Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

så døde grindsted banen

af Fysikeren, 17/12 2012, 15:03 (4166 dage siden) @ glade-koege

Det høringssvar nærmest ignorere mulighederne omkring en sammenkobling med Billund.

Det er muligt (sandsynligt) at dette ikke kan betale sig, men ligefrem ikke at tage sig tid til at begrunde, hvorfor det ikke er en mulighed, det er altså kritisabelt.

Som minimum kan man forvente, at et så fyldigt svar, som Rådet for Bæredygtig Trafik kommer med, får et ordentligt svar, om det så er et positivt eller negativt.

Så døde Grindsted banen

af Tonny B. Andersen ⌂ @, 18/12 2012, 09:04 (4165 dage siden) @ Fysikeren

Henrik Dam har været ude og sige, at banestrækningen ikke må bruges til noget andet. Fordi der skulle være den mulighed at genetablerer banen. Banen er ifølge Sydnyt i 2012 kun blevet benyttet af én virksomhed i Grindsted samt museumstog.

At skinnerne skal fjernes efter en hvileperiode er nyt for mig, det var ikke det der blev lagt op da Henrik Dam var i Sydnyt.

Så døde Grindsted banen

af Niels Bak, 18/12 2012, 11:47 (4165 dage siden) @ Tonny B. Andersen

Jeg har ikke set indslaget i Sydnyt, så hvad der præcis blev sagt dér ved jeg ikke.

Men som jeg har forstået sagen, så er det trachéet, der skal bevares, så der evt. senere igen kan etableres bane på strækningen. Det vil sige at skinnerne kan fjernes, og der kan også godt etableres sti på strækningen, men trachéet skal forblive intakt uden bygninger, private grunde eller andet, der blokerer.

Teknisk set gør det næppe nogen forskel for en evt. fremtidig genoptagelse af jernbanedrift på strækningen om man fjerner sporet eller ej. De nuværende skinner mv. ville alligevel skulle udskiftes/genetableres.

Men rent politisk tror jeg desværre det bliver endnu sværere, når først skinnerne er væk. Dels minder ubrugte skinner folk om, hvad der kunne have været, dels har folk vænnet sig til, at nu er der en dejlig sti, og dels er der risikoen for, at kommunerne falder for fristelsen til at pille ved trachéet efter der er gået nogen tid.

Så vidt jeg husker er resten af diagonalbanen nord for Grindsted underlagt de samme bestemmelser - da den blev nedlagt, var det med en klausul om at trachéet skulle bevares, så den evt. kunne genetableres en gang. Men jeg aner ikke om det faktisk er blevet det... (det kan umiddelbart nogenlunde følges på Google Earth)

Så døde Grindsted banen

af Fysikeren, 18/12 2012, 12:07 (4165 dage siden) @ Niels Bak

Der er vel også den forskel, at hvis man ikke nedlægger banen, så kan sporet uden videre fornys, hvis pengene findes.

Nedlægges banen, så skal der vel laves omfattende undersøgelser for at få banen reetableret, lovgivningsarbejde osv.

Så døde Grindsted banen

af Allan C., 18/12 2012, 12:51 (4165 dage siden) @ Fysikeren

Der er vel også den forskel, at hvis man ikke nedlægger banen, så kan sporet uden videre fornys, hvis pengene findes.

Nedlægges banen, så skal der vel laves omfattende undersøgelser for at få banen reetableret, lovgivningsarbejde osv.

Gætter også på der er forskel på de normer strækningen skal leve om til, alt efter om man laver vedligeholdelse/fornyelse og hvis man skal anlægge nye bane..

Vh
Allan

Så døde Grindsted banen

af MMT, 18/12 2012, 13:23 (4165 dage siden) @ Allan C.

Man kan da i sit stille sind fryde sig over, at kommunen, som ønskede banen nedlagt med henvisning til, at den ligger som en barriere i landskabet og forhindrer byggeri i umiddelbar nærhed samt skærer byer over, ikke får tracéen fjernet. Hvis der skal kunne lægges bane igen, så må restriktionerne vel blive opretholdt?

Så døde Grindsted banen

af Niels Bak, 19/12 2012, 00:22 (4164 dage siden) @ Fysikeren

Det har du sikkert ret i. Jeg tænkte kun på arbejdets praktiske omfang.

Så døde Grindsted banen

af KimC, 18/12 2012, 18:03 (4165 dage siden) @ Niels Bak

Teknisk set gør det næppe nogen forskel for en evt. fremtidig genoptagelse af jernbanedrift på strækningen om man fjerner sporet eller ej. De nuværende skinner mv. ville alligevel skulle udskiftes/genetableres.

Skinnerne er ikke noget bevendt til seriøs trafik. Ikke engang VTV kunne bruge en bane hvor der kun måtte køres 10-20 km/t. At de fjernes er ikke den store katastrofe, men udsigterne til en genetablering af banen er minimale uanset.

Så vidt jeg husker er resten af diagonalbanen nord for Grindsted underlagt de samme bestemmelser - da den blev nedlagt, var det med en klausul om at trachéet skulle bevares, så den evt. kunne genetableres en gang. Men jeg aner ikke om det faktisk er blevet det... (det kan umiddelbart nogenlunde følges på Google Earth)

Så vidt jeg kan se vil det være muligt frem til Brande. Fra Brande mod Funder vil det give problemer i Ejstrupholm, hvor banen i så fald skulle til at køre som sporvogn på en villavej. Der er selvfølgelig den mulighed at forlægge banen, men sansynligheden for en genetablering er så minimal at det ikke er noget reelt problem. Men umiddelbart er betemmelsen dermed tilsyneladende blevet brudt.

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

DSB MX1020

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak