Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banegården i Stuttgart overskrider budgettet med 31 mia. (Trafikpolitik)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 30/1 2013, 23:09 (4115 dage siden)

Ak ja, og her går vi og sukker over IC4 til 5 mia kr.

Den nye underjordiske banegård i Stuttgart kommer efter det seneste overslag, til at koste 51 mia kr. Det er 31 mia mere end det oprindelige budget.

http://ing.dk/artikel/135989-naeste-tyske-byggeskandale-ny-banegaard-31-milliarder-over...

Jeg forstår godt, at forbundsregeringen forsøger på at hive i nødbremsen.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Banegården i Stuttgart overskrider budgettet med 31 mia.

af Bent Jensen, 31/1 2013, 10:00 (4115 dage siden) @ BlackThorneDK

Vist desværre mere regelen end undtagelsen at anlægsomkostninger bliver meget dyrere end forventet. Jeg syntes en gang jeg hørte at en ledende ingeniør i DSB sagde til aine unge folk at de skulle lægge 25% eller mere på budgetterne så var det mere realistisk.

Bent Jensen

Banegården i Stuttgart overskrider budgettet med 31 mia.

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 31/1 2013, 10:25 (4115 dage siden) @ Bent Jensen

Vist desværre mere regelen end undtagelsen at anlægsomkostninger bliver meget dyrere end forventet. Jeg syntes en gang jeg hørte at en ledende ingeniør i DSB sagde til aine unge folk at de skulle lægge 25% eller mere på budgetterne så var det mere realistisk.

Bent Jensen

Mon ikke at det allerede er regnet med?
I rapporten om Laurbjerg er der lagt 50% overskridelse med i prisen på de 10 mio kr.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

50 pct. tillæg til uforudsete udgifter er ikke altid smart

af Casper (ikke indlogget) @, 31/1 2013, 15:48 (4115 dage siden) @ BlackThorneDK

Vist desværre mere regelen end undtagelsen at anlægsomkostninger bliver meget dyrere end forventet. Jeg syntes en gang jeg hørte at en ledende ingeniør i DSB sagde til aine unge folk at de skulle lægge 25% eller mere på budgetterne så var det mere realistisk.

Bent Jensen


Mon ikke at det allerede er regnet med?
I rapporten om Laurbjerg er der lagt 50% overskridelse med i prisen på de 10 mio kr.


Man lægger altid 50 pct. oveni til uforudsete udgifter. I hvert fald i alle de offentlige projektbeskrivelser, som jeg har læst i de senere år.

Problemet er at det også kan bruges politisk til at feje et projekt af bordet. Man skruer jo prisen op med 50 pct.

I meget små anlægsprojekter, som f.eks. at bygge et trinbræt, kan 50 pct-tillægget betyde en forskel fra 10 til 15 mio.

Det er en stor forskel og kan være nok til at man dropper det.

Man skulle tro, at usikkerheden er ret lille ved små projekter, da man meget præcist kan skrive ned hvad der skal bygges og hvad det koster.

Så man burde have en mindre sikkerhedsmargin ved de små projekter - ellers bliver for mange af de små projekter aldrig gennemført.

50 pct. tillæg til uforudsete udgifter er ikke altid smart

af Niels Bak, 1/2 2013, 09:43 (4114 dage siden) @ Casper (ikke indlogget)

Jeg mener de 50 procent er blevet et lovkrav i statslige anlægsbudgetter eller i hvert fald er det blevet knæsat praksis. Politikerne var simpelt hen blevet trætte af at stå på mål for ustandselige ekstrabevillinger. Hvis man ikke kan finde pengene med det samme, så må man lade være...

(sidegevinsten er at en del anlægsprojekter i dag går under budget, og da pengene er afsat så bliver de ført tilbage til infrastrukturfonden, og kan bruges til andre projekter uden man skal ud i det store "hvor skal pengene komme fra"-slagsmål)

50 pct. tillæg til uforudsete udgifter er ikke altid smart

af Fysikeren, 1/2 2013, 14:48 (4114 dage siden) @ Niels Bak

Netop dette tilbageløb fra Signalprojektet er det, der kan finansiere en ny bro over Storstrøm (eller motorveje i Jylland, alt efter politisk holdning).

50 pct. tillæg til uforudsete udgifter er ikke altid smart

af UTJ, 1/2 2013, 16:30 (4113 dage siden) @ Casper (ikke indlogget)

Problemet er at det også kan bruges politisk til at feje et projekt af bordet. Man skruer jo prisen op med 50 pct.

I meget små anlægsprojekter, som f.eks. at bygge et trinbræt, kan 50 pct-tillægget betyde en forskel fra 10 til 15 mio.

Det er en stor forskel og kan være nok til at man dropper det.

Man skulle tro, at usikkerheden er ret lille ved små projekter, da man meget præcist kan skrive ned hvad der skal bygges og hvad det koster.

Så man burde have en mindre sikkerhedsmargin ved de små projekter - ellers bliver for mange af de små projekter aldrig gennemført.

Det er noget sludder.

1). 50 % oveni store projekter kan også betyde at store projekter bliver fravalgt.
2). Hvis ikke man tillægger usikkerhed (procentsatsen kan selvfølgelig diskuteres) bliver usikkerheden blot indregnet i projektsummen. Og så er man ligevidt.

Banegården i Stuttgart overskrider budgettet med 31 mia.

af KimC, 31/1 2013, 13:19 (4115 dage siden) @ BlackThorneDK

Hele projektet er jo meget omdiskuteret. Man mener at de 8 spor den nye banegård får er alt for lidt til at klare driften, og perronerne er for smalle. eksempelvis er der kun en meters plads mellem trappeskakt og sikkerhedszone på perronen. Ved trængsel vil folk uværgerligt blive presset ud i sikkerhedszonen, eller det der er værre.
Desuden skal der rives en hel del ned, og byggearbejdet der bliver meget omfattende vil være meget generende i mange år. Der savnes også en troværdig plan for hvordan trafikken skal afvikles under ombygningen.

Banegården i Stuttgart overskrider budgettet med 31 mia.

af S, 31/1 2013, 15:20 (4115 dage siden) @ KimC

Har en bekendt dernede som fortalte om en masse demonstrationer mod den nye banegård i Stuttgart og vist og optøjer. I bund og grund kan man godt forstå at folk bliver hovedløse.

Banegården i Stuttgart overskrider budgettet med 31 mia.

af Niels Bak, 1/2 2013, 09:45 (4114 dage siden) @ S

Det var mere end det. Projektet og især den hårdhændede håndtering af demonstrationerne mod det er hovedgrunden til at den ellers så konservative delstat Baden-Würtemberg i dag har en regering ledet af De Grønne. Efter valgsejren lykkedes det dog ikke den nye regering at stoppe projektet, men mon ikke den forsøger igen nu med de her tal?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak