Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

gamle motor/arbedstroljer (Generelt)

af gamle ole, 14/7 2013, 10:36 (3951 dage siden)

I slut 50erne så jeg første gang en sådan på Ribe ST. De blev senere ret udbredte.
En lille grå åben lavsidet godsvogn med et mørkerødt "førerhus"
Jeg synes aldrig at have set et billede af en sådan hverken her eller i litteraturen?
Er der mon bevaret nogle?


Ole

gamle motor/arbedstroljer

af Bent Larsen, Kalundborg, 14/7 2013, 11:23 (3951 dage siden) @ gamle ole

Hej
Hvis jeg husker rigtig havde de en Ford V 8 motor.
VH
Bent Larsen

gamle motor/arbedstroljer

af Niels Munch, 14/7 2013, 11:36 (3951 dage siden) @ gamle ole

I slut 50erne så jeg første gang en sådan på Ribe ST. De blev senere ret udbredte.
En lille grå åben lavsidet godsvogn med et mørkerødt "førerhus"
Jeg synes aldrig at have set et billede af en sådan hverken her eller i litteraturen?

Se: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=7640 .

V.h.
Niels

gamle motor/arbedstroljer

af gamle ole, 14/7 2013, 11:55 (3950 dage siden) @ Niels Munch

Ja minsandten.
Det var netop sådan en. Mener at Ribemodellen muligvis havde en lille læssekran bag førerhuset?
mmåske fik de også dobbeltkabiner?
Var modellen ikke ret talrig, og er der bevaret nogle?


ole

gamle motor/arbedstroljer

af martin, 15/7 2013, 03:39 (3950 dage siden) @ gamle ole

både ja og nej, langt de fleste køre jo faktisk stadig, så derfor ja, men de er bygget om 117 gange hver så derfor nej, det tætteste jeg har set på en orginal er hjælpevognstjenesten (KBH)der havde en med snude og som du skriver en 5,5 t/m Hiab kran. En lille pusighed omkring den var man kunne side inde i førerhuset og styre kranen.Om Jbm skulle have en helt orginal ved jeg ikke men tror det er det eneste sted der er en chance.
De er bygget flere steder bla Frederiksberg karroseri og på dem jeg har set var det en 6 cylindret række Ford industrimotor der lå/ligger i dem for langt de fleste køre stadig med de motorer.

Avatar

Gammelt og nyt førerhus på troljer

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 15/7 2013, 11:05 (3950 dage siden) @ martin

både ja og nej, langt de fleste køre jo faktisk stadig, så derfor ja, men de er bygget om 117 gange hver så derfor nej, det tætteste jeg har set på en orginal er hjælpevognstjenesten (KBH)der havde en med snude og som du skriver en 5,5 t/m Hiab kran. En lille pusighed omkring den var man kunne side inde i førerhuset og styre kranen.Om Jbm skulle have en helt orginal ved jeg ikke men tror det er det eneste sted der er en chance.
De er bygget flere steder bla Frederiksberg karroseri og på dem jeg har set var det en 6 cylindret række Ford industrimotor der lå/ligger i dem for langt de fleste køre stadig med de motorer.

Apropos nyt og gammelt førerhus - der lå et gammelt rødt førerhus i "løsvægt" i kulen ved slaggegraven på Frederikshavn Gl. Station helt frem til den lukkede i 1979.
Det kan ses på dette billede i denne tråd.
På samme billede ses også troljen, der tilhørte banekolonnen, der holdt til på Frederikshavn Gl. Station. Den er udstyret med nyt førerhus - jeg formoder at det gamle røde førerhus stammer derfra (?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

gamle motor/arbedstroljer

af gamle ole, 15/7 2013, 16:28 (3949 dage siden) @ martin

Ja, det er nok det der er sket. Man kan godt genkende noget af det ombyggede materiel.
Det er næsten som de gamle skinnebusser der genopstod i gult og mange ombygninger som arbejs/tjennestevogne.
Bl.a. havde de en rede i vestenden af Roskilde St indtil for relativ nylig.

ole


DSB MY1110
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak