Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/1 2013, 20:29 (4116 dage siden)

Endnu et ønske om genåbning:

http://www.favrskov.dk/site.aspx?LangRef=1&newsid=4987

Direkte link til Cowi-rapporten: http://www.favrskov.dk/dokumenter/trinbraet_i_laurbjerg_01_01_pdf.pdf

Laurbjerg er på en 85. plads i Trafikstyrelsens analyse Stationsstrukturen i Danmark.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 30/1 2013, 21:23 (4116 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Endnu et ønske om genåbning:

http://www.favrskov.dk/site.aspx?LangRef=1&newsid=4987

Direkte link til Cowi-rapporten: http://www.favrskov.dk/dokumenter/trinbraet_i_laurbjerg_01_01_pdf.pdf

Laurbjerg er på en 85. plads i Trafikstyrelsens analyse Stationsstrukturen i Danmark.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jeg har ikke nærlæst den store rapport fra 2008, men i både den, og i COWI's rapport fra Laurbjerg, ser det ud til, at man kun opgør passagerertal i op til 1500 meters afstand.

Der tages altså ikke højde for passagerer, der kommer kørende længere væk fra?

COWI lægger alligevel vægt, på at der skal kunne etableres parkering, specielt ved vest sporet. Det giver god nok mening, i forhold til pendlere mod Aarhus.

Men hvorfor korrigerer man ikke for, at der er forskel, på pendlere i København, og pendlere i Vestjylland? I København er det nok de færreste, der lige sætter sig i bilen, for at køre 5 km til stationen, mens jeg kender flere der gør det ude vestpå. Nogle steder, fordi der simpelt hen ikke er andet offentlig transport. Kommunerne er blevet lidt for glade, for at skære i bus ruterne.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af MZ1411, 30/1 2013, 21:28 (4116 dage siden) @ BlackThorneDK

Ved du hvor Laurbjerg ligger?

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 30/1 2013, 21:45 (4116 dage siden) @ MZ1411

Ved du hvor Laurbjerg ligger?

Ja, udemærket. Min kommentar var nu også mere ment på beregningerne i rapporten fra 2008.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af MZ1411, 30/1 2013, 21:54 (4116 dage siden) @ BlackThorneDK

Hvorfor skriver du så Vestjylland?

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 30/1 2013, 22:50 (4116 dage siden) @ MZ1411

Hvorfor skriver du så Vestjylland?

Fordi rapporten fra 2008 også behandler Sparkær, Rønbjerg, Handbjerg og Rindsholm, som jeg tidligere nævnte som kandidater for genåbning på Struer-Langå banen.

Det er selvfølgelig ikke nemt at kæde det sammen, når jeg ikke nævner den tidligere tråd i denne her.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af Dampfmeisteren ⌂, 30/1 2013, 22:49 (4116 dage siden) @ BlackThorneDK

Jeg har ikke nærlæst den store rapport fra 2008, men i både den, og i COWI's rapport fra Laurbjerg, ser det ud til, at man kun opgør passagerertal i op til 1500 meters afstand.

Der tages altså ikke højde for passagerer, der kommer kørende længere væk fra?

COWI lægger alligevel vægt, på at der skal kunne etableres parkering, specielt ved vest sporet. Det giver god nok mening, i forhold til pendlere mod Aarhus.

Men hvorfor korrigerer man ikke for, at der er forskel, på pendlere i København, og pendlere i Vestjylland? I København er det nok de færreste, der lige sætter sig i bilen, for at køre 5 km til stationen, mens jeg kender flere der gør det ude vestpå. Nogle steder, fordi der simpelt hen ikke er andet offentlig transport. Kommunerne er blevet lidt for glade, for at skære i bus ruterne.

Hej Jakob

Du finder jo svaret allerede på side 2 i rapporten.
Når Langå station ligger kun 4 km fra Laurbjerg, giver det ingen mening at regne med bilpendlere længere væk fra - specielt ikke når der også er flere forbindelser til Langå.
Folk der i forvejen tager bilen til stationen kan så med fordel køre til Langå i stedet.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 30/1 2013, 22:51 (4116 dage siden) @ Dampfmeisteren

Jeg har ikke nærlæst den store rapport fra 2008, men i både den, og i COWI's rapport fra Laurbjerg, ser det ud til, at man kun opgør passagerertal i op til 1500 meters afstand.

Der tages altså ikke højde for passagerer, der kommer kørende længere væk fra?

COWI lægger alligevel vægt, på at der skal kunne etableres parkering, specielt ved vest sporet. Det giver god nok mening, i forhold til pendlere mod Aarhus.

Men hvorfor korrigerer man ikke for, at der er forskel, på pendlere i København, og pendlere i Vestjylland? I København er det nok de færreste, der lige sætter sig i bilen, for at køre 5 km til stationen, mens jeg kender flere der gør det ude vestpå. Nogle steder, fordi der simpelt hen ikke er andet offentlig transport. Kommunerne er blevet lidt for glade, for at skære i bus ruterne.


Hej Jakob

Du finder jo svaret allerede på side 2 i rapporten.
Når Langå station ligger kun 4 km fra Laurbjerg, giver det ingen mening at regne med bilpendlere længere væk fra - specielt ikke når der også er flere forbindelser til Langå.
Folk der i forvejen tager bilen til stationen kan så med fordel køre til Langå i stedet.

Nej, men det ville give mening, når man kigger på for eksempel Sparkær og Rønbjerg.
Jeg gjorde det nok ikke tydeligt nok, at jeg kigger på samme beregnings metode i både rapporten fra COWI og den fra 2008.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af Dampfmeisteren ⌂, 30/1 2013, 23:20 (4116 dage siden) @ BlackThorneDK

Nej, men det ville give mening, når man kigger på for eksempel Sparkær og Rønbjerg.
Jeg gjorde det nok ikke tydeligt nok, at jeg kigger på samme beregnings metode i både rapporten fra COWI og den fra 2008.

Sparkjær ligger 8 km fra Stoholm og Rønbjerg 10 km fra Skive.
Mon ikke folk, der kører i bil til stationen lægger mere vægt på adgang til gratis stationsnær parkering end om man kan spare 5-10 km kørsel.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af MZ1411, 30/1 2013, 23:04 (4116 dage siden) @ BlackThorneDK

Jeg har ikke nærlæst den store rapport fra 2008, men i både den, og i COWI's rapport fra Laurbjerg, ser det ud til, at man kun opgør passagerertal i op til 1500 meters afstand.

Der tages altså ikke højde for passagerer, der kommer kørende længere væk fra?

COWI lægger alligevel vægt, på at der skal kunne etableres parkering, specielt ved vest sporet. Det giver god nok mening, i forhold til pendlere mod Aarhus.

Men hvorfor korrigerer man ikke for, at der er forskel, på pendlere i København, og pendlere i Vestjylland? I København er det nok de færreste, der lige sætter sig i bilen, for at køre 5 km til stationen, mens jeg kender flere der gør det ude vestpå. Nogle steder, fordi der simpelt hen ikke er andet offentlig transport. Kommunerne er blevet lidt for glade, for at skære i bus ruterne.

Hvor i dit indlæg står der noget om stationerne på strækningen Langå-Struer?
Jeg henholder mig til, at tråden drejer sig om Laurbjerg, og at sammenliningen mellem København og Vestjylland IKKE har noget med Laurbjerg at gøre!

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af ThomasTT, 31/1 2013, 04:40 (4116 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I princippet en god ide. Der skal gerne (gen)åbnes stationer i hundredevis i de kommende år. Jeg tror det er afgørende for jernbanens fremtid.

Men var det ikke bedre at lave et nyt lige spor Randers-Skejby. Jeg er generelt ikke til dyre projekter men netop denne strækning er meget bugtet og langsom og samtidig vil en ny bane her betyde, at den gamle kunne overgå til letbane og adskillige stationer genåbnes som sådan.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af Svend, 31/1 2013, 09:45 (4116 dage siden) @ ThomasTT

I princippet en god ide. Der skal gerne (gen)åbnes stationer i hundredevis i de kommende år. Jeg tror det er afgørende for jernbanens fremtid

Til glæde for de få og ulempe for de mange!

Hvis der ikke de gågældende steder/strækninger etableres to forskellige togsystemer, vil de mange passagerer søge til andre og hurtigere transportmidler. Spørgsmålet er så, om der er penge - og vilje - til at køre med flere tog

--
Svend

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af Georg Schmidt, 31/1 2013, 10:39 (4116 dage siden) @ Svend

Ja, og med det nuværende signalsystem er der næsten ikke plads til flere stop, hvis man også vil køre Lyn-og IC tog på samme strækning. De hurtige tog vil jo helst gave "to grønne" i signalerne og det kræver en vis afstand mellem togene. Der bliver nok bedre plads med det nye signalsystem. F. eks tænker Arriva vel kun på egen rettidighed og ikke på det samlede trafikbillede.

Mvh
Georg

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af ThomasTT, 31/1 2013, 18:25 (4115 dage siden) @ Svend

Jeg er sikker på, der er vilje til at køre med flere tog. Der investeres trods alt voldsomme summer i jernbanen i disse år og med de nye signaler skulle det også blive teknisk muligt at køre flere tog.

Jeg mener dog ikke, togene skal stoppe i alle flækker. Der skal være potentiale for udvikling, men det er der også i mange byer. Mange gamle stationer er ved at vokse sammen med større byer, og får derfor et større befolkningsgrundlag, som fx Hatting og Hansted, nord og syd for Horsens. Hovedgård i samme områder har stort potentiale som den nærmeste station for et større område syd for Aarhus.

Mange oplagte nye stationer ligger tæt på eksisterende stationer i større byer, hvorved tidstabet vil være mindre, da toget alligevel er nede i fart. Vestjyske kommuner har fx langsigtede ønsker om flere stationer i både Ringkøbing, Holstebro og Skjern, hvor der bl.a ligger en masse uddannelse lige ved siden af banen men langt fra stationen.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af Svend, 31/1 2013, 20:51 (4115 dage siden) @ ThomasTT

Jeg er sikker på, der er vilje til at køre med flere tog.

Du vil nok ikke blive talt imod her på forummet, men det bliver nok noget vanskeligere, når vi taler Transportministeriet og Trafikstyrelsen - og altså politikerne.

--
Svend

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af ThomasTT, 1/2 2013, 01:04 (4115 dage siden) @ Svend

tja tjo, det koster jo ikke noget videre ift nye signaler, elektrificering, og timeplan, som politikerne har besluttet. For min skyld måtte de endda gerne droppe den midterste del af timeplanen, da det bliver et gigantisk pengespild at skære de sidste 15 minutter af Aarhus-København.

Det kan næppe koste meget at åbne fx 100 stationer, men hvis der bare i snit er et par tusinde, der bor indenfor ½-1 km fra stationen, så er det lige pludselig flere hundrede tusinde mennesker, der bor i gå-afstand af en station.

Men det bliver sikket en fodslæbende affære, hvilket er en skam. Det ville være en stor fordel, jo hurtigere kommuner kunne inddrage fremtidige stationer i by-planlægning.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af Fysikeren, 1/2 2013, 09:04 (4115 dage siden) @ ThomasTT

Det er jo ikke helt så enkelt, som du gør det til.

En ekstra standsning på en enkeltsporet bane kan betyde, at alle krydsninger skal flyttes, og det vil nogle steder gør det svært at opretholde den nuværende frekvens.

Andre steder er der ikke rigtigt tid til at standse en ekstra gang, før end at du får det næste tog til at holde for rødt signal bagved. Ja, der er nogle stationer man godt kunne ønske sig, men der skal også være tid til at betjene dem.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af ThomasTT, 1/2 2013, 17:39 (4114 dage siden) @ Fysikeren

Det har du nok ret i, og jeg skal ikke foregive at forstå meget af hvordan de ensporede strækninger styres.

Men jeg ser alligevel langt det største potentiale for flere stationer på dobbeltsporede strækninger som Aarhus-Middelfart, (hvor jeg kunne foreslå de første 20 åbninger) eller Aarhus-Herning-Holstebro som når den nye brabrand-bane kommer burde gøres dobbeltsporet ( og hvor jeg kunne finde på 20 mere.)

Omvendt synes jeg man skulle helt nedlægge Struer-Langå, der delvist kunne sælges til Aarhus som letbane, og Herning-vejle og den lange bane langs vestkysten har næppe potentiale til mere end ganske få nye stop.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af Fysikeren, 1/2 2013, 17:53 (4114 dage siden) @ ThomasTT

Det har du nok ret i, og jeg skal ikke foregive at forstå meget af hvordan de ensporede strækninger styres.

Men jeg ser alligevel langt det største potentiale for flere stationer på dobbeltsporede strækninger som Aarhus-Middelfart, (hvor jeg kunne foreslå de første 20 åbninger) eller Aarhus-Herning-Holstebro som når den nye brabrand-bane kommer burde gøres dobbeltsporet ( og hvor jeg kunne finde på 20 mere.)

Kan maks finde grundlag for det halve antal nye stationer, og vil endda nedlægge Alken.

Omvendt synes jeg man skulle helt nedlægge Struer-Langå, der delvist kunne sælges til Aarhus som letbane, og Herning-vejle og den lange bane langs vestkysten har næppe potentiale til mere end ganske få nye stop.

HVAD? Nedlægge Langå-Struer der går over Viborg (37.635 indbyggere) og Skive (20.562). Det kan jeg ikke blive enig med dig i. Herning-Vejle har jo IC-tog, dette kan dog ændrer sig med en ny bane over Kattegat.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af ThomasTT, 1/2 2013, 18:58 (4114 dage siden) @ Fysikeren

men både viborg og skive er langt mindre end byerne på Herning-banen. Desuden er der motorvej på vej til viborg, der vil gøre det endnu mere umuligt for det meget langsomme tog at konkurrere. Omvendt er der en ny bane på vej til Herning. I fremtiden vil toget være klart hurtigere end motorvejen Aarhus-Herning og klart langsommere Aarhus-viborg. Man kan ligeså godt tage konsekvensen. Sats på de gode baner. Spar en masse udgifter til signaler, elektrificering osv. Desuden spares kapacitet på aarhus H og selvfølgelig driftsunderskud. Ideen er at gøre aarhus-Herning-Struer til en decideret hovedstrækning.

Desuden tror jeg faktisk det vil blive positivt modtaget i Viborg og Skive. Med letbanen bliver de koblet direkte og meget hurtigere til store voksende institutioner i Aarhus som lisbjerg, Skejby hospital og Universitetet. Og kun begrænset forsinket ind til selve centrum. Stationen ligger desuden ret dårligt i Viborg, hvad en letbane kan løse med et kort enkeltspor nogle få km rundt i byen
når først letbanen er i gang, tror jeg Viborg vil ønske Grenåbanens løsning. Drfiten bliver også billigere, da letbanen alligevel formentlig kommer til at køre mindst til Hadsten.

Struer vil være langt hurtigere forbundet med aarhus over Herning og vil med timeplan, brabrand-bane og dobbeltspor også miste rollen som bindeled mellem nordjylland og vestjylland. Disse ting er så også en forudsætning for lukningen, så vi er mindst ti år ude i fremtiden.

Jeg gætter på, at de mange flere stationer jeg vil åbne er dem inde i selve byerne. Horsens, holstebro, Vejle, ikast-Herning kan alle få 5-10 stationer på selve banernes forløb gennem byen. Det bliver disse byers udgave af de fire store byers letbane/metro. Det stiller krav til kommunernes byplanlægning, men det er måske også noget af det vigtigste overhovedet for jernbanens fremtid, og generelt går det rigtig meget i den rigtige retning.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af UTJ, 1/2 2013, 20:03 (4114 dage siden) @ ThomasTT

men både viborg og skive er langt mindre end byerne på Herning-banen. Desuden er der motorvej på vej til viborg, der vil gøre det endnu mere umuligt for det meget langsomme tog at konkurrere. Omvendt er der en ny bane på vej til Herning. I fremtiden vil toget være klart hurtigere end motorvejen Aarhus-Herning og klart langsommere Aarhus-viborg. Man kan ligeså godt tage konsekvensen. Sats på de gode baner. Spar en masse udgifter til signaler, elektrificering osv. Desuden spares kapacitet på aarhus H og selvfølgelig driftsunderskud. Ideen er at gøre aarhus-Herning-Struer til en decideret hovedstrækning.

Desuden tror jeg faktisk det vil blive positivt modtaget i Viborg og Skive. Med letbanen bliver de koblet direkte og meget hurtigere til store voksende institutioner i Aarhus som lisbjerg, Skejby hospital og Universitetet. Og kun begrænset forsinket ind til selve centrum. Stationen ligger desuden ret dårligt i Viborg, hvad en letbane kan løse med et kort enkeltspor nogle få km rundt i byen
når først letbanen er i gang, tror jeg Viborg vil ønske Grenåbanens løsning. Drfiten bliver også billigere, da letbanen alligevel formentlig kommer til at køre mindst til Hadsten.

Struer vil være langt hurtigere forbundet med aarhus over Herning og vil med timeplan, brabrand-bane og dobbeltspor også miste rollen som bindeled mellem nordjylland og vestjylland. Disse ting er så også en forudsætning for lukningen, så vi er mindst ti år ude i fremtiden.

Jeg gætter på, at de mange flere stationer jeg vil åbne er dem inde i selve byerne. Horsens, holstebro, Vejle, ikast-Herning kan alle få 5-10 stationer på selve banernes forløb gennem byen. Det bliver disse byers udgave af de fire store byers letbane/metro. Det stiller krav til kommunernes byplanlægning, men det er måske også noget af det vigtigste overhovedet for jernbanens fremtid, og generelt går det rigtig meget i den rigtige retning.

Måske er jeg ikke særlig intelligent, for jeg synes ikke der er hoved og hale i denne svada.......det lyder sandelig dyrt at nedlægge en jernbane til Viborg med alle de nyanlæg og letbaner her og der og alle vegne, som skal til. Hvad med simpelt hen at omdanne alle baner i Jylland til "letbaner" med et pennestrøg og den store nedgradering er gennemført? Mange af banerne er tilmed bygget som "lette baner" i den ene eller anden udgave alligevel, så det vil blot være at komme tilbage til udgangspunktet.

Måske kan nogle forklare i pædagogisk trin for trin sprog hvad der skal bygges og hvad der skal nedlægges (SUK!), gerne med beregning af hvad det koster.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af Svend, 1/2 2013, 20:18 (4114 dage siden) @ UTJ

Det værste er næsten, at forslagene (jeg kan snart heller ikke finde hoved og hale i det) vil medføre endog ganske lange rejsetider. Både som følge af de mange stop og de lave hastigheder (letbanetog kører ikke så forfærdelig hurtigt). Dertil kommer så en noget ringere komfort end man kender selv fra LINT-tog.

Uden (forhåbentlig) at støde nogen, vil jeg mene at letbaner (læs: moderne sporvogne) vil passe fint ind i trafikken i og omkring de store byer (Aarhus, Odense og - ikke mindst - København). At lade regionaltrafik mellem forskellige købstæder erstatte af letbaner, virker ikke særlig hensigstmæssigt.

Tilbage til Laurbjerg: Hvis de gæve borgere i Laurbjerg (1009 indbyggere) får held til at få deres station tilbage, vil de sikkert være glade og tilfredse med at blive betjent af LINT-tog.

Og helt tilbage til starten af denne tråd: Trafikstyrelsens rapport http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Databases/~/media/Files/Databaser/Publikationer/statio... opererer med nedlæggelse af stationer i bysamfund af samme størrelse som Laurbjerg.

--
Svend

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af Fysikeren, 1/2 2013, 20:46 (4114 dage siden) @ Svend

Enig. Jeg er af den overbevisning, at letbanen på Djursland burde end i Hornslet. Dertil burde der køre rigtige regionaltog Aarhus-Grenaa i timedrift.

Dog vil banens hastighed ikke give den store gevinst (letbanen kan køre 100-120 km/t), men komfortmæssigt er der noget at hente. En løsning kunne være elektriske regionaltog til de 750 V der elektrificeres med. Banen vil uanset hvad være ejet og drevet af Banedanmark, som bare får yderligere et el- og signalsystem af forholde sig til.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af ThomasTT, 2/2 2013, 15:56 (4113 dage siden) @ UTJ

Det kommer ikke til at koste noget. Måske skal nogle perroner sænkes, men ellers er den reelle udgift alene den til elektrificering, som man må formode ville blive valgt til letbanen, når man ällerede har valgt den løsning helt til Grenå, men det bliver kommunernes sag. De vil stadig få letbane, der både er bedre og billigere end de ellers har planlagt.

Jernbanen vil spare penge, da viborg-banen givetvis kører med underskud, og da den samtidig for nuværende er så integreret i bane-nettet, at man vel bliver tvunget til også her at investere i signaler og elektrificering, hvis der skal fortsættes med tog.

Hvis man ser på alternativerne sparer alle reelt penge. Den eneste forudsætning er selvfølgelig, at hovedstrækningn som minimum rettes ud Hadsten-Randers. Men det må vel også anses for sandsynligt.

og ja det er sikkert en forvirrende svada, men det er jo mange ting, der påvirker hinanden. Jeg tror det kommer til at ske, fordi der er en klar økonomisk gevinst ved at man kan udrette hovedstrækningen, samtidig med at den gamle strækning kan udnyttes meget effektivt.

Der kommer næppe letbaner andre steder på de rigtige spor. Det vil være en helt håbløs løsning mod Herning.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af Svend, 2/2 2013, 19:57 (4113 dage siden) @ ThomasTT

Det kommer ikke til at koste noget.

Flot indgangsreplik. Men det var så også her, jeg stod helt af ......:-|

--
Svend

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af UTJ, 2/2 2013, 20:23 (4113 dage siden) @ Svend

Det kommer ikke til at koste noget.


Flot indgangsreplik. Men det var så også her, jeg stod helt af ......:-|

Helt uden sammenhæng med diskussionen og i en helt anden tid: "Det er sant, jeg talte ikke alle Penge. Her kommer saa meget paa engang, at man maa blive gal i Hovedet."

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af ThomasTT, 4/2 2013, 06:57 (4112 dage siden) @ Svend

Det kommer ikke til at koste noget..,, skal forståes som, at det ikke kommer til at koste noget udover, hvad der reelt er/formentlig bliver bevilget i form af allerede principielt vedtaget timeplan og letbane-investeringer.

Så er abstraktionsniveauet altså heller ikke værre..

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af Fysikeren, 1/2 2013, 20:43 (4114 dage siden) @ ThomasTT

Det er ved at blive undersøgt, om og hvordan banen mellem Aarhus og Randers kan opgraderes. Dette vil alt andet lige også påvirke køretiden for tog til og fra Viborg. Hvis der bygges helt ny banen mellem Aarhus og Randers, så kan tog til mellem Aarhus og Viborg måske i fremtiden køre over Randers, og så ser perspektivet helt anderledes ud i mine øjne.

Køretiden Aarhus-Viborg kan også nedbringes med et triangelspor i Langå (giver vel 5-10 minutter), evt. hurtige regionaltog med færre stop. Så vil gætte på, at en opgraderet bane mellem Aarhus og Randers oven i, ville kunne skære 20 minutter af rejsetiden uden de store problemer.

Såvidt jeg kan se, så har banen øst for Viborg 1,1 mio. rejsende om året. Øst for Silkeborg er det på 1,5 mio. rejsende om året. Så synes ikke banen over Viborg halter så meget bagud i forhold til dens sydlige fætter.

Men derudover enig med dig, man skal nok i højere grad satse lidt mere på de gode baner og så måske ofre enkelte andre. Personligt synes jeg f.eks. Varde-Nørre Nebel ikke er den, jeg vil bruge fleste ressourcer på i fremtiden.

Pas på med at skriv, at der er en ny bane på vej mellem Aarhus og Silkeborg. Med den danske beslutningshastighed kan det nemt tage 30 år.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af Poul Andersen, 2/2 2013, 07:43 (4114 dage siden) @ Fysikeren

Men derudover enig med dig, man skal nok i højere grad satse lidt mere på de gode baner og så måske ofre enkelte andre. Personligt synes jeg f.eks. Varde-Nørre Nebel ikke er den, jeg vil bruge fleste ressourcer på i fremtiden.

Hvorfor lige denne strækning, hvor der som det første sted i landet blev indført samdrift med Statens net, indsættelse af nye tog og planlagt investeringer i årene fremover for et samlet beløb på over 100 mill. kr.
Banen indgår desuden i planerne om fremtidig nærbanedrift Ribe - Bramming - Esbjerg -Varde - Oksbøl.

Der skal ikke ofres flere baner i Danmark, men udbygges med ordentlige sammenhængende køreplaner mellem tog og busser til gavn for brugerne.

Mvh.
Poul.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af ThomasTT, 2/2 2013, 16:29 (4113 dage siden) @ Poul Andersen

Jeg mener ikke, man bare kan generalisere mht lukninger eller ikke-lukninger. Begge dele kan være konkrete muligheder. På meget meget lang sigt kunne jeg sågar forestille mig en genåbning af haderslev-vojens. Hvis der både kommer dobbeltspor gennem sønderjylland og fehmern-forbindelse burde der ikke være kapacitets-mæssige problemer og haderslev kunne være en naturlig endestation for nogle af de flere regionaltog ned gennem østjylland som kommunerne ønsker og de nye signaler formentlig tillader. Ok, det er selvfølgelig vilde gæt om en fjern fremtid, men pointen er, at det vel kan gå begge veje

mht de helt små baner ved jeg ikke om de kan sammenlignes med større baner som langå-struer? Den større bane kan vel godt være en større udgift og dermed problem end de mindre, hvis de mindre ikke skal inddrages i store milliard-investeringer i elektrificering osv.

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 1/2 2013, 23:28 (4114 dage siden) @ ThomasTT

men både viborg og skive er langt mindre end byerne på Herning-banen. Desuden er der motorvej på vej til viborg, der vil gøre det endnu mere umuligt for det meget langsomme tog at konkurrere. Omvendt er der en ny bane på vej til Herning. I fremtiden vil toget være klart hurtigere end motorvejen Aarhus-Herning og klart langsommere Aarhus-viborg. Man kan ligeså godt tage konsekvensen. Sats på de gode baner. Spar en masse udgifter til signaler, elektrificering osv. Desuden spares kapacitet på aarhus H og selvfølgelig driftsunderskud. Ideen er at gøre aarhus-Herning-Struer til en decideret hovedstrækning.

Den motorvej har de snart snakket så meget om, at jeg er flyttet fra området, i ren frustration over, at den aldrig bliver til noget.

Derudover hjælper en motorvej ikke specielt meget, hvis man er studerende. De færreste studerende har bil. Naturligt nok er det de færreste studerende i Aarhus og omegn der har bil, mens der er en del flere i Skive og omegn... Da jeg flyttede her til Aarhus, var der en del af mine studiekammerater, der undrede sig over at jeg havde bil. Det er man bare vandt til ude vestpå. Ellers kommer man ikke nogen vegne.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg

af ThomasTT, 2/2 2013, 16:15 (4113 dage siden) @ BlackThorneDK

Studerende vil da netop foretrække letbane-løsningen. Viborg vil blive koblet direkte på universitetet uden skift og med kortere rejsetid.

motrovejen er mig bekendt allerede vedtaget og ved at blive planlagt. ganske vidst kun til Hammel, men allerede det vil jo gøre turen nemmere og hurtigere i bil.

perspektivet for Aarhus-Herning er helt ned til 42 minutter i tog alene med den brabrand-løsning, der formentlig kommer før eller siden, (da skanderborg-aarhus jo ellers bliver en flaskehals) og en udbygning med dobbeltspor silkeborg-herning. Dette dobbeltspor kan så indirekte finansieres med letbane-penge samt, at man slipper for udgifter til viborg-banen

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak