Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udstødningsgasser i Fredericia (Generelt)

af Thansi, 9/12 2012, 18:02 (4174 dage siden)

Hejsa.

Fredag aften var jeg så heldig at være i Fredericia og skulle med toget hjem. Som lidt togtosse er man jo i god tid på perronen for at se om der nu skulle komme noget spændende forbi.

Men denne aften kunne man ikke være under perrontaget, luften var helt blå pga udstødningen fra et dobbelt MR sæt. Det holdte i mindst 10 minutter og det kan undre at lkf ikke slukker for motorene, han/hun har ikke kunne undgå at se eller lugte det.
Det kørte dog heldigvis ud mod P-risten, men så kom der i stedet et tog fra P-risten kl. 22.30 der skulle køre til Herning et kvarter senere. Dette sæt røg lige så slem som de 2 andre.
Denne lkf var dog som menneskelig at slukke for motorene.

Jeg tænker på om det kan være farligt at indånde alt den udstødningsos, jeg kunne mærke det i nogen tid efter.

[image]

Kvaliteten af billedet kunne have været bedre ;-)

Mvh
Torben

Avatar

Udstødningsgasser i Fredericia

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/12 2012, 19:00 (4174 dage siden) @ Thansi

Jeg tænker på om det kan være farligt at indånde alt den udstødningsos, jeg kunne mærke det i nogen tid efter.

Ja gu' er det sundhedsskadeligt, og hvis du ser dig lidt omkring kører der en anden tråd om netop togforurening.
DSB burde pålægge sig selv regler om max 2 minutters tomgang ligesom man i princippet har mange steder for biler.
Mht 2 minutter ved jeg ikke lige hvor meget procedure der er ved opstart - hvis det tager 1 minut før toget kan køre igen er det selvfølgelig lidt problematisk hvis han holder og venter på grønt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Udstødningsgasser i Fredericia

af Claus C Klausen @, 9/12 2012, 19:11 (4174 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg vil giver Jer allesammen ret det er noget svineri, men sådan har DSB altid været.
Helt tilbage i 80´er holdt der op til 20 MR-sæt i personvogns-risten i Fredericia i tomgang hele natten, mens man gik i afgangs-risten og ekspederede godstog, det var helt tåget af dieselos. Årsag til at de skulle gå i tomgang i hård frost, var at der var problemer med gearolien om morgenen så de fik fejl nå du ud og køre i morgentrafikken, men forsinkelser til følge. Spurgte til om man ikke kunne indbygge et varmeelememt der kunne holde olien varm, toget var jo sat til fremmednet i forvejen af hensyn til batterier og forbrug af strøm under rengøring


Hos os i DB Schenker må en MK max gå 15 min i tomgang hvis den ikke benyttes.

Med hensyn til MZ er det kun når de ikke kan sætte til fremmednet eller der er kølevands forbrug at de må gå i tomgang. Ellers skal de stoppes.

Med venlig hilsen

Claus C Klausen

Udstødningsgasser i Fredericia

af Thomas Jespersen @, Danmark, 9/12 2012, 19:50 (4174 dage siden) @ Claus C Klausen

Det kan nu godt lade sig gøre, når de skal holde under perrontaget under 20 minutter. Jeg oplevede en dag hvor føreren standsede motoren under ringgadebroen og trillede ind på frihjul. Det var helt surrealistisk at sidde i et MR tog og pludselig blev der helt stille.

Thomas

Udstødningsgasser i Fredericia

af per v @, 9/12 2012, 22:08 (4174 dage siden) @ Thomas Jespersen

Til alle jer miljønister, så skal I og jeg dø af et eller andet.
Panikken bør ikke spredes pga.lidt dieselos / solarfims, det hører jo med til dieseldrift. I vil måske også forlange vinduerne lukket under en dieseludflugt?

Og så tilsprogforbisteringen. Skal vi ikke koncentrere os om det vigtigste?
JERNBANEDRIFT!:-P

Udstødningsgasser i Fredericia

af Bent Jensen, 9/12 2012, 22:24 (4174 dage siden) @ per v

Jeg syntes for at blive ved emnet at luften altid har været styg på Fredericia og Århus når der holdt MR tog med motoren tændt, og så ved jeg ikke om der er forskel på lkf øst og vest, i Roskilde har jeg lagt mærke til at MR togene konsekvent altid stopper deres motorer når de venter på at returnere mod Næstved, tænker også på Tyskland f.eks Hamburg Hbf Dieseltogene stopper altid deres motorer. Syntes også det virker konsekvent på andre tyske banegårde, man holder bare ikke i tomgang, motoren bliver slukket indtil lige før afgang.

Bent

Udstødningsgasser i Fredericia

af Lennart H, 10/12 2012, 05:06 (4174 dage siden) @ Thansi

Det samme var problemet i Århus, dengang Mr kørte på Grenå banen. Der holdt de somme tider i tomgang i halve timer, inde på perronen. Dengang blev det indskærpet, at de så vidt muligt skulle holdes slukket, indtil afgang, og det hjalp øjeblikkeligt. Jeg tror du skal gøre dem opmærksom på det i Fredericia også.

Udstødningsgasser i Fredericia

af jiko, 10/12 2012, 05:43 (4174 dage siden) @ Lennart H

Hej.

Vi har faktisk fået af vide at hvis man holder mere end 5 minutter på en station skal motorene faktisk stoppes. Men det er altid lokomotivførens ansvar at toget er klar til at kører til afgangstid m.m.

De fleste MR-tog taber ret hurtig luften i trykluftsystemet, en af grundene til at mange måske ikke stopper motorene. Her i den kolde tid kan man også godt komme ud for at når man har stoppet selv driftvarme motore, at de så ber om forvarmning igen inden start. Det kan godt tage op til 4-5 minutter inden man så kan starte motorene.

Mange gange sviner det næste lige så meget når man starter motorene, som hvis de bare kørte i tomgang.

Arriva er også slem til at lade deres Lint-tog stå og tøffe i tomgang, det har jeg set mange gange nede på Struer banegård m.m.

Udstødningsgasser i Fredericia

af Thansi, 10/12 2012, 13:10 (4173 dage siden) @ Thansi

Hejsa.

Det var nu ikke for at blive kaldt "skriftdum" og miljømand at jeg oprettede dette emne.

Men det er nu rart at den første kommentar er meget konstruktiv og beskriver hvordan man skal lave indlæg herinde. Tak for kritikken Erik. Ironi kan forkomme.

Jeg har normalt intet imod lidt dieselos og andre "skønne" partikler i luften ved en banegård, men når man nærmest føler en kvælende fornemmelse, så er det at jeg synes det bliver for meget.

Nu var det tilfældigvis lige Fredericia jeg var kommet til, men jeg ved godt at problematikken er lige så stor i Arrivaland, dog er Lint ikke så ildelugtende.

Mvh
Torben
Som ikke er fejlfri i både skriftsprog og tale ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak