Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny privatbanestation på Lolland (Jernbanen i dag)

af Anders Madsen, 2/6 2013, 09:43 (3990 dage siden)

Det er efterhånden meget sjældent, at en privatbane kan indvie en ny station eller trinbræt. Men det kunne vi på Lolland i går, da Maribo-Bandholm Jernbane åbnede et nyt trinbræt på Bandholm havn med festtaler, bespisning og gratis kørsel.

[image]

[image]
Billeder fra d. 01-06-13 (AM)

Beretning og flere billeder:
http://www.lollandsbanen-privat.dk/

Ny privatbanestation på Lolland

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 2/6 2013, 22:53 (3990 dage siden) @ Anders Madsen

Tillykke med det nye standsningssted, det ser fint ud ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Ny privatbanestation på Lolland (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 3/6 2013, 11:59 (3989 dage siden) @ Anders Madsen

Et par mere:

[image]
Bandholm Station, 01.06.2013 (nm).

[image]
Bandholm Havn 01.06.2013, snoren klippes (nm).

M.v.h.
Niels

Avatar

Ny privatbanestation på Lolland

af T. Rithmester ⌂, Struer, 3/6 2013, 14:38 (3989 dage siden) @ Anders Madsen

Det er efterhånden meget sjældent, at en privatbane kan indvie en ny station eller trinbræt. Men det kunne vi på Lolland i går, da Maribo-Bandholm Jernbane åbnede et nyt trinbræt på Bandholm havn med festtaler, bespisning og gratis kørsel.

Ser rigtig godt ud, så stort tillykke med det nye trinbræt :-)
Hvad er bevæggrunden for opgraderingen ?
Kan jo se der er opført en større (??) bygning ved trinbrættet, bliver der nogle jernbaneaktiviteter herfra ?
Jeg var forbi Bandholm havn trinbræt sidste sommer :-)
Men med de nye tiltag må vejen jo hellere lægges forbi igen på et tidspunkt ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Ny privatbanestation på Lolland

af T. Rithmester ⌂, Struer, 3/6 2013, 15:16 (3989 dage siden) @ Niels Munch

Kære Thomas,

Læs om projektet "Porten til Lolland" her:

http://www.realdania.dk/Presse/Nyheder/2013/PortentilLolland240513.aspx .

Bandholm Havnestation er ét af elementerne heri.

Kære Niels

Tak for linket :-)
Jeg søgte kun informationen på museumsbanens hjemmeside, dog uden held.
Men det ser jo ud til at være et rigtig fint projekt, som kommer mange til gavn :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Ny privatbanestation på Lolland

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/6 2013, 17:19 (3989 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg søgte kun informationen på museumsbanens hjemmeside, dog uden held.
Men det ser jo ud til at være et rigtig fint projekt, som kommer mange til gavn :-)

Det er (vist) ikke noget museumsbanen er direkte involveret i - måske ud over at retablere sporet.
Initiativet til projektet ligger andetsteds, og har man fulgt lidt med på Museumsbanens FB side, har der mildt sagt været delte meninger blandt medlemmerne - i hvert fald i vinter hvor man jo ikkerigtig kunne se hvad det skulle ende med.

Der har dog været ret stille i gruppen på det sidste - i hvert fald om dette projekt. :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ny privatbanestation på Lolland

af Anders Madsen, 3/6 2013, 21:47 (3989 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg søgte kun informationen på museumsbanens hjemmeside, dog uden held.
Men det ser jo ud til at være et rigtig fint projekt, som kommer mange til gavn :-)

Det er (vist) ikke noget museumsbanen er direkte involveret i - måske ud over at retablere sporet.
Initiativet til projektet ligger andetsteds, og har man fulgt lidt med på Museumsbanens FB side, har der mildt sagt været delte meninger blandt medlemmerne - i hvert fald i vinter hvor man jo ikkerigtig kunne se hvad det skulle ende med.

For at alle kan være med i debatten, vises her, hvordan projektet så ud i vinter.

[image]
Bandholm d. 8-12-2012 (AM)

Problemet er vel at den nye træbygning ikke passer stilmæssigt til Bandholm Station eller til det rullende materiel på Museumsbanen. Det hjælper måske når bygning og perron med tiden får patina. Men grundlæggende tror jeg, at man skal være glad for, at der er nogen, der viser interesse i projektet, og for at man vil investere i nyt jernbaneanlæg på en veteranbane.

Efter at jeg har engageret mig i at få veterantog på Gedserbanen, ved jeg, hvor svært og langsommeligt det er, at finansierer og realiserer jernbaneprojekter - men det er en anden historie.

Ny (og moderne) privatbanestation på Lolland

af Svend, 3/6 2013, 19:11 (3989 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Svend, 3/6 2013, 19:44

Det er en ganske pæn og moderne bygning - og et flot perronanlæg - som enhver regionsbane ville være stolt over at lade sine LINT- eller Desirotog standse ved. Arkitekten har nok ikke haft mulighed for (eller fantasi til) at sætte sig ind i, hvilket miljø bygningen skulle indgå i.

Men til lykke. Brugerne - Museumsbanens gæster - bliver sikkert glade for den fine bygning, historisk korrekt eller ej.

--
Svend

Ny (og moderne) privatbanestation på Lolland

af Peter Sloots, 3/6 2013, 20:25 (3989 dage siden) @ Svend

Det er en ganske pæn og moderne bygning - og et flot perronanlæg - som enhver regionsbane ville være stolt over at lade sine LINT- eller Desirotog standse ved. Arkitekten har nok ikke haft mulighed for (eller fantasi til) at sætte sig ind i, hvilket miljø bygningen skulle indgå i.

Tja jo - var den gamle nu ikke kønnere?

Bandholm Havn 2010:
[image]

PS

Ny (og moderne) privatbanestation på Lolland

af John, 3/6 2013, 20:42 (3989 dage siden) @ Svend

Tillykke er vel lige i overkanten :-|
Selve stationsskiltet udformning er da en forbedring, men en form for gaslampe i det moderne miljø og et trinbrætsignal så de rejsende kan signalere til toget at det skal for at optage rejsende......

Ny privatbanestation på Lolland

af John, 3/6 2013, 18:15 (3989 dage siden) @ Anders Madsen

"Ny" er den ikke Bandholm Havn T har eksisteret mindst så længe som Museumsbanen. Som gammel museumsbanedreng/mand ved jeg ikke rigtig om jeg skal le eller græde. Det er jo godt at nogen vil investere i anlæg til Museumsbanen og man har jo Bandholm station med et flot miljø fra omkring 1920 eller før. En kopi af trinbræt med gammel trinbræthytte eller -jordhule er der jo ikke meget ved, men fin moderne plankebelægning og endnu mere moderne, pæn "museumsbygning" (arkitektonisk samme grød som andre nyere museumsbygninger) omkring meldeklokke og fin - men svagelig - sporstopper virker tivoliagtig? (a'la Ålholms hedengangne Stubberup Strand Banen). Museumsbanedrift vil jo altid være indgåelse af kompromisser. :-|

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak