Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tæt banetrafik (Generelt)

af kasper2406, Havdrup, 13/12 2012, 21:36 (4154 dage siden)

Hej alle sammen.

Jeg har længe været fascineret af hvor mange tog man kan presse ind på en etsporet linje, og hvordan selv små forsinkelser forsinker hele banelinjen, og hvordan man bekæmper forsinkelser på sådanne linjer.
Mit spørgsmål er, kender i nogle meget trafikale linjer (gerne med både gods, ekspres og lokal).
Ps. Det må gerne være længere end linjer som Vojens - Vamdrup.

Hilsen Kasper

--
Nogle gode fotomuligheder i sjælland? Skriv gerne. Hilsen Kasper

Tæt banetrafik

af andersj, Aalborg, 13/12 2012, 21:51 (4154 dage siden) @ kasper2406

Hej alle sammen.

Jeg har længe været fascineret af hvor mange tog man kan presse ind på en etsporet linje, og hvordan selv små forsinkelser forsinker hele banelinjen, og hvordan man bekæmper forsinkelser på sådanne linjer.
Mit spørgsmål er, kender i nogle meget trafikale linjer (gerne med både gods, ekspres og lokal).
Ps. Det må gerne være længere end linjer som Vojens - Vamdrup.

Hilsen Kasper

Odense-Svendborg har på en del af strækningen 6 tog i timen (3 hver vej)

Tæt banetrafik

af kasper2406, Havdrup, 13/12 2012, 21:59 (4154 dage siden) @ andersj

Mange tak for svaret. Men jeg havde håbet på noget lidt længere (linjemæssigt) har selv sådanne afgange på lille syd.
Men tak for dit svar

Hilsen Kasper

--
Nogle gode fotomuligheder i sjælland? Skriv gerne. Hilsen Kasper

Tæt banetrafik

af A. Nissen, 14/12 2012, 00:50 (4154 dage siden) @ kasper2406

Må det være i udlandet? Så kan CH anbefales på de to smalsporsbaner: Berninabanen/Rhaetische Bahn og Matterhorn/Sct. Gotthart-banen. De har hver lange strækninger med enkeltspor og blandet trafik.

Tæt banetrafik

af Casper, 14/12 2012, 00:55 (4154 dage siden) @ A. Nissen

Små dele af Marschbahn er enkeltsporede. F.eks. Westerland-Morsum og Klanxbüll-Niebüll. Her er der lokomotivtrukne regionaltog, IC og biltog og formentlig også godstog.

Men det er jo også kun korte dele af en egentlig dobbeltsporet linje.

Tæt banetrafik

af Christian Bruun ⌂ @, 14/12 2012, 15:49 (4154 dage siden) @ Casper

Hvis udlandet er "tilladt", så har Stambanan gennom Övre Norrland i Sverige været en flaskehals i mange år. Nu er Botniabanan åbnet, og det har hjulpet noget på presset, men fra Vännäs og nordpå (vel en 300 km) er det stadig enkeltspor hele vejen.

Malmbanen Luleå-Boden-Gällivare-Kiruna-Riksgränsen, og den norske "fortsættelse, Ofotbanen til Narvik er også et ganske langt stykke (vel godt 500 km) hvor der ikke er megen ledig kapacitet, særligt på den nordligste del fra Kiruna til Narvik.

Med venlig hilsen
Christian Bruun

Tæt banetrafik

af Casper, 14/12 2012, 16:10 (4154 dage siden) @ Christian Bruun

Hvis udlandet er "tilladt", så har Stambanan gennom Övre Norrland i Sverige været en flaskehals i mange år. Nu er Botniabanan åbnet, og det har hjulpet noget på presset, men fra Vännäs og nordpå (vel en 300 km) er det stadig enkeltspor hele vejen.

Og de fleste norske baner er enkeltsporede med blandet trafik, dog kan der være lidt langt mellem togene. Men flot natur, hvis det drejer sig om fotomulighed.

Tæt banetrafik

af kasper2406, Havdrup, 14/12 2012, 16:16 (4154 dage siden) @ Casper

Tak for jeres svar.

Jeg skal faktisk til nordnorge og nordsverige næste år, så malmbanen lyder meget spændende.

Hilsen Kasper

--
Nogle gode fotomuligheder i sjælland? Skriv gerne. Hilsen Kasper

Tæt banetrafik

af Jakob Hansen, 14/12 2012, 16:41 (4153 dage siden) @ kasper2406

Hi-Hun (Hillerød-Hundested): Tre tog i timen i hver retning

Hi-Hg (Hillerød-Helsingør via Fredensborg): Selv om der "kun" er to tog i timen i hver retning, er banen alligevel lukket for al anden trafik. Det er kun muligt at krydse i Fredensborg og Snekkersten, hvilket gøres ved halvtimedrift.

Hillerød-Kagerup: To baner med halvtimedrift giver to tog hver retning pr bane. Altså otte tog i timen, hvilket må være rekord for en enkeltsporetstrækning. Denne bane er ligeledes udnyttet 100%

--
Med venlig hilsen

Jakob Hansen

Tæt banetrafik

af Leif Jørgensen, København Ø., 14/12 2012, 17:14 (4153 dage siden) @ Jakob Hansen


Hillerød-Kagerup: To baner med halvtimedrift giver to tog hver retning pr bane. Altså otte tog i timen, hvilket må være rekord for en enkeltsporetstrækning. Denne bane er ligeledes udnyttet 100%

Det samme har været tilfældet på Østbanen mellem Køge og Hårlev, siden de fik ny køreplan 12. august i år, hvor man holdt op med at samle og dele tog i Hårlev.

Begge baner bliver dog overgået af Nærumbanen, hvor der er timinuttersdrift i myldretiden og derved tolv tog i timen med krydsning i Fuglevad og Ørholm.

Med venlige enkeltsporede hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Tæt banetrafik

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/12 2012, 20:16 (4153 dage siden) @ Leif Jørgensen

... og det er Lokalbanen der kører dem allesammen :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tæt banetrafik

af Niels Munch, 14/12 2012, 23:26 (4153 dage siden) @ Michael Deichmann

... og det er Lokalbanen der kører dem allesammen :-)

Øøøhhhh, Michael, Østbanen har siden 01.01.2009 været en del af Regionstog!

M.v.h.
Niels

Avatar

Tæt banetrafik

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/12 2012, 17:14 (4153 dage siden) @ kasper2406

Jeg har længe været fascineret af hvor mange tog man kan presse ind på en etsporet linje

kender i nogle meget trafikale linjer (gerne med både gods, ekspres og lokal)

Ps. Det må gerne være længere end linjer som Vojens - Vamdrup

Kære Kasper

Hvis det ikke nødvendigvis skal være fra nutiden, kunne du prøve at se om du kan få fat i en gammel tjenestekøreplan fra dengang nogle af de nuværende dobbeltsporede hovedstrækninger var enkeltsporede. Prøv derefter at tegne en strækning ind som en grafisk køreplan. Uden at vide det, vil jeg tro, at der har forekommet strækninger og tidsrum, hvor der blev krydset på alle stationer mere eller mindre "hele tiden".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak