DSBs håndtering af faglig konflikt var ynkelig (Generelt)
Fra www.djf.dk (Dansk Jernbaneforbund)
DSB oplevede fredag at en gruppe togførere valgte at gå til fagligt møde med deraf følgende driftsforstyrrelser til følge. Hele forløbet afslørede efterfølgende DSBs ynkværdige ledelsesstil, og bidrog til billedet af en virksomhed, der ikke har andre ledelsesredskaber end frygt at ty til, når virksomheden bliver udfordret.
Medarbejderne var og er utilfredse med at de besparelser DSB har gennemført i meget stort omfang har ført til en forøgelse af overarbejdspuklen og arbejdspresset. Således havde togpersonalet hele 4000 overarbejdstimer i maj måned. Derudover er det pressede personale netop blevet bedt om at dække vagter i DSB Øresund, hvor DSB netop har afskediget 50 medarbejdere.
Arbejdsretslige spilleregler blev brudt
DSB fandt det under hele forløbet under deres værdighed at rette henvendelse til Dansk Jernbaneforbund, omend presseafdelingen i DSB hele eftermiddagen henviste journalister til at kontakte Dansk Jernbaneforbund, for, som de hævdede: "DJ stod bag". Det må vi på det kraftigste afvise. Der var tale om et 'Fagligt møde', men havde DSB fulgt de arbejdsretslige spilleregler kunne vi have indledt en dialog med virksomheden. Dette er normal procedure og noget som andre virksomheder finder helt naturligt.
DSB valgte i stedet at anvende trusler overfor forbundets medlemmer. Der var tale om særdeles grove trusler på ansættelsesforholdet såfremt man aktivt tog del i det faglige møde. "Ledelse gennem frygt" er altså fortsat den foretrukne ledelsesstil.
DSB tilkaldte politi og valgte at meddele, at ansatte stod på skinnerne - dette er ikke korrekt i følge de meldinger vi har modtaget og det forventer vi, at DSB dokumenterer. DSB valgte ydermere at lade politiet fremkomme med trusler om erstatningsansvar overfor de medlemmer, der tog del i konflikten.
Det er ganske enkelt uhørt på den måde at inddrage trusler og ordensmagt mod egne ansatte.
DSB lyver bevidst
Det faglige møde blev afholdt blandt togpersonalet i virksomheden. DSB har imidlertid valgt at anmelde samtlige personalegrupper - altså stations-, lokomotiv- og togpersonale overfor Moderniseringsstyrelsen. Dermed lyver de aktivt om konfliktens omfang, og viser også, at de godt kender til de arbejdsretslige spilleregler, når disse spilleregler kan bruges til virksomhedens fordel. Dansk Jernbaneforbund har dog gennem LO påpeget sagens rette sammenhæng overfor Moderniseringsstyrelsen.
DSB har fortsat deres trusler mod de ansatte, hvilket forbundet har dokumentation for. Det kunne tolkes derhen, at DSB ønsker at optrappe konflikten. DSB bryster sig af historisk rettidighed, men skulle nærmere være flove over at have skabt historisk lavt medarbejderengagement i DSB. Det sidste er i det mindste noget direktionen tilsyneladende har erfaring med.
Se: http://shippingwatch.dk/Rederier/article5627672.ece#.UcAxgHDHiQ8
For god ordens skyld, så kom Jesper Lok fra en stilling som administrerende direktør i Svitzer før endnu en skude skulle sænkes - M/S DSB.