Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hamburg Altona. (Generelt)

af Woodi, 8/12 2012, 17:42 (4169 dage siden)

Den næsten altid før omspundende for Danske rejsende og uundgåelige banegård "Hamburg Altona" -
er det helt slut med den.?
og skal det hele jævnes med jorden der.?

--
[image]

Hamburg Altona.

af Fysikeren, 8/12 2012, 18:02 (4169 dage siden) @ Woodi

Den findes stadig, selvom det vist mest er tog mod syd hhv. Marskbanen der udgår her.

Planen er at den skal flyttes til Diebsteich som en del af projektet Altona Mitte. Kender ikke tidsplanen, men det har været på tale med byggestart i 2013.

Hamburg Altona.

af Svend, 8/12 2012, 18:37 (4169 dage siden) @ Woodi

Helt slut bliver det nu ikke, idet S-togene stadig vil køre til/fra/via Hamburg-Altona. Men for fjernbanedelen er det på tide at tage billeder, for det lakker mod enden.

De der husker banegården - her tænker jeg på fjernbanedelen - fra dens velmagtsdage kan have svært ved at forstå, at den skal væk. Personførende tog mod Kiel, Flensburg og Husum, eksprestog/TEE/IC mod syd og øst, internationale tog der udgik fra Hamburg havde alle Altona som afgangsstation (og ankomststation), kæmpe Bahnbetriebswerk, stor godsterminal, stor postbanegård, havnebane gennem tunnel til Elben .... ak ja.

--
Svend

Hamburg Altona.

af Woodi, 8/12 2012, 18:59 (4169 dage siden) @ Svend

Tak for tilbagemeldingerne og bekræftelserne.

Hørte det lidt "i luften" på tysk og ville lige have dette bekræftet - godt jeg filmede helt sindssygt på 2 dage i streg der i 1994, det var et leben´ ;-)

--
[image]

Hamburg Altona.

af Woodi, 8/12 2012, 21:01 (4169 dage siden) @ Svend

Mange Tak for de fine link´s, Svend.

Så er der lidt at "grave" ned i. ;-)

--
[image]

Hamburg Altona.

af Georg Schmidt, 8/12 2012, 23:54 (4169 dage siden) @ Woodi

og skal det hele jævnes med jorden der.?

I givet fald er det ikke første gang Altona bliver jævnet, i begyndelseen af 70'erne rev man det gamle ned og opførte en af de sædvanlige betonbanegårde for enden af sporene. Der skal jo nok stadig være S-banestation, da det er lidt svært at flytte tunnelen ovre fra H. vedlagt nogle billeder fra Altona for 40 år siden lige inden nedrivningen.
[image]
[image]
[image]
Sporvognene kørte lige uden for døren, her linie 1 vogn 3656 på vej mod Goldbekplatz.
[image]
Ekspressen fra Westerland lige ankommet Altona med to store 01.10.
[image]
De havde stil de gamle 01.10 førere når de holdt inde i hallen, det var som om huen passede ekstra godt til dem.:-D

Hilsen Georg

Hamburg Altona.

af Hedegaard, 9/12 2012, 00:34 (4169 dage siden) @ Woodi

Hmmm.

Men er Altona ikke den eneste banegård i Hamburg med ramper til autotransport-nattog?
Synes ikke jeg kan læse noget om, at den nye banegård vil have sådanne faciliteter,
og jeg kan ikke forstille mig, at man vil nedlægge en af DB Autozug's største terminaler.

Hamburg Altona.

af Bent Jensen, 9/12 2012, 10:27 (4169 dage siden) @ Hedegaard

Jeg har ikke før læst om dette projekt, syntes ikke jeg kan erindre at nogen af de tyske jernbaneblade har omtalt et sådant storprojekt, så umiddelbart vil jeg sige det varer adskillige år førend der sker noget. Hvis der er penge til det, de har jo mange projekter i nabolandet der er langt bagefter deres tidsplan tag f.eks deres udbygning til 4 spor mellem Karlsruhe og Basel godt nok er Katzenburg tunnel lige taget i brug. Men færdiggørelsen af resten af strækningen er et godt stykke ind i 2020 erne og det projekt er efter min mening mere vigtig.

Bent

Avatar

Hamburg Altona.

af Horst Ebert ⌂, Hamburg, 15/12 2012, 22:30 (4162 dage siden) @ Hedegaard

Hmmm.

Men er Altona ikke den eneste banegård i Hamburg med ramper til autotransport-nattog?
Synes ikke jeg kan læse noget om, at den nye banegård vil have sådanne faciliteter,
og jeg kan ikke forstille mig, at man vil nedlægge en af DB Autozug's største terminaler.

Biltogene skal flytte til nye faciliteter i Hamburg-Langenfelde. Men indtil nu er det ikke afgjort om fjerntrafiken skal flytte væk fra Altona.

Ellers findes stadig den første stationsbygning i Altona fra 1844, som senere er blevet til rådhus - se her.

Svenska-lok

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak