Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hjælp til et billede (Generelt)

af B.Jensen, Marrebæk Norvej 4 - 4873 Væggerløse, 25/8 2014, 19:32 (3532 dage siden)

Jeg har et gammelt billede - det er fra min fars billedalbum han var født i 1920 det er af et gammelt Damplokomotiv fra et sted hvor han har arbejdet !

[image]

Jeg har kigget i "DSB Damplokomotiver" her på siderne men har ikke rigtigt kunne finde et der så ud som lokomotivet her det der minder mest om det er en "Q" maskine men ikke rigtigt alligevel - Måske er der nogen af jer her inde der kan hjælpe!! ?? :-)

Jeg ved også at far var i Nordtyskland som Tvangsarbejder under krigen - om det stammer der nede fra ved jeg ikke ??

Men jeg har ikke kunne finde et lokomotiv "Type" som jeg syntes ligner Lokomotivet her helt !

Kan i hjælpe ??

Avatar

Hjælp til et billede

af Erik H, Frederikssund, 25/8 2014, 20:19 (3532 dage siden) @ B.Jensen

Jeg tror ikke det er et DSB lokomotiv, da jeg synes det ser ud som om det ikke er normalspor (1435 mm) men noget smallere. Lokomotivet er jo heller ikke forsynet med skorstensbånd. Det ser umiddelbart heller ikke ud til af lokomotivet har puffere. Det kunne minde om en slags industribane! Men hvilket lokomotiv og hvorhenne det kan jeg desværre ikke svare på, men der er med stor sandsynlighed, nogle på jernbanen.dk er ved det.:-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Hjælp til et billede

af KimC, 25/8 2014, 22:08 (3532 dage siden) @ Erik H

Jeg tror ikke det er et DSB lokomotiv, da jeg synes det ser ud som om det ikke er normalspor (1435 mm) men noget smallere. Lokomotivet er jo heller ikke forsynet med skorstensbånd. Det ser umiddelbart heller ikke ud til af lokomotivet har puffere. Det kunne minde om en slags industribane! Men hvilket lokomotiv og hvorhenne det kan jeg desværre ikke svare på, men der er med stor sandsynlighed, nogle på jernbanen.dk er ved det.:-)

Industribanen er jeg med på. Men hvis man zoomer ind på vognene ser det ud til at de er udstyret med langsgående bænke, og at disse er mere end bare noget ad-hoc til lejligheden. Der ses ledige pladser på bagerste vogn.
Hvis industrianlægget har haft et omfang der nødvendiggør persontransport på dertil indrettede vogne, må systemet have haft et vist geografisk omfang. Roebane kunne være en mulighed, men jeg synes ikke lokomotiv og vogntyper passer?

Hjælp til et billede

af Bent Jensen, 25/8 2014, 22:46 (3532 dage siden) @ B.Jensen

Jeg tænker det kunne være en tørvebane som der var en del af under 2 verdenskrig her i landet.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Avatar

Hjælp til et billede

af B.Jensen, Marrebæk Norvej 4 - 4873 Væggerløse, 25/8 2014, 23:23 (3532 dage siden) @ B.Jensen

Jeg fandt et par billeder mere og jeg tror det er fra under krigen ligner et sted hvor man er ved at bygge en banelinje ? Og her tror jeg vi er i Tyskland ? Men billederne er for små til at teksten på lokomotiverne er tydelige nok ! Lidt ærgerligt men sjove er de da !

[image]

Det kunne være et som Bagerste lok i togstammen her under !

[image]

tak for svarene ! :-)

Hjælp til et billede

af Niels Munch, 25/8 2014, 23:51 (3532 dage siden) @ B.Jensen

Påskrifterne på lokomotiverne kan jeg desværre ikke læse; men de minder stærkt om den måde, hvorpå Hermann Möller, Bauunternehmung, Wilhelmshafen, satte navnetræk m.v. på sine lokomotiver, se i denne tråd:

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=1893

..... hvor også de samme vogntyper (og omgivelser) ses.

Der er tale om relativt solidt industribanemateriel; jeg gætter på 900 mm sporvidde. Til gengæld undlader jeg at gætte, hvor og med hvad entreprenøren har været beskæftiget.


M.v.h.
Niels

Avatar

Hjælp til et billede

af B.Jensen, Marrebæk Norvej 4 - 4873 Væggerløse, 27/8 2014, 00:15 (3531 dage siden) @ Niels Munch

Ja, de ligner godt nok hinanden - Tak for svar og link -

Nu var det ikke fordi jeg ville sælge billederne -

Jeg var bare interesseret i hvilken type lokomotiver der var tale om -

Men tak for hjælpen til alle !

billederne de bliver i mit fotoalbum !
så må jeg se om jeg kan finde noget andet steds !

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak