Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rygte vedr Padborg - Flensborg (Jernbanen i dag)

af esni, Frederikssund, 4/3 2013, 09:25 (4081 dage siden)

Jeg tror, jeg et eller andet sted har set et rygte om at det overvejes at omstille Padborg-Flensburg/Flensburg Weiche fra tysk til dansk kørestrøm.

Er der andre der også har set noget i den retning?

Er der realiteter bag eller er det wishful thinking

Avatar

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/3 2013, 09:53 (4081 dage siden) @ esni

Jeg tror, jeg et eller andet sted har set et rygte om at det overvejes at omstille Padborg-Flensburg/Flensburg Weiche fra tysk til dansk kørestrøm.

Hvad skulle begrundelsen være for at foretage en sådan ændring?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Fysikeren, 4/3 2013, 10:33 (4081 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Begrundelsen kunne være, at det skulle være lettere for danske eltog at køre til Flensburg.

Men vi har i Danmark 44 ER og 6 EA der ikke er tostrøms. Alle fremtidige materielanskaffelser i Danmark må formodes at være tostrøms. Regeringen og Folketinget går ud fra, at DSB kommende fjerntog bliver tostrøm, og det samme bør og vil nok også gælde regionaltog.

Så problemet med systemskiftet i Padborg er reelt ikke stort for passagertogene. For godstogene er Padborg vel endda bedre end Flensburg?

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af UTJ, 4/3 2013, 10:42 (4081 dage siden) @ Fysikeren

Så problemet med systemskiftet i Padborg er reelt ikke stort for passagertogene. For godstogene er Padborg vel endda bedre end Flensburg?

Jo, for der er vel ingen grund til at tog til Flensborg skal standse i Padborg. Jeg mener på et tidspunkt at have læst noget om at S-H gerne vil have det ændret. Det ville ganske givet give en effekt hvis alle tog nordfra kunne brage igennem helt til Flensborg, som så ville blive den naturlige skiftestation. Desuden ville det også danne basis for togtrafik mellem Flensborg og Sonderborg, der jo er ganske store byer i dette område (der mangler lige en lille 'shunt' som blev pillet op i 1932.....).

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Poul Andersen, 4/3 2013, 11:08 (4081 dage siden) @ UTJ

Et er kørestrømmen, men et andet er sikkerhedssystemet (PZB 90) !.

Mvh.
Poul.

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Henrik C, Kolding, 4/3 2013, 11:17 (4081 dage siden) @ UTJ

Jo, for der er vel ingen grund til at tog til Flensborg skal standse i Padborg. Jeg mener på et tidspunkt at have læst noget om at S-H gerne vil have det ændret. Det ville ganske givet give en effekt hvis alle tog nordfra kunne brage igennem helt til Flensborg, som så ville blive den naturlige skiftestation. Desuden ville det også danne basis for togtrafik mellem Flensborg og Sonderborg, der jo er ganske store byer i dette område (der mangler lige en lille 'shunt' som blev pillet op i 1932.....).

Øhhh...

Alle P-tog til/fra Padborg køres videre til Flensborg (undtaget et morgen og aften tog) af DSB med IC3 til/fra Kolding/Østerport.

DB S-H har ikke kørt tog til Padborg de sidste par år.

--
mvh. Henrik C

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Svend, 4/3 2013, 12:07 (4081 dage siden) @ Fysikeren

Begrundelsen kunne være, at det skulle være lettere for danske eltog at køre til Flensburg.

Men vi har i Danmark 44 ER og 6 EA der ikke er tostrøms. Alle fremtidige materielanskaffelser i Danmark må formodes at være tostrøms. Regeringen og Folketinget går ud fra, at DSB kommende fjerntog bliver tostrøm, og det samme bør og vil nok også gælde regionaltog.

Så problemet med systemskiftet i Padborg er reelt ikke stort for passagertogene. For godstogene er Padborg vel endda bedre end Flensburg?

Hvis nogen skulle finde på at ændre den geografiske placering af systemskiftet fra tysk til dansk strøm, skal der - som skrevet - også vælges nyt sted for overlevering af godstog, der ikke fremføres af to-strømslokomotiver. Hvis det sker, kan man nedlægge Padborg station (pånær kombiterminalen). Det vil ikke være godt for de små/mindre danske operatører.

--
Svend

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Gjæst, 4/3 2013, 13:01 (4081 dage siden) @ Svend

Hvis nogen skulle finde på at ændre den geografiske placering af systemskiftet fra tysk til dansk strøm, skal der - som skrevet - også vælges nyt sted for overlevering af godstog, der ikke fremføres af to-strømslokomotiver.

Det er vel også på tide at tyskerne planlægger overgang til 25 kV 50 Hz og ERTMS.

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Bent Jensen, 4/3 2013, 15:46 (4080 dage siden) @ Gjæst

Jeg mener at huske at den tidligere borgerlige trafikminister var en tur i SlesvigHolsten og blandt andet drøftede dette med tyske trafikminister for SlesvigHolsten.

Bent Jensen

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Stig Bang-Mortensen, 4/3 2013, 19:53 (4080 dage siden) @ Gjæst

Ingen af delene giver mening. PZB90 fungerer fint med ERTMS og en omstilling til 25 Kv vil kræve at de fleste køretøjer er to-systems i overgangsfasen. Omstillingen til 25 giver en passager tilvækst på 0% så hvad skal det gavne?

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af KimC, 4/3 2013, 17:02 (4080 dage siden) @ Svend

Det vil betyde at man får to overgangsstationer, mod nu en.
Der er indtil videre også de forskellige togkontrolsystemer.
Det materiel der er begrænset i brugen er ældre materiel.

Den dag togkontrolsystemerne "passer sammen" vil man forhåbentlig have tostrøms passergertogsæt til rådighed. Der er jo ingen der siger at der skal stå DSB på fronten af de tog der kører over grænsen. Man kunne jo [blive nødt til at] vælge en operatør der har egnet materiel til rådighed.

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Fysikeren, 4/3 2013, 18:43 (4080 dage siden) @ KimC

Regeringen og Folketinget har meldt ud, at DSB i forbindelse med elektrificering til Esbjerg skal begynde processen med køb af nye eltog. Der skal anskaffes 2-3 prototyper. I den forbindelse blev det slået fast, at de skal være tostrøms, så de kan køre til Sverige og Tyskland.

Så DSB skal nok have et teknisk egnet tog til turen. I 2020 skal Tyskland vist have ERTMS på strækningen, så til den dato vil Øresundstog også kunne køre over rent teknisk (om profilet så er for stort, vil jeg ikke udtale mig om).

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Hans, 4/3 2013, 19:43 (4080 dage siden) @ Fysikeren

Som jeg husker det ønsker politikerne at afprøve nogle togtyper som allerede køre et eller andet sted. Jeg har ikke tidligere bidt mærke i at det skal være 2 strømstog. Hvor har du læst det?

De bedste hilsner
Hans

Avatar

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/3 2013, 20:38 (4080 dage siden) @ Hans

Er der nogen der ved om 2 strømstog er tungere grundet transformerudformning?

Uden at jeg har brugt en masse tid på at checke alle mulige hjemmesider, så er det ikke transformere involveret mere.Det hele styres i viid udstrækning med kraftelektronik (thyristorstyring mm) så der er ikke flere tons forskel i vægt på et 25kV tog og et der kan både 25kV 50 Hz og 15kV 16 2/3 Hz. Frekvensen kan også ændres elektronisk.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Lars Buhrkall, 4/3 2013, 21:42 (4080 dage siden) @ Michael Deichmann

Uden at jeg har brugt en masse tid på at checke alle mulige hjemmesider, så er det ikke transformere involveret mere.

Det er ikke rigtigt, der er ALTID transformere på 15 h.h.v 25 kV. Der findes et par prototype-køretøjer i Tyskland og Schweiz med højspændings-effektelektronik, men også de har tilhørende højfrekvens-transformere - og dén teknologi er definitivt ikke "gennemprøvet". Med 15 eller 25 kV på køretråden er det helt nødvendigt med en transformer.
Bortset fra det er hele diskussionen afsporet fra starten. Det er muligt en eller anden mener at have hørt et rygte, men der findes hverken teknisk ræson eller konkret substans i sagen.

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Hans, 5/3 2013, 18:06 (4079 dage siden) @ Lars Buhrkall

Hej Lars
Jeg håber du vil dele lidt mere viden med os: vil et 2 system tog være tungere end 25kV alene? Ellers er der vel intet til hindre for at Danmarks nye el-tog bliver 2 systemstog? Håber på et svar trods trådens relevans:-)
De bedste hilsner
Hans

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Lars Buhrkall, 5/3 2013, 19:37 (4079 dage siden) @ Hans

Hej Hans,
Alt andet lige, ja. Jernkernen i transformeren skal indeholde ca. dobbelt så meget jern til 15 kV 16 2/3 Hz i forhold til 25 kV 50 Hz, og det filter som sidder i DC-mellemkredsen for udglatning af 2 x netfrekvensen bliver noget større. Dertil kommer ekstra kontaktorer, kabler, samt udtag på transformerens sekundærviklinger. Men overordnet set er tillægsomkostningerne og -vægten beskedne.

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Stig Bang-Mortensen, 6/3 2013, 09:48 (4079 dage siden) @ Lars Buhrkall

Heldigvis er det sådan at den ekstra vægt er gavnlig for lokomotivets evne til at stå fast. Et lokomotiv med lettere transformator skal muligvis balasteres for at blive tungt nok

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Hans, 6/3 2013, 20:34 (4078 dage siden) @ Lars Buhrkall

Jeg fandt en artikel om transformeroptimering som måske også vi interessere dig:

http://www.railjournal.com/index.php/locomotives/transforming-transformers-for-lightwei...

Der står bl. at
Weight optimisation was an additional consideration. The power density (expressed in kVA/kg) of today's transformer and rectifier combinations is in the range of 0.2-0.35. Future Pett generations under development will exceed this by a considerable margin, achieving values of 0.5-0.75.

Hvis fremtidens eltogsæt har 2000kW, vil de veje mindst 4 ton, hvis ovenstående tal holder. Nu ved jeg ikke hvad jernet vejer alene? Men det er da højt interessant hvis vægten kan halveret med Ny teknologi:-)

De bedste hilsner
Hans

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Svend, 4/3 2013, 23:16 (4080 dage siden) @ Fysikeren

Det er vist ingen naturlov, at det er DSB der skal stå for passagertrafikken over grænserne (den smule der er tilbage) fra 2020.

--
Svend

Avatar

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Ove Nygaard, 5/3 2013, 20:01 (4079 dage siden) @ Fysikeren

Jeg bliver nok smidt ud af webmasteren, hvis jeg kommer til at genoplive den gamle drøm: Danmark til Ejderen!

Duk og væk Og det i en fart

Ove af Erritsø
(Padborg 01.01.1973 - 31.12.1989 kl. 23.59½);-)

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Svend, 5/3 2013, 23:14 (4079 dage siden) @ Ove Nygaard

Jeg bliver nok smidt ud af webmasteren, hvis jeg kommer til at genoplive den gamle drøm: Danmark til Ejderen!

Fra andre i samme område har jeg til gengæld hørt, at de gerne vil have 1920-grænsen tilbage. Så kan de nøjes med at køre over Kongeåen (f eks til Farris) for at købe billigt ind :-D .

--
Svend

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af L.H. Jensen, 5/3 2013, 23:32 (4079 dage siden) @ Svend

Jeg bliver nok smidt ud af webmasteren, hvis jeg kommer til at genoplive den gamle drøm: Danmark til Ejderen!


Fra andre i samme område har jeg til gengæld hørt, at de gerne vil have 1920-grænsen tilbage. Så kan de nøjes med at køre over Kongeåen (f eks til Farris) for at købe billigt ind :-D .

Hmmmm ..., Svend, du sku' nok ha' hørt lidt bedre efter i historietimerne i skolen; mon ikke det er "1864-grænsen", du mener? ;-)

Mvh
LHJ

Avatar

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Ove Nygaard, 6/3 2013, 09:10 (4079 dage siden) @ L.H. Jensen

Jeg bliver nok smidt ud af webmasteren, hvis jeg kommer til at genoplive den gamle drøm: Danmark til Ejderen!


Fra andre i samme område har jeg til gengæld hørt, at de gerne vil have 1920-grænsen tilbage. Så kan de nøjes med at køre over Kongeåen (f eks til Farris) for at købe billigt ind :-D .


Hmmmm ..., Svend, du sku' nok ha' hørt lidt bedre efter i historietimerne i skolen; mon ikke det er "1864-grænsen", du mener? ;-)

Mvh
LHJ

Hej LHJ.

Selv om jeg ikke trods min fremskredne alder "selv var med" hverken i 1864 eller 1920, så kan jeg bekræfte, at du har ret. Til gengæld var jeg "med i snestormen i 1978/79", som i særlig grad hærgede i det sønderjyske. Og den gang fik vi nytårsmorgen 1979 et tysk snerydningstog (kæmpesneslynge), som kom helt fra Bayern, til at rydde strækningen Flensburg - Padborg, altså også det danske stykke. Det var da "grænseoverskridende samarbejde", der ville noget. :-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Rygte vedr Padborg - Flensborg

af Svend, 6/3 2013, 11:35 (4079 dage siden) @ L.H. Jensen

Hmmmm ..., Svend, du sku' nok ha' hørt lidt bedre efter i historietimerne i skolen; mon ikke det er "1864-grænsen", du mener? ;-)

Dril bare - jeg ka´ ta´ det ;-)
Jeg mente (og mener) naturligvis grænsen som den så ud indtil 1920 :-)

--
Svend

Billige jernbane T-shirts

DSB MY1114
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak