Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kelds gamle smalfilm, DDR (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 15/9 2014, 21:50 (3511 dage siden)

Jeg har nu uploaded Mine smalfilm, som jeg optog i DDR i 1977. Jeg planlagde en 14-dages campingtur rundt i hele DDR. Da jeg kun havde opholdstilladelse i det område, hvor jeg camperede og i naboområderne, havde jeg planlagt hver 2. eller 3. dag at flytte til et nyt område, for på den måde at komme rundt i hele DDR. Hver gang jeg skiftede område, skulle jeg melde mig til myndighederne i det nye område.
Som jeg tidligere har fortalt, er mine film optaget med 8-mm smalfilmskamera. Hvert enkelt sekund kostede penge, og man kunne ikke bare slette som på moderne videooptagere. Flere af optagelserne er med håndholdt kamera, og derfor er enkelte af optagelserne rystede. Men for mig har de en stor værdi. Lydoptagelserne er foretaget med en transportabel kassettebåndoptager. Efter turen forestod et større redigeringsarbejde med at få lyd og billede til at passe sammen. Desværre har jeg på originalfilmen enkelte steder indlagt noget musik, som jeg af hensyn til copyright har måttet slette, og derfor er enkelte sekvenser med mere eller mindre held genindtalt uden musik.
Når I ser filmene beder jeg jer om at huske på, at filmene I ser, er en direkte videooptagelse af smalfilmen vist med en smalfilmsfremviser. Man kan således ikke sammenligne kvaliteten med moderne videooptagelser. Et godt rå er at flytte så langt tilbage fra skærmen som muligt.
God fornøjelse.
Filmene kan hentes på følgende links:
Damp ved DR, 1977
Del 1: http://youtu.be/79gH9Hdvflc
Del 2: http://youtu.be/RdWud8qKsTE
Del 3: http://youtu.be/L25x9ASF1fU
Del 4: http://youtu.be/--5A5QxuuBI

Avatar

Kelds gamle smalfilm, DDR

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/9 2014, 23:33 (3511 dage siden) @ keld

Egentlig utroligt du ikke blev buret inde anklaget for spionage :-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kelds gamle smalfilm, DDR

af Lars Kragh, 17/9 2014, 18:11 (3509 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael

Uha, hvis du ikke har oplevet DDR i sin tid, så var det ind imellem med at passe på, når man skulle fotograferer.

Har selv i erindring, første gang, hvor vi besøgte Harzer Schmalspurbahn i 1983, da vi kom til Drei Annen Hohne, var det væk med fotografiapparatet. Her kom TRAPO'er på med maskinpistoler (AK-74) og glubske hunde, for toget kørte lige forbi og ind sperrzonen mellem Elend og Sorge til BDR. Vi fik meget bestemt besked på at pakke vores kameraer sammen, og lidt senere kom en herrer, sikkert genossen SED,og "beklagede" meget situationen, og han håbede at vi forståelse for den :-P

Men det lykkedes dengang at få nogle gode billeder med hjem, som man stadig kan nyde....

P.s har vedhæftet et billede fra Drei Annen Hohne, inden vi kom til perron, man kan lige ane, TRAPO's "kaserne" til venstre med skorstenen :-D

[image]

--
Med venlig hilsen
Lars Kragh

[image]

Avatar

Kelds gamle smalfilm, DDR

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/9 2014, 22:44 (3509 dage siden) @ Lars Kragh

Hej Michael

Uha, hvis du ikke har oplevet DDR i sin tid, så var det ind imellem med at passe på, når man skulle fotograferer.

Hej Lars,

Det har jeg - omend jeg nok har været 12-13 år da vi et år valgte at køre igennem DDR i stedet for den vanlige tur igennem BDR på den årlige tur til Italien. Det afveg nok fra vesttyskland til at jeg kunne bemærke forskellen trods min unge alder.

Og så var der jo et par ingeniører der blev fængslet i DDR for netop at gå og tage billeder af trafikknudepunkter mm. i DDR.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kelds gamle smalfilm, DDR

af cm, 16/9 2014, 13:13 (3510 dage siden) @ keld

Tak for kigget... det er godt, at der hele tiden dukker "nyt" gammelt op fra folks gemmer... :-)

mvh
Chr

--
[image]

Kelds gamle smalfilm, DDR

af thomash, 16/9 2014, 20:08 (3510 dage siden) @ keld

Hej Keld

Af ren nysgerrighed, hvordan har du overspillet filmene til digitalt medie?

Mvh
Thomas.

Kelds gamle smalfilm, DDR

af Lars Kongshøj, 16/9 2014, 20:51 (3510 dage siden) @ thomash

Hej Keld

Af ren nysgerrighed, hvordan har du overspillet filmene til digitalt medie?

To OT svar:

Til Thomas: Man kan købe dimser der kan overspille overalt. Gode bud er Falkoner Alle, Bilka, Elgiganten osv. Spørg din lokale pc-nørd om hjælp. Glæder mig, hvis du har noget. Hvis du bor i Kbh, spørg om hjælp.

Til Keld: På forhånd tak, har ikke lyd på min computer lige nu. Hvad var problemerne med DDR i 1977, jerntæppet faldt vel de facto i 1973?

Kelds gamle smalfilm, DDR

af Gæst, 16/9 2014, 21:08 (3510 dage siden) @ Lars Kongshøj

Faldt de facto i 1973 ?

Det var meget nærværende da jeg var af sted i 1. G i 1984.

Fotoforbudet ved passage af muren i tog blev strengt opretholdt, og vi blev grundigt checket i U-Bahn, både når vi skulle fra Vestberlin til Østberlin og når vi skulle tilbage igen.

Kelds gamle smalfilm, DDR

af thomash, 16/9 2014, 22:03 (3510 dage siden) @ Lars Kongshøj

To OT svar:

Til Thomas: Man kan købe dimser der kan overspille overalt. Gode bud er Falkoner Alle, Bilka, Elgiganten osv. Spørg din lokale pc-nørd om hjælp. Glæder mig, hvis du har noget. Hvis du bor i Kbh, spørg om hjælp.

Hej Lars

jeg ligger desværre ikke inde med smalfilm, da jeg lige er født 20 år for sent til det show. Det var blot almen teknisk nysgerrighed der fik mig til at stille spørgsmålet. :)

Bortset fra det, har jeg ikke før set en dims der kan overspille fra smalfilm, som man kan købe i Bilka og Elgiganten til andet end DIAS. Tvivler på at Keld har siddet og scannet hvert enkelt billede på smalfilmen. :p

Mvh
Thomas.

Kelds gamle smalfilm, DDR

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/9 2014, 00:50 (3510 dage siden) @ thomash
redigeret af BlackThorneDK, 17/9 2014, 01:02

To OT svar:

Til Thomas: Man kan købe dimser der kan overspille overalt. Gode bud er Falkoner Alle, Bilka, Elgiganten osv. Spørg din lokale pc-nørd om hjælp. Glæder mig, hvis du har noget. Hvis du bor i Kbh, spørg om hjælp.


Hej Lars

jeg ligger desværre ikke inde med smalfilm, da jeg lige er født 20 år for sent til det show. Det var blot almen teknisk nysgerrighed der fik mig til at stille spørgsmålet. :)

Bortset fra det, har jeg ikke før set en dims der kan overspille fra smalfilm, som man kan købe i Bilka og Elgiganten til andet end DIAS. Tvivler på at Keld har siddet og scannet hvert enkelt billede på smalfilmen. :p

Mvh
Thomas.

Det er sådan set beskrevet i første post i tråden: En almindelig filmfremviser til smalfilm, spiller filmen på et lærred, som et almindeligt videokamera så optager.

Det er måske muligt at 'scanne' de enkelte billeder, frame for frame, men det er et større arbejde, som de færreste amatører lige giver sig i kast med. Der er visse Disney film og andre biograffilm, der er digitaliseret i Blue-Ray kvalitet på denne måde, men så er hver enkelt frame også gået efter med tættekam i Photoshop eller ligende.

Personligt har jeg kun været med til at scanne Diapositiver ind, og det kræver også noget vedholdenhed, når der er en større bunke billeder, der efterhånden ikke har det alt for godt :-/

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Kelds gamle smalfilm, DDR

af Lars Kongshøj, 17/9 2014, 09:11 (3510 dage siden) @ thomash

Bortset fra det, har jeg ikke før set en dims der kan overspille fra smalfilm, som man kan købe i Bilka og Elgiganten til andet end DIAS. Tvivler på at Keld har siddet og scannet hvert enkelt billede på smalfilmen. :p

Du har fuldstædigt ret. Jeg tænkte på VHS -> DVD.

Kelds gamle smalfilm, DDR

af Thorbjørn, 18/9 2014, 01:16 (3509 dage siden) @ Lars Kongshøj

Man kan også bruge en telecine enhed, så er det lidt mindre bøvlet Telecine-ebay

Kelds gamle smalfilm, DDR

af Georg Schmidt, 18/9 2014, 22:02 (3508 dage siden) @ keld

Tak Keld for skønne optagelser, jeg kan ikke få nok af 01'erne.:-D
Kvitterer med en af de kulfyrede 01.5 i Dresden 1977, 130 kunne den klare på det lige stykke nord for Doberlug Kirchhein med omkring 400 tons.:-)

[image]

M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak