Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forkert stillet sporskifte (Generelt)

af Thomas Jespersen @, Danmark, 10/12 2012, 21:48 (4173 dage siden)

Jeg var i morges med toget til Odense. Jeg skulle have været med 8:09 fra Fredericia, men forrige lyntog er forsinket og er næste afgang, så det tager jeg. Toget kører, men det kører bare mod Taulov, så kommer der en besked fra lokomotivføreren at vi er på det forkerte spor på grund af sporskiftefejl i Fredericia. Toget vender i Taulov og kører imod København.

Det jeg ikke kan forstå er hvordan opstår den situation? Der må være en tilbagemelding fra sporskiftedrevet, der fortæller kommandoposten at sporskiftet ikke står rigtigt i forhold til den togvej der bliver stillet eller hvad?

Thomas

Forkert stillet sporskifte

af jaer, 10/12 2012, 22:02 (4173 dage siden) @ Thomas Jespersen

Du giver jo selv svaret:sporskiftefejl.

I dette tilfælde sandsynligvis, at sporskiftet ikke kan omstilles til kørsel direkte mod Middelfart. Så har man jo nok vurderet at det i den store sammenhæng var mest smart at køre til Taulov og "vende". Alternativt skulle trafikken hobe sig op og mange blive forsinket, frem for at få togene ekspederet, ganske vist ad en lille omvej, men dog fremad.

/Jan

Forkert stillet sporskifte

af kamo, 10/12 2012, 22:33 (4173 dage siden) @ jaer

Det kunne vel ikke tænkes, at det var en betjeningsfejl af stationsbestyreren i kommandoposten? Men så burde lokofører have reageret på forkert signalgivning, da bogstavviseren i PU-sinalet enten viser K for Kolding eller N for Nyborg.

Forkert stillet sporskifte

af jaer, 10/12 2012, 22:41 (4173 dage siden) @ kamo

Fjernstyringsystemet vil nok også "brokke" sig, da det er baseret på tognumre til at lægge ruten, så den med sporskiftefejl lyder stadigt sandsynlig. Der skal trods alt flere mennesker ind over, så det er ikke en enkelt persons "fejl". Alternativt skal der være lagt et forkert nummer ind, men igen, så skal både Fc-lederen have gjort noget forkert og stationsbestyreren have sat forkert togrejsende. Endeligt skal lokomotivføreren have kørt uden at undre sig over bogstavviseren.

/Jan

Forkert stillet sporskifte

af kamo, 10/12 2012, 22:45 (4173 dage siden) @ jaer

Så vidt jeg ved, bliver Fredericia station betjent af lokal stationsbestyrer, der skal sætte signal, eller er jeg helt galt på den?

Forkert stillet sporskifte

af jaer, 11/12 2012, 06:51 (4173 dage siden) @ kamo

Korrekt, men de tilstødende strækninger er fjernstyrede, og der foregår, specielt ved uregelmæssigheder, koordinering mellem stationsbestyreren og Fc-lederen. Den lokale stationsbestyrer sidder da ikke bare alene og sender togene afsted efter forgodtbefindende.

Og i den konkrete situation er det da smart tænkt, at sende toget via Taulov i stedet for at skabe en lang kø af tog indtil fejlen er fundet og rettet.

/Jan

Forkert stillet sporskifte

af Fysikeren, 11/12 2012, 07:17 (4173 dage siden) @ Thomas Jespersen

Jeg har i 2004 oplevet et forkert indstillet sporskifte.

Kom med IC eller lyntog fra Jylland mod Kastrup. I Hvidovre Fjern blev vi sendt direkte ud til lufthavnen. Forklaringen i højtaleren var, at man ikke havde fået stillet sporskiftet tilbage til hovedbanegården efter det forgående godstog.

Forkert stillet sporskifte

af caprani ⌂, København, 11/12 2012, 09:23 (4173 dage siden) @ Fysikeren

Jeg prøvede noget lignende engang. Vi blev sendt ind over Avedøre og ind gennem Gb langs Cvk. Den underligste indkørsel jeg har prøvet. Skal dog ikke kunne sige om det var en decideret fejl. Vi blev ikke informeret på noget tidspunkt.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Forkert stillet sporskifte

af L.H. Jensen, 11/12 2012, 09:38 (4173 dage siden) @ caprani

Jeg prøvede noget lignende engang. Vi blev sendt ind over Avedøre og ind gennem Gb langs Cvk. Den underligste indkørsel jeg har prøvet. Skal dog ikke kunne sige om det var en decideret fejl. Vi blev ikke informeret på noget tidspunkt.

Det var nu tidligere en meget brugt "manøvre" ved uregelmæssigheder, sporarbejde etc.
- det gik naturligvis lidt langsomt det sidste stykke (på rangertogveje), men det var da en praktisk og kreativ måde at afvikle trafikken på.

Tilsvarende oplever man af og til i Århus, at tog fra Skanderborg tages ind via den direkte sporforbindelse mellem Kongsvang og Århus Rangerbanegård (begge disse stationer nu en det af "Århus H") og videre ind til personbanegården ad sporet fra Langå. Det modsatte forekommer tilsvarende.

Så alt ialt er der absolut intet sensationelt i den aktuelle sag!

Blot kunne den give anledning til reflektioner over, at vi her i Danmark ikke i højere grad som i vore nabolande har satset på praktiske shunt-forbindelser og tilsvarende, der både i det daglige men særligt ved uregelmæssigheder kan lette trafikafviklingen og modvirke ophobninger af tog ...

Mvh
LHJ

Forkert stillet sporskifte

af caprani ⌂, København, 11/12 2012, 10:20 (4173 dage siden) @ L.H. Jensen

Mange tak for oplysningen :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Forkert stillet sporskifte

af jiko, 11/12 2012, 11:55 (4172 dage siden) @ caprani

Det er også før sket i Vejle at IC-toget er kommet ind i spor 6, selv om det skal afkoble et togsæt mod Struer. Og man kan ikke kører fra spor 6 mod Herning.

Forkert stillet sporskifte

af lars P, 13/12 2012, 23:38 (4170 dage siden) @ jiko

Jeg har ved ude for det i Holland, hvor nodbramsen gik, og toget skul bakke tilbag og forseate af det rigtig spor. Dt var alstaa inkom til en stor station og mod det forkerte perron spor.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak