Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Måske ny banelinje på Lolland (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 12/12 2012, 21:07 (4155 dage siden)

Overfor Folketingets transportudvalg har tidligere folketingsmedlem foreslået en ny banelinje mellem Rødby Færge og Storstrømsbroen i forbindelse med jernbanen til det kommende Femern Bælt-byggeri.

http://folketidende.dk/artikel/foresl%C3%A5r-ny-jernbane-saksk%C3%B8bing (debat nederst på siden)

Hvad mener forrummet?

Måske ny banelinje på Lolland

af Erik Kjærgaard, 12/12 2012, 21:13 (4155 dage siden) @ Anders Madsen

Jeg ved ikke, hvad der menes i "forrummet".

Hvis der skulle ønskes tilkendegivelser fra alle i dette forum, ville det blive noget uoverkommeligt at se det hele igennem. Og gennemslagskraften over for de besluttende instanser vil givet ikke stå mål med indsatsen. Det vil jeg bide skeer på, som en tidligere sømand sagde;-)

Måske ny banelinje på Lolland

af Anders Madsen, 12/12 2012, 21:31 (4155 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Jeg ved ikke, hvad der menes i "forrummet".

Hvis der skulle ønskes tilkendegivelser fra alle i dette forum, ville det blive noget uoverkommeligt at se det hele igennem. Og gennemslagskraften over for de besluttende instanser vil givet ikke stå mål med indsatsen. Det vil jeg bide skeer på, som en tidligere sømand sagde;-)

Prøv at forholde dig til emnet. I stedet for at være så afsporet!

Jeg tror nu godt, du ved, hvad jeg mener. Det handler ikke om at få nogle "gennemslagskraften over for de besluttende instanser". Det handler blot om at diskuterer emnet blandt forummets brugere.

Måske ny banelinje på Lolland

af Erik Kjærgaard, 12/12 2012, 21:42 (4155 dage siden) @ Anders Madsen

Undskyld.
Det jeg mente var såmænd, at det er ganske uden betydning hvad hver enkelt her på siden har af personlige ønsker, fordomme o.s.v. i f.t. politiske / trafikale scenarier.
Jeg vil hellere have konkret information;-)
Det giver i alle tilfælde mig større nytte af Jernbanen.dk.

Måske ny banelinje på Lolland

af Jesper, 12/12 2012, 23:32 (4155 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Nu var det jo ikke dig der startede emnet, så du kunne blot havde ladet være med at kommentere og i stedet starte en anden tråd kun omhandlende facts, og så lade os andre der faktisk har lyst til at diskutere emnet gøre det i god ro og orden

Måske ny banelinje på Lolland

af Svend, 12/12 2012, 21:56 (4155 dage siden) @ Anders Madsen

Hvad mener forrummet?

Det er ikke helt gået op for mig endnu om forslaget er stillet for at give de gæve Sakskøbing-borgere hurtigere forbindelser til Sjælland eller om det drejer sig om at togene til og fra Tyskland skal kunne opnå kortere rejsetider. Men mon ikke det er det første, når der er så meget snak om sporforbindelse til det eksisterende Lollandsbane-spor?

Bortset fra det er det vist ikke realistisk at køre tog mellem Sjælland og Lolland-Falster, der ikke kommer forbi sydhavsøernes største by.

--
Svend

Måske ny banelinje på Lolland

af Casper, 12/12 2012, 23:29 (4155 dage siden) @ Anders Madsen

Jeg mener at det er værd at se nærmere på.

Jeg synes ikke man skal mistænkeliggøre forslagsstilleren, bare fordi han nævner de lokale fordele!

Opgradering af eksisterende bane til dobbeltspor koster jo også en sjat penge. Banegården og evt. broen i Nyk. F bliver en flaskehals, både med hensyn til hastighed og kapacitet.

Hele fugleflugtslinjen ville blive kortere med det andet forslag, og man får et nyt stykke bane til 250 km/h i stedet for 160 km/h.

Men hvis det skal blive til noget, skal det snart op i de besluttende organer. For så skal den planlagte udbygning af Orehoved-Nykøbing-Rødby jo nok droppes.

Jeg ved dog ikke om der allerede ligger en konkret plan for hvordan dobbeltsporet skal laves der - eller om man indtil videre koncentrerer sig om hvad der skal ske nord for Vordingborg.

Måske ny banelinje på Lolland

af Jesper, 12/12 2012, 23:35 (4155 dage siden) @ Casper

Forslaget er interessant, men så vidt jeg husker skal alle internationale tog standse i nykøbing, også når den faste forbindelse kommer. Det gør at man kan få et hurtigt nationalt lyntogssystem og internationalt togsystem i ét, hvilket gør systemet billigt at drive. Den mulighed vil man ikke have i samme omfang med en bane der går uden om Nykøbing.

Måske ny banelinje på Lolland

af Fysikeren, 13/12 2012, 08:12 (4155 dage siden) @ Jesper

Det er ikke et krav, at alle internationale tog skal stoppe i Nykøbing Falster.

Jeg kan sagtens se for mig, at DB vil køre nogle ICE- og nattog til København, der mellem København og Hamburg kun standser i Lübeck. Undskyld mig, men så stor er Nykøbing Falster ikke, slet ikke i tysk sammenhæng.

Udover dette regner jeg med, at der kommer et IC/EC-system i timedrift med standsninger nogenlunde de samme steder som i dag.

Jeg tvivler på, at forslaget realiseres, men skulle det ske, så vil Nykøbing Falster vel også slippe for godstogene gennem byen.

Måske ny banelinje på Lolland

af Casper, 12/12 2012, 23:41 (4155 dage siden) @ Casper

En opmåling viser dog at den kun bliver 8 km kortere, fordi banen skal føres øst om Maribo-søerne (jeg tror ikke man får lov til at lave en dæmning lige igennem).

42 km ved 230 km/h er ti minutter hurtigere end 50 km ved 140 km/h. (Jeg regner med lidt lavere marchhastighed end tophastighederne 250 for nybygget bane og 160 for opgraderet bane).

Så tidsbesparelsen vil ligge deromkring.

Men stykket mellem Nykøbing F og Rødby kan måske også opgraderes til 250, da det er meget lige. Så bliver forskellen mindre.

Måske ny banelinje på Lolland

af Traxx, 14/12 2012, 08:44 (4154 dage siden) @ Anders Madsen

manden er gal. ej, hvis togene ikke skal stoppe ved nykøbing F, hvor skal de så. en ICE i sakskøbing? han er ikke bedre end de jyske politikere, der vil have en motorvej til hver flække/baghave. sådan går det ikke - men nykøbing F burde få en stor overhaling med parkerings-hus osv. til pendlere, ligesom køge nord.

Måske ny banelinje på Lolland

af Casper, 14/12 2012, 12:54 (4154 dage siden) @ Traxx

manden er gal. ej, hvis togene ikke skal stoppe ved nykøbing F, hvor skal de så. en ICE i sakskøbing? han er ikke bedre end de jyske politikere, der vil have en motorvej til hver flække/baghave. sådan går det ikke - men nykøbing F burde få en stor overhaling med parkerings-hus osv. til pendlere, ligesom køge nord.

Man kan lige så godt sige at det er dumt at lade banen lave et sving mod øst for at standse i Nykøbing F. Så vigtig er Nykøbing F da heller ikke.

De franske nyanlagte TGV-baner har for det meste stationer på bar mark. Men dog lagt strategisk mellem større byer.

Skulle man følge TGV-princippet ville man lave en snorlige bane fra Køge til Rødby, kun med en vinkel ved Storstrømmen. Man ville måske lægge stationer ved Tappernøje (Næstved), øst for Vordingborg samt ved Sakskøbing.

Idéen er vel at Sakskøbing kan betjene hele Lollandsbanens opland - dvs. Nakskov, Maribo og Nykøbing F.

Måske ny banelinje på Lolland

af Svend, 14/12 2012, 13:37 (4154 dage siden) @ Casper

Man kan lige så godt sige at det er dumt at lade banen lave et sving mod øst for at standse i Nykøbing F. Så vigtig er Nykøbing F da heller ikke.
De franske nyanlagte TGV-baner har for det meste stationer på bar mark. Men dog lagt strategisk mellem større byer.
Skulle man følge TGV-princippet ville man lave en snorlige bane fra Køge til Rødby, kun med en vinkel ved Storstrømmen. Man ville måske lægge stationer ved Tappernøje (Næstved), øst for Vordingborg samt ved Sakskøbing.
Idéen er vel at Sakskøbing kan betjene hele Lollandsbanens opland - dvs. Nakskov, Maribo og Nykøbing F.

Hvis det er en højhastighedsbane - som i Frankrig - vi taler om, skal vi vist ikke bare se bort fra Nykøbing F som standsningssted men hele Lolland/Falster :-D

Er det regional- eller intercitytrafik, er jernbanens fordel netop at køre fra centrum til centrum, så lad os endelig holde fast ved det princip.

--
Svend

Måske ny banelinje på Lolland

af Casper, 14/12 2012, 15:37 (4154 dage siden) @ Svend


Hvis det er en højhastighedsbane - som i Frankrig - vi taler om, skal vi vist ikke bare se bort fra Nykøbing F som standsningssted men hele Lolland/Falster :-D

Det er ikke korrekt at alle højhatighedsbaner kun standser i storbyer.

De franske TGV-linjer har faktisk flere stationer på bar mark, placeret mellem mellemstore provinsbyer. Med op til 20 km afstand eller mere.

Prøv at undersøge det.

Jeg siger ikke nødvendigvis at det er en god idé (det er også blevet kritiseret i Frankrig) men det er en realitet.

Princippet "knudepunkt på flad mark" blev meget brugt i jernbanens tidlige år. Det er naturligvis mange år siden.

Men man har jo også bygget "knudepunkt på flad mark" i Høje Tåstrup, Ørestad, Kildedal og Korsør. Og snart Køge Nord. Danshøj, Flintholm og Ny Ellebjerg er også stationer som kun er beregnet til togskifte, næsten uden eget opland.

Er det regional- eller intercitytrafik, er jernbanens fordel netop at køre fra centrum til centrum, så lad os endelig holde fast ved det princip.

Det er vist også hvad Flemming Møller foreslår - at togene skal udgå fra Nakskov/Nykøbing.

Fordelen for Vestlolland er da åbenlys. Man undgår omvejen via Nykøbing F.

Eftersom denne linjeføring rent faktisk var med i BDK's overvejelser, så kan man ikke bare sige det er en tåbelig idé. Idéen er god nok. Men den vil muligvis vise sig at være urentabel i forhold til linjen via Nyk. F.

Jeg synes man burde regne på det, og det er jo egentlig bare det som Flemming Møller foreslår. At man også inddrager fordelene for Vestlolland i regnestykket.

Måske ny banelinje på Lolland

af Gæst, 14/12 2012, 16:00 (4154 dage siden) @ Casper

Men man har jo også bygget "knudepunkt på flad mark" i Høje Tåstrup, Ørestad, Kildedal og Korsør. Og snart Køge Nord. Danshøj, Flintholm og Ny Ellebjerg er også stationer som kun er beregnet til togskifte, næsten uden eget opland.

Flere af dem har haft noget opland eller i det mindste potentialet for udbygning. Selvom Høje Taastrup station har været noget forkætret, har stationen i dag et rimeligt opland.

Måske ny banelinje på Lolland

af Casper, 14/12 2012, 16:23 (4154 dage siden) @ Gæst

Men man har jo også bygget "knudepunkt på flad mark" i Høje Tåstrup, Ørestad, Kildedal og Korsør. Og snart Køge Nord. Danshøj, Flintholm og Ny Ellebjerg er også stationer som kun er beregnet til togskifte, næsten uden eget opland.


Flere af dem har haft noget opland eller i det mindste potentialet for udbygning. Selvom Høje Taastrup station har været noget forkætret, har stationen i dag et rimeligt opland.

Ja, det er rigtigt. Men Sakskøbing vil jo også have opland.

Mere end TGV Meuse. Som ligger 25 km fra Verdun med 19.000 indbyggere, og 30 km fra Bar-le-Duc med 16.000 indbyggere.

Den ser ret øde ud på kortet, men fik da alligevel 90.000 rejsende årligt mod de forventede 40.000. (OBS: Med kun tre tog dagligt hver vej).

Sakskøbing, Maribo og Nakskov har 24.000 indbyggere. Nykøbing F har 16.000.

Så en station ved Sakskøbing vil gavne de fleste i forhold til linjeføring over Nykøbing.

Til sammenligning, så er en station på Lolland Syd med i den officielle plan som en option. Den kommer ikke til at ligge lige så godt for de større byer på Lolland, men vil blive en mere lokal station for Rødby/Holeby.

Måske ny banelinje på Lolland

af steenth, 14/12 2012, 18:01 (4153 dage siden) @ Casper

Mere end TGV Meuse. Som ligger 25 km fra Verdun med 19.000 indbyggere, og 30 km fra Bar-le-Duc med 16.000 indbyggere.

Endnu en meget øde TGV station Gare TGV Haute-Picardie på TGV Nord linjen. Den ligger ved en motorvejskryds. Der er ca 35 km til Amiens og St. Quentin. Og det er kun tog som skal sydligere end Paris som standser på stationen. Men det er et god sted at se TGV, Thalys og Eurostar.

Avatar

Måske ny banelinje på Lolland

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/12 2012, 19:54 (4153 dage siden) @ Gæst

Men man har jo også bygget "knudepunkt på flad mark" i Høje Tåstrup, Ørestad, Kildedal og Korsør. Og snart Køge Nord. Danshøj, Flintholm og Ny Ellebjerg er også stationer som kun er beregnet til togskifte, næsten uden eget opland.


Flere af dem har haft noget opland eller i det mindste potentialet for udbygning. Selvom Høje Taastrup station har været noget forkætret, har stationen i dag et rimeligt opland.

Mange stationer lå lidt uden for byen i sin tid - byen er så vokset ud omkring stationen - eller der er vokset en stationsby opomkring stationen. En Googling afslører både en Fårevejle Stationsby og Ølstykke Stationsby som er opstået omkring barmarksstationer.

København er helt exceptionel med centralstationen få hundrede meter fra byens nuværende centrum (som strengt taget var i udkanten af byen i sin tid).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Måske ny banelinje på Lolland

af gamle ole, 14/12 2012, 11:55 (4154 dage siden) @ Anders Madsen

Tja, alle "gode" gange 3. Først privatbanen til Rødby Havn, så Fugleflugtslinien til Rf og nu dette?


:-)


Ole

Måske ny banelinje på Lolland

af gamle ole, 14/12 2012, 12:30 (4154 dage siden) @ gamle ole

-eller endnu bedre: hvad med en østlig ruteføring her ned over Stubbekøbing- en new-born SNNB- til glæde for os her på N-Ø-Falster. He, he:-D

Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak