Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB? (Trafikpolitik)

af gamle ole, 24/3 2013, 20:44 (4069 dage siden)

Hej

Jo mere3 man læser diverse bøger om DSB i "gamle dage", må man nok sige at der er tale om en nedtur der vil noget, og her tænker jeg ikke bare på de utallige skandalesager i nuere tid, men det faktum at der tidliger3e jo var tale om et totaltransportkoncept (minus fly og taxi) der jo dækkede alt. Sidenhen blev lag på skrællet af så det er en skygge af det store system der er tilbage. Måske vil nogle hævde at det var et bureakratisk system og ikke "markedsrelevant", men det fungerede squ!
Og her tænker jeg ikke blot på jernbanefreaksynspunkter med materiel mm, men administrativt/driftmæssigt.
Et trist studium i forfald, og måske skulle den sørgelige rest omdøbes til: "De Sørgelige Baner"?:-D


hilsen Ole

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Flemming, knivkær Strand, 24/3 2013, 21:56 (4069 dage siden) @ gamle ole

Hej

Jo mere3 man læser diverse bøger om DSB i "gamle dage", må man nok sige at der er tale om en nedtur der vil noget, og her tænker jeg ikke bare på de utallige skandalesager i nuere tid, men det faktum at der tidliger3e jo var tale om et totaltransportkoncept (minus fly og taxi) der jo dækkede alt. Sidenhen blev lag på skrællet af så det er en skygge af det store system der er tilbage. Måske vil nogle hævde at det var et bureakratisk system og ikke "markedsrelevant", men det fungerede squ!
Og her tænker jeg ikke blot på jernbanefreaksynspunkter med materiel mm, men administrativt/driftmæssigt.
Et trist studium i forfald, og måske skulle den sørgelige rest omdøbes til: "De Sørgelige Baner"?:-D


hilsen Ole

Kære Ole

Jeg synes lige som dig at jernbane og samfund var mere "rigtigt" i gamle dage, for eksempel så er nutidens unge respektløse, uærlige og frække - en påstand de fleste "dinosauer" på min alder vil give mig ret i - problemet har dog altid eksisteret, således skulle filosoffen Sokratest havet været mand for en lignende udtalelse dengang han levede!
DSB er jo underlagt skiftende regeringers og pollitikers hastigt svingende sindelag, så vi har offentlige virksomheder, der fungerer (eller udviser mangel på samme) fuldstændigt som flertallet af den danske befolkning har bestemt via deres krydser på stemmesedlen.
I bakspejlets blide lys er det jo dejligt nemt at påstå at det bare fungerede dengang, prøv engang at udnytte datidens materiel og administration i den grad det bliver i dag, På trods af "forfaldet" bliver der kørt langt flere tog, i en køreplan der tager langt større hensyn til de rejsende (flere tog og hyppigere afgange) og med en høj rettidighed (langt over 90% af togene er rettidige) Jeg ved godt at der er driftsforstyrelser m.m. men det har der alle dage været - det kan simpelthen ikke undgås! Jeg har været i "cirkus" i over 30 år og har set mange, rigtig mange ildsjæle der har givet sig fuldt ud for at få tingene til at fungere jeg synes det er lidt hårdt at kalde DSB for et "trist studium i forfald", når virksomheden rent faktisk hver dag løser en enorm transportopgave for danskerne. De fleste der beskæftiger sig med at skrive jernbanehistorie, gør det med en stor passion for gammelt tog og dets væsen - jeg selv har det sådan og du har det sådan, men det har altså ikke nødvendigvis noget med fakta at gøre.
Med hensyn til de "Utallige skandaler" er det da interessant at de første lokomotiver der blev købt til SJS var under stærk mistanke for at være brugte, så der er ikke noget nyt under solen.

Gode hilsner

Flemming.

"Moderne Tider " eller nedtur for Danmark?

af Gjæst, 24/3 2013, 22:20 (4069 dage siden) @ Flemming

DSB er jo underlagt skiftende regeringers og pollitikers hastigt svingende sindelag, så vi har offentlige virksomheder, der fungerer (eller udviser mangel på samme) fuldstændigt som flertallet af den danske befolkning har bestemt via deres krydser på stemmesedlen.

Hvilke muligheder er der efterhånden for at sætte kryds ved politiske partier som kan danne regering? De sidste mange år har regeringerne jo kun adskilt sig fra hinanden ved nuancen på den blå farve, og så har man endda skullet se godt efter.

"Moderne Tider " eller nedtur for Danmark?

af Flemming, knivkær Strand, 24/3 2013, 22:26 (4069 dage siden) @ Gjæst

Da' Gjæst

Det er såmænd rigtig nok - men det kan man vel ikke, selv med den bedste vilje, bebrejde banen?

Gode hilsner

Flemming

"Moderne Tider " eller nedtur for Danmark?

af Gjæst, 25/3 2013, 14:47 (4068 dage siden) @ Flemming

Det er såmænd rigtig nok - men det kan man vel ikke, selv med den bedste vilje, bebrejde banen?

Nej, det mener jeg heller ikke jeg har skrevet. Du skrev selv at DSB er underlagt skiftende regeringers politik, og nævnte krydser på stemmesedlen. Det indebærer for mig at se at du kritiserer mig og andre for de skiftende regeringers politik.

Det var det jeg reagerede på!

"Moderne Tider " eller nedtur for Danmark?

af Flemming, knivkær Strand, 25/3 2013, 22:48 (4068 dage siden) @ Gjæst

Det er såmænd rigtig nok - men det kan man vel ikke, selv med den bedste vilje, bebrejde banen?


Nej, det mener jeg heller ikke jeg har skrevet. Du skrev selv at DSB er underlagt skiftende regeringers politik, og nævnte krydser på stemmesedlen. Det indebærer for mig at se at du kritiserer mig og andre for de skiftende regeringers politik.

Det var det jeg reagerede på!

Kære Gjæst

Næh det gjorde du ikke, på den anden side skrev jeg heller ikke at jeg kritiserede dig eller for at politikkerne har svært ved at holde fokus - jeg må dog indrømme at jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvem der egentlig ansvarlig for vore politikers kvallitet - eller mangel på samme. Hvis ikke det er dig, mig og alle de stemmmeberettigede her i danmark?

Gode hilsner

Flemming

Avatar

"Moderne Tider " eller nedtur for Danmark?

af BoergeOf61, Randers C, 25/3 2013, 22:56 (4068 dage siden) @ Flemming

kan ikke svare for Gjest, men mon ikke et bedre svar også tager hensyn til, at vi vælgere kun kan stemme på de opstillede kandidater, og de beslutninger, der træffes af vælgere og politikere ikke kan blive bedre end beslutningsgrundlagene. ;)

"Moderne Tider " eller nedtur for Danmark?

af Krabsen @, 26/3 2013, 11:16 (4067 dage siden) @ BoergeOf61

Hvis man er utilfreds med de opstillede kandidater står det een frit for at gå ind i det politiske arbejde med henblik på at få opstillet (og valgt..) kandidater, man finder mere velegnet.

Det er ikke mit indtryk, at de politiske organisationer rutinemæssigt afviser nye medlemmer..

"Moderne Tider " eller nedtur for Danmark?

af Gjæst, 26/3 2013, 12:23 (4067 dage siden) @ Flemming

Næh det gjorde du ikke,

Du ved bedre end jeg selv hvad jeg reagerede på? Det er forbløffende og noget foruroligende. Hvad er din hemmelighed?

"Moderne Tider " eller nedtur for Danmark?

af Flemming, knivkær Strand, 26/3 2013, 16:41 (4067 dage siden) @ Gjæst

Næh det gjorde du ikke,


Du ved bedre end jeg selv hvad jeg reagerede på? Det er forbløffende og noget foruroligende. Hvad er din hemmelighed?

Kære Gjæst

"Næh det gjorde du ikke" var svar på dit udsagn om at du ikke skrev noget om den bemærkning jeg var kommet med.: "men det kan man vel ikke, selv med den bedste vilje, bebrejde banen?" det var ment som en humoristisk bemærkning og jeg startede jo med at give dig ret?????? hvis du er i tvivl om hvad jeg mener i et svar, kunne man jo læse de førkommende indlæg, der kunne være en ledetråd om hvad det er jeg mener. Lad os holde os til emnet - eller stoppe her.

Venligste hilsner

Flemming

låst
3228 visninger

"Moderne Tider " eller nedtur for Danmark?

af Gjæst, 26/3 2013, 17:14 (4067 dage siden) @ Flemming

"Næh det gjorde du ikke" var svar på dit udsagn om at du ikke skrev noget om den bemærkning jeg var kommet med.: "men det kan man vel ikke, selv med den bedste vilje, bebrejde banen?" det var ment som en humoristisk bemærkning og jeg startede jo med at give dig ret?????? hvis du er i tvivl om hvad jeg mener i et svar, kunne man jo læse de førkommende indlæg, der kunne være en ledetråd om hvad det er jeg mener. Lad os holde os til emnet - eller stoppe her.

Jeg giver op. Du er uforståelig.

låst
3247 visninger

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Niels Bak, 25/3 2013, 10:05 (4068 dage siden) @ Flemming

Hej

Jo mere3 man læser diverse bøger om DSB i "gamle dage", må man nok sige at der er tale om en nedtur der vil noget, og her tænker jeg ikke bare på de utallige skandalesager i nuere tid, men det faktum at der tidliger3e jo var tale om et totaltransportkoncept (minus fly og taxi) der jo dækkede alt. Sidenhen blev lag på skrællet af så det er en skygge af det store system der er tilbage. Måske vil nogle hævde at det var et bureakratisk system og ikke "markedsrelevant", men det fungerede squ!
Og her tænker jeg ikke blot på jernbanefreaksynspunkter med materiel mm, men administrativt/driftmæssigt.
Et trist studium i forfald, og måske skulle den sørgelige rest omdøbes til: "De Sørgelige Baner"?:-D


hilsen Ole


Kære Ole

Jeg synes lige som dig at jernbane og samfund var mere "rigtigt" i gamle dage, for eksempel så er nutidens unge respektløse, uærlige og frække - en påstand de fleste "dinosauer" på min alder vil give mig ret i - problemet har dog altid eksisteret, således skulle filosoffen Sokratest havet været mand for en lignende udtalelse dengang han levede!
DSB er jo underlagt skiftende regeringers og pollitikers hastigt svingende sindelag, så vi har offentlige virksomheder, der fungerer (eller udviser mangel på samme) fuldstændigt som flertallet af den danske befolkning har bestemt via deres krydser på stemmesedlen.
I bakspejlets blide lys er det jo dejligt nemt at påstå at det bare fungerede dengang, prøv engang at udnytte datidens materiel og administration i den grad det bliver i dag, På trods af "forfaldet" bliver der kørt langt flere tog, i en køreplan der tager langt større hensyn til de rejsende (flere tog og hyppigere afgange) og med en høj rettidighed (langt over 90% af togene er rettidige) Jeg ved godt at der er driftsforstyrelser m.m. men det har der alle dage været - det kan simpelthen ikke undgås! Jeg har været i "cirkus" i over 30 år og har set mange, rigtig mange ildsjæle der har givet sig fuldt ud for at få tingene til at fungere jeg synes det er lidt hårdt at kalde DSB for et "trist studium i forfald", når virksomheden rent faktisk hver dag løser en enorm transportopgave for danskerne. De fleste der beskæftiger sig med at skrive jernbanehistorie, gør det med en stor passion for gammelt tog og dets væsen - jeg selv har det sådan og du har det sådan, men det har altså ikke nødvendigvis noget med fakta at gøre.
Med hensyn til de "Utallige skandaler" er det da interessant at de første lokomotiver der blev købt til SJS var under stærk mistanke for at være brugte, så der er ikke noget nyt under solen.

Gode hilsner

Flemming.

Der er ingen tvivl om, at på de baner, der kører i dag, er togdriften for passagererne bedre end den nogensinde har været. Flere, bedre og mere præcise tog.

Så køre tog er det nuværende DSB faktisk rigtig gode til - ofte overset i debatten. Det samme er i øvrigt Arriva, selv om udliciteringen har nogle grimme omkostninger i form af mangel på koordinering af køreplaner f.eks. med lange ventetider på en oplagt skiftestation som Herning.

Til gengæld har DSB jo i mere end et årti gjort deres bedste for at begå organisatorisk, forretningsmæssigt og ledelsesmæssigt selvmord - desværre ofte tilskyndet af politiske modevinde.

Men jeg er ikke så sikker på, at den gamle enhedsorganisation var så meget bedre. Det var under den, at det forfald og vedligeholdelsesefterslæb satte ind, som for et årti siden var lige ved at lægge jernbanedriften helt ned. Adskillelsen i DSB og Banedanmark har i det mindste fået den indsats frem i lyset, så den ikke igen bliver ramt af den ene skjulte nedskæring efter den anden i forsøg på at tækkes kortsigtede politiske krav om at køre flere afgange f.eks.

Når Danmark er så langt bag ud med elektrificering, så er hovedansvaret selvfølgelig politisk, men DSB har også her sin store del af skylden. Helt fra 50'erne og frem har man gentagne gange modsat sig elektrificering og anbefalet dieseldrift til politikerne. Kaosset omkring udvikling, design og køb af IC3 og ikke mindst IC4 vidner også om grundlæggende ledelses- eller virksomhedskulturproblemer, som rækker langt tilbage i tiden.

Desuden vil jeg gerne brokke mig over alderdommen nu om dage, som ikke en gang kan stave korrekt til "Sokrates" :-P

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Flemming, knivkær Strand, 25/3 2013, 22:33 (4068 dage siden) @ Niels Bak

Gode Niels Bak

Du må være meget ung, ved du slet ikke at alderdommen må alt, herunder stave forkert!! (Jeg får dig nok en anden gang)

Gamle hilsner

Flemming

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Niels Bak, 26/3 2013, 12:17 (4067 dage siden) @ Flemming

(Du skal være velkommen)

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af gamle ole, 25/3 2013, 11:04 (4068 dage siden) @ Flemming

ja det blev nok mere negativt og gammelmandssurt ed tiltænkt. Kernen er blot at det engang jo var et totalttransportkompleks, og dette er reduceret til noget meget mindre, og det kan forekomme lidt frustrende.:-)

Ole

Avatar

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af BoergeOf61, Randers C, 25/3 2013, 11:20 (4068 dage siden) @ gamle ole

Også frustrerende når DSB sammenlignes med fx. tyske DB.

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Søren Jakobsen, Randers, 25/3 2013, 15:12 (4068 dage siden) @ BoergeOf61

Også frustrerende når DSB sammenlignes med fx. tyske DB.

Hvorfor, DB har i den grad deres at sloges med?

Avatar

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af BoergeOf61, Randers C, 25/3 2013, 16:21 (4068 dage siden) @ Søren Jakobsen

Forskellene på bahn.de og dsb.dk er tydelig.
Modsat DSB har DB ikke nedlagt sine rejsebureauer, men har udvidet med siden "Urlaub" og fanen "Hotel & Städtereisen" på bahn.de. Mig bekendt har DB heller ikke nedlagt billetsalg.

Hvad angår materiel stammer DBs ICE1 fra 1989 ligesom DSBs IC3, men er efterfulgt af to senere generationer kaldt ICE2 og ICE3.

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Niels Bak, 25/3 2013, 21:19 (4068 dage siden) @ BoergeOf61

Tja - til gengæld vil jeg noget hellere være S-togspassager i København end i Berlin. De har måttet stå model til lidt af hvert...

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Gjæst, 25/3 2013, 22:01 (4068 dage siden) @ Niels Bak

Tja - til gengæld vil jeg noget hellere være S-togspassager i København end i Berlin. De har måttet stå model til lidt af hvert...

Da jeg var i Berlin for knap to år siden, gik det nu ganske godt der. De store problemer lå længere tid tilbage.

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Casper, 25/3 2013, 02:02 (4068 dage siden) @ gamle ole

Meget kunne være forvaltet bedre, men jeg har ikke lyst til at skrue tiden tilbage til 1980'erne.

Jeg er født i 1975 og har rejst rigtig meget med tog siden jeg var barn. Når jeg begynder at blive lidt nostalgisk, behøver jeg bare finde en gammel togfilm på Youtube. Ikke alt var bedre dengang.

Jeg mener det er en fejl vi ikke har kupévogne, og jeg savner da lokomotivtrukne fjerntog. (Det er så en anden sag at motorvogne er langt mere velegnede til det danske net, bl.a. fordi man deler togsættene).

Jeg savner ikke togkiosken og deres røde pølser, men derimod kunne jeg godt tænke mig egentlige spisevogne. Men de har aldrig været seriøst overvejet i Danmark i nyere tid. Så her kan man ikke rigtig tale om tidernes forfald.

Jernbanerne i vores nabolande har været mere fremsynede, men der har da generelt fundet en udvikling sted i Danmark, og ikke bare til det værre.

Arriva har givet midt- og vestjyder nye tog, flotte stationer og stabil drift - bortset fra startproblemerne for over 10 år siden.

De nye S-tog er også aldeles glimrende. Der er detaljeproblemer, f.eks. de lidt for hårde sæder og den brede profil, som er og bliver et sikkerhedsproblem. Men samlet set langt mere funktionelle end de gamle.

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af F.Elkjær @, 25/3 2013, 08:14 (4068 dage siden) @ Casper

Hej
Mange jernbanehistorikere har også flere steder skrevet, at havde man blot i 1960-erne anvendt lette motortog på en lang række af landets sidebaner i stedet for de dengang anvendte MO-tog, så havde flere af disse strækninger haft bedre vilkår og måske overlevet nedlæggelserne i 1971 eller før.
DSB bliver også flere gange i historiebøgerne beskyldt for at have udsultet visse strækninger og stationer med henblik på nedlæggelse (altså dengang). Det skulle lige ske i nutiden, så ville man blive bedt om bedre betjening. Så jeg sender istedet en stor anerkendelse til de personer som sørger for, at nutidens jernbanedrift fungerer så effektivt som det efter undertegnedes mening gør. Største svaghed er stadigvæk den politiske indblanding i stort og småt.
F.Elkjær

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Jesper, 25/3 2013, 08:19 (4068 dage siden) @ F.Elkjær

Det sker faktisk allerede i nutiden.
Tænk på lokalbanen over vestfyn,

her startede dsb med at droppe hvert andet tog på de små stationer, hvorefter de melder ud af der ikke er noget passagergrundlag.

Det tror da fanden, når der ikke er nogen tog der standser der.

Det er Laurbjerg om igen.

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Fysikeren, 27/3 2013, 08:17 (4066 dage siden) @ Jesper

Faktisk kom udmeldingerne om få passagerer FØR man lavede om i køreplanen på Vestfyn.

Før omlægningen havde de fire mindste stationer til sammen ca. 100 passagerer om dagen, mindre end den femtemindste.

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Søren Jakobsen, Randers, 25/3 2013, 15:16 (4068 dage siden) @ Gjæst

Jeg mener det er en fejl vi ikke har kupévogne,


Det er jeg nu ikke ked af, for de mange udvendige sidedøre gjorde at kupevogne var piv-utætte.
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1893&litra=BN&typenr=

Til gengæld har jeg altid været glad for sidegangsvogne.

Det er ligesom diskussionen strømaftager / pantograf, tåbeligt!

låst
3351 visninger

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Peter H, Nærum, 26/3 2013, 17:11 (4067 dage siden) @ Casper

Hej Casper

Du skrev kupévogne men mente vel sidegangsvogne, ik?

Mig bekendt blev kupévognene udrangeret i 1920/30'erne..:-)

Mvh
Peter H

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af gamle ole, 26/3 2013, 11:36 (4067 dage siden) @ gamle ole

:-D :-D :-D Mit grundlæggende budskab med temaet her, var jo som sagt blot en konstatering af at DSB er krypet ind til næsten ingenting i forholdt til tidligere tiders dominerende transportkoncept.
Lag på lag er skraldet af: store dele af persontransporten (selvfølgelig også so m følge af nedlæggelser af mange strækninger) overtaget af private aktører såsom Arriva. Nedlæggelse af gods, ligeledes overtaget af andre aktører hovedsageligt udenlandske også. Rutebiler og lastbiler mm væk (fra DSB-overtaget af andre), færgetrafikken. Restauratfunktionerne af diverse art. Rejsebureauer. Billetsalg (bortset fra Kh og Århus og Odense). Spor, signaler, køreledninger mm. Osv osv.
Dette faktum kan vi da næppe være uenige om.
Der er sikkert nogle "markedsdrenge" fra CBS der synes det er mægtig fint, og da det overvejende kundegrundlag efterhånden mest består af diverse "overførselsindkomstmodtagere" og relativt få pendelere der langt hen ad (motor)vejen sikkert helts ville vælge anden transportmuligheder/være selvtransporterende, så er det måske ikke noget der fylder ret meget i nutidens Danmark?:-D :-D :-D .

Hilsen Ole-og god påske

Avatar

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af BoergeOf61, Randers C, 26/3 2013, 12:09 (4067 dage siden) @ gamle ole

Sjovt nok har DSBs bestyrelse en overvægt af sådanne markedsdrenge og -piger, især når medarbejderrepræsentanter ikke medregnes. Bestyrelsesformanden er direktør i Nordea. Et andet bestyrelsesmedlem er sjovt nok direktør i ATP, hvor DSBs nu forhenværende direktør for Vedligehold også kom fra. Jeg gætter på, Nordea, ATP og Price Waterhouse kan inddrages, hvis DSB skal sælges. Et tredie bestyrelsesmedlem var partner i Price Waterhouse, indtil han dannede sit eget selskab.

Udover de nævnte udbytter til Staten er adskillige millioner kr. brugt på konsulenter, advokater og fratrædelsesgodtgørelser. Med lidt ond vilje kan jeg godt tænke på det som måder at dele ud af DSBs egenkapital. De seneste historier om Waterfront handlede om tilfælde, hvor Waterfront angiveligt løste opgaver for DSB, som DSB ikke bad om, men muligvis betalte for. Jesper Loks forgænger som administrerende direktør kom fra Nordjyllands Trafikselskab, men forlod hurtigt DSB igen med en god fratrædelsesgodtgørelse. Sjovt nok blev DSBs betjening af Nordjylland markant dårligere med køreplanen efter Christian Roslevs fratræden men forbedret igen året efter. Rejsekortet kan også ligne en måde at bruge DSBs indtægter til noget andet end togdrift. Der er ingen afhængighed mellem Rejsekortet og tog, så egentlig burde Rejsekortet ikke være DSBs men Transportministeriets ansvar.

Det er også tankevækkende i sig selv, at der muligvis kører flere tog end tidligere, men det er blevet sværere at købe billet til dem.

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af gamle ole, 26/3 2013, 12:29 (4067 dage siden) @ BoergeOf61

Ja, det går "ufattelig godt" for den gamle etat. Måske skulle nogen i koncernen købe en enkeltbillet til Sydamerika? ("bananrepublikjernbanedrift"):-D

Ole

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Niels Bak, 26/3 2013, 12:31 (4067 dage siden) @ gamle ole

:-D :-D :-D Mit grundlæggende budskab med temaet her, var jo som sagt blot en konstatering af at DSB er krypet ind til næsten ingenting i forholdt til tidligere tiders dominerende transportkoncept.
Lag på lag er skraldet af: store dele af persontransporten (selvfølgelig også so m følge af nedlæggelser af mange strækninger) overtaget af private aktører såsom Arriva. Nedlæggelse af gods, ligeledes overtaget af andre aktører hovedsageligt udenlandske også. Rutebiler og lastbiler mm væk (fra DSB-overtaget af andre), færgetrafikken. Restauratfunktionerne af diverse art. Rejsebureauer. Billetsalg (bortset fra Kh og Århus og Odense). Spor, signaler, køreledninger mm. Osv osv.
Dette faktum kan vi da næppe være uenige om.
Der er sikkert nogle "markedsdrenge" fra CBS der synes det er mægtig fint, og da det overvejende kundegrundlag efterhånden mest består af diverse "overførselsindkomstmodtagere" og relativt få pendelere der langt hen ad (motor)vejen sikkert helts ville vælge anden transportmuligheder/være selvtransporterende, så er det måske ikke noget der fylder ret meget i nutidens Danmark?:-D :-D :-D .

Hilsen Ole-og god påske

Hej Ole

Hele den første halvdel er vi på ingen måde uenige om.

Til gengæld er jeg lodret uenig i det sidste afsnit. DSB har aldrig haft så mange passagerer som nu, og siden før bilen og flyet for alvor kom på banen nok næppe heller så godt fat i næsten alle typer rejsende, fra studerende til forretningsfolk. Andelen af alle rejser over Storebælt er betydelig, inderigsflyvingen er marginal, undtaget til Aalborg og pendlertrafikkens store problem, i hvert fald på Sjælland, er, at alt for mange vil med toget...
Så ja, man kan diskutere den organisatoriske udvikling, og personligt synes jeg der er både godt og skidt imellem. Det var ikke alt i "den store butik" som DSB løste lige godt (gods, restauranter...), men det er det jo heller ikke i det der er tilbage (IC4!). Til gengæld så er de, hvis du spørger mig, blevet stadig bedre til at køre tog. Passagertallene tyder på, at jeg ikke er den eneste, der synes sådan.

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af gamle ole, 26/3 2013, 14:36 (4067 dage siden) @ Niels Bak

Prøver bare at se på evt. forklaringsmodeller for udviklingen.
(I øvrigt hørte jeg i DR forleden, at det kinesiske jernbaneministerium også kunne nogle "sjove ting");-)

Ole

Avatar

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af BoergeOf61, Randers C, 26/3 2013, 15:35 (4067 dage siden) @ gamle ole

Det kinesiske jernbaneministerium kan formentlig mange sjove ting.

Højhastighedstog: http://www.youtube.com/watch?v=a0esGji41Nk
Godstog til Europa via Rusland:
http://www.businessweek.com/articles/2012-12-20/the-silk-railroad-of-china-europe-trade
Drømme om højhastighedstog til Europa:
http://inhabitat.com/china-to-connect-its-high-speed-rail-all-the-way-to-europe/
Tilbud om bygning af tunnelen under Fehmern Bælt:
http://ing.dk/artikel/kinesisk-statsfirma-vil-bygge-femerntunnel-132785 .

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af gamle ole, 26/3 2013, 17:55 (4067 dage siden) @ BoergeOf61

Det var nu mere den store korruptionssag i det kinesiske jernbanemuseum jeg mente.

Ole

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Gjæst, 26/3 2013, 16:15 (4067 dage siden) @ Niels Bak

... og pendlertrafikkens store problem, i hvert fald på Sjælland, er, at alt for mange vil med toget...

Det er ikke et problem, men en udfordring.

Avatar

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/3 2013, 05:15 (4066 dage siden) @ Gjæst

... og pendlertrafikkens store problem, i hvert fald på Sjælland, er, at alt for mange vil med toget...


Det er ikke et problem, men en udfordring.

Hvis det er et problem må det for et togselskab være et luksusproblem, så det er en opgave der skal løses.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Flemming, knivkær Strand, 26/3 2013, 17:06 (4067 dage siden) @ gamle ole


Dette faktum kan vi da næppe være uenige om.
Der er sikkert nogle "markedsdrenge" fra CBS der synes det er mægtig fint, og da det overvejende kundegrundlag efterhånden mest består af diverse "overførselsindkomstmodtagere" og relativt få pendelere der langt hen ad (motor)vejen sikkert helts ville vælge anden transportmuligheder/være selvtransporterende, så er det måske ikke noget der fylder ret meget i nutidens Danmark?:-D :-D :-D .

Hilsen Ole-og god påske

Da' Ole

Det er vi helt enige om, og det antydede jeg også i mit første svar, men du springer lige fra faktum til vildt gætteri (og fordomme) hvor f...... har du fået den ide at det mest er folk på "overførselsindkomst" der tager toget, hvis det er tilfældet, så er det da lidt underligt at togene er så fyldte i myldretiden, der hvor folk er på vej til og fra arbejde - prøv du at stoppe al togdrift fra i morgen, min ellers ret syge fantasi kan ikke helt forestille sig omfanget af det kaos der ville opstå!! Jeg er næsten ked af at ødelægge din drøm om dengang jenbanen betød noget og fungerede. Det gør den stadig og den er stadig af afgørende betydning for landet men lige som alt andet er den nødt til at forandre sig i den takt samfundet gør. Og så god påske!

Venlige hilsner

Flemming

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af gamle ole, 26/3 2013, 17:53 (4067 dage siden) @ Flemming

Tak. Ja såmænd. Jeg skrev det jo også i gåseøjne, men uden for myldretiderne på hverdage er det jo oftest skoleelever, studerende , pensionister og anfre der enten kører gratis eller rabat, og det e da ok. Det er jo ikke kun tog, men kolleltiv tramsport i øvrigt. I nyere tid er observationer mest baseret på Sydbanen og busserne på Falster og i Kbh.

Ole

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Jonas, 27/3 2013, 10:17 (4066 dage siden) @ gamle ole

Tak. Ja såmænd. Jeg skrev det jo også i gåseøjne, men uden for myldretiderne på hverdage er det jo oftest skoleelever, studerende , pensionister og anfre der enten kører gratis eller rabat, og det e da ok. Det er jo ikke kun tog, men kolleltiv tramsport i øvrigt. I nyere tid er observationer mest baseret på Sydbanen og busserne på Falster og i Kbh.

Ole

Dén påstand må du godhedsfuldt gerne dokumentere. Indtil du har gjort det vil jeg parkere den under 'forrykt sludder'.

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af gamle ole, 27/3 2013, 11:20 (4066 dage siden) @ Jonas

jeg har selvfølgeig ikke en statistisk undersøgelse af fænomenet. Beror på subjektive iagtagelser gennem mange år primært på de nævnte lokaliteter.
Poulationsspredningen var nok større i 50-60erne, hvor der ikke var så mange selvtransporterende. Udenfor hverdagsmyldretiderne og dermed pendlertrafikken, synes populationen at genspejle det omtale, men som sagt subjektive iagtagelser over tid, og måske dermed mere en arbejdshypotese?
Interessant hvis der forelå undersøgelser over f.ex fordeling på socialgrupper mm og brug af -kollektiv- og anden transport, hvilket der nok gør?

Ole

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Niels Bak, 27/3 2013, 12:10 (4066 dage siden) @ gamle ole

Det gør der, men jeg sidder ikke lige med et link.

Men at folk i arbejde mest bruger offentlig transport uden for arbejdstiden, det er der altså ikke noget mærkeligt i. Så ja, midt på dagen er de fleste passagerer nok studerende, pensionister og andre, der i hvert fald den dag ikke lige er på arbejde. Undtaget er dog intercitytogene på tværs af landet, hvor der også er rigtig mange erhvervsrejsende, men uden at have tal for det, så gælder det næppe i særligt stort omfang regionaltrafikken.

Men hvis du til gengæld tager trafikken hen over et døgn, så udgør pendlerne formentlig en meget stor procentdel. De er bare stuvet sammen i nogle ret få overfyldte afgange i myldretiden.

Når det gælder busserne, så siger min mavefornemmelse mig også, at du formentlig har ret, når det gælder busserne "ude på landet". Her har de fleste erhvervsaktive bil, og det er den de bruger, også frem og tilbage på arbejde. Men dels er der undtagelser, især med nogen af hurtigbusserne (x-busser etc.) og dels er myldretidsbusserne i hovedstadsområdet og omkring de store provinsbyer også fyldt til bristepunktet i myldretiden.

Når jeg bliver lidt småirriteret over din "overførselsindkomst"-bemærkning så skyldes det to ting - ud over du ikke har ret, og tilsyneladende blot bygger det på, hvornår du selv kører i tog.

For det første, så gentager den en fordom om offentlig transport, som man har kæmpet meget hårdt med at komme af med, og som er skadelig i forhold til bevillinger m.v.

For det andet så er bemærkningen snobbet. Jeg synes du ringeagter studerendes, pensionisters og arbejdsløses transportbehov. Det er klart, at folk, der ikke har bil eller ikke kan køre selv bruger offentlig transport mere. Til gengæld er de også fuldstændig afhængige af den, og det er altså lige så vigtigt et transportbehov at gymnasieelever kan komme i skole og gamle Oda til speciallæge, som det er for bankfuldmægtig Hansen at komme på arbejde. Offentlig transport skal helst have et tilbud til alle grupper, i hvert fald i de mere trafikerede korridorer. Pendlerne er, fordi de har et alternativ, ofte mere kræsne og lidt sværere at lokke, men de er altså ikke finere at løse deres transportbehov end de andres.

Mvh

Niels Bak

Avatar

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/3 2013, 18:40 (4066 dage siden) @ Niels Bak

Vel brølt, Løve!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB?

af gamle ole, 28/3 2013, 20:50 (4065 dage siden) @ Niels Bak

Meget forståeligt, men som sagt blot et forsøg på at finde nogle forklaringsmodeller (og ikke et "korsTOG" mod bestemte befolkningsgrupper.


Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak