Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Montering af broklap offentliggjort (Generelt)

af andersj, Aalborg, 5/4 2013, 14:46 (4062 dage siden)

Søfartsstyrelsen har i deres "Efterretninger for søfarende" offentliggjort følgende:

(T). Danmark. Limfjorden. Aalborg. Jernbanebroen over Limfjorden. Broklap
fjernet. Broklap monteres. Åbningstider. Klapfag og S-lig brofag lukkes.
Forbudsområde oprettes.
Tidligere EfS. 9/267 2013 (ajourført gentagelse).
Tid. a) Indtil 13. april 2013.
b) 13. april 2013 kl. 0500 - 21. april 2013 kl. 2400.
c) 22. april 2013 kl. 0000 - 28. april 2013 kl. 2400.
Position. 1) 57 03,481 N 9 54,611 E, Jernbanebroen over Limfjorden.
2) 57 03,456 N 9 54,444 E.
3) 57 03,530 N 9 54,508 E.
4) 57 03,455 N 9 54,736 E.
5) 57 03,359 N 9 54,656 E.
Detaljer. I anførte tidsrum a) er jernbanebroens klapfag fjernet.
I anførte tidsrum b) monteres en ny broklap, og broens klapfag og S-lige brofag lukkes for
gennemsejling. Omkring de lukkede brofag oprettes et forbudsområde afgrænset af en linje
gennem position 2) - 5). I forbudsområdet er der forbud mod uvedkommende sejlads,
ankring, fiskeri og arbejder på havbunden.
I anførte tidsrum c) er åbningstiderne for klapfaget som følger: kl. 0600, 1200 og 1850.

Avatar

Montering af broklap offentliggjort

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/4 2013, 10:27 (4056 dage siden) @ andersj

I BaneDK's nyhedsbrev, som jeg netop har modtaget, bekræftes (?) at monteringen af klappen vil ske i kommende weekend - hvis det altså ikke blæser for meget.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Montering af broklap offentliggjort

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 11/4 2013, 20:10 (4055 dage siden) @ Michael Deichmann

Hejsa

Samson blev i dag spottet i Frederikshavn ved 15. tiden. :-)

[image]

--
Mvh

Michael J.
[image]

Montering af broklap offentliggjort

af andersj, Aalborg, 11/4 2013, 20:50 (4055 dage siden) @ Michael Julsrud

Hejsa

Samson blev i dag spottet i Frederikshavn ved 15. tiden. :-)

[image]

Nu befinder den sig ifølge www.marinetraffic.com ud for Sæby.

Avatar

Montering af broklap offentliggjort

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 11/4 2013, 21:16 (4055 dage siden) @ andersj

Hejsa

Samson blev i dag spottet i Frederikshavn ved 15. tiden. :-)

[image]


Nu befinder den sig ifølge www.marinetraffic.com ud for Sæby.

Så øges håbet for at det kan ske i weekenden ;-)

--
Mvh

Michael J.
[image]

Montering af broklap offentliggjort

af lolliken, 12/4 2013, 09:02 (4055 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej alle i forum.

DMI lover op til 10 m/sec. i weekenden, er det ikke lovligt meget i et så uroligt farvand som Limfjorden trods alt er? Der skal jo ikke meget bevægelse ved vandoverfladen før det bliver voldsomt i toppen!

V. h. lolliken.

Montering af broklap offentliggjort

af Karl Høst, 12/4 2013, 13:04 (4055 dage siden) @ lolliken

Citat fra Banedanmarks pressemeddelelse: For at weekendens montering kan gennemføres, må det ikke blæse over 8 m/s, og strømmen må højst være 1½ knob
Hele pressemeddelselsen her http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=18689

Montering af broklap offentliggjort

af Thorbjørn, 13/4 2013, 07:47 (4054 dage siden) @ lolliken

Hej alle i forum.

DMI lover op til 10 m/sec. i weekenden, er det ikke lovligt meget i et så uroligt farvand som Limfjorden trods alt er? Der skal jo ikke meget bevægelse ved vandoverfladen før det bliver voldsomt i toppen!

V. h. lolliken.

Det er nu ikke uroen på vandoverfladen, der er det største problem,
det er det skiftende vindpres på kranen og den hængende last, der kan/vil
komme i svingninger og gøre det farligt eller umuligt at sætte den på plads.

Montering af broklap offentliggjort

af Krabsen @, 13/4 2013, 09:14 (4054 dage siden) @ Thorbjørn

det er det skiftende vindpres på kranen og den hængende last, der kan/vil
komme i svingninger og gøre det farligt eller umuligt at sætte den på plads.

Der er heller ikke specielt meget plads til afdrift at give af, når den skal passere Limfjordsbroen...

Avatar

Montering af broklap offentliggjort

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2013, 09:39 (4054 dage siden) @ andersj

At få monteret broklappen er en stor offentlig begivenhed lokalt. Tv Aalborg - også kaldet AN-TV - transmitterer fra kl. 5 nu til morgen(!). Om bemeldte tv-kanal kan ses via nettet, ved jeg ikke. Jeg kan se den via Yousee; men det skyldes sandsynligvis, at jeg bor "i området".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Montering af broklap offentliggjort - fra Deres "udsendte"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2013, 10:12 (4054 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

At få monteret broklappen er en stor offentlig begivenhed lokalt. Tv Aalborg - også kaldet AN-TV - transmitterer fra kl. 5 nu til morgen(!). Om bemeldte tv-kanal kan ses via nettet, ved jeg ikke. Jeg kan se den via Yousee; men det skyldes sandsynligvis, at jeg bor "i området".

Tændte for mit tv: Lige nu har Samson MED broklap passeret Limfjordsbroen og er på vej hen til jernbanebroen.

Og så skal jeg i øvrigt undlade at kommentere yderligere i dag. Så spændende er det jo heller ikke;-).

Med venlig hilsen

Svend Gehrs

Avatar

Montering af broklap offentliggjort - nu med billede

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2013, 10:38 (4054 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og så skal jeg i øvrigt undlade at kommentere yderligere i dag. Så spændende er det jo heller ikke;-).

.....men det ser nu ud til at gå meget godt:

[image]

Avatar

Montering af broklap offentliggjort - nu med billede

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/4 2013, 12:08 (4054 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

.....men det ser nu ud til at gå meget godt:

...og de forsøger da tydeligvis, men vinden er også konfortabelt under de 8 m/s (4 m/s ifølge DMI)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Broklappen er på plads (+ 16 fotos)

af Gert, Aalborg, 13/4 2013, 20:28 (4053 dage siden) @ MYMXnord

Både broklap og tårnet er på plads og kranen sejlede fra broen for en times tid siden.
Der var tilsyneladende meget arbejde med at få den nye broklap til at passe med lejerne. Broklappen blev hævet i Nsb siden af kranen et stykke tid efter, at den havde været nede på plads. Der arbejdedes med en del tynde metalplader omkring lejerne - så vidt jeg kunne se inde fra bredden ved roklubbenpå Aalborgsiden.

Gert

Avatar

Broklappen er på plads - 5 billeder fra igår

af Morten Larsen, Nørresundby, 14/4 2013, 08:29 (4053 dage siden) @ Gert

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Mvh Morten L.

Avatar

Broklappen er på plads - 5 billeder fra igår

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/4 2013, 12:18 (4053 dage siden) @ Morten Larsen

Tak for billederne, Morten.
Du må da have været hurtig med udløserknappen, for ifølge Nordjyske.dk tog hele operationen 90 sekunder ;-)
Mange så sikkert gerne, at selve fremstillingen af broklappen også havde været speedet noget op, men forhåbentlig vil vi nu kunne glæde os over veludført arbejde i mange år fremover. Eller... det må tiden vise!.
Mon Tarkon har tænkt sig at reklamere med deres "bedrift" på deres hjemmeside - eller mon de mest har lyst til at glemme alt om det ? ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Broklappen er på plads - 5 billeder fra igår

af Gert, Aalborg, 15/4 2013, 17:27 (4052 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Kontravægten skulle have været oppe i dag, men operationen er blevet aflyst på grund af nogle mellemlægsplader, der er for tykke. Om det så er den gamle betonklods der ikke passer til den nye bro - eller omvendt får stå hen i det uvisse. Måske er det nye plader der bare ikke passer.
Der skulle angiveligt være nogle smede i gang med at fremstille pasende nye mellemlægsplader.

Gert

Kontravægten monteres nu

af andersj, Aalborg, 15/4 2013, 18:57 (4052 dage siden) @ Gert

Lige nu befinder Samson sig mellem de to broer med kontravægten, som monteres i aften.

Avatar

Broklappen er på plads - 5 billeder fra igår

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 15/4 2013, 19:59 (4051 dage siden) @ Gert

For ca. 10 min siden så det sådan ud :-)

[image]

--
Mvh

Michael J.
[image]

Avatar

Broklappen er på plads - 5 billeder fra igår

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/4 2013, 20:22 (4051 dage siden) @ Michael Julsrud

[image]

Det er jo (for mig) tydeligt at det er den gamle bro hvor det så må være de beskadigede dele der er skiftet ud med nye som så er svejste i.
Vi ser tydelige nitter på billedet og har hørt en masse om dårlige svejsninger.
Det bekymrer mig da en hel del, da nittede og svejste konstruktioner arbejder forskelligt.
Man havde balladen da man i skibsbygning begyndte at svejse pladerne. Man turde i starten ikke fuldsvejse skibene men kun overbygningerne. Selve skroget var stadig nittet og gav sig i søen. Det gjorde overbygningerne ikke, så de revnede.
Det skal blive spændende at se hvordan det går.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Broklappen er på plads - 5 billeder fra igår

af jaer, 15/4 2013, 20:40 (4051 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er jo (for mig) tydeligt at det er den gamle bro hvor det så må være de beskadigede dele der er skiftet ud med nye som så er svejste i.
Vi ser tydelige nitter på billedet og har hørt en masse om dårlige svejsninger.
Det bekymrer mig da en hel del, da nittede og svejste konstruktioner arbejder forskelligt.
Man havde balladen da man i skibsbygning begyndte at svejse pladerne. Man turde i starten ikke fuldsvejse skibene men kun overbygningerne. Selve skroget var stadig nittet og gav sig i søen. Det gjorde overbygningerne ikke, så de revnede.
Det skal blive spændende at se hvordan det går.

Det svejste fag, som er selve klapfaget, udgør jo et samlet modul, som ikke er fast forbundet med nittede fag, så mon ikke det går?

/Jan

Avatar

Broklappen er på plads - 5 billeder fra igår

af Gert, Aalborg, 15/4 2013, 21:19 (4051 dage siden) @ jaer

Jeg erlige kommet hjem fra broarbejdet. Der skal vist arbejdes noget tidendnu. Jeg mener, at da jeg gik, hvade de monteret de store bolte svingarmene i toppen af betonklodsen svinger om inde ved tårnet. Der var meget slibesrbejde i gang inden de kom så langt.
benene til betonklodsen svævede stadig lige over deres befæstigelser.

Utroligt så mange mennesker ilædt orange tøj, der står på broen og kigger på. Det er meget få man kan se lave fysisk arbejde.

Gert

Avatar

Broklappen er på plads - 3 billeder fra i aften mandag.

af Gert, Aalborg, 15/4 2013, 21:54 (4051 dage siden) @ Gert
redigeret af Gert, 15/4 2013, 22:14

her er et par billeder fra i aften[image][image][image]
Det første billede er taget ved 19 - tiden og det sidste ved 21 - tiden

Gert

Avatar

Broklappen er på plads - 5 billeder fra igår

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/4 2013, 22:45 (4051 dage siden) @ jaer

Det svejste fag, som er selve klapfaget, udgør jo et samlet modul, som ikke er fast forbundet med nittede fag, så mon ikke det går?

OK -sådet er de gamle faste fag vi ser helt frem til kontravægtenog broklappen kommer såovre på den anden side? Ja, så har jeg heller ikke broblemer ;-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Broklappen er på plads - 5 billeder fra igår

af Gert, Aalborg, 22/4 2013, 22:39 (4044 dage siden) @ Michael Deichmann

Broklappen kom som bekendt på plads - det samm gjorde kontravægten.
Lige nu har man så åbnet broen - så det virker altså også.

Det er så spændende om det også virker med at få den lukket igen - og få et tog over på betryggende vis.

Jeg bringer et billede af den åbne broklap taget her til aften.

Gert

[image]

Avatar

Broklappen er på plads - 5 billeder fra igår

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 23/4 2013, 00:30 (4044 dage siden) @ Gert

Broklappen kom som bekendt på plads - det samm gjorde kontravægten.
Lige nu har man så åbnet broen - så det virker altså også.

Det er så spændende om det også virker med at få den lukket igen - og få et tog over på betryggende vis.

Jeg bringer et billede af den åbne broklap taget her til aften.

Gert

Tak for billedet, Gert.
Der kan også læses lidt om det i dagens Nordjyske Stiftstidende.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Broklappen er på plads

af Gert, Aalborg, 24/4 2013, 21:39 (4042 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej

Her til aften var broklappen atter nede. Der er stadig en del stillads på broen.
Er der nogen der ved, om der har været et skinne-køretøj over broen med den nye klap?

Gert

Broklappen er på plads

af andersj, Aalborg, 24/4 2013, 21:42 (4042 dage siden) @ Gert

Hej

Her til aften var broklappen atter nede. Der er stadig en del stillads på broen.
Er der nogen der ved, om der har været et skinne-køretøj over broen med den nye klap?

Gert

DSB har ikke haft noget over endnu, og forventer det heller ikke før mandag morgen.

Avatar

Broklappen er på plads

af Gert, Aalborg, 24/4 2013, 22:28 (4042 dage siden) @ andersj

det kunne jo være at banedanmark havde haft et eller flere arbejdskøretøjer over.

Gert

Avatar

Montering af broklap offentliggjort

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/4 2013, 20:57 (4037 dage siden) @ andersj

Er der slet ikke nogen årvågne togspottere der var ude og tage billeder af det første ordinære tog over broen? Eller særtoget?

Klokken er nu 21 så det undrer mig sgu at alt hvad der har været af billeder er en henvisning til Nordjyske.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Montering af broklap offentliggjort

af Gjæst, 30/4 2013, 17:40 (4037 dage siden) @ Michael Deichmann

Er der slet ikke nogen årvågne togspottere der var ude og tage billeder af det første ordinære tog over broen? Eller særtoget?

Jeg undrer mig også over den udprægede tavshed om genindvielsen af jernbanebroen over Limfjorden, især i betragtning af hvor mange der i det forløbne år har harcelleret over Banedanmarks håndtering af genopbygningen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak