Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvor langt på literen? (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/3 2013, 09:28 (4079 dage siden)

Jeg er blevet spurgt om, hvor langt et "DSB tog" kører på én liter diesel.

Er der nogen, der kan give disse oplysninger for f.eks. et IC3 sæt, et MR sæt osv?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Hvor langt på literen?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/3 2013, 10:37 (4079 dage siden) @ Woodi

Det er jo alle blot en lastbilmotor og når de presses ned i et togsæt er der sjældent mere end det halve pr. kilometer på samme mængde brændstof, så gennemsnittet lander på omkring 2,5 Km. pr. liter.

http://ipaper.ipapercms.dk/dsb/fakta/dsbmiljrapport/miljoerapport10/?page=23

Tak for det.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Hvor langt på literen?

af T. Rithmester ⌂, Struer, 6/3 2013, 13:05 (4079 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er blevet spurgt om, hvor langt et "DSB tog" kører på én liter diesel.

Er der nogen, der kan give disse oplysninger for f.eks. et IC3 sæt, et MR sæt osv?

Forum var berørte emnet tidligere på året: Saft må der til
I tråden oplyses forbruget bla. for MY og MO.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Hvor langt på literen?

af Hans, 6/3 2013, 18:16 (4078 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg mener at huske at have læst engang at IC3 bruger 1 L Per km i enkelt traktion, og lidt mindre per togsæt dobbelt traktion.
Mvh

Hvor langt på literen?

af gæst, 6/3 2013, 21:18 (4078 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med de gamle motor, var forbruget ca 1 l pr kørt km Kh-Fh
Det er hvad der indmeldt til driften dengang vi startede.

Avatar

Hvor langt på literen?

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 7/3 2013, 23:16 (4077 dage siden) @ gæst

Med de gamle motor, var forbruget ca 1 l pr kørt km Kh-Fh
Det er hvad der indmeldt til driften dengang vi startede.

Det er faktisk mere end jeg forventede. Så forstår jeg bare ikke de sammenligninger der var med forureningen af dieseltog i København der var fremme på et tidspunkt i efteråret. Det er da alt andet lige bedre at et togsæt kører 1km/l med 140 passagerer end en bil kører 12 km/l med 2 passagerer.

Nogen der ved hvordan det ser ud med en ME. Den kan vel næppe klare 4 DD-vogne med 1 km/l?

Hvor langt på literen?

af re20000, 8/3 2013, 00:55 (4077 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Så forstår jeg bare ikke de sammenligninger der var med forureningen af dieseltog i København der var fremme på et tidspunkt i efteråret.

Dieseltogsforureningen i Kbh de er bekymrede over er vist mere partikelforureningen.
Partikelforureningen fra et kraftværk er klaret med filtre og en skorsten der er så høj at partiklerne havner i Sverige (fnis)

Nold

Hvor langt på literen?

af LasseG, 8/3 2013, 21:13 (4076 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Det er faktisk mere end jeg forventede. Så forstår jeg bare ikke de sammenligninger der var med forureningen af dieseltog i København der var fremme på et tidspunkt i efteråret. Det er da alt andet lige bedre at et togsæt kører 1km/l med 140 passagerer end en bil kører 12 km/l med 2 passagerer.

Fordi at togene kører i deres baghave, det gør bilerne ikke de kører i andres baghave...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak