Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Midler til veterantog (Generelt)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 7/4 2013, 09:32 (4068 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 7/4 2013, 09:45

Iflg. overskrift (eller rettere rulletekst) på DR2-nyhederne her til formiddag, så skulle der være sat 6 millioner kr. af til veterantog fra spøgelsesbillister.

Mvh
Claus

--
[image]

Midler til veterantog

af UTJ, 7/4 2013, 09:51 (4068 dage siden) @ Claus E. Hansen

Iflg. overskrift på DR2-nyhederne her til formiddag, så skulle der være sat 6 millioner kr. af til veterantog fra spøgelsesbillister.

Spøgelsestog. Spøj til side, veteranbanerne er nødlidende og er i mange byer en relativ stor attraktion. Samtidig yder veterantognoget så opbyggeligt som praktisk træning i mekanik og sikkerhed/ansvarlighed, samtidig med at der skal leveres et produkt for simpelt hen at kunne overleve. Og tro mig veteranbaner har vist ført mange ud i job på et senere stadium af deres karriere, så den beskæftigelsesmæssige effekt kan være meget større end af alle mulige ordninger (suk).

Og billisterne der kører den gale vej: hvis ikke det er bevidst er det jo, uanset hvor mange mia man vil putte i det, umuligt at dæmme op for, da det i forhold til trafikomfanget er en uhyre sjælden hændelse (heldigvis).

Avatar

Midler til veterantog

af Sune, Tønder, 7/4 2013, 10:16 (4068 dage siden) @ UTJ

Nu er 6 Mil. ikke en herregård. Men selvfølgelige bedre end ingen ting.

--
Sune Nielsen
Tønder

Midler til veterantog

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 7/4 2013, 10:13 (4068 dage siden) @ Thorbjørn

Iflg. overskrift (eller rettere rulletekst) på DR2-nyhederne her til formiddag, så skulle der være sat 6 millioner kr. af til veterantog fra spøgelsesbillister.

Mvh
Claus


http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/04/07/064925.htm

Og her:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-66852131:trafiknisse-f%C3%A5r-seks-millioner-til...

Det ser ud til at Trafiknissen skal lege forsinket julemand i år. :-)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Midler til veterantog

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 7/4 2013, 10:20 (4068 dage siden) @ BlackThorneDK

Det er slet ikke så tosset en trafikordfører ;-)

Der vil blive taget imod alle midler med kyshånd ved jeg, selv om det måske ikke er nogen herregård.

Mvh
Claus

--
[image]

Midler til veterantog

af UTJ, 7/4 2013, 10:24 (4068 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det er slet ikke så tosset en trafikordfører ;-)

Der vil blive taget imod alle midler med kyshånd ved jeg, selv om det måske ikke er nogen herregård.

Det er det i museumssammenhænge - især i en tid hvor mindre museer får skåret og frataget driftstilskud. 6 mio er en fordobling (sådan cirka) af det offentlige tilskud til jernbanemuseumsvirksomhed.

Midler til veterantog

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 7/4 2013, 10:32 (4068 dage siden) @ UTJ

I disse tider er det absolut utroligt positivt for hele veterantogsområdet, ja ;-)

(uden at ville blandes ind i det med spøgelsesbillisterne)

Mvh
Claus

--
[image]

Men til hvad mon..

af glade-koege ⌂, køge, 7/4 2013, 10:40 (4068 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg så gerne penge til at en E maskine kunne komme ud og trille igen fx.. Må erkende den har jeg en svaghed for, mener i mine unge dage jeg har trillet igennem nørreport med den på fjern banen og var en oplevelse bigtime...

Avatar

Men til hvad mon..

af Morten Beck, Græsted, 7/4 2013, 11:45 (4068 dage siden) @ glade-koege

Uden at være 100% sikker, så mener jeg at de 6 millioner kr. skal indgå i puljen omkring signalprogrammet, så også veterantogene kan køre efter de "gammeldags" signaler bliver fjernet.

Der er et seriøst problem der, for det er afsindigt mange penge pr enhed det drejer sig om. Det sidste nævnte beløb jeg hørte, var ca. 1 million pr enhed, det er jo fuldstændig sindssygt!!!!.

Men uanset hvad, så bliver det spændende at se, hvor mange klubber der kører veterantog efter det nye signalprogram er udrullet..

For hvis det skal koste 1 million pr enhed, så tror jeg det bliver meget få. Hvor skal pengene komme fra, det synes jeg er et seriøst spørgsmål?:-|

Undskyld min mulige pessimisme..;-)

-Morten Beck

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Men til hvad mon..

af jaer, 7/4 2013, 15:52 (4068 dage siden) @ Morten Beck

Hvis du læser trafikaftalen (bl. a. diskuteret i denne tråd, så vil du se, at der er 5 mill til veteranbanerne og 1 mill til at kigge på forholdet til signalprogrammet.

Da forrige portion (også 5 mill) kom der ansøgninger på projekter til over det ti-dobbelte. Heldigvis er midlerne primært til infrastruktur, som også er det område, hvor der er størst behov. Der er ikke meget ved at have en masse materiel, hvis der ikke er nogen skinner at køre på, men ofte bliver arbejdet med skinnerne (og øvrige faste anlæg) ofte nedprioriteret, både på ressourcesiden og på påskønnelsessiden.

Så lad os håbe, at midlerne kommer de eksisterende, nødlidende veteranbaner til gode og ikke til nogle underlige fritflyvende fantasi-projekter med 40 km ny veteranbane eller lignende. Støt hellere op om de baner, der trods alt gennem mange år har vist deres værd og bevist, at de kan drives.

/Jan

Men til hvad mon..

af F.Elkjær @, 7/4 2013, 11:49 (4068 dage siden) @ glade-koege

Til hvad mon??
Det kan resultere i en uendelig lang ønskeliste eller diskussion om anvendelse.
De 6 millioner erstatter ikke en frivillige arbejdsindsats som man er afhængig af alle steder. Men det kan måske hjælpe med de tiltag som det er svært at finde arbejdskraft til, så som vedligeholdelse og udvikling af spor, bygninger mm. Vi får nok ikke flere veteranbaner, men vigtigere er at man udvikler det der allerede findes.
F.Elkjær

Midler til veterantog

af Gjæst, 7/4 2013, 11:56 (4068 dage siden) @ Thorbjørn

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/04/07/064925.htm

Jeg må tilstå at det er en uheldig udvikling. Dels kan veteranbanerne blive lagt for had når man tager penge fra trafiksikkerhedsområdet og flytter den til veteranbanerne, dels er det uheldigt i en krisetid at bruge offentlige penge på folks hobby.

Midler til veterantog

af UTJ, 7/4 2013, 12:18 (4068 dage siden) @ Gjæst

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/04/07/064925.htm


Jeg må tilstå at det er en uheldig udvikling. Dels kan veteranbanerne blive lagt for had når man tager penge fra trafiksikkerhedsområdet og flytter den til veteranbanerne, dels er det uheldigt i en krisetid at bruge offentlige penge på folks hobby.

jo, men penge vil altid kunne bruges til 'noget andet'. I dette tilfælde tror jeg dog ikke at der sker skade, for de mildest talt amatøragtige indretning med opspretning af dæk vidner jo om at der ikke er meget at gøre end at oplyse - og det bliver der jo heldigvis i forvejen. Ellers skal man forbyde folk at køre i bil, for det er jo forbudt i forvejen at køre i venstre side......

Midler til veterantog

af marrix, Valby, 7/4 2013, 13:07 (4068 dage siden) @ UTJ

I dette tilfælde tror jeg dog ikke at der sker skade, for de mildest talt amatøragtige indretning med opspretning af dæk vidner jo om at der ikke er meget at gøre end at oplyse

Hvis man har fulgt med i status på projektet, kan man se at nyeste forsøg er med en elmotor og sensorer til at fjerne piggene igen, så man netop undgår ødelagte dæk:
http://ing.dk/artikel/simpel-elmotor-sparker-nyt-liv-i-kampen-mod-spoegelsesbilister-pa...

- Martin

Midler til veterantog

af jaer, 7/4 2013, 15:55 (4068 dage siden) @ marrix

Hvis VD nu kan fortsætte med deres forsøg, så må det jo også betyde, at de netop ikke har behov for de midler, der så er flyttet over til veteranbanerne?

Og så ender historien jo med at være en stakkels journalists kedelig forsøg på at skabe en overskift, som kunne være undgået med bare minimum research.

/Jan

Midler til veterantog

af Niels Munch, 7/4 2013, 13:12 (4068 dage siden) @ UTJ

Blondine i sin bil på motorvej hører i trafikradioen melding om en spøgelsesbilist.

"Een - der er s'gu' da mange !!!

Duk og raskt væk
Niels

Midler til veterantog

af KimC, 7/4 2013, 18:51 (4068 dage siden) @ Gjæst

Jeg må tilstå at det er en uheldig udvikling. Dels kan veteranbanerne blive lagt for had når man tager penge fra trafiksikkerhedsområdet og flytter den til veteranbanerne, dels er det uheldigt i en krisetid at bruge offentlige penge på folks hobby.

Det er også noget jeg frygter kan give bagslag, og blive noget træls for veteranoperatørerne. Lige nu er der åbenbart ingen der siger noget fordi medierne er optaget af noget andet.
Selvom ulykker forårsaget af spøgelsesbilister er sjældne, er de voldsomme når de sker, og der må påregnes dødsofre. Sker der engang en voldsom ulykke og en journalist til den tid finder ud af at de penge der var afsat til at forebygge på dette felt, i stedet blev anvendt til veterantog - ja, hobbyformål - så er der mus i Marens bukseben.

Midler til veterantog

af L,H, Jensen, 7/4 2013, 20:34 (4068 dage siden) @ Gjæst

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/04/07/064925.htm


Jeg må tilstå at det er en uheldig udvikling. Dels kan veteranbanerne blive lagt for had når man tager penge fra trafiksikkerhedsområdet og flytter den til veteranbanerne, dels er det uheldigt i en krisetid at bruge offentlige penge på folks hobby.

Der er en åbenlys fejlopfattelse udstillet i ovenstående indlæg ...:

Pengene gives naturligivs IKKE til "folks hobby", men til at sikre en del - væsentlig endda - af vores danske nationale kulturarv.

Og sammenholdt med, hvad man bruger på vedligeholdelse af borgruiner, slotte* og andre fortidsminder, er jernbanen sørgeligt underprioriteret. Det rådes der lidt bod på med den 5 mill. kr. ...

') tænk bare på, hvor mange mill. kr. man for få år siden postede i eet am Amalienborg-palæerne, da kronprisen og konen skulle have en ny lejlighed - et hus i tilsvarende stand og størrelse et andet, men ligeså centralt og fasionabelt sted kunne man have købt for en brøkdel. Men også her vejede hensynet til kulturarven tungt

mvh
LHJ

Midler til veterantog

af KimC, 8/4 2013, 06:56 (4068 dage siden) @ L,H, Jensen

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/04/07/064925.htm


Jeg må tilstå at det er en uheldig udvikling. Dels kan veteranbanerne blive lagt for had når man tager penge fra trafiksikkerhedsområdet og flytter den til veteranbanerne, dels er det uheldigt i en krisetid at bruge offentlige penge på folks hobby.


Der er en åbenlys fejlopfattelse udstillet i ovenstående indlæg ...:

Pengene gives naturligivs IKKE til "folks hobby", men til at sikre en del - væsentlig endda - af vores danske nationale kulturarv.

Det er også en udbredt fejlopfattelse at alt der nogensinde har kørt på skinner er kulturarv.
Den kulturarv der er fredet og underlagt kulturstyrelsens tilsyn føres der tilsyn med, og der er regler for hvordan istandsættelse mv skal foregå.

Midler til veterantog

af L.H. Jensen, 8/4 2013, 10:59 (4067 dage siden) @ KimC

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/04/07/064925.htm


Jeg må tilstå at det er en uheldig udvikling. Dels kan veteranbanerne blive lagt for had når man tager penge fra trafiksikkerhedsområdet og flytter den til veteranbanerne, dels er det uheldigt i en krisetid at bruge offentlige penge på folks hobby.


Der er en åbenlys fejlopfattelse udstillet i ovenstående indlæg ...:

Pengene gives naturligivs IKKE til "folks hobby", men til at sikre en del - væsentlig endda - af vores danske nationale kulturarv.


Det er også en udbredt fejlopfattelse at alt der nogensinde har kørt på skinner er kulturarv.
Den kulturarv der er fredet og underlagt kulturstyrelsens tilsyn føres der tilsyn med, og der er regler for hvordan istandsættelse mv skal foregå.

Ja, men det er også en misopfattelse, at det kun er det, der er fredet, der er "kulturarv" ...

I øvrig er ingen banestrækninger fredet og intet jernbanemateriel underlagt fredningslignende sikring.

Mvh
LHJ

Avatar

Midler til veterantog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/4 2013, 21:29 (4068 dage siden) @ Claus E. Hansen

Når nu Pihl Lorentzen og Venstres presseafdeling går ud og prøver at score nogle billige point ved at få det til at se ud som om det er noget han har ordnet, så er det trist, at de i deres iver for selvpromovering ikke får tydeligere frem i lyset, at det drejer sig om 6 mill. kroner der er til overs (!!!) fra et projekt i Vejdirektoratet til modvirkning af spøgelsesbilister.

Der er således ikke "taget" penge fra nogen som sådan.

Og det er ikke så breaking nyt, for det fremgik da forliget blev indgået at 1 mill. er afsat til en analyse af hvilke mulige løsninger der er for at veterantog stadig vil kunne køre, ikke blot på egne baner, men også på de lange skinner.

PS:Måske at foreningerne skulle begynde at tale sammen om et driftfællesskab af Gedserbanen..... Den kan man jo holde ERMTS fri ;-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Midler til veterantog

af UTJ, 7/4 2013, 21:52 (4068 dage siden) @ Michael Deichmann

PS:Måske at foreningerne skulle begynde at tale sammen om et driftfællesskab af Gedserbanen..... Den kan man jo holde ERMTS fri ;-)

Det er dyrt at komme til og fra med jernbanekøretøjer og jernbaneklubber trives alt andet lige bedst hvor frivillige vil give tid og energi. Og der vinder sydspidsen af Falster absolut ikke - tror (kender ikke de faktiske forhold) at både Museumsbanen og Gedser Remise forlængst har drænet alle frivillige veteranbanekræfter på sydhavsøerne og tildels lever af pendlere fra Sjælland.

Midler til veterantog

af arne jørgensen @, 7/4 2013, 22:45 (4068 dage siden) @ UTJ

flere veteranbaner i landet vil kun være en konkurrent til den der ligger i nærheden. Så får man 2 baner der går dårligt ( både økonomisk og personalemæssigt ) istedet for 1 der går rimeligt, og ingen veteranbaner kan leve af entusiasterne, der med diverse medlemskort helst vil køre gratis. Vær nu tilfreds med de midler der gives og håbe de bliver givet til noget fornuftigt. Den største trussel idag mod banerne er regler

Midler til veterantog

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 7/4 2013, 21:59 (4068 dage siden) @ Michael Deichmann

Trafikordførerens jernbaneinteresse er nu meget kendt. Og så mange stemmer tror jeg altså ikke at der er i det, at det kan kaldes for et mediestunt.

Hvorfor ikke glædes over, at der nu nok engang kommer nogen gode midler til veteranjernbanerne? Der er særdeles god brug for det, og ærligt talt, med den rolle som kulturarvsformidlere banerne har, så burde de være fast indslag på finansloven. Det er så en anden snak.

Mvh
Claus

--
[image]

Midler til veterantog

af re20000, 7/4 2013, 23:25 (4068 dage siden) @ Michael Deichmann


Og det er ikke så breaking nyt, for det fremgik da forliget blev indgået at 1 mill. er afsat til en analyse af hvilke mulige løsninger der er for at veterantog stadig vil kunne køre, ikke blot på egne baner, men også på de lange skinner.

Veterantogsklubberne udfører frivilligt arbejde. Dertil får de 6 mio ekstra. Men den ene, dvs 16%, går som statsstøtte til nogle regnedrenge, der skal holde tale og spise smørrebrød. Jeg er sikker på at der findes kompetente folk i klubberne, der kan løse den opgave som frivillige og spare pengene til noget konstruktivt. Spørgsmålet er så hvor stor troværdighed de tillægges af den offentlige administration når det nu ikke er nogle af deres egne, der skriver rapporten?

Sarkasme kan forekomme

´Nold

Midler til veterantog

af arne jørgensen @, 8/4 2013, 22:15 (4067 dage siden) @ re20000

med det nye kommende signalsystem, er det vigtigt, at man finder løsninger på hvordan det kan anvendes også af veterantog fra de forskelloige klubber, der er afhængige af at kunne køre på nettet og dem der gør det lejlighedsvis. Som bekendt, er der ikke noget ved jernbanerne idag, der hverken er nemt eller billigt, så skulle banerne selv udvikle noget, ville det drukne i bureaukrati og regler. Så jeg tror der er nogen der har lyttet til banernes ønsker, så der kan komme noget brugbart. At der så måske kan være noget sammenfald af personer der både har begreb om veterantog og signalsystemer gør nok ikke noget, så tak til de der har gjort et godt stykke info/benarbejde og så håber vi, at der kommer nogle gode løsninger og at de øvrige midler fordeles fornuftigt

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak