet nogle tog.
I princippet kunne jeg jo godt berette om mine iagttagelser som en slags svar på ovenstående, men jeg mister lysten, når spørgeren ikke ønsker at give sig til kende som andet end "gæst".

Og jeg har svært på fornemmelsen, at jeg ikke er ene om at have det sådan ...

Sådan helt grundlæggende vedkender jeg mig åbent det gamle socialdemokratiske princip om at "yde efter evne og nyde efter behov" (Steincke brugte dog vistnok det knapt så vidtgående begreb "trang" i socialreformen i '30'erne), men det mindste man kan gøre er da at give dem, der måtte svare, en antydningsvis fornemmelse af, hvem de svarer.

Eller er det bare mig, er ikke har fattet noget ...?

Jeg kan også godt undre mig over at man ikke vil stå på mål, når man stiller er spørgsmål, men jeg har desværre selv måttet skifte over fra at bruge mit eget navn til "gæst" når jeg svarer, da der desværre er folk herinde der ikke kan skelne mellem os som privatpersoner og den veteranoperatør som vi arbejder ved. I mit tilfælde kom det til udtryk ved at der blev emailet en klage og jeg mistede derved lysten til at stå på mål herinde, ligesom jeg meget sjældent vælger at svare, selvom jeg kan hjælpe med oplysninger i de efterspurgte sager. Det er blot endnu et eksempel på at de få ødelægger det for de mange, desværre...

Man kan selvfølgelig vælge et alias, men deltager man jævnligt på forum, er det ikke svært at identificere en stor del herinde og jeg bruger derfor "Gæst", da vi er flere der bruger det og der derfor ikke kan tegnes et billede af en profil, med dertilhørende identifikation.

Jeg kan kun beklage dette, men mine holdninger og meninger er et udtryk for min person og når jeg har ladet min mening til kende herinde, skal mine veterantogskollegaer ikke hverken forsvare eller inddrages i dem.

I det voksne forum i næste lokale bruger jeg mit eget navn, men det er også en helt anden seriøsitet der præger det forum. Man kunne jo ønske...

PS: Jeg er en anden gæst, end ham der stillede spørgsmålet.

Y-tog på Odderbanen

af Leif Jørgensen, København Ø., 4/12 2012, 23:29 (4173 dage siden) @ L.H. Jensen

Personligt har jeg ikke noget umiddelbart behov for at kende folks rigtige navne, så længe de i øvrigt opfører sig ordenligt. Og en og anden kan sagtens have gode grunde til at at skrive under pseudonym. Men derfor kan man altså godt kalde sig noget mere opfindsomt og personligt end det intetsigende "gæst". Det får nemt en til at virke doven eller skjulen sig mere end nødvendigt. Her vil et fast pseudonym i det mindste være noget mere personligt.

Med venlige navne-hilsner
Leif Jørgensen

Y-tog på Odderbanen

af OnAir112 ⌂, 5/12 2012, 09:38 (4172 dage siden) @ Leif Jørgensen

Jeg er enig.
Gæst er ikke velegnet, når personerne kan forveksles.
Det er også korrekt, at man nemt kan komme til at stå for skud, fordi enkelte absolut vil jorde personen/erne.
Prøv at finde en sober og fornuftig tone og ignorer "kværulanterne"

Ha´ en god dag

--
OnAir112
Paul

Y-tog på Odderbanen

af lokomotivføren, 5/12 2012, 11:09 (4172 dage siden) @ OnAir112

Når i andre ikke vil så gør jeg det...
Der kører stadig Ytog på Odderbanen, sidste ytog er på lørdag.
YM31 er allerede væk, den holder i 500-gruppen i Århus.

Jeg skriver ALDRIG med mit navn, tænk hvis jeg kom til at være kritisk over IC4 eller lignende, det ville min arbejdsgiver ikke være tilfreds med...

V.H. Lokomotivføren

Y-tog på Odderbanen

af L.H. Jensen, 5/12 2012, 11:26 (4172 dage siden) @ lokomotivføren

Jeg skriver ALDRIG med mit navn, tænk hvis jeg kom til at være kritisk over IC4 eller lignende, det ville min arbejdsgiver ikke være tilfreds med...


V.H. Lokomotivføren

Uha nej, den slags har vi jo været ude for ...:-(

Det er da et dilemma - på den ene side at undgå problemer med sin arbejdsgiver, der selvfølgelig med en vis ret fordrer loyalitet og på den ande side følge B.S. Ingemanns ord fra sangen "I alle de Riger og Lande":
"Vil dansken i verden fægte,
men dølger åsyn og navn,
jeg ved, hans ånd er ej ægte,
jeg tager ham ej i favn."

Det kræver i al fald, at man altod nøje betænker, hvad man skriver på papir og i særdeleshed på nettet. Og det gælder jo om alle forhold, ikke bare forhold til en evt. arbejdsgiver ...

Men jeg ser altså ingen problemer i, at man i fuld offentlighed giver sig til kende, når man spørger andre om noget så uskyldigt som materielanvendelsen på Odderbanen!

Sluttelig er jeg selvfølgelig enig i, at man under alle omstændigheder bør angive et individuelt "dæknavn" (og helst konsekvent, når man altså ikke skriver i eget navn).

Mvh
LHJ

Y-tog på Odderbanen

af Stefan KM., 5/12 2012, 14:20 (4172 dage siden) @ lokomotivføren

Hej "Lokomotivføre".


Jeg siger mange tak for oplysningerne.


Mvh. SKM

Y-tog på Odderbanen

af BJ, 5/12 2012, 19:00 (4172 dage siden) @ Stefan KM.

Ja der blev kørt Y-tog i søndags[image][image][image]
Og forplejningen fejlede heller ikke noget.
[image]
En god tur arrangeret af MHVJ

Hilsen Jens

Y-tog på Odderbanen

af Allan Støvring-Nielsen, 6/12 2012, 21:02 (4171 dage siden) @ OD, Od

og i dag kom så med posten indbydelsen til DJK's afskedstur i søndags!

mvh, Allan

Y-tog på Odderbanen

af Erik Kjærgaard, 6/12 2012, 21:47 (4171 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hej, Allan.

Posten skulle selvfølgelig have afleveret til den historiske afdeling.
Jeg har også modtaget forsendelsen fra DJK idag med diverse arrangementer. Der står deri, at redaktionen er afsluttet den 24. november 2012. Og i bladet er der omtalt en hel del arrangementer først i december måned samme år.
Det er muligt, at redaktionen af det udmærkede blad finder det sandsynligt, at informationerne vil nå ud til medlemmerne i tid inden de forskellige arrangementer finder sted.
Jeg kunne blot ønske NOGEN mere realisme fra redaktionens side til, hvad der SKER indenfor udgivelsestidspunktet - i relation til det historiske (som efter min mening ikke LIIIIGE hører til i denne del af DJK's publikationer).

For god orden skyld skal jeg lige anføre, at jeg allerede nu har betalt medleksskabet af DJK for 2013 - og jeg er ganske klar over, at alt arbejdet er på frivillig og ulønnet basis. Men, lidt mere realitetssans kunne være ønskelig:-(

Avatar

Y-tog på Odderbanen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/12 2012, 11:57 (4171 dage siden) @ Gæst

Og en lille afskedshilsen har også fundet vej til dagens trykte udgave af JP Aarhus.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Jyllands-Posten og Aarhus Nærbane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/12 2012, 08:53 (4168 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jyllands-Posten har også opdaget "skiftet" på Odderbanen.

Lederartikel: http://jyllands-posten.dk/aarhus/meninger/leder/article4938002.ece
Reportage: http://jyllands-posten.dk/aarhus/erhverv/article4940084.ece


.....og er i dag ikke helt tilfreds med den nye køreplan: http://jyllands-posten.dk/aarhus/meninger/leder/article4940329.ece

Klik på køreplanen for at åbne den.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Køreplan Odder-Aarhus-Grenaa gyldig fra 9. december 2012. Klik på køreplanen for at åbne den.

Jyllands-Posten og Aarhus Nærbane

af Fysikeren, 9/12 2012, 09:46 (4168 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvorfor har man dog ikke ladet sig inspirere af S-togskøreplanernes grafiske opbygning? Den er dog alt andet lige mere overskuelige end det, der linkes til.

Argumentet med halvtimedrift hhv. timedrift holder ikke helt, da denne udfordring er ordnet med grå/hvide tider i S-togskøreplanen.

Jyllands-Posten og Aarhus Nærbane

af Gæst, 9/12 2012, 10:53 (4168 dage siden) @ Fysikeren

Hvorfor har man dog ikke ladet sig inspirere af S-togskøreplanernes grafiske opbygning? Den er dog alt andet lige mere overskuelige end det, der linkes til.

Tja, hvorfor lave tingene ordentligt, når man istedet kan lave dem forkert?

Jyllands-Posten og Aarhus Nærbane

af L.H. Jensen, 28/12 2012, 21:39 (4149 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

JP Aarhus er på lederplads fredag den 21. december 2012 stadig ikke imponeret.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kan det undre ...???

Man behøver ikke at have ret megen erfaring med praktisk jernbanedrift for at vide, at det måtte gå sådan - projektet var på forhånd dømt til fiasko!

Det har fra starten - som så meget andet - været et "politikerprojekt", som desværre ingen behjertede (og indsigtsfulde) embedsmænd (m/k) har villet/turdet/evnet at advare tilstrækkeligt imod ...

Vi er faktisk en del "udefra", der helt fra starten - og indimellem højlydt - har advaret mod ideen om "samdrift" af den håbløst underdimensionerede Grenåbane med den meget bedre udstyrede (og dermed langt mere driftssikre) Odderbane.

Men ingen på rette sted har haft mod og mandshjerte (igen m/k) til kalde "en spade for en spade" og forklare politikerne, at det ville gå galt og hvorfor.

Og samtidig har alle haft travlt med at bekræfte hinanden i, at det er åh så godt og nødvendligt, at man kan rejse fra Odder til Grenå uden at skifte tog.
Vorherrebevar's! Bortset fra en smule "overlapning" i Århus by, der kunne være klaret ved at lade Grenåbanetogene køre igennem til Viby J og Odderbanen igennem til Østbanetorvet eller evt. Torsøvej, er de gennemkørende tog aldeles overflødige, men betyder nu, at hele køreplanen "vælter" gang på gang. Til glæde for ingen!

Men det må indrømmes, at ideen, skønt fostret i hovederne på folk, der næppe selv vil drømme om at bruge toget, er blevet "solgt" godt politisk.

Suk ...!

vh
LHJ

Jyllands-Posten og Aarhus Nærbane

af Poul Andersen, 29/12 2012, 12:26 (4148 dage siden) @ L.H. Jensen

Er det ikke lidt vel hurtigt der fares i blækhuset over Aarhus Nærbane´s regularitet, idet den første måned ikke overstået endnu.
Husk på, at der er nye forhold for en stor del af personalet, med nye tog og strækninger der skal ind på "rygraden", ligesom de daglige brugere også skal have tid til at vænne sig til de nye tog.
Uanset Jylland Posten i deres leder mener, at ARRIVA er meget bedre til at køre til tiden, så tog det dog næsten et halvt år og to forsøg for dette selskab, inden man havde en robust køreplan på Vestbanen så togene er rettidige, efter påbegyndelsen af samdriften d. 1. juli.

Mvh.
Poul.

Jyllands-Posten og Aarhus Nærbane

af knud, 29/12 2012, 16:07 (4148 dage siden) @ Poul Andersen

Jo måske er det for hurtigt, men det er godt nok trælst ikke kunne komme med igen og igen. Men! I dag var det meget bedre. Det var kun barnevogne og sådan nogle ligegyldigheder, der ikke kunne komme med...;-) Hele familien klemte sig ind. Er godt tilfreds.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak