Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning (Generelt)

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 26/9 2014, 10:34 (3501 dage siden)

Der er nu endnu engang folk der vil fjerne spor, asfaltere og etablere en sti der anvendes af et meget begrænset antal brugere.

På strækningen driver Lilleskov Teglværk kørsel med skinnecykler der køres mere end 12.000 timer om året med disse, oftest er der 2 - 3 mand på hver skinnecykel- Et antal rejsende der ligger langt over 25.000 og som er mere end det antal besøgende/rejsende de fleste veteranjernbaner eller mindre kunstmuseer har.

Assens kommune har fået udarbejdet en analyse, bestilt arbejde der ikke belyser skinnecyklernes konkrete faktuelle forhold, man har valgt på forhånd.

Derfor har vi sammen med Lilleskov Teglværk etableret denne blog side: Skinnecyklens venners blogside og en dertilhørende facabook side skinnecyklens venner på facebook

Derudover har vi selvfølgeligt brug for den hjælp vi kan få, så vi har lavet en underskriftindsamling, hvor din stemme kan være medvirkende til at vi redder denne strækning på Fyn. Du kan stemme her. online afstemning det er vigtigt at du når du har stemt at du bekræfter din stemme i den mail systemet sender til dig.

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af UTJ, 26/9 2014, 13:59 (3500 dage siden) @ hjeriksen

Hvis man vil opnå noget skal man samarbejde med kommunen.

I øvrigt passer regnestykket ikke. Antal timer giver ingensomhelst indikation af hvor mange som rent faktisk cykler på skinnerne. De kan jo være udlejet i 3 timer ad gangen og så er det jo ikke op mod 25.000 personer/år, men snarere 8.000 personer/år.

Desuden er der jo ikke i dette indlæg skrevet noget om omsætningen i 'skinnecykeludlejning'. Omsætningstal plajer at være en god indikation af populariteten og et slagkraftigt argument.

Det er vigtigt at have orden i dokumentationen. At sidde ude på FB og råbe af kommunen fører ikke til noget. Altså bortset fra glæden ved at råbe og være rebelsk.

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af henrik eriksen @, Danmark, 27/9 2014, 11:01 (3500 dage siden) @ UTJ

Hvis man vil opnå noget skal man samarbejde med kommunen. skriver du!
Nu er samarbejde noget der skal gå begge veje, men du har ganske ret.

I øvrigt passer regnestykket ikke. Antal timer giver ingensomhelst indikation af hvor mange som rent faktisk cykler på skinnerne. De kan jo være udlejet i 3 timer ad gangen og så er det jo ikke op mod 25.000 personer/år, men snarere 8.000 personer/år.
Nu er tallet baseret på det antal udlejede timer og forsigtigt sat til at der aldrig er mindre end 2 personer på hver cykel, så i den sammenhæng er det tal snarere for lille end for stort

Desuden er der jo ikke i dette indlæg skrevet noget om omsætningen i 'skinnecykeludlejning'. Omsætningstal plajer at være en god indikation af populariteten og et slagkraftigt argument.

Omsætningstal er alene noget der tilhører bogholderiet, antallet af udlejede timer er det der viser populariteten, du finder statestikken her Skinnecyklens venner

Det er vigtigt at have orden i dokumentationen. At sidde ude på FB og råbe af kommunen fører ikke til noget. Altså bortset fra glæden ved at råbe og være rebelsk.

Her har du ganske ret det hjælper ikke at råbe op hverken på FB i dette forum eller andre steder. Det kræver indsigt, handling og engagement. Du mener der skal være orden i dokumentationen, det kan jeg love dig at det har vi, vi har gravet ganske dybt og samlet omfattende viden, lavet flere oplæg til bevaring af kulturarv, så vi råber ikke bare op. Vil du læse mere om redningsforsøget på strækningen Ringe Korinth kan du jo læse om her Det Fyenske Sidespor har du behov for flere informationer kan du jo ringe!
Afslutningsvis må man desværre konstaterer at der i relation til denne type kulturarv desværre ikke er den store opbakning.

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 27/9 2014, 11:23 (3500 dage siden) @ henrik eriksen

Hr. Ulrik , jeg forstår ikke dit regnstykke. Jeg har personligt cyklet på skinnecykler Viborg-Løgstør, Slagelse-Næstved, Ringe-Faaborg, Aabenraa-Rise med det man kan betegne som en rigtig skinnecykel. På Nr. Nebel-Ny Mindegab er det specialbyggede. Og på disse steder kunne enkeltperson træde "cyklerne". Skinnecyklerne på Assensbanen er i en tungere kategori, hvorfor stort altid mindst to personer træder disse. Så er tallet 8000 ihvert fald noget for lavt. Det må der være andre der kan bekræfte !
Prøv at gå ind på Skinnecyklens Venner og se et billede :-)

Assensbanen: cykler udlejet 2347 gange i 2013

af UTJ, 27/9 2014, 22:15 (3499 dage siden) @ Steen Nielsen
redigeret af UTJ, 27/9 2014, 22:30

Jeg er ikke sikker på at man kun cykler en time på en udlejet skinnecykel. Derfor skal der være styr på antal gæster og der er indtægten altså et håndfast bevis.

Der står faktisk i statistikken fra Lilleskov at cyklerne har været udlejet 2347 gange i 2013. Ganget med 2-3 gæster giver altså ikke mere end i alt ca. 6000 personer. Det er da også mange, men langt fra de påståede 25.000 personer. Jo, jeg kan godt regne.

Og min kommentar er sådan set blot velment. Det kræver hårdt arbejde, snilde og omhu at snige sig ind på en kommunal forvaltning og de valgte politikere. Ofte vil de kun blive påvirkede hvis de fornemmer at det lokale folkehav er med på i dette tilfælde skinnecyklingen. Ellers er det omsonst, hvilket Ringe-Korinth jo viste.

Og for lige at salte såret lidt mere viser disse tal jo også at de lokale kun benyttede skinnecyklerne 593 gange, hvilket med den påståede belægning på 2-3 pr. cykel kun betyder at kun 1200-1800 fra kommunens lokalbefolkning benyttede banen i 2013 - så der skal nok en del mere til at overbevise Hr. Gennemsnit i Assens Kommune om at banen skal blive liggende i fuld udstrækning.

Faktisk vil et godt råd være at tage ved lære af erfaringen fra Ringe-Korinth og netop ikke forsøge sig med de samme midler. For dem er der jo bevis for ikke virkede.

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 27/9 2014, 22:45 (3499 dage siden) @ UTJ

Det er ret tydeligt at man nu fjerner flere af de sidste godsbaner. Mindst to i Jylland er alvorligt i faresonen. Så kan man læse om at der skal opbygges nyt signalsystem i de kommende år. Hvis det kommer til at virke ordentlig, er det skrevet, at man kan forøge toggangen, hvis vi har nogle tog, som kan køre :-D
Betyder den forøgede toggang, at der ikke bliver plads til veterantog på "de store skinner" ? De skal vel have et sted at køre ?

Randers kørte på Strømmen-Allingåbro
Veterantog Vest kørte på Bramming-Grindsted
Limfjordsbanen kørte til Grønlandshavnen

Østsjællandske Veterantog kører på Østbanens "nåde"
Vestsjællandske Veterantog kører på OHJ/HTJ's "nåde"
Nordsjællandske Veterantog kører på "nåde"
Sydjyllands Veterantog kan "tvinges" ned på Vojens--Haderslev.

For mig at se, er hobbyen truet, fordi der skal være cykelstier allevegne !

Eller tager jeg fuldstændig fejl ?? :-|

PS : Ulrik, angående Ringe-Korinth så havde man et færdigt projekt og ønskede sådan set kun det gennemført. At køre på ovennævnte stykke ville koste 80 mill. ifølge kommunen. Fra anden aktør, kunne den strækning til 45 km/t, gøres for 7-8 mill. Man skal bare vide at politikerne har mange virkemidler og strenge at spille på. Så havde DJM i Odense haft mulighed for at køre til Korinth/Faaborg og få vendt f.eks damplokomotivet og lavet fotostop undervejs.

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af UTJ, 27/9 2014, 23:16 (3499 dage siden) @ Steen Nielsen

PS : Ulrik, angående Ringe-Korinth så havde man et færdigt projekt og ønskede sådan set kun det gennemført. At køre på ovennævnte stykke ville koste 80 mill. ifølge kommunen. Fra anden aktør, kunne den strækning til 45 km/t, gøres for 7-8 mill. Man skal bare vide at politikerne har mange virkemidler og strenge at spille på. Så havde DJM i Odense haft mulighed for at køre til Korinth/Faaborg og få vendt f.eks damplokomotivet og lavet fotostop undervejs.

Det er korrekt, men hvis man ikke vil tage ved lære af disse erfaringer og forsøger sig en gang til med samme fremgangsmåde overbeviser man ikke en borgmester, forvaltning og byråd. Der skal altså meget til for at overbevise almindelige folk om at man skal lade noget ligge så nogle kan 'lege' med futtog på den ene eller den anden måde. Man bliver nødt at sætte sig i modpartens sted og arbejde derfra, uanset om man selv synes at egne argumenter er fremragende.

Og hvis man samtidig puster tallene op er man jo ikke troværdig. Så påstanden om de 25.000 personer er direkte skadelig, hvis man ønsker at fremme skinnecykler fremfor cykler.

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 28/9 2014, 18:05 (3498 dage siden) @ UTJ

Jamen Ulrik

Først vil jeg gerne påpege at det i.h.t. den danske retskrivningsordbog ikke hedder "futtog" og jeg vil da tro at mange i dette forum vil blive fornærmet hvis du påstår at de "leger" med tog. Dette skal du se i lyset af at bevaring, istandsættelse m.v. i relation til jernbane er hhårdt beskidt og krævende arbejde der kræver folk med teknisk snilde og dybt respekteret

Det er således at Både Steen og Jeg har et ret dybt kendskab til hvad der foregik på Ringe - Korinth, din viden om det er så vidt jeg kan se det alene enten insiderviden eller andenhånds.

Når det så er sagt så er der bestemt ikke tale om at begå den samme fejl, tværtimod. Denne gang agerer man, har etableret en hjemmeside og en masse andre tiltag alt sammen belært af erfaring.

Du mener det er skadeligt at et tal er forkert, nu er det således at Borgmesteren, kommunens embedsfolk og Skov og naturstyrelsen direkte misinformerede omkring tallene på Ringe - Korinth, her kan nævnes:

  • istandsættelses sum for strækningen 80 mill, vi forelagde et konkret tilbud fra en professionel entreprenør der dagligt arbejder på denne type projekter, det tilbud var baseret på en gennemgang af strækningen og ikke et stykke skrivebords arbejde pris lige under 7 mill - hvis tal tror du man tog til efterretning ?
  • samme 3 grupper publicerede at antallet af cyklende turister ville stige med mange gange 10.000, på trods af at Dansk cyklistforbund påpegede at antallet af cykelturister IKKE kunne øges da cykelturister ikke er distinationtro imod FYN - faktuelle forhold dokumenteret ikke af os i gruppen men hvad tror du man disponerede efter !
  • man lukkede munden på dem der var drev / driver veteranbane samt lokalråd med løfter midler, midler der selvfølgeligt er sparet væk - hvad mener du så om det?
  • Politikkerne og embendsmændene påpegede at der IKKE ville blive udgifter til Faaborg midtfyn kommune, derfor bakkede man op om sagen. Det skal bemærkes at det fra starten var FMK der skulle vedligeholde stien og slutresultatet blev at FMK måtte ud med kontanter i omegnen af 5 mill. Hvordan syntes du så det passer ind ?

Ovennævnte er alene et udpluk af tingene men - det er jo historie.

Da du jo sidder med viden vi ikke havde som dybt engagerede og vi altid er åbne overfor folk med bredere erfaring end os kan jeg opfordre dig til at deltage i arbejdet, din viden og arbejdskraft er der bestemt brug for!

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 28/9 2014, 22:23 (3498 dage siden) @ hjeriksen

Du mener det er skadeligt at et tal er forkert, nu er det således at Borgmesteren, kommunens embedsfolk og Skov og naturstyrelsen direkte misinformerede omkring tallene på Ringe - Korinth, her kan nævnes:

  • istandsættelses sum for strækningen 80 mill, vi forelagde et konkret tilbud fra en professionel entreprenør der dagligt arbejder på denne type projekter, det tilbud var baseret på en gennemgang af strækningen og ikke et stykke skrivebords arbejde pris lige under 7 mill - hvis tal tror du man tog til efterretning ?
  • Politikkerne og embendsmændene påpegede at der IKKE ville blive udgifter til Faaborg midtfyn kommune, derfor bakkede man op om sagen. Det skal bemærkes at det fra starten var FMK der skulle vedligeholde stien og slutresultatet blev at FMK måtte ud med kontanter i omegnen af 5 mill. Hvordan syntes du så det passer ind ?

Hvis det er sandt, og kan dokumenteres, så betyder det vel, at banen kunne have været bevaret for en merudgift på 2 mio kr?
De to tal burde man hive frem i lyset, hver eneste gang man mistænker modpartens tal for at være 'oppustede'... :-(

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 28/9 2014, 22:41 (3498 dage siden) @ BlackThorneDK

Hvis det er sandt skriver du - tja hvis du har tid er du ganske velkommen - Steen Nielsen og jeg har samtlige dokumenter fra arbejdet omkring det arbejde der blev lagt i både "Foreningen Midtfynsbanen og Langs Banen, et omfattende stykke dokumentation.

Men du har ikke helt skudt forkert .. der ville have kunne køre veterantog mellem Ringe og Korinth - ved en investering på ca 7,5 mill - men det var ikke kun det man ville da de erhvervsfolk der deltog i dette arbejde - så et omfattende potentiale i at få inddraget attraktioner i en korridor langs banen. Der blev udarbejdet meget omfattende beregninger og mange timers arbejde blev lagt i tingene.

Desværre uden held da modparten havde andre dagsordner som vi desværre ikke havde kræfterne til at tage kampen op med.

Vi havde eksterne specialister til at se på vort samlede oplæg, de prognoser vi havde og fik den besked at vi var for forsigtige i vore ud meldinger, men vi valgte at køre den pæne linie idet vi forventede at myndigheder gjorde brug af samme taktik - der er vi så blevet meget klogere.

Du henvender dig bare - på det fyenske sidespor står vores kontakt informationer.

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 28/9 2014, 18:16 (3498 dage siden) @ UTJ

Ulrik

og lige dettte

Der skal altså meget til for at overbevise almindelige folk om at man skal lade noget ligge så nogle kan 'lege' med futtog på den ene eller den anden måde. Man bliver nødt at sætte sig i modpartens sted og arbejde derfra, uanset om man selv synes at egne argumenter er fremragende. skriver du!

Nu er der ingen hverken Steen, undertegnede eller andre i de foreninger der arbejdede med rednings forsøget på Ringe - Korinth ( erhvervsfolk, turistformand, medlem af friluftrådet, rådgivende ingeniør m.fl) der har udråbt hverken dengang eller nu at vi mener at vi er fremragende og alene ser på egne argumenter. TVÆRTIMOD.

Det med at sætte sig ind i modpartens sted og arbejde derfra - må jeg desværre meddele dig at jeg ikke kan deltage i, jeg er opdraget til at behandle andre som jeg selv vil behandles, opføre mig ordentligt, holde mig til sandheden og aldrig arbejde med skjulte dagsordner men tværtimod svare direkte på direkte spørgsmål.

derfor vil jeg endnu engang opfordre dig til at deltage - vi vil jo ikke afvise at lære noget nyt!

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af Morten Flindt Larsen, 28/9 2014, 20:13 (3498 dage siden) @ hjeriksen

"jeg er opdraget til at behandle andre som jeg selv vil behandles, opføre mig ordentligt, holde mig til sandheden"

Det med sandheden er vist yderst "operativt" i dette tilfælde jf. overskriften "Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning", for det, der i dag reelt ligger tilbage af den gamle Assensbane, har ikke ret meget med en rigtig jernbane at gøre - ikke engang futtog. Det er på ingen måde banen i dens "fulde udstrækning", tværtimod. Stationsbygninger, pakhuse, remiser m.v. er alle solgt fra til privat beboelse eller er revet ned. De fleste sidespor er ligesom sikringsanlæg, kommunikationsforbindelser, overkørselsanlæg etc. fjernet, så der er sådan set bavaret nul og en prut af det, der i sin tid definerede Assensbanen som en jernbane. Måske kommer det som en stor overraskelse for nogle, men på Assensbanen som jernbane blev trafikken afviklet med helt andre køretøjer end skinnecykler og i et miljø, som ikke længere eksisterer. At der på et areal mellem Tommerup og Assens i dag ligger nogle stykker gammelt jern på nogle mørnede sveller, som man kan befare med pedaldrevne køretøjer med hjul, er ikke ensbetydende med, at det er en jernbane; det er de sidste rester af noget der engang var en jernbane, men som bare endnu ikke er fjernet, og det er noget anske andet. Overskriften er derfor både uvederhæftig og - hvis det drejer sig om at rejse penge - manipulerende; man bevarer IKKE Assensbanen i den fulde udstrækning, hvis man smider egne eller for den sags skyld skatteyderkroner i en "bevarelse". Banen er død og har været det i årtier, der er intet relevant tilbage at "bevare", og det eneste, der kan være tvivl om, er hvilken form for cykler, der skal trafikere en eventuel fremtidig turist- og vandresti mellem Tommerup og Assens.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 28/9 2014, 22:27 (3498 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten

nu er det virkelig positivt indlæg du har her . respekt for andres arbejde og at du frækt kalder indlæggene for manipulerende er da en påstand du meget gerne må dokumentere.

Man kan tillade sig at stille det spørgsmål - hvornår har du bevæget dig på jernbanerne på fyn, her er Ringe Korinth Faaborg den ene strækning og Assensbanen den anden.

Du har ret i at der ligger et stykke arbejde i at løfte Assensbanen op til at der kan køre tunge tog, men at man alene af den grund vil vælge at følge en holdning som din, bør virke afskrækkende på samtlige jernbane frivillige både i kongeriget og langt ud i europa.

For med din tilkendegivelse her og den mangel på respekt du disker op med, tillader jeg mig at antage at strukturændringen på jernbanemuseet sikkert din fulde tilslutning - for det er jo bare noget gammelt jern nogle frivillige roder med i titusindevis af timer ... respekt for deres arbejde herfra og et stort øv til folk der som dig der mener at det er rigeligt at skrive en bog.

For du har selvklart bakket op om bevaringen af S-tog eller ??

Du har så vidt jeg ved skrevet flere bøger - gode læselige bøger, troede at man så havde hjertet ved jernbanen og ikke som du meget er stemt for at fjerne "det gamle" jern og asfaltere jeg er dybt forundret! Håber andre får øjnene op for den slags.

Det bevaringsoplæg der arbejdes på omkring assensbanen handler om at sikre en attraktion der rummer et potentiale for at trække mange turister til Danmark og økonomien er pt sådan at dem der driver skinnecyklerne IKKE får en eneste krone fra nogen offentlige kasser, de skaffer selv midlerne.

Skal man følge din trend og smide det "gamle jern" væk koster det i om-egnen af 30 mill så jeg har svært ved at se årsangen til at skrotte en attraktion der kører.

Man kunne jo spørge dig om du har samme holdning til de veteranbaner der har dårlige skinner .. for så skal de vel også skrottes ? ( her tillader jeg mig at forvente et klart svar)

med venlig hilsen Henrik

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af ThomasTT, 30/9 2014, 03:01 (3497 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

jeg er sådan set enig i, at banen ikke er værd at bevare på kort sigt, men hvem siger, at situationen ikke kan være helt anderledes længere ude i fremtiden. Der investeres trods alt massivt i jernbanen, og Assens-banen har netop det forløb, der formentlig bliver mere relevant i fremtiden, fra små byer ind mod en større by.

Hvis jernbanen bliver vigtigere i fremtiden - og det er der næppe tvivl om - så er det vel logisk, at der også på fyn kan blive potentiale for tog i stil med S-toge.

Hvad man end gør på kort sigt, håber jeg bare det ikke svækker muligheden for en potentiel genåbning for rigtig togdrift om fx 20 år.

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af Niels Bak, 30/9 2014, 15:59 (3496 dage siden) @ ThomasTT

jeg er sådan set enig i, at banen ikke er værd at bevare på kort sigt, men hvem siger, at situationen ikke kan være helt anderledes længere ude i fremtiden. Der investeres trods alt massivt i jernbanen, og Assens-banen har netop det forløb, der formentlig bliver mere relevant i fremtiden, fra små byer ind mod en større by.

Hvis jernbanen bliver vigtigere i fremtiden - og det er der næppe tvivl om - så er det vel logisk, at der også på fyn kan blive potentiale for tog i stil med S-toge.

Hvad man end gør på kort sigt, håber jeg bare det ikke svækker muligheden for en potentiel genåbning for rigtig togdrift om fx 20 år.

Enig - men i forhold til det perspektiv betyder det ikke ret meget om der ligger skinner i trachéet eller ej, blot det bliver beskyttet i planlægningen, så det forbliver intakt. Selve banen skal under alle omstændigheder bygges helt forfra ved en reaktivering af banen.

Bevaring af Assensbanen i den fulde udstrækning

af Svend, 20/1 2015, 14:25 (3384 dage siden) @ ClausAmager

Hvor er det dog en glædelig nyhed. Endelig en sidebane, hvorom der hersker en vis lokalpolitisk opbakning. Rart at se:-)

Man må gå ud fra, at Assens kommune giver en hånd (eller nogle penge) med til at vedligeholde banen.

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak