Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Elektrificeringskontrakt forventes underskrevet forår 2015 (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/6 2014, 22:07 (3615 dage siden)

Ministeren/Banedanmark oplyser i svaret på Transportudvalgets spørgsmål 778:

"Udbud af selve elektrificeringsentreprisen pågår, og det forventes, at en samlet
kontrakt for alle de planlagte elektrificerede strækninger i Danmark kan underskrives
i ultimo april/primo maj 2015. Udbuddet forgår efter reglerne om udbud
med forhandling."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Elektrificeringskontrakt forventes underskrevet forår 2015

af BoergeOf61, Randers C, 28/6 2014, 22:39 (3615 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det overrasker mig, at elektrificeringen af strækningen Lunderskov - Esbjerg indgår i den samlede elektrificering. Jeg troede, det var en selvstændig opgave. Indebærer det, at elektrificeringen af hele jernbanenettet er fremrykket, så den evt. gennemføres samtidig med udrulning af det nye signalsystem?

Elektrificeringskontrakt forventes underskrevet forår 2015

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 28/6 2014, 22:47 (3615 dage siden) @ BoergeOf61

Det overrasker mig, at elektrificeringen af strækningen Lunderskov - Esbjerg indgår i den samlede elektrificering. Jeg troede, det var en selvstændig opgave.

Det undrer faktisk også mig.

Dvs. at det vindende firma kun har 6 måneder til at fuldføre en elektrificering af strækningen og oveni tilkommer så både projektering og godkendelse - en nok lige lovlig optimistisk tidsplan, vil jeg mene.

Personligt tror jeg IKKE på el drift mellem Lunderskov og Esbjerg før i midten af 2016 - men man kan jo blive overrasket :-)

Avatar

Elektrificeringskontrakt forventes underskrevet forår 2015

af BoergeOf61, Randers C, 28/6 2014, 23:12 (3615 dage siden) @ Svend

Elektrificeringen af strækningen Lunderskov - Esbjerg er ikke nævnt i notatet om fremrykning af projekter i Togfonden.

I notatet fra Transportministeriet står bl.a. "Der fremrykkes 200 mio. kr. til projektering af hhv. opgradering og elektrificering af dele af strækningen Fredericia-Langå til før 2020. Udførslen gennemføres efter 2020."

Det forvirrer mig, at en elektrificering, der skal være gennemført i 2015, er koblet sammen med en elektrificering, der skal gennemføres efter 2020.

Elektrificeringskontrakt forventes underskrevet forår 2015

af Fysikeren, 29/6 2014, 08:38 (3614 dage siden) @ BoergeOf61

Elektrificeringen af strækningen Lunderskov - Esbjerg er ikke nævnt i notatet om fremrykning af projekter i Togfonden.

I notatet fra Transportministeriet står bl.a. "Der fremrykkes 200 mio. kr. til projektering af hhv. opgradering og elektrificering af dele af strækningen Fredericia-Langå til før 2020. Udførslen gennemføres efter 2020."

Det forvirrer mig, at en elektrificering, der skal være gennemført i 2015, er koblet sammen med en elektrificering, der skal gennemføres efter 2020.

Elektrificeringen til Esbjerg har som sådan intet med Togfonden DK at gøre. Den er derimod et resultat af en politisk aftale den 7. februar 2012.

http://www.trm.dk/da/publikationer/2012/politisk+aftale+om+elektrificering+af+jernbanen...

Avatar

Elektrificeringskontrakt forventes underskrevet forår 2015

af BoergeOf61, Randers C, 29/6 2014, 10:11 (3614 dage siden) @ Fysikeren

Elektrificeringen til Esbjerg har som sådan intet med Togfonden DK at gøre. Den er derimod et resultat af en politisk aftale den 7. februar 2012.

Der antydes noget andet i oplægget: "Udbud af selve elektrificeringsentreprisen pågår, og det forventes, at en samlet kontrakt for alle de planlagte elektrificerede strækninger i Danmark kan under-skrives i ultimo april/primo maj 2015."

Det er dét, der undrer mig. Jeg læser det på den måde, at der indgås en samlet kontrakt på elektrificeringen af både Lunderskov - Esbjerg og de strækninger, Togfonden dækker. I så fald har elektrificeringen til Esbjerg pludselig noget med Togfonden at gøre. Derfor er tidshorisonten uklar, selvom "før 2020" er et vidt begreb.

Elektrificeringskontrakt forventes underskrevet forår 2015

af Fysikeren, 29/6 2014, 10:35 (3614 dage siden) @ BoergeOf61

Elektrificeringen til Esbjerg har som sådan intet med Togfonden DK at gøre. Den er derimod et resultat af en politisk aftale den 7. februar 2012.


Der antydes noget andet i oplægget: "Udbud af selve elektrificeringsentreprisen pågår, og det forventes, at en samlet kontrakt for alle de planlagte elektrificerede strækninger i Danmark kan under-skrives i ultimo april/primo maj 2015."

Det er dét, der undrer mig. Jeg læser det på den måde, at der indgås en samlet kontrakt på elektrificeringen af både Lunderskov - Esbjerg og de strækninger, Togfonden dækker. I så fald har elektrificeringen til Esbjerg pludselig noget med Togfonden at gøre. Derfor er tidshorisonten uklar, selvom "før 2020" er et vidt begreb.

Kan se din pointe, men hvis kontrakten skal underskrives omkring maj 2015, så kan banen til Esbjerg næppe være omfattet, hvis den skal være klar ultimo 2015.

Elektrificeringskontrakt forventes underskrevet forår 2015

af Frank Poulsen, 30/6 2014, 21:17 (3613 dage siden) @ Fysikeren

Hvordan kan i tro at Esbjerg - Lunderskov er med i denne kontrakt? ja for mig virker det underligt at i tror det. Det er jo et arbejde der allerede er i fuld gang... http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=19271 ifølge denne startede arbejdet jo allerede sidste år. Så selvfølgelig er det ikke en del af den pakke. Ja sådan ser jeg det i hvert fald

Elektrificeringskontrakt forventes underskrevet forår 2015

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 30/6 2014, 21:23 (3613 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvordan kan i tro at Esbjerg - Lunderskov er med i denne kontrakt? ja for mig virker det underligt at i tror det. Det er jo et arbejde der allerede er i fuld gang... http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=19271 ifølge denne startede arbejdet jo allerede sidste år. Så selvfølgelig er det ikke en del af den pakke. Ja sådan ser jeg det i hvert fald

Iflg. spørgsmål 778 som blev stille af Hyllested fra Enhedslisten, blev der specifikt spurgt til strækningen Lunderskov-Esbjerg.

Hertil svarede ministeren følgende vedr. arbejdet med selve kørestrømsanlægget:

Udbud af selve elektrificeringsentreprisen pågår, og det forventes, at en samlet
kontrakt for alle de planlagte elektrificerede strækninger i Danmark kan underskrives
i ultimo april/primo maj 2015.

Det er svært at forstå det på anden måde, end at kontrakten først underskrives omkring 6-7 måneder inden anlægget skal være i drift.

Elektrificeringskontrakt forventes underskrevet forår 2015

af Gjæst, 1/7 2014, 15:33 (3612 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvordan kan i tro at Esbjerg - Lunderskov er med i denne kontrakt? ja for mig virker det underligt at i tror det. Det er jo et arbejde der allerede er i fuld gang... http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=19271 ifølge denne startede arbejdet jo allerede sidste år. Så selvfølgelig er det ikke en del af den pakke. Ja sådan ser jeg det i hvert fald


Iflg. spørgsmål 778 som blev stille af Hyllested fra Enhedslisten, blev der specifikt spurgt til strækningen Lunderskov-Esbjerg.

Hertil svarede ministeren følgende vedr. arbejdet med selve kørestrømsanlægget:

Udbud af selve elektrificeringsentreprisen pågår, og det forventes, at en samlet
kontrakt for alle de planlagte elektrificerede strækninger i Danmark kan underskrives
i ultimo april/primo maj 2015.

Det er svært at forstå det på anden måde, end at kontrakten først underskrives omkring 6-7 måneder inden anlægget skal være i drift.

Jaja, men hvornår har du sidst set et svar fra ministeren som var helt uden fejl?

Avatar

Elektrificeringskontrakt forventes underskrevet forår 2015

af BoergeOf61, Randers C, 30/6 2014, 21:34 (3613 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvordan kan i tro at Esbjerg - Lunderskov er med i denne kontrakt?

Jeg kan tro det, fordi jeg opfatter Esbjerg - Lunderskov som en af "alle de planlagte elektrificerede strækninger i Danmark", som er nævnt i svaret til Transportudvalget.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak