En bette mellemstation (Generelt)
På vej fra den ene smalsporsbane til den anden, fik jeg kort oplevet den vel største banegård her i nærheden.... -Nu også med overskudsplads til fortidsminder....
På vej fra den ene smalsporsbane til den anden, fik jeg kort oplevet den vel største banegård her i nærheden.... -Nu også med overskudsplads til fortidsminder....
Hvor ser det dog hæsligt ud med alt det røde på en ellers flot dampmaskine! Er der af sikkerhedsmæssige årsager?
Det mener du ikke det der, vel?
M.v.h.
Niels
Først tak til Niels Munch for den liste over hvad der står på museumssporet på Leipzig Hbf.
Karl Scharfenberg har ikke levet forgæves. Læg mærke til Scharfenberg - koblingen på VT`eren og sammenligne den på IC 3. Her er jeg så interesseret i at vide hvor denne VT` gjorde tjeneste under krigen.
52`erens historie i de mørke år hvor finder jeg den såfremt papirerne har overlevet?
Selv HV3 har kørt rundt engang og set sådan ud - og jeg synes faktisk, det klædte den.
52`erens historie i de mørke år hvor finder jeg den såfremt papirerne har overlevet?
Jeg har intet komplet Lebenslauf for dette lok ud over:
Hersteller: F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbing
Baujahr: 05-1943
Fabriknummer: 3762
Bauart: 1'E h2
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DRB 52 5448
→'45 DRo/DR
→'70 DR 52 5448-7
+05.04.90
→02.07.92 verk. BSW-Gruppe "Eisenbahnmuseum Bayerischer Bahnhof zu Leipzig eV"
('10 vorh., Leipzig Hbf.)
Lokomotivet blev umiddelbart afgivet til RBD Danzig. Det vides, at lokomotivet efter 1970 har været stationeret i Bw Falkenberg/E. og Bw Engelsdorf.
M.v.h.
Niels
Smag og behag er heldigvis forskellig, jeg synes heller ikke det klædte FFJ Nr. 34 da den havde røde hjul og bufferplanker.
På vej fra den ene smalsporsbane til den anden, fik jeg kort oplevet den vel største banegård her i nærheden.... -Nu også med overskudsplads til fortidsminder....
Hej Per.
Tak for de flotte billeder. I "sine velmagtsdage" (hvad det så var for nogen) blev Leipzig Hbf anset for at være kontinentets største banegård. Om det gælder stadigvæk efter at f. eks. Assedrup (Midtpunkt) har de faste krydsninger (tidligere Malling) på Nærbane Syd, er jeg lidt i tvivl om, men her har vi jo i forum "vor mand på stedet" og "jernbaneglobetrotteren", Per af Malling, til evt. kommentarer.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø
Smag og behag er heldigvis forskellig, jeg synes heller ikke det klædte FFJ Nr. 34 da den havde røde hjul og bufferplanker.
De røde hjul mv. på HV 3 og FFJ 34 var den for længst afdøde Erling Hedetofts påfund - han syntes også, at det så pænt ud. Men der er intet historisk belæg for det, og heldigvis forsvandt den røde farve fra HV 3's hjul ved den seneste revision. Pufferplankerne er dog stadig røde, og det er der belæg for.
På FFJ 34 kan jeg se, at man har malet hjul og pufferplanker sorte nu, og det er utvivlsomt også mere historisk.
Mht. de tyske maskiner er det røde farve imidlertid helt autentisk, om end den næppe har stået helt så "skrigende" på maskiner i drift. og der har været mange lokale variationer mht. hvilke dele, der var røde eller ikke. Og i DDR anvendte man i dampens senere år en mere rødbrun farve, måske fordi den var billigere. Da man samtidig ofte brugte ret lidt tid på oppudsning af i al fald hjul og gangtøj på lokomotiverne, er der ikke noget at sige til, at mange billeder ser ud som om, disse dele er sortmalede ...
vh
LH
HALLO ER DER NOGEN?? Virker noget overdimissioneret denne Leipzig Hbf. Men det kan jo snyde. Foto`er er taget omkring middagstid og ikke i myldretiden. Men flot ser den ud.
Der er også højt til loftet i Assedrup Midtpunkt; men jeg må sige, jeg var noget benovet over Leipzig Hbf - specielt, som det også antydes, fordi der, da jeg var på stedet, ikke just så ud til at være brug for sligt prestigebgyggeri.
Til sammenligning sad i rygraden banegårdene i Quedlinburg (-hvor byen endda fremhæves i turistbrochurer som den mest velbevarede af alle Harzen middelalderbyer. -Den del af byen fandt jeg ikke...) -og Ebersbach (Sachs) - tidligere overgangsstation til Tjekkiet (Jirichow). -Disse tre stationer er ruiner - intet mindre. Jirichow synes overgået til privat beboelse, så der kan være, og Ebersbach forladt og overladt til det forfald, man ser mange steder i DB-regi - men Quedlinburg - pænt stort by - meget store banegårdsbygning, som endda fortsat har betjent publikumsekspedition (men intet publikumstoilet, kan Deres udsatte berette med vand i øjnene). Jeg har sjældent set noget lignende.
-Nu også med overskudsplads til fortidsminder....
??? Per af Malling?
Duk og væk!
--
Venligst
Michael Deichmann
Mig bekendt var hjulene på de tyske damplokomotiver rødmalede, for at man lettere kunne opdage revner i støbegodset.