Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Levetid for kuglelejer (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/1 2013, 20:45 (4132 dage siden)

Når man vælger lejer til forskellige applikationer kommer levetidsberegningen jo på et tidspunkt i designfasen.

Fra før verden gik af lave udgav SKF sit hovedkatalog som en rigtig bog - og var man heldig fik man den med sit navn i guldtryk:
[image]
De første sider er alle mulige guidelines i lejeberegninger - bl.a. levetidsberegning - og her er denne tabel med vejledende levetider for forskellige anvendelser:
[image]

Personbiler: 100.000 km - så klag ikke hvis dine forhjulslejer ryger efter 102.000km. Derimod er der en pæn levetid på vogne og lokomotiver i fjerntrafik.

God weekend!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Levetid for kuglelejer

af L.H. Jensen, 25/1 2013, 21:25 (4132 dage siden) @ Michael Deichmann

Når man vælger lejer til forskellige applikationer kommer levetidsberegningen jo på et tidspunkt i designfasen.

Fra før verden gik af lave udgav SKF sit hovedkatalog som en rigtig bog - og var man heldig fik man den med sit navn i guldtryk:
[image]
De første sider er alle mulige guidelines i lejeberegninger - bl.a. levetidsberegning - og her er denne tabel med vejledende levetider for forskellige anvendelser:
[image]

Personbiler: 100.000 km - så klag ikke hvis dine forhjulslejer ryger efter 102.000km. Derimod er der en pæn levetid på vogne og lokomotiver i fjerntrafik.

God weekend!

Nu er det jo så nok heller ikke "kuglelejer", men derimod "rullelejer", der menes, når det drejer sig om jernbanemateriel ...;-)

Selv god weekend!

Mvh
LHJ

Levetid for rullelejer

af UTJ, 25/1 2013, 22:31 (4132 dage siden) @ L.H. Jensen

På CvK havde man den opfatelse at levetiden er nærmest ubegrænset hvis det er tæt og opsmurt korrekt. SKF-lejerne på CLE/CR-vognene lever videre i bedste velgående på Jernbanemuseets to CL-vogne (80 år, såfremt selve lejet ikke er skiftet og det er langt fra sandsynligt på alle 16 lejer).

Levetid for kuglelejer

af Lasse, 26/1 2013, 11:58 (4132 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvis jeg forstår tabellen rigtigt, så vil en personvogn f.eks. Kunne køre 100000 km om året i 30 år før lejrene skal skiftes.

Levetid for rullelejer

af Lasse, 26/1 2013, 12:21 (4132 dage siden) @ UTJ

Blev lejerne kontrolleret en gang imellem? Eller blot skiftet hvis de går i stykker?
Mvh

Levetid for rullelejer

af UTJ, 26/1 2013, 12:22 (4132 dage siden) @ Lasse

Blev lejerne kontrolleret en gang imellem? Eller blot skiftet hvis de går i stykker?

Det er en del af de regelmæssige revisioner og eftersyn - største trussel er vist nok vandindtrængen.

Avatar

Levetid for kuglelejer

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/1 2013, 13:58 (4131 dage siden) @ Lasse

Hvis jeg forstår tabellen rigtigt, så vil en personvogn f.eks. Kunne køre 100000 km om året i 30 år før lejrene skal skiftes.

Jeps.

Husk nu på at dette er designlevetiden. Der er en eller anden parameter for hvert leje. Der er så en belastning for lejet i en given anvendelse. Hertil kommer så en formel, der giver en forventet levetid ved normal brug og vedligeholdelse.

Som anvisning på hvad man skal stile efter af levetid er der så denne tabel. Det jeg noterede mig i sin tid da jeg så den første gang var at man kun regnede med 100.000 km. for personbiler, men OK - den første ejers tid er dækket ind for de fleste.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Levetid for rullelejer

af Gjæst, 26/1 2013, 14:24 (4131 dage siden) @ UTJ

største trussel er vist nok vandindtrængen.

Største trussel er forurening med smuds, bl. a. ved eftersyn.

Levetid for kuglelejer

af Gjæst, 26/1 2013, 14:26 (4131 dage siden) @ Michael Deichmann

Fra før verden gik af lave udgav SKF sit hovedkatalog som en rigtig bog - og var man heldig fik man den med sit navn i guldtryk:

Desværre er de pågældende retningslinjer for lejedimensionering og levetidsberegning forlængst forældede.

Levetid for kuglelejer

af Gjæst, 26/1 2013, 14:27 (4131 dage siden) @ L.H. Jensen

Nu er det jo så nok heller ikke "kuglelejer", men derimod "rullelejer", der menes, når det drejer sig om jernbanemateriel ...;-)

Fællesbetegnelsen er "rulningslejer".

Levetid for rullelejer

af Lasse, 26/1 2013, 15:15 (4131 dage siden) @ UTJ

Jeg fandt lidt om problemer med vandindtrængen i SKFs vedligeholdelsesbog på nettet.
Corrosion is another problem that occurs as a result of an ineffective sealing arrangement, mostly at standstill.
Water, acid, and many cleaning agents de- teriorate lubricants, resulting in corrosion.
When water, acid or cleaning agents enter an application, it negatively affects the ability of the lubricant to protect steel surfaces from oxidation. As a result, when a machine is at
a standstill, deep-seated rust forms easily.
Over time, the excessive moisture will form an acid in the lubricant and etch the surface black, as shown in fig. 54.
In the presence of water and due to capillary action, the area next to the rolling element contact zone might become corroded
(† fig. 55). This corrosion appears as greyish black streaks across the raceways, which usu- ally coincide with the distance between the rolling elements († fig. 56).
Fig. 54
Moisture acids in a spherical roller bearing
ISO classification: Moisture corrosion
Due to capillary action, the area next to the rolling element contact zone might become corroded.
ISO classification: Moisture corrosion
Fig. 55

Kilde
http://www.skf.com/files/895549.pdf

Levetid for kuglelejer

af Lasse, 26/1 2013, 15:30 (4131 dage siden) @ Michael Deichmann

Det virker godt nok lavt med en levetid på 100000 km for en personbil. For tog er den normale kommercielle levetid ca. 30 år. For personbiler noget mindre, måske det halve?

Avatar

Levetid for kuglelejer

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/1 2013, 17:16 (4131 dage siden) @ Lasse

Det virker godt nok lavt med en levetid på 100000 km for en personbil. For tog er den normale kommercielle levetid ca. 30 år. For personbiler noget mindre, måske det halve?

Det var jo det der også slog mig. Nu ved vi jo ikke om fabrikkerne følger SKF's vejledninger, men de fleste bilers forhjulslejer holder jo faktiske et sted imellem 100.000 og 200.000 km. så det er jo ikke helt galt. Skift af hjullejer er på det fleste biler en forholdsvis enkel operation - især hvis man har en presse.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Levetid for kuglelejer

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/1 2013, 17:19 (4131 dage siden) @ Gjæst

Fra før verden gik af lave udgav SKF sit hovedkatalog som en rigtig bog - og var man heldig fik man den med sit navn i guldtryk:


Desværre er de pågældende retningslinjer for lejedimensionering og levetidsberegning forlængst forældede.

Aha! Så idag regner man kun med 50.000km for personbiler? Eller 200.000 km? Hvad bygger du egentlig det på?

Det står jo enhver fabrikant frit at vælge længere eller kortere levetid som designkriterie - det her var SKF's bud for 30 år siden.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Levetid for kuglelejer

af Gjæst, 26/1 2013, 17:55 (4131 dage siden) @ Michael Deichmann

Aha! Så idag regner man kun med 50.000km for personbiler? Eller 200.000 km? Hvad bygger du egentlig det på?

Jeg skrev intet om hvilken levetid man i dag vælger. Det er beregningsmåden som er interessant og er blevet langt mere avanceret, og hvor man ser på såvel statiske som dynamiske belastninger samt indbygnings- og vedligeholdelseskriterier samt især forurening og forureningskilder. Derved kan man regne sig til mere realistiske levetider.

De gamle metoder er kun overslagsmæssige og kan ramme meget ved siden af. De medtager ikke realistiske virkninger af forurening som kan indebære at levetiden kan blive kun 1/10 af den beregnede.

De forskellige leverandører af rulningslejer (der er mange!) kan give yderligere anvisninger, men vær opmærksom på at de avancerede metoder kræver beregningsværktøjer som ligger ud over hvad almindelige mennesker normalt kommer i nærheden af.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak