Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbelte sveller ved skinnestød i kurver ? (Generelt)

af Tommy Larsen, 2/2 2013, 23:30 (4119 dage siden)

Hej alle

Hvordan var det egentlig på gamle spor med dobbelt svellestød - eller hedder det skinnestød med dobbeltsvelle? På lige strækning var skinnerne jo typisk samlet overfor hinanden i sporet, så her lå de dobbelte svellestød med samme afstand til hinanden stort set. Men i kurverne var skinnerne jo som regel ikke samlet overfor hinanden - her lagde man både "indre" og "ydre" skinner efter hinanden, og da indre og ydre radius var forskellig, men skinnerne af ens længde, vil samlingerne blive mere og mere forskudt i forhold til hinanden des længere man kom rundt i kurven. ...Jeg håber, jeg har fået det beskrevet nogenlunde forståeligt...

Betød det så, at man droppede dobbelte sveller i skinnestød i kurver og overgik til svævende skinnestød? Eller hvad gjorde man?

mvh
Tommy

Kurveskinner

af Tommy Larsen, 3/2 2013, 11:19 (4118 dage siden) @ Jørgen S. Nielsen

Man anvendte kurveskinner for at løse problemet.
De er lidt kortere end almindelige skinner.

OK, det vidste jeg ikke... :-)

Det slog mig her til morgen, at jeg i 2004 tog nogle billeder fra "krøllen" i Nørresundby, da den stadig eksisterede og før slagteriet blev revet ned. Her kan jeg se, at der lå dobbeltsveller et sted, hvor kun den ene skinnestreng havde en samling. Desværre afslører billederne ikke noget om dobbeltsvellestødenes indbyrdes afstand... Men her kan de ihvertfald ikke have lagt sporene med kurveskinner. :-) Skinnerne var iøvrigt lavet i 1948, kan jeg se på et af billederne, og det spor, jeg fotograferede, tilhørte sandsynligvis FFJ - ihvertfald havde det en noget lavere profil end DSB-sporet. Jeg har et billede af det sted, hvor de to sporprofiler er svejst sammen...

Nå, men konklusionen må være, at dobbeltsvellestød i kurver ligger med jævn indbyrdes afstand, da skinnestrengene takket være kurveskinner i det store hele er samlet overfor hinanden. Ihvertfald ligger forskydelsen indenfor 10-15cm, så selv om der er maksimal forskydelse, har samlingen af begge skinnestrenge kunnet ligge over et svellepar.

Tak for hjælpen. Nu kan jeg lægge de dobbelte svellestød korrekt på mine nye Fremo-kurvemoduler.

mvh
Tommy

Avatar

Kurveskinner

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/2 2013, 11:30 (4118 dage siden) @ Tommy Larsen

Det slog mig her til morgen, at jeg i 2004 tog nogle billeder fra "krøllen" i Nørresundby, da den stadig eksisterede og før slagteriet blev revet ned

Kære Tommy

De billeder vil vi da meget gerne se og jeg vil meget gerne have lov til at vise dem her: http://www.havnebaner.dk/home/noerresundby-ffj/kroellen:-)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Kurveskinner - Krøllen på Google Maps

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/2 2013, 11:42 (4118 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thomas,
hvis du lægger mærke til de luftfotos du har som er de seneste der var på Google Maps med "Krøllen" og Slagteriet stadig intakt, så kan du se det overlagte kort at de nye veje og gader er lagt ind på kortet, og at disse ikke passer med billederne.

Nu er det rettet op, men hvis man så gik i Streetview, så kunne man se at Slagteriet VAR væk. Det gik så stærkt i forhold til hvor ofte Google Maps skifter luftfotos (= hvor tit Cowi overflyver Danmark) til hvor tit Streetview bilen kommer forbi og så rydningen af et slagteri.

Nu er det hele rettet til, men der var altså lige nogle måneder hvor der var denne uoverenstemmelse.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kurveskinner

af Gjæst, 3/2 2013, 12:54 (4118 dage siden) @ Tommy Larsen

Nå, men konklusionen må være, at dobbeltsvellestød i kurver ligger med jævn indbyrdes afstand, da skinnestrengene takket være kurveskinner i det store hele er samlet overfor hinanden. Ihvertfald ligger forskydelsen indenfor 10-15cm, så selv om der er maksimal forskydelse, har samlingen af begge skinnestrenge kunnet ligge over et svellepar.

I alt lasket spor i Danmark - ikke kun spor med dobbeltsvellestød, men også med svævende og faste stød - lå stødene overfor hinanden, undtagen i visse sporskifter, og der anvendtes "kurveskinner" og "indpassere" til at sikre dette.

I de fleste overbygninger fandtes flere længder af kurveskinner, og efter visse sporskifter måtte anvendes indpassere for at få stødene "i vinkel". Afvigelsen fra den vinkelrette på sporets længdeakse udgør højst få cm nemlig den halve længdeforskel mellem en normalskinne og en kurveskinne eller mellem to kurveskinner.

Dette kan man læse mere om i "Banernes bygning og udstyrelse" og "Sporregler".

Kurveskinner

af Gjæst, 3/2 2013, 13:46 (4118 dage siden) @ Gjæst

Dette kan man læse mere om i "Banernes bygning og udstyrelse" og "Sporregler".

Fra "sporregler" 1959:

Overbygning V 45 kg/m
Normalskinnelængde 14,000 m
Kurveskinnelængde 13,950 m
Kurveskinnelængde 13,890 m
Normalskinnelængde 29,000 m
Kurveskinnelængde 28,950 m
Kurveskinnelængde 28,890 m
Kurveskinnelængde 28,840 m
Normalskinnelængde 30,000 m
Kurveskinnelængde 29,950 m
Kurveskinnelængde 29,890 m
Kurveskinnelængde 29,840 m

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak