Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Scandlines drømmer om grøn færgefart (Generelt)

af Niekind, 12/12 2012, 11:19 (4156 dage siden)

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=16823

2 ting jeg ikke helt forstår:

- er den faste forbindelse over Østersøen ikke endelig besluttet?
- Er det ikke meningen Scandlines skal sælges? Hvorfor har de så disse visioner, hvis de alligevel kommer på nye hænder?

Men spændende tanker må man sige...

Scandlines drømmer om grøn færgefart

af Fysikeren, 12/12 2012, 11:33 (4156 dage siden) @ Niekind

Spændende projekt. Den faste forbindelse er vist ikke formelt vedtaget ved lov endnu, mener det er planlagt til 2013? Der er stadig nogle udestående spørgsmål, vist især med de tyske myndigheder.

Bemærk, at Scandlines forventer 1-2 yderligere forsinkelser, udover den fra 2018 til 2021. At der kommer noget større, vil jeg forholde mit skeptisk til, eftersom erfaringerne fra Nordeuropa vist er, at borede tunneler forsinket meget og bliver dyrere (Kbh. metro, kanaltunnelen, Storebælt, Hallandsåsen), men broer og sænketunneler er bedre til at overholde planerne. Så jeg vil ikke indregne en forsinkelse (men ikke udelukke en sådan).

Problemet for Scandlines er vel lidt, at de står i et dumt problem med udsigten til en fast forbindelse, gør investeringer svære. Formoder at projektet skal dreje sig om fire færger med ét jernbanespor på. Designet ordentligt kunne de vel genanvendes på Gedser-Rostock og evt. en anden rute. Hvis det er Stena Line der ender med at købe Scandlines, kunne de på sigt sikre en færge med jernbanespor til Frederikshavn-Göteborg på denne måde. Der er en sporadisk trafik fra tid til anden, som ikke kan forsvare alt for store investeringer i jernbanefærge, men dette kunne være en løsning.

Scandlines drømmer om grøn færgefart

af Niekind, 20/12 2012, 09:55 (4148 dage siden) @ Fysikeren

Men der er jo tale om "dobbeltendere", vil de rent skibsteknisk være velegnet til Frederikshavn-Göteborg?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak