Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB får nyt logo

af Bent Larsen, Kalundborg, 10/9 2014, 11:52 (3516 dage siden) @ Morten812

Hej
Hvordan mon det røde logo passer med de farver materiellet har nu, men det får vi jo snart at se.
V
Bent Larsen

DSB får nyt logo

af gæst, 10/9 2014, 12:03 (3516 dage siden) @ Bent Larsen

Rygtet siger at materiellet også skal være rødt, med en hvid vandret streg. Enkel i udformning som logoet.

DSB får nyt logo

af cz, Birkerød, 10/9 2014, 12:18 (3516 dage siden) @ gæst

Jamen så er vi jo heldigvis snart tilbage til det pæne IC-design fra 70'erne. Velkommen tilbage :-)

DSB får nyt logo

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 10/9 2014, 12:20 (3516 dage siden) @ cz

Igen - er DSB bleven færdig med at skifte alt fra grøn til rød vingehjul?

Heksagonen kender man jo kun i hovedstadområdet fra S-banen, mens vingehjulet er kendt
i hele landet i mere end 100 år.

Ullrich

DSB får nyt logo

af Fysikeren, 10/9 2014, 13:51 (3516 dage siden) @ Ullrich Lück

Igen - er DSB bleven færdig med at skifte alt fra grøn til rød vingehjul?

Heksagonen kender man jo kun i hovedstadområdet fra S-banen, mens vingehjulet er kendt
i hele landet i mere end 100 år.

Tror en stor del af dem født efter 1972 ikke har set så mange vingehjul igen. De er derimod bekendt med DSB som logo. Det nye logo forener jo egentlig heksagonen med DSB (ret bogstavligt). Om det så er kønnere end det nuværende logo, vil jeg lade være usagt.

DSB får nyt logo

af Nikolai, 10/9 2014, 13:29 (3516 dage siden) @ gæst

Vil det sige at alt nuværende materiel skal ommales?

DSB får nyt logo

af KimC, 10/9 2014, 13:50 (3516 dage siden) @ gæst

Rygtet siger at materiellet også skal være rødt, med en hvid vandret streg. Enkel i udformning som logoet.

Hvis det nu var omvendt kunne jeg forstå det. Alså hvidt materiel med rød streg hen ad siden. Så er logoet nemig også forberedt til at siderne skrumper ind så det bliver til en firkant når S'et en dag forsvinder, og så skal materiellet ikke males om igen.

DSB får nyt logo

af Jonas, 10/9 2014, 16:16 (3515 dage siden) @ Per Buk

Er det photoshop? I så fald - godt lavet :-)

Hvis billedet af det ommalede lokomotiv er ægte kunne det tyde på, at man alligevel har tænkt sig at beholde det stiliserede vingehjul? Det er aldrig faldet i min smag.

Men den tilsyneladende tilbagevenden til 1970ernes IC-design med halvfed helvetica og hvid på rød som det nye logo signalerer synes jeg varsler godt. Selv om 70er-designet vistnok hovedsageligt var planket fra British Rail var det også meget vellykket fordi det var så konsekvent og rent.

DSB får nyt logo

af Bruger4711, 10/9 2014, 16:19 (3515 dage siden) @ Jonas

Hvis billedet af det ommalede lokomotiv er ægte kunne det tyde på, at man alligevel har tænkt sig at beholde det stiliserede vingehjul? Det er aldrig faldet i min smag.

Photoshop. Vingehjulet forsvinder.

DSB får nyt logo

af JesperF, 11/9 2014, 18:02 (3514 dage siden) @ Bruger4711

Jeg lurer på om ME'erne bliver helrøde. I så fald kan man vel starte med 1509 og 1511 - til at begynde med er det af med den blå folie! - da de jo nåede jo at blive helrøde! ;-)

DSB får nyt logo - nu på ME 1517 (1 billede)

af Rask Ingemann Lambertsen, 2/6 2016, 20:36 (2884 dage siden) @ Per Buk

Set i eftermiddags ved DSB Lokomotivværksted i København.

[image]

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

DSB får nyt logo - nu på ME 1517 (1 billede)

af re20000, 3/6 2016, 00:22 (2884 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Set i eftermiddags ved DSB Lokomotivværksted i København.

[image]

Personligt foretrækker jeg nu det på siden af førerhuset! Kiksen er da fantasiløs.

Nold

DSB får nyt logo

af Thomas Jespersen, 10/9 2014, 12:38 (3516 dage siden) @ Morten812

Gad vide om der er noget symbolsk i at det ligner et STOP vejskilt?

Thomas

DSB får nyt logo

af H N Nielsen, 10/9 2014, 13:27 (3516 dage siden) @ Thomas Jespersen

Det er vel sådan at de kan se stationerne. og så ved de at det betyder stop. :D

DSB får nyt logo

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/9 2014, 13:32 (3516 dage siden) @ Thomas Jespersen

Et er, at man skifter symbol, --det har man snart gjort mange gange.

Som yngre DSB-ansat havde jeg en kollega, der altid -når han hørte, at nogen (måske lidt upopulære) havde skiftet navn- små-vrissede: "Det er jo osse billigere end at flytte".

---------------

Når det nu skal være, kunne det så ikke lige så godt have været et cirkulært skilt -som hjulet- og således, at man kan se på afstand, at det er en "rigtig jernbanestation", modsat en S-togsstation, der er forude.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=september-2014

PS. Der jo også dem der siger: "Det er ligegyldigt hvilken farve katten har, --bare den kan fange mus ! ! !"

[image]

.

DSB får nyt logo

af Fysikeren, 10/9 2014, 13:49 (3516 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Et er, at man skifter symbol, --det har man snart gjort mange gange.

Som yngre DSB-ansat havde jeg en kollega, der altid -når han hørte, at nogen (måske lidt upopulære) havde skiftet navn- små-vrissede: "Det er jo osse billigere end at flytte".

---------------

Når det nu skal være, kunne det så ikke lige så godt have været et cirkulært skilt -som hjulet- og således, at man kan se på afstand, at det er en "rigtig jernbanestation", modsat en S-togsstation, der er forude.

Er der grund til at skelne mellem "rigtige" stationer og dem på S-banen? Og i det større perspektiv, mellem dem på metroen og letbaner? Tænk hvis (så godt som) alt der kørte på skinner tilhørte linjer som på S-banen, så kunne man formidle, at linje X kører fra spor Y kl. Z.

Så kunne letbaner hedde L1 osv.
S-banen S1...
Regionaltog R1...
Metroen M1...

Og så kunne være type tog få et logo der er seks-kantet med et produktbogstav i (S for S-tog osv.), og det kunne så være egnet f.eks. her http://www.dsb.dk/trafikinformation/

DSB får nyt logo

af Svend, 10/9 2014, 13:45 (3516 dage siden) @ Morten812

Efter sigende er man allerede startet rundt om i landet med at skifte ud ......

[image]

--
Svend

DSB får nyt logo

af Lars Møller jensen @, Sverige, 10/9 2014, 16:51 (3515 dage siden) @ Svend

Næste skridt er vel elektriske tog hvert 20 minut overalt hvor skiltet stilles op.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Kan man ikke få fint nyt materiel må man jo male det gamle om.

DSB får nyt logo

af Gæst, 11/9 2014, 12:10 (3515 dage siden) @ Lars Møller jensen

Det minder mig om et billede fra FDM Motors bagside, hvor en MY med vingehjul holder ved siden af én med det nye sort/røde design.

"Er det ikke dyrt at male alle de lokomotiver om?"
"Nej, vi sparer jo en krone hver gang":-)

DSB får nyt logo

af UTJ, 10/9 2014, 14:10 (3515 dage siden) @ Morten812

Det symboliserer vel blot et jernbanehjul med flader - og deraf ubehagelig rejseoplevelse ;-)

DSB får nyt logo

af Rasmus Mikkelsen, 10/9 2014, 21:31 (3515 dage siden) @ UTJ

Sagt på en pæn måde så er det nye logo da røvkedeligt. Men hvis bare toggangen bliver som hidtil så vælger jeg at se bort fra logoet

DSB får nyt logo

af Andersen, 11/9 2014, 09:16 (3515 dage siden) @ Morten812

Ved ikke om det bare er mig? men det giver da slet ingen mening, det rabler helt for dem. "An act of desperation"??

Logoet og den røde farve er jo forbundet med S-banen og har en stærk identitet. Ikke videre opfindsomt nu at forsøge at overfører det til landsdelstrafikken. Som om at det kongeblå design var skyld i alle ulykker og ved at gå tilbage til rødt bliver alt godt igen?? Fint at man opgiver det tåbelige moderne vingehjul, men måske man skulle have forsøgt med en helt ny farve: klar grøn måske? De skulle nok bare aldrig være gået væk fra 1972/Helvetica i det hele taget. NS i Holland indførte nyt logo/gule/blå farver (gul/grå på el-loks) ca 1970 og holder fast ved det den dag idag...og det ser stadig fantastsk ud.

men spændende jo da! og se om man snart ser postkasserøde IC4 med S-togs-logo :-)

DSB får nyt logo

af Nordexpress, 11/9 2014, 09:35 (3515 dage siden) @ Andersen

Bortset fra, at folk, der ikke kender S-banen så godt, er meget forvirrede, når de skal en tur rundt om Ryparken for at komme til Hillerød (men taknemmelige for al hjælp), så er den simple tankegang efter al sandsynlighed, at tilfredsheden er høj med S-toget, at S-toget signalerer, at DSB faktisk godt kan drive kollektiv transport på skinner, og at S-togsmærket dermed helt overvejende er forbundet med positive opfattelser af DSB.

Man kunne dertil håbe, at når efterhånden hele skinnenettet er blevet udskiftet og renoveret, så vil togene komme til at køre til tiden. Da meget store dele af togdriften i hele landet kører i stive køreplaner på samme minuttal, så vups overfører vi S-togs logo til hele DSB.

Simple, Mr. Watson. Og så giver det arbejde til pressefolk og skiltefolk og chefen for kommunikationen osv.

Det, der mest kan undre er, at man vælger en stoptavle. Men måske er 2015 det sidste driftsår for DSB i den nuværende form.

De fleste andre transportfirmaer - DB undtagen - vælger jo noget med vinger, hjul, noget der signalerer fremdrift og bevægelse.

Valget af en stop-tavle skal man nok være DSBs bestyrelse for at forstå. Med mindre det er en speciel hilsen til transportministeren.

DSB får nyt logo

af Niels Munch, 11/9 2014, 10:28 (3515 dage siden) @ Nordexpress

Der er vist aldrig nogen, der har brokket sig over, at S-togs logo skulle ligne en stoptavle:

[image] [image]

For ligheden er da vist "søgt".

M.v.h.
Niels

DSB får nyt logo

af LasseG, 11/9 2014, 13:36 (3515 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kan nu godt forstå det.. (også selvom forskellen er tydelig når de ses ved siden af hinanden):

[image] [image] [image]

DSB får nyt logo

af FS1954, 11/9 2014, 15:51 (3514 dage siden) @ LasseG

Med det nye logo er det lettere at stikke de ventende passagerer nogle sursøde drops i den nye 'firmastil', når toget endnu en gang er aflyst af personalemangel eller af andre, morsomme årsager.

Venlig hilsen,

FS1954

DSB får nyt logo

af gæst, 11/9 2014, 17:57 (3514 dage siden) @ LasseG

Det er jo så her vi kan diskutere hvad der kommer først hønen eller ægget.
S-tog skiltet i København kan jeg huske fra min barndom i 1960'erne. Dengang var det også et kantet rødt skilt. Stopskiltet var på det tidspunkt en rund tavle med en rød rund ring og en rød trekant, samt teksten STOP i sort. Det er først meget senere, at vi skulle have samme stoptavle i hele Europa.

[image]

Det må jo betyde at S-tog har et så fantastisk design på deres skilt, at hele Europa nu har adopteret det til stoptavlerne, og nu også DSB til de øvrige stationer :-D

DSB får nyt logo

af Larsen, 11/9 2014, 19:06 (3514 dage siden) @ LasseG

Lasse: Må jeg bruge det billede - Jeg ved, at jeg kender nogle, der vil "værdsætte" det! :-D

- Larsen

Betydning af S, og betydning af Logoet

af mss-logoff @, 13/9 2014, 21:18 (3512 dage siden) @ LasseG

Ja det er bestemt ikke et tilfælde!

Betydningen af S'et har været debatteret i mange årtier, en af dem er Station (*, og Station/Stop er i særdeles hvad det sekskantede logo symboliserer! særligt efter det blev rødt med hvidt "S" blev det en variant af det fra vejtrafikken kendte stopskilt, og symboliserede derved endnu bedre et "stop på vejen". Det kunne ligeså godt have været ottekantet.

Også derfor er S-togslogoet aldrig (undtagen et par kortvarige forsøg) blevet anbragt som logo på togene.
Logoet symboliserer først og fremmest S-banens STATIONER, og derved virker det bare komisk at man nu vælger at klaske et lignende logo med "DSB" på samtlige tog.

Dril: På IC4 vil dette "stationære" logo måske være meget passende, men ellers...?

Mvh MSS


*) = en anden betydning af S'et er "Stadtbahn" som i Berlin og Hamburg der i årene forinden havde udviklet og udbygget deres elektriske S-togsnet og forsynet stationerne med et hvidt "S" på grøn bund. Det er utvivlsomt der man har neglet idéen til S'et fra i første omgang, men det ville man ikke stå ved da der hurtigt derefter blev ballade med tyskerne.

P.S. Havde problemer med login, derfor det mærkelige navn.

Avatar

Betydning af S, og betydning af Logoet

af BoergeOf61, Randers C, 13/9 2014, 21:41 (3512 dage siden) @ mss-logoff

Hvor længe skal vi give det "nye" logo? ;-)

Jeg vil kun give et relativt gæt: En måned efter en ny administrerende direktørs tiltrædelse.

DSB får nyt logo

af Georg Schmidt, 14/9 2014, 12:32 (3512 dage siden) @ Niels Munch

[image]
FS 7283 i Randers 1976 efter en reparation. Iflg. JOC fik kun et enkelt sæt dette bomærke påmalet og for at kunne ses med rødt S på hvid bund.

Mvh
Georg

DSB får nyt logo - nye farver på tog

af Gæst, 11/9 2014, 18:04 (3514 dage siden) @ Morten812

Godaften,

Det ser ud til at det er mere og mere sandsynligt at de rygter der har været om røde tog, måske kan ha noget på sig.

[image]
Artist's impression

DSB får nyt logo - nye farver på tog

af Nikolai, 11/9 2014, 18:15 (3514 dage siden) @ Gæst

Det ligner - i min optik - bare en omvendt udgave en den originale bemaling med røde dørpartier og hvide vognkasser.

Kunne man forestille sig, at man simpelthen valgte at gå tilbage til den originale bemaling?

DSB får nyt logo - nye farver på tog

af JensenJ, 11/9 2014, 19:07 (3514 dage siden) @ Nikolai

Hvis Mr togene bliver røde så det ligesom juleaften for mig bare bedere! :)

DSB får nyt logo - nye farver på tog

af Bruger4711, 11/9 2014, 21:32 (3514 dage siden) @ Nikolai

Eller var der nogle der sagde DB.

Det bliver nemt, at overdrage butikken til dem, når man får splittet DSB op.

DSB får nyt logo - nye farver på tog

af FS1954, 11/9 2014, 22:33 (3514 dage siden) @ Bruger4711

DSB er allerede splittet op - hvor mange kilometer baner har Danske Statsbaner nu lige? Og hvad koster denne nye maskerade - for den er vel ikke gratis? Hvem betaler for denne fornøjelse?

Med venlig hilsen,

FS1954

DSB får nyt logo - nye farver på tog

af JesperB, 12/9 2014, 22:38 (3513 dage siden) @ Gæst

De grå dørpartier kommer ikke til at gå helt op til taget

DSB får nyt logo

af Svend, 14/9 2014, 11:39 (3512 dage siden) @ Morten812

Mon ikke dette vingehjul får lov til at overleve endnu en "logofornyelse"?

[image]

Sted og tid: Skive forleden dag

--
Svend

DSB får nyt logo

af Gæst, 14/9 2014, 12:57 (3512 dage siden) @ Svend

Mon ikke dette vingehjul får lov til at overleve endnu en "logofornyelse"?

[image]

Sted og tid: Skive forleden dag

Jo mon ikke det gør?
Skive er jo en Arriva station.

DSB får nyt logo

af Svend, 14/9 2014, 15:10 (3511 dage siden) @ Gæst

Skive er jo en Arriva station

... hvor bygningerne ejes af DSB (og resten af Banedanmark) ;-)

--
Svend

DSB får nyt logo

af re20000, 14/9 2014, 15:20 (3511 dage siden) @ Svend

Mon ikke dette vingehjul får lov til at overleve endnu en "logofornyelse"?

[image]

Sted og tid: Skive forleden dag

HYSS! bare designpolitiet nu ikke opdager det!
OBS: her er ikke nogen smiley!

Nold

DSB får nyt logo

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 14/9 2014, 23:02 (3511 dage siden) @ re20000

Mon ikke dette vingehjul får lov til at overleve endnu en "logofornyelse"?

[image]

Sted og tid: Skive forleden dag


HYSS! bare designpolitiet nu ikke opdager det!
OBS: her er ikke nogen smiley!

Nold

Mon ikke? Viborg har jo også 'sit' neonskilt endnu. :-)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

DSB får nyt logo

af Søren Hermansen, 15/3 2022, 02:41 (773 dage siden) @ BlackThorneDK

For ikke sår længe siden, da jeg var ude i skive på shoppingtur, opdaget jeg at vingehjulet på skive station Lyser igen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak