Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

privatbane-godstog

af ole, 8/1 2011, 11:16 (4857 dage siden)

Niels havde et udmærket forslag om at starte en tråd om dette emne. Det er vist ikke sket endnu, så nu vil jeg så i al ydmighed "åbne ballet".

Min fortids privatbane, og dermed også godstog, begrænder sig primært til København og Nordsjælland.

AB var ji ren godsbane, så var der private rangeringstiltag mere eller mindre i tilknytning til havnen.
LNJ nog HHGB havde (næsten) ingen godstrafik, og HFHJ havde jo "Danmarks svar på Ruhrdistriktet" i form af trafikken fra og til Stålvalseværket, med ret intens godstrafik for en privatbane.
Og nu kommer så mit spørgsmål, nemlig gods(brænde)trafikken-eller mangel på samme- på GDS.
Hvor var egentlig brændtransporterne på GDS?
Der var mindst 5 brændepladser i selve skoven plus det "løse". Grib Skov er en af Danmarks største skove, men hvor blev den intense godstogstrafik med brænde på GDS af? Bortset fra de specielle forhold under krigen, var der jo ikke rigtigt noget at køre med efter denne. Heller ikke udskibning af brænde i Gileleje Havn (efter krigen)
Var det allerede "solgt" til landevejene (hest), lastbiler? Havde det noget med nærheden til København at gøre?
Som barn i 50erne var jeg overbevist om at der måtte være en mægtig intensiv trafik med skovprodukter, men nej. Til sidst var det visk kun sporadisk kørsel med et par godsvogne fra Hi til henholodsvis Græsted og Helsinge, og så var det (gods)tog kørt!.
Er der nogen gode forklaringer på koblingen mellem en af DKs største skove, og mangel på skovgods på GDS?;-)

privatbane-godstog

af ole, 8/1 2011, 11:21 (4857 dage siden) @ ole

ja undskyld hvis jeg tog brødet ud af munden på nogle, men temaet privatbanegodstog er så spændende at det ville være synd hvis det ikke kom igang

privatbane-godstog

af K:E Jørgensen, 8/1 2011, 12:01 (4857 dage siden) @ ole

[image]

25.07.73 V N J D 12 Oxbøl

du tager ikke brødet fra mig skulle finde dem først se også
under ØSJS ligger der også ledt hilsen kjeld

privatbane-godstog

af K:E Jørgensen, 9/1 2011, 12:18 (4856 dage siden) @ K:E Jørgensen

[image]


G D S L 1 05.02.68 Kagerup

privatbane-godstog

af K:E Jørgensen, 9/1 2011, 15:48 (4856 dage siden) @ K:E Jørgensen

[image][image]

Foto 1 Gilleje

Foto 2 Kagerup alle er G D S L 1 050268

Privatbane-godstog (1 foto)

af Niels Munch, 8/1 2011, 14:02 (4857 dage siden) @ ole

Gribskovbanen har i perioder haft ganske fine godsbefordringstal - især under krigene. Under første verdenskrig nåede man 95.000 t og under anden 100.000 t - i et enkelt år.

Men skovprodukter var aldrig den største enkeltgodsart. Den plads havde faktisk teglværksprodukterne i en længere periode.

Forklaringen herpå kan være mangfoldig; men i tiden fra anlæggelsen af Esrum Kanal og frem til, at Gribskovbanen nåede sin endelige udstrækning, skete vel et skift i efterspørgslen efter brændselstyper fra træ til de fossile, især kul og gasværkskoks. Siden udviklede de alternative transportformer sig, og lastbilerne fik en stedse øget andel af godsbefordringen.

En del af Gribskov blev jo beplantet med "flådeeg" - efter 1807, hvor vi mistede flåden til englænderne. Flådeegen kunne jo ikke brændes, men skulle vokse sig stor og stærk og anvendes til nybygning af orlogsskibe. Da træerne var store nok, byggede man imidlertid krigsskibe af jern .........

Jeg skal overhovedet ikke kloge mig på dette tema, men nævner disse forhold mest som inspiration til et studie af bogen "Gribskovbanen" af Ole Plum og Lars Viinholt-Nielsen, DJK 2009 (ISBN 978-87-87050-61-6), der med sine 384 siden belyser alle aspekter af Gribskovbanens alsidige og interessante historie.

I stedet vil jeg egentlig blot vise et billede af "et forkølet godstog", her i Helsinge:

[image]
GDS L 1 med godstog i Helsinge, 03.08.1979 (nm).

I 1979 befordredes 10.000 t gods med banen.

HT-bussen er en tidligere KS Leyland/DAB type 2, der er blevet forvist til Nordsjælland. På dette tidspunkt havde privatbanerne i Hillerød stadig opgaven som "driftsområde" for HTs busser i Nordsjælland.

Bedste hilsener
Niels

Privatbane-godstog (+ 1 foto)

af Niels Munch, 8/1 2011, 14:23 (4857 dage siden) @ ole
redigeret af Niels Munch, 8/1 2011, 14:47

..... og nu, hvor ballet er åbnet, vil jeg fortsætte med:

[image]
HFHJ M 8 med godstog 526 i Ølsted, 21.05.1977 (nm).

..... med det fromme håb og ønske, at flere forumdeltagere vil hægte sig på dette emne, der egentlig burde kunne være ganske omfattende og broget!

Bedste hilsener
Niels

Privatbane-godstog (+ 1 foto)

af ole, 8/1 2011, 14:56 (4857 dage siden) @ Niels Munch

enig, og gode billeder.
Egentlig kunne man godt have en mistanke om at HFHJ måske, ihvertfald periodevis, var den privatbane der havde mest godstrafik?
Nærmeste konkurrenter jeg lige kan komme i tanke om er periodiske militærtransporter i Vestjyllan, og måske kalktransporter på ØSJS?

Privatbane-godstog (+ 1 foto)

af Peter Roland Hansen @, 8/1 2011, 17:49 (4856 dage siden) @ ole

Lollandsbanen var også godt krende med gods en gang

Privatbane-godstog (+ 1 foto)

af ole, 9/1 2011, 05:52 (4856 dage siden) @ Peter Roland Hansen

du har ret. det kom jeg også til at tænke på. Specielt selvfølgelig i forbindelse med "det hvide guld".
Og i gamle dage HTJ og tørv fra Åmosen, i hvertfald under krigen,

Privatbane-godstog (+ 1 foto)

af ole, 9/1 2011, 05:59 (4856 dage siden) @ Niels Munch

jeg har en svag erindring om det oftest var Mak-lokomotiverne der trak godstogene på HFHJ , og ikke Marcipanbrødet som her på billedet, eller hvad?

Privatbane-godstog HFHJ

af Svend, 9/1 2011, 07:41 (4856 dage siden) @ ole
redigeret af Svend, 9/1 2011, 08:02

Jeg var ofte i Hillerød i 70´erne og husker at alle tre maskiner - de to MaK-lokomotiver og Frichs-lokomotivet - blev anvendt i daglig drift. Til tider kunne der være flere godstog (særtog) om formiddagen Frederiksværk-Hillerød-Frederiksværk og her gjorde MaK-lomotiverne størst gavn, da de kunne fremføre større/tungere tog. Det var jo ikke småting, der blev trukket afsted med.

På Nordbanen blev godsvognene transporteret fra og til Hillerød i godstog til/fra Gb og Helsingør. Som jeg erindrer det, var der oprindeligt to godstog i hver retning Gb-Hi (om natten) og Hi-Gb (om aftenen). Desuden kørte der et godstog Hi-Hg tidligt om morgenen. Ud over det var der posttoget Kh-Hi (-Hg), så indenfor nogle få timer blev stationen "anløbet" af tre MY/MX-lokomotiver. Senere forsvandt vist det ene Gb-godstog, da det blev afkortet til løb Gb-Ly-Gb

Måske andre kan huske noget mere?

--
Svend

Privatbane-godstog i Hillerød 1981

af Svend, 9/1 2011, 09:20 (4856 dage siden) @ Niels Munch

Men så lad os bare feste videre med et par fotos fra Hillerød 1981:

[image]
Dagens godstog til Helsinge Foto ©SBJ


[image]
Dagens godstog fra Helsinge Foto ©SBJ


[image]
HFHJ M8 Foto ©SBJ


[image]
Nok ikke et godstog men alligevel. Ved ankomsten havde dette tog ofte en rutevogn med (en Hede-Nielsen tankvogn) Foto ©SBJ

--
Svend

Privatbane-godstog i Hillerød 1981

af Holger Cordtz, Kolding, 9/1 2011, 09:38 (4856 dage siden) @ Svend

Hej

Så vil jeg også deltage lidt i festen :-)
Har engang se HFHJ M9 med et godstog i Frederiksværk, det
er kun den ene gang jeg har fået et foto af en MAK med tog.

Mvh
Holger Cordtz

[image]
HFHJ M9 i Frederiksværk den 22/3-88 Foto: Holger Cordtz

HFHJ-godstog i Hillerød 1983

af Niels Munch, 9/1 2011, 10:11 (4856 dage siden) @ Svend

Ved ankomsten havde dette tog ofte en rutevogn med (en Hede-Nielsen tankvogn)

Som f.eks. her:

[image]
HFHJ M 11 med tog 560 i Hillerød 07.07.1983 (nm).

M.v.h.
Niels

Privatbane-godstog ØSJS 1974

af Svend, 9/1 2011, 09:55 (4856 dage siden) @ ole

I efteråret 1974 var jeg en tur forbi ØSJS og tog forskellige billeder. Papirbillederne er stadig OK, men jeg kan se at negativerne (Kodak/ Kodacolor II)er ved at gå til. Bl a er de ved at få et grønt skær. Jeg vil nu alligevel vise de indscannede negativer fordi motiverne er spændende nok - og så nøjes med at scanne de stadig velbevarede papirbilleder på et andet tidspunkt.

[image]
[image]
[image]

Foto ©SBJ

--
Svend

Privatbane-godstog ØSJS 1996

af Allan Støvring-Nielsen, 9/1 2011, 13:23 (4856 dage siden) @ Svend

Og et lidt nyere

mvh, Allan

[image]

Privatbane-godstog (ØSJS 1988)

af Niels Munch, 10/1 2011, 16:02 (4855 dage siden) @ ole

[image]
ØSJS M 10 med godstog i Hårlev, april 1988 (nm).

M.v.h.
Niels

Privatbane-godstog

af Niels Munch, 11/1 2011, 13:31 (4854 dage siden) @ ole

[image]
OHJ 40 med C 220 og 4 godsvogne ank. Tølløse 25.06.1974 (nm).

Toget, der ankom kl. 10:10, var vel egentlig et "blandettog", da det - så vidt jeg husker - var personførende.

I må nøjes med sort/hvid, da farvebilledet havde for meget "grønstik".

M.v.h.
Niels

privatbane-godstog

af Georg Schmidt, Højbjerg, 12/1 2011, 17:42 (4852 dage siden) @ ole

Godstoget fra Lemvig ankommet til Vemb 1968.[image]

privatbane-godstog

af Georg Schmidt, Højbjerg, 12/1 2011, 19:37 (4852 dage siden) @ ole

Jeg fandt lige et par stykker mere. Det ene viser VLTJ ML 12 på vej op fra havnen i Lemvig ca. 1970. De andre er fra Højby med middagsgodstoget fra Nykøbing,der læsser gods fra pakhuset ca. 1973.[image][image][image][image][image][image]

privatbane-godstog

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 13/1 2011, 04:55 (4852 dage siden) @ Georg Schmidt

Flotte billeder, der rigtig godt viser dagligdagen dengang.

Mvh
Claus

privatbane-godstog

af Niels Munch, 13/1 2011, 08:12 (4852 dage siden) @ Georg Schmidt

Stemningsfulde billeder, Georg!

V.h.
Niels

privatbane-godstog

af ole, 13/1 2011, 09:02 (4852 dage siden) @ Georg Schmidt

sådan som det fremgår af de(t) udmærkede billede(r), var det i Lemvig der var en "zig-zag"opkørsel fra hvnen.
Men fandtes det ikke også et andet sted ved de jydske kyster/havnebaner?
Var det Hobro, eller husker jeg forkert?

privatbane-godstog

af ole, 13/1 2011, 10:16 (4852 dage siden) @ Niels Munch

tak. tænkte det nok. Det er kun Lemvig der havde denne "zig-zagmodel"

privatbane-godstog

af Georg Schmidt, Højbjerg, 14/1 2011, 20:25 (4850 dage siden) @ ole

Her er ML 12 kommet lidt længere op mod Lemvig station. Der var kun 1 vogn på krogen, men der var/er vist heller ikke plads til meget mere i rebroussementet. Jeg kan se på Kraks luftfoto, at banen er afbrudt både ved stationen og nede ved havnen.[image]

privatbane-godstog

af jmp, 14/1 2011, 20:38 (4850 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg har været i rembroussementet, som rangerleder, med MT 152+AU 253+CLE 1672. Spændende oplevelse. Den ekstra plads måltes mere i centimeter end meter. Vi (dvs. VtV) var der januar 2009 og sidenhen har en eller anden skinnebus kørt derned i sommeren 2010.

Jan

privatbane-godstog

af Georg Schmidt, Højbjerg, 14/1 2011, 20:59 (4850 dage siden) @ jmp

Hyggeligt du er her i forum Jan, jeg er jo ny her. Det varmer da med de pæne ord der er kommet om billederne. Jeg synes stedet her bliver bedre og bedre efterhånden som der bliver fyldt på. Det var sådan set de fine billeder fra E 988's uheld i Hedehusene der tændte mig, jeg er jo noget af en dampnørd. Det kom i øvrigt til at koste ca. 50 000 kr at reparere lokomotivet. Man kan måske stadig køre ned til havnen i Lemvig, det er lidt svært at se på luftfotoet. De havde jo også en stejl havnebane i Thisted. Jeg skal i øvrigt snart ned og se efter Alken havnebane.

Avatar

privatbane-godstog

af Per Hauberg, 10/2 2011, 17:41 (4823 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg mener bestemt, at "Lemvig Bjergbane" skal køre igen i sommeren 2011. -Der er vist ligefrem penge i skidtet ;-)

Privatbane-godstog (ØSJS Mx - 3 fotos)

af Niels Munch, 13/1 2011, 08:32 (4852 dage siden) @ ole

Er der ikke i dette forum en vis veneration for GM-lokomotiver?

[image]
Østbanen Mx 41 med godstog i Hårlev, 04.09.1989 (nm).

Vi havde netop afhentet den istandsatte Mx 41 hos OHJ i Hk og fik over togradioen melding om, at der var 760 t til Fakse Ladeplads i Køge. M 10 havde taget lidt under halvdelen, og resten fik Mx 41 så på krogen.

[image]
Østbanen Mx 42 (endnu ikke ommærket) med godstog i Hårlev, JAN 1991 (nm).

Ved nytårstid 1991 ankom MX 1005 til Køge og blev hurtigt sat i drift. Også i januar 1991 fik vi sne; dog ikke mere, end de underhængte plove kunne klare.

[image]
Østbanen Mx 41 med containervogne hos Cheminova, Harboøre 29.03.1999 (nm).

Da transporterne af landbrugsgrovvarer svandt ind på Østbanen, var det nærliggende at udleje lokomotiver, i dette tilfælde var lejeren VLTJ.

M.v.h.
Niels

Avatar

Privatbane-godstog (ØSJS Mx - 3 fotos)

af Per Hauberg, 11/2 2011, 07:37 (4823 dage siden) @ Niels Munch

[image]

For at Mester Erik ikke skal ha' chancen for at svinge svøben over inaktive jyder, kommer her foreløbig et enkelt JYSK skud af et beskedent godstog, som ankommer til Malling på vej mod Odder med HHJ M3/DL11 som trækkraft. Tidspunktet har jeg det svært med - jeg gætter på midt i halvfjerdserne.

vh

Per

Privatbane-godstog (ØSJS Mx - 3 fotos)

af Georg Schmidt, 11/2 2011, 10:54 (4823 dage siden) @ Per Hauberg

En fremmed fugl på HHJ i midt 70'erne.
[image]

Privatbane-godstog (ØSJS Mx - 3 fotos)

af Georg Schmidt, 28/7 2011, 01:04 (4656 dage siden) @ Per Hauberg

Jeg er ret sikker på, at Hauberg også denne dag den 11/5 1970 som normal forhandlingsleder i den slags situationer havde skaffet os en plads på godstoget fra Odder til Viby.:-D
[image]
Mener det må være mellem Assedrup og Malling med 18 aksler på DL 11.
[image]
Den normale togførervogn E 71 havde direktør Larsen udrangeret, i stedet var kommet fra Horsensbanerne CE 30, i øvrigt ganske nydelig revideret. Der læsses også gods i Malling.:-)
[image]
Her er vi nået til Trambjerg. Stykgodsvognen fra Odder gik altid op til togførervognen og som det ses er vognen på det tidspunkt forlængst byttet fra en af HHJ's Q-vogne til en DSB His.
Mvh
Georg

Privatbane-godstog (ØSJS Mx, Køge havn, 5 fotos)

af Svend, 11/2 2011, 18:55 (4822 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Svend, 11/2 2011, 19:05

"Kong Hother"

Selv om det måske kunne se sådan ud, er det ikke et privatbanegodstog. Jeg går ud fra, at man denne forårsdag i 1991 har givet storebror DSB et nap med rangeringen på Køge havn......

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Køge, foråret 1991 ©SBJ

--
Svend

privatbane-godstog

af Georg Schmidt, Højbjerg, 13/1 2011, 08:53 (4852 dage siden) @ ole

Et mere fra Lemvig. På billedet passerer en af de lange træmotorvogne remisen med morgengodstoget. Det er nok stykgodsvognene der ankommer. Tiden ca. 1970.[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak