Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S første årsrapport (Generelt)

af Karl Høst, 6/4 2013, 15:44 (4069 dage siden)

Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S afholder sit første interessentskabsmøde 19. april 2013.
I den forbindelse er der udarbejdet en årsrapport, der redegør for arbejdet og afslører igangsættelse af de første anlægsarbejder medio 2013.
http://www.midttrafik.dk/letbane/nyheder?

Avatar

Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S første årsrapport

af Ove Nygaard, 7/4 2013, 08:03 (4068 dage siden) @ Karl Høst

Læg vel mærke til Ledelsesberetningen, side 10, efter hvilken der er restriktioner ved etablering af broer over Egådalen. Af hensyn til Odderen:-D , der lever i området, må der ikke bygges i perioden 1. juni - 1. oktober.

God søndag.

Ove af Erritsø

Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S første årsrapport

af L.H. Jensen, 7/4 2013, 20:44 (4067 dage siden) @ Ove Nygaard

Læg vel mærke til Ledelsesberetningen, side 10, efter hvilken der er restriktioner ved etablering af broer over Egådalen. Af hensyn til Odderen:-D , der lever i området, må der ikke bygges i perioden 1. juni - 1. oktober.

God søndag.

Ove af Erritsø

Det er da sådan set et meget rimeligt krav - gid tilsvarende hensyn måtte vinde indpas andre steder.

Men rent bortset fra det, tror jeg (stadig) ikke på, at "letbanen" overhovedet bliver til noget; mit gæt er, at man i løbet af nogle måneder melder ud, at
- der er nogle helt værentlige tekniske problemer mht. integrering af jernbane og sporvej (det er næppe helt forkert i øvrigt),
- at man faktisk er godt tilfreds med de to busbaner, der er etableret opad Randersvej, og
- at man under hensyntagen til den økonomiske situation stiller projektet i bero indtil videre.

Dette er ikke et indlæg, der skal opfattes som indledning af en længere debat, men blot min personlige "fornemmelse". Og så giver det mig jo mulighed for senere - med rette - at udbryde: "hvad sagde jeg?".

Men skulle jeg mod forventning ikke få ret, vil det da glæde mig usigeligt :-)

Mvh
LHJ

Avatar

Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S første årsrapport

af BoergeOf61, Randers C, 7/4 2013, 21:20 (4067 dage siden) @ L.H. Jensen
redigeret af BoergeOf61, 7/4 2013, 21:36

Jeg tror hverken, du får ret eller bliver glad. Mit gæt er, at hvis dine antagelser er korrekte, bliver det ikke meldt ud, og projektet ikke bliver stillet mere i bero, end de aftalte tilskud kan indbetales.

Tilføjelse: Når jeg nu tænker over det, er jeg i tvivl, om projektet ikke er stillet i bero i forvejen. I modsat fald kræves nok mindst afslutning af det igangværende vejarbejde midt i Aarhus, så busserne mellem Aarhus og Djursland igen kan komme ind til Aarhus rutebilstation, og de regionale busser på Randersvej igen kan køre ad Nørrebrogade og Kystvejen.

Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S første årsrapport

af MZ1411, 7/4 2013, 21:59 (4067 dage siden) @ BoergeOf61

Hermed et kort over omlægninger af busruter i Aarhus i forbindelse med anlæggelsen af Letbanen: http://www.midttrafik.dk/?newsid=4037
Håber det giver lidt forståelse for, hvad der sker nede ved havnen i forbindelse med Letbaneanlæggelsen.
:-) ;-)

Avatar

Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S første årsrapport

af BoergeOf61, Randers C, 7/4 2013, 22:18 (4067 dage siden) @ MZ1411

Der står, at vejarbejdet også er til udvikling af havnen. Det er nok at gøre med planer om begrænsning af trafikken i centrum.

Avatar

Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S første årsrapport

af Ove Nygaard, 7/4 2013, 21:33 (4067 dage siden) @ L.H. Jensen

Læg vel mærke til Ledelsesberetningen, side 10, efter hvilken der er restriktioner ved etablering af broer over Egådalen. Af hensyn til Odderen:-D , der lever i området, må der ikke bygges i perioden 1. juni - 1. oktober.

God søndag.

Ove af Erritsø


Det er da sådan set et meget rimeligt krav - gid tilsvarende hensyn måtte vinde indpas andre steder.


Mvh
LHJ

Kære Lars Henning Jensen.

Mit lille indlæg skulle ikke opfattes, som om jeg ikke under Odderen i Egådalen fred og ro i yngleperioden (formoder jeg). Jeg spillede - som tidligere i en fjern fortid involveret i Odderbanen - lidt på den morsomme tanke, at det herlige dyr, Odderen, er lidt i vejen for letbanens anlæg. Jeg glæder mig da også til, at letbanen bliver en realitet. En indflydelsesrig person i projektet har endda lovet mig, at jeg vil blive inviteret med til indvielsen. Jeg har min fremskredne alder in mente blot betinget mig, at der til den tid er konstrueret en rollator med indbygget gps, så jeg kan finde vej.:-D

Med dette sidste forsøg på endnu engang at spille "morsom" ønsker jeg fortsat god søndag.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S første årsrapport

af Lars Viinholt-Nielsen @, 8/4 2013, 19:15 (4067 dage siden) @ L.H. Jensen

Kære Lars Henning
Jeg håber og ber til gengæld til, at du får ret, så vi undgår at smide penge ud til dette tåbelige projekt. Det eneste, der kommer ud af dets realisering, er at det smadrer nærbanetrafikken Århus-Hornslet både drifts- og trafikmæssigt, samt at motorvejsudfletningerne i Århus Nord (hvor der ikke bor et menneske) bliver betjent af et højklasset offentligt transportmiddel! Det genererer næppe en eneste ny passager til den kollektive trafik med en rejsetidsforkortelse fra Århus H til Skejby Sygehus på ganske få minutter, med mindre man nedlægger samtlige P-pladser ved sygehuset!
Sporvognen vil ikke alene i anlæg, men også i drift blive så kostbar, at bustrafikken i regionen må indskrænkes drastisk. Anlægget vil økonomisk også blive en (mindst) lige så stor skandale som IC 4-togene. Prøv bare at se på tidsplanen: først var det 2015, så 2016 og nu 2017.
venlig hilsen
Lars

Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S første årsrapport

af Andersen, 10/4 2013, 21:17 (4064 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Det mest optimale i den perfekte verden ville vel også være at nærbanen blev bibeholdt og måske bare gjort elektrisk med el-desiro eller talent (burde den iøvrigt for længst!)

så kunne man ved siden af og separat erstatte de vigtigste A-busser med et sporvogns-system

sådan ville en by som Aarhus sikkert se ud mange steder i centraleuropa, men det her er Danmark. Vi kan jo godt lide dieseltog og dieselbusser..suk

Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S første årsrapport

af Karl Høst, 11/4 2013, 11:41 (4064 dage siden) @ Andersen

Planerne går jo ud på at den nuværende nærbane elektrificeres på hele strækningen Odder-Grenaa. Dertil kommer en banestrækning fra Nørreport til Lystrup via Skejby og Lisbjerg. Senere etaper er netop radialer mod Skanderborg, Hadsten og Silkeborg (A-busser)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak